Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Πως θα ανέλθουν σε επτά τα FSRU στα ελληνικά λιμάνια - Η σημασία τους για τη ΝΑ Ευρώπη

Πως θα ανέλθουν σε επτά τα FSRU στα ελληνικά λιμάνια - Η σημασία τους για τη ΝΑ Ευρώπη
Επενδύσεις που θα αναβαθμίσουν τον ρόλο της χώρας στην αποθήκευση του LNG με τα νέα γεωπολιτικά δεδομένα
Σχετικά Άρθρα

Με δεδομένο ότι απόπειρες εκβιασμού από τη ρωσική πλευρά , όπως είπε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χθες, μιλώντας από το βήμα της Βουλής, δεν μπορούν να αποκλειστούν σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο, ως συντομότερη λύση για τη μείωση της εξάρτησης από το εισαγόμενο αέριο προκειμένου να καταστεί το ενεργειακό σύστημα της χώρας πιο ανθεκτικό όσον αφορά στις αυξήσεις των τιμών και την επάρκεια προβάλλουν τα FSRU. Αν λάβουμε υπόψη το σύνολο των νέων μονάδων μικρών και μεγάλων υπό προετοιμασία και κατασκευή μετά και τις τελευταίες ανακοινώσεις, τότε ο αριθμός από την Ρεβυθούσα που υφίσταται σήμερα θα φτάσει τις επτά.

H ενεργειακή κρίση το τελευταίο εξάμηνο και ο πόλεμος στην Ουκρανία φαίνεται ότι κινητοποιούν τα επιχειρηματικά σχέδια καθιερωμένων ομίλων της εγχώριας ενεργειακής βιομηχανίας. Αυτό διαφάνηκε χθες και από την ανακοίνωση της Gastrade ότι κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αίτηση για τη χορήγηση άδειας για νέο έργο, το «ΑΣΦΑ Θράκης», που έρχεται να προστεθεί στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, που έχει ολοκληρώσει την προετοιμασία του για να ξεκινήσει. Έτσι οι σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου θα γίνουν 4 καθώς όπως είναι γνωστό η Motor Oil προετοιμάζει τον δικό της, ΔΙΩΡΥΓΑ GAS και υφίσταται φυσικά η Ρεβυθούσα.

Τα ελληνικά FSRU θα έχουν αυξημένη σημασία για την αποθήκευση του LNG το οποίο θα διακινείται στην ΝΑ Μεσόγειο, αυτό άλλωστε αναφέρεται σε αναλύσεις της Foreign Policy για τον μετασχηματισμό της ενεργειακής τροφοδοσίας της ευρύτερης περιοχής εφόσον ωριμάσουν οι εξελίξεις στην Ουκρανία. Θα συνιστούν χώρους αποθήκευσης τόσο για αέριο που θα προέρχεται από την Κύπρο, το Ισραήλ είτε την Αίγυπτο και την Αλγερία όσο και για ποσότητες που θα διακινούνται μέσω των LNG tankers και θα μεταφέρουν και αμερικανικό LNG.
Ο εμπλουτισμός με τέτοιες επενδύσεις θα συμβάλλει σημαντικά, ώστε η χώρα να μετατραπεί σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό κόμβο με βάση και τις υποδομές των αγωγών, στοιχεία που συνθέτουν το στρατηγικό σχέδιο που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στην βουλή.

Και 3 ακόμα μικρότερες μονάδες στο Ανατολικό Αιγαίο

Αλλά δεν είναι μόνο τα παλιά «τζάκια» της αγοράς που ωριμάζουν έργα Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU).

Η κυπριακών συμφερόντων FLNG RUS Company Limited (και η θυγατρική της BS POWER) έχει εξασφαλίσει από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) άδειες παραγωγής για την κατασκευή τριών νέων πλωτών σταθμών παραγωγής ρεύματος για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο LNG στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) της Λέσβου, της Χίου και της Κω, συνολικής ισχύος 80 MW, 72 MW και 120 MW αντίστοιχα.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι, το τελευταίο διάστημα διερευνούνται οι ευκαιρίες για διεύρυνση της επενδυτικής της βάσης, αλλά και η υπαγωγή των έργων στον αναπτυξιακό νόμο. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον χρηματοδότησης της επένδυσης τραπεζικοί όμιλοι καθώς και επενδυτικά funds ως στρατηγικοί επενδυτές. Οι επενδύσεις είναι της τάξης των 80 εκατ. ευρώ, 76 εκατ. ευρώ και 100 εκατ. ευρώ. Είναι αξιοσημείωτο ότι βασικός μέτοχος της FLNG RUS, η οποία διαθέτει γραφεία στην Κύπρο, στην Αθήνα, στη Γενεύη, στο Λονδίνο και στο Ντουμπάι, εμφανίζεται ο κ. Κωνσταντίνος Μητρόπουλος, ένα έμπειρο στέλεχος της αγοράς, με προϋπηρεσία σε ενεργειακούς ομίλους.

Για τη Χίο, η άδεια έχει χορηγηθεί, για την πρώτη περίοδο λειτουργίας του Ηλεκτρικού Σταθμού ως ΜΔΝ, για 7 έτη (31.12.2028) ή μέχρι τη διασύνδεση της Χίου, σε περίπτωση που η διασύνδεση ολοκληρωθεί νωρίτερα. Σε περίπτωση που η διασύνδεση δεν ολοκληρωθεί εντός επταετίας η περίοδος A’ παρατείνεται για επιπλέον τρία έτη (31.12.2031) ή έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Χίου. Για τη δεύτερη περίοδο η άδεια χορηγείται έως το 31.12.2056 με έναρξη εφαρμογής κατά τη λήξη της περιόδου Α’

Για τη Λέσβο και την Κω, οι άδειες έχουν χορηγηθεί για την πρώτη περίοδο λειτουργίας του Ηλεκτρικού Σταθμού ως ΜΔΝ για 6 έτη (31.12.2027) με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον τρία έτη (31.12.2030) ή έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Λέσβου και για τη δεύτερη περίοδο επίσης έως τα τέλη του 2056.

Hydrogen Ready οι μονάδες

Οι μονάδες, βάσει των αδειών, θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί έως τα τέλη καλοκαιριού του 2024. Να σημειωθεί ότι τα τρία νησιά περιλαμβάνονται στο τελευταίο «πακέτο» έργων του προγράμματος διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ, και αναμένεται να διασυνδεθούν το 2029.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι δύο κυπριακών συμφερόντων εταιρείες σχεδιάζουν οι μονάδες τους στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου να είναι Hydrogen Ready ώστε να μπορούν μελλοντικά να λειτουργούν με μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου. Ο σχεδιασμός έχει ως στόχο τον περιορισμό των εκπομπών αερίων στα νησιά στα οποία σήμερα λειτουργούν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με ντίζελ.

Παράλληλα, η μειωμένη κατανάλωση καυσίμου στις τρεις σύγχρονες μονάδες και οι περιορισμένες εκπομπές ρύπων, εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε σημαντική μείωση του κόστους της παραγόμενης ενέργειας. Επίσης, ως νέας τεχνολογίας, έχουν ταχύτατη ανταπόκριση στις μεταβολές της ζήτησης και έτσι θα μπορούν να συμβάλουν στη μεγαλύτερη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο νησί και αργότερα στο σύστημα.



www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης