Ερωτήματα για το εάν οι θαλάσσιες μεταφορές εντάσσονται στο έκτο πακέτο κυρώσεων
Οι δυο μεγάλοι όμιλοι διύλισης της χώρας τα ΕΛΠΕ και η Μότορ ‘Οιλ έχουν ήδη προετοιμαστεί εξασφαλίζοντας άλλες πηγές προμήθειας, αν και όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές η εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο ήταν και στο παρελθόν περιορισμένη.
Το 2021 και πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τα ΕΛ-ΠΕ προμηθεύονταν ρωσικό πετρέλαιο μέσω traders, σε ποσοστό 15%-18% των αναγκών τους, ενώ αντιστοίχως η Μοτορ Όιλ κάλυπτε με ρωσικό πετρέλαιο περίπου 5-7% του μίγματος της. Σήμερα πλέον και οι δυο όμιλοι έχουν περιορίσει δραστικά τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.
Μάλιστα σε ότι αφορά τα ΕΛ-ΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης στο πρόσφατο ταξίδι του στο Ριάντ υπέγραψε κατ’ αρχήν συμφωνία με την Aramco, την κρατική εταιρία πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας για την αύξηση των προμηθειών. Το 2021 το αργό από τη Σαουδική Αραβία αντιστοιχούσε στο 8% των προμηθειών των ΕΛΠΕ, με την Aramco να είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος προμηθευτής της εταιρείας μετά το Καζακστάν, το Ιράκ, τη Ρωσία και την Αίγυπτο.
Μεταφορά σε τρίτες χώρες
Όμως η προμήθεια των ελληνικών διυλιστηρίων με ρωσικό πετρέλαιο δεν είναι το μόνο ζήτημα που δημιουργείται για τη χώρα λόγω του εμπάργκο. Ένα ακόμη θέμα που ανακύπτει είναι το κατά πόσο το εμπάργκο περιλαμβάνει και τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες, γεγονός που σχετίζεται άμεσα με τις δραστηριότητες της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας.
Μάλιστα πληροφορίες από διπλωματικές πηγές που επικαλείται το ΑΜΠΕ, ανέφεραν ότι η Ελλάδα, η Κύπρος, η Μάλτα, το Βέλγιο και η Ολλανδία, διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με κυρώσεις στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου προς τρίτες χώρες, λόγω των επιπτώσεων που θα μπορούσε να έχει το μέτρο στο ναυτιλιακό τους τομέα και κατ' επέκταση στην οικονομία τους.
Ελληνικά τάνκερ
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Lloyd List τον Απρίλιο αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των τάνκερ ελληνικών συμφερόντων που μετέφεραν ρωσικής προέλευσης πετρέλαιο σε προορισμούς εκτός Ευρώπης και κυρίως σε λιμάνια ανατολικά του Καναλιού του Σουέζ. Από τα 190 τάνκερ, δυναμικότητας 15.000 dwt και άνω, που εντοπίστηκαν να μεταφέρουν αργό πετρέλαιο από τα ρωσικά λιμάνια Primorsk, Novorossiysk, Ust-Luga και Αγίας Πετρούπολης κατά την περίοδο 1-27 Απριλίου, τα 76 ήταν ελληνικών συμφερόντων, με βάση τα στοιχεία του Lloyd List.
Πρέπει να σημειωθεί ότι εκτός από το πετρέλαιο, το έκτο πακέτο κυρώσεων προβλέπει μέτρα και κατά δύο ακόμα ρωσικών τραπεζών και κατά τηλεοπτικών σταθμών, που σύμφωνα με τις Βρυξέλλες διασπείρουν παραπληροφόρηση σχετικά με τον πόλεμο. Οι τράπεζες που προστίθενται στη μαύρη λίστα θα αποκλειστούν από το διεθνές σύστημα διατραπεζικής επικοινωνίας SWIFT.
Για να τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις απαιτείται ομόφωνη έγκριση από τις 27 χώρες- μέλη. Υπενθυμίζεται ότι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο έχουν ήδη επιβάλει οι ΗΠΑ και η Βρετανία, οι οποίες είχαν πολύ περιορισμένη εξάρτηση από τις προμήθειες ρωσικού αργού.
www.worldenergynews.gr