Ειδικότερα, τις προηγούμενες ημέρες υπέγραψε δύο αποφάσεις για την κατασκευή από την εταιρεία BLUE SEA POWER πλωτών σταθμών παραγωγής ρεύματος για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ) της Χίου και της Κω, συνολικής ισχύος 72 MW και 120 MW αντίστοιχα. Είναι αξιοσημείωτο ότι BLUE SEA POWER (BS POWER Α.Ε.) εκπροσωπείται με την εξής μετοχική σύνθεση: Κωνσταντίνος Μητρόπουλος (1 %) και FLNG RUS Company Limited (99 %).
Στην κυπριακών συμφερόντων εταιρεία FLNG RUS Company Limited είχε χορηγηθεί από τη ΡΑΕ στα μέσα Δεκεμβρίου άδεια παραγωγής για την κατασκευή ενός ακόμη πλωτού σταθμού FLNG (Floating Liquefied Natural Gas) στο Καρά Τεπέ της Λέσβου, συνολικής ισχύος 80 MW.
Ειδικά για τη Χίο, η άδεια χορηγείται, για την πρώτη περίοδο λειτουργίας του Ηλεκτρικού Σταθμού ως ΜΔΝ, για 7 έτη (31.12.2028) ή μέχρι τη διασύνδεση της Χίου, σε περίπτωση που η διασύνδεση ολοκληρωθεί νωρίτερα. Σε περίπτωση που η διασύνδεση δεν ολοκληρωθεί εντός επταετίας η περίοδος A’ παρατείνεται για επιπλέον τρία έτη (31.12.2031) ή έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Χίου.
Για τη δεύτερη περίοδο η άδεια χορηγείται έως το 31.12.2056 με έναρξη εφαρμογής κατά τη λήξη της περιόδου Α’
Για τη Λέσβο και την Κω, οι άδειες χορηγούνται για την πρώτη περίοδο λειτουργίας του Ηλεκτρικού Σταθμού ως ΜΔΝ για 6 έτη (31.12.2027) με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον τρία έτη (31.12.2030) ή έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Λέσβου και για τη δεύτερη περίοδο επίσης έως τα τέλη του 2056.
Μονάδες Hydrogen Ready
Για την πρώτη περίοδο, και για τις τρεις μονάδες, η εταιρεία οφείλει να συνάψει με τον Διαχειριστή του συστήματος τις συμβάσεις που απαιτούνται για τη σύνδεσή, τη χρήση του Δικτύου ΜΔΝ και τη λειτουργία των εργοστασίων στα πλαίσια των συγκεκριμένων δικτύων. Αντίστοιχες συμβάσεις θα πρέπει να συνάψει η FLNG RUS Company και η BLUE SEA POWER και για τη λειτουργία των μονάδων κατά τη δεύτερη περίοδο με τον αρμόδιο διαχειριστή του Συστήματος αλλά και τους αρμόδιους φορείς της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι μονάδες, βάσει των αδειών, θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί έως τα τέλη καλοκαιριού του 2024.
Να σημειωθεί ότι τα τρία νησιά περιλαμβάνονται στο τελευταίο «πακέτο» έργων του προγράμματος διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ, και αναμένεται να διασυνδεθούν το 2029.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι δύο κυπριακών συμφερόντων εταιρείες σχεδιάζουν οι μονάδες τους στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου να είναι Hydrogen Ready ώστε να μπορούν μελλοντικά να λειτουργούν με μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου. Ο σχεδιασμός έχει ως στόχο τον περιορισμό των εκπομπών αερίων στα νησιά στα οποία σήμερα λειτουργούν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με ντίζελ.
Παράλληλα, η μειωμένη κατανάλωση καυσίμου στις τρεις σύγχρονες μονάδες και οι περιορισμένες εκπομπές ρύπων, εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε σημαντική μείωση του κόστους της παραγόμενης ενέργειας.
Επίσης, ως νέας τεχνολογίας, έχουν ταχύτατη ανταπόκριση στις μεταβολές της ζήτησης και έτσι θα μπορούν να συμβάλουν στη μεγαλύτερη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο νησί και αργότερα στο σύστημα.
www.worldenergynews.gr