Διαφωνίες για την επιβολή κόστους CO2 στους προμηθευτές καυσίμων που χρησιμοποιούνται για τα οχήματα και τη θέρμανση των σπιτιών
Το σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS) που ξεκίνησε το 2005, είναι το κύριο εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, το οποίο αναγκάζει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας και τα εργοστάσια να αγοράζουν άδειες CO2 όταν ρυπαίνουν και περιορίζοντας την παροχή αδειών.
Το σύστημα έχει μειώσει τις εκπομπές σε αυτούς τους τομείς κατά 43% από την έναρξή του, αλλά σχεδιάζεται μια αναθεώρηση καθώς η ΕΕ προσπαθεί να επιτύχει τον στόχο μείωσης των καθαρών εκπομπών κατά 55% από τα επίπεδα του 1990 έως το 2030.«Δεν υπάρχει χώρος για αποδυνάμωση», δήλωσε η διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Jytte Guteland. «Πρέπει να διατηρήσουμε τη φιλοδοξία για να βεβαιωθούμε ότι υπακούουμε στον νόμο για το κλίμα», πρόσθεσε, αναφερόμενη στους νομικά δεσμευτικούς στόχους για το κλίμα.
Εκπομπές από μεταφορές και κτίρια
Διπλωμάτες και νομοθέτες είναι διχασμένοι ιδίως σχετικά με τα σχέδια για την έναρξη ενός νέου ETS το 2026 που θα επιβάλει κόστος CO2 στους προμηθευτές καυσίμων που χρησιμοποιούνται για οχήματα και τη θέρμανση των σπιτιών.
Η αναθεώρηση, που προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι, θεωρείται κρίσιμη επειδή οι εκπομπές από τις μεταφορές αυξάνονται και τα περισσότερα κτίρια στην Ευρώπη θερμαίνονται από ορυκτά καύσιμα, παράγοντας περίπου το ένα τρίτο των συνολικών εκπομπών της ΕΕ.
Ωστόσο, αντιμετώπισε σφοδρή αντίθεση από ορισμένα κράτη μέλη, τα οποία - με το βλέμμα στις τιμές του φυσικού αερίου να εκτοξεύονται σε επίπεδα ρεκόρ - φοβούνται ότι θα αυξήσει περαιτέρω τους λογαριασμούς της ενέργειας και θα βλάψει τους φτωχότερους πολίτες.
Τέτοιες ανησυχίες οδήγησαν τις χώρες αυτή την εβδομάδα να εξετάσουν συμβιβασμούς, συμπεριλαμβανομένης της καθυστέρησης της επέκτασης του ETS έως το 2027 ή το 2028 ή τη σταδιακή μείωση του κόστους CO2.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι η ΕΕ χάνει τους κλιματικούς στόχους της, επειδή, σύμφωνα με σημείωμα της Επιτροπής που επικαλείται το Reuters, το νέο ETS θα προσφέρει το 45% των επιπλέον περικοπών CO2 που απαιτούνται από αυτούς τους τομείς για να επιτευχθεί ο στόχος του 2030.
Η κατάργηση της πρότασης της ΕΕ θα σήμαινε την αντικατάστασή της με πολύ πιο σκληρές εθνικές πολιτικές ανέφερε η Επιτροπή.
Αποζημίωση νοικοκυριών
Οι διαπραγματευτές αναμένουν ότι το νέο ETS θα προχωρήσει τελικά, εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορέσουν να συμφωνήσουν σε μέτρα για την αποζημίωση των νοικοκυριών για το πιθανό κόστος.
Η Επιτροπή πρότεινε δισεκατομμύρια ευρώ των εσόδων από το πρόγραμμα να ανακατευθυνθούν σε ένα ταμείο για να βοηθηθούν οι πολίτες να πληρώσουν λογαριασμούς, να επιδοτούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ανακαινίσεις σπιτιών εξοικονόμησης ενέργειας.
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής του κοινοβουλίου, Peter Liese, δήλωσε ότι η θέση των νομοθετών ήταν ότι το ταμείο θα πρέπει να ξεκινήσει πριν από το νέο ETS, το οποίο θα απαιτούσε από τον προϋπολογισμό του μπλοκ των 27 χωρών να πληρώσει σε αυτό.
Ορισμένες χώρες της ΕΕ θέλουν να αποφύγουν αυτή τη διαδικασία επειδή οι αλλαγές στον προϋπολογισμό χρειάζονται ομόφωνη έγκριση από όλα τα κράτη μέλη.
Οι διαπραγματευτές αντιμετωπίζουν επίσης έναν μακρύ κατάλογο θεμάτων που αφορούν το υφιστάμενο ETS, το οποίο επανασχεδιάζεται για να μειώσει ταχύτερα τις εκπομπές, να περικόψει τις δωρεάν άδειες CO2 για τη βιομηχανία και να προσθέσει τη ναυτιλία στο σύστημα.
Για να τεθεί σε ισχύ ένας νόμος φέτος, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να συμφωνήσουν σε θέσεις τις επόμενες εβδομάδες για να δώσουν χρόνο στους εαυτούς τους για να διαπραγματευτούν τους τελικούς κανόνες.
www.worldenergynews.gr