Στο νέο υπό διαβούλευση προκαταρκτικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ περιόδου 2023-2032, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, έχΕΙ ενταχθεί η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Αιγύπτου
Το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ για το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) περιόδου 2022-2031 έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ, ενώ ήδη από τις 12 Ιανουαρίου 2022 o ΑΔΜΗΕ έχει θέσει σε διαβούλευση το νέο προκαταρκτικό σχέδιο ΔΠΑ περιόδου 2023-2032.
Μάλιστα όπως αναφέρει η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή, το σχέδιο περιόδου 2022-2031 για την ανάπτυξη του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρισμού, αυτό δηλαδή που η Αρχή έθεσε χθες σε διαβούλευση, της είχε υποβληθεί στις 15 Απριλίου 2021. Σύμφωνα με πληροφορίες το συγκεκριμένο σχέδιο είχε δοθεί σε δημόσια διαβούλευση και εγκρίθηκε κατ΄αρχήν από την Ολομέλεια της ΡΑΕ τον περασμένο Ιούλιο.
Ωστόσο διαπιστώθηκε η ύπαρξη ζητήματος που σχετίζεται με την διασύνδεση των Δωδεκανήσων. Συγκεκριμένα μελέτη που είχε γίνει για να ελεγχθεί η οικονομικότητα και η χρησιμότητα της συγκεκριμένης διασύνδεσης έναντι της τροφοδοσίας των νησιών με LNG, είχε βασιστεί σε λανθασμένα στοιχεία με αποτέλεσμα να οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα κυρίως σε ότι αφορά το premium wacc που θα λάβει ο Διαχειριστής για το έργο.
Ως εκ τούτου η ΡΑΕ προχώρησε στην ανάθεση νέας μελέτης που παραδόθηκε τον Νοέμβριο και με βάση θα προχωρήσει η διασύνδεση των Δωδεκανήσων και θα οριστεί το premium wacc.
Έτσι αιτιολογείται και η διαφορά φάσης μεταξύ της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ ο οποίος στα μέσα Ιανουαρίου έδωσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο ανάπτυξης του συστήματος για την περίοδο 2023-2032.
Η διαβούλευση του ΑΔΜΗΕ λήγει την Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου, ενώ η διαβούλευση της ΡΑΕ για το προηγούμενο σχέδιο ανάπτυξης δηλαδή για την περίοδο 2022-2031 λήγει την Παρασκευή 4 Μαρτίου 2022.
Που εστιάζει η ΡΑΕ
Η ΡΑΕ καλεί τους ενδιαφερόμενους να εκφράσουν τις θέσεις τους και να υποβάλουν τις απόψεις τους, εστιάζοντας κυρίως στα εξής :
• Τη δυνατότητα του Συστήματος να αντιμετωπίσει επαρκώς, με τα προβλεπόμενα στο ΔΠΑ έργα ενίσχυσης και ανανέωσης εξοπλισμού των Υποσταθμών (Υ/Σ) και των Κέντρων Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) του ΕΣΜΗΕ, την πρόσβαση νέων μονάδων παραγωγής στο Σύστημα λειτουργώντας με ασφάλεια και αξιοπιστία.
• Το σχεδιασμό και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων διασύνδεσης της Κρήτης, των νησιών των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων, των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, καθώς και των Σποράδων με το Σύστημα Μεταφοράς.
• Tην υλοποίηση των έργων επέκτασης του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας 400 kV προς την Πελοπόννησο.
• Τα έργα διεθνών διασυνδέσεων.
• Το νέο έργο της εγκατάστασης εκτεταμένου δικτύου οπτικών ινών στο ΕΣΜΗΕ.
• Τη νέα ομάδα έργων αντιστάθμισης, αποθήκευσης και αναβάθμισης της ευστάθειας και του ελέγχου του ΕΣΜΗΕ, στην οποία περιλαμβάνεται πρόταση για την υλοποίηση πιλοτικού έργου που περιλαμβάνει την εγκατάσταση δύο συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας με συσσωρευτές (Battery Energy Storage System – BESS), σε Υποσταθμούς του Συστήματος Μεταφοράς.
• Τη νέα ομάδα έργων τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνιών.
• Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των προβλεπόμενων στο ΔΠΑ έργων και τυχόν αποκλίσεις από το ΔΠΑ 2021-2030, το οποίο εγκρίθηκε με την Απόφαση της ΡΑΕ υπ΄αριθμ. 611/2021 (υπό έκδοση σε ΦΕΚ).
• Τη δυνατότητα υλοποίησης του επενδυτικού προγράμματος της επόμενης δεκαετίας του ΑΔΜΗΕ.
Ποιά έργα εντάσσονται
Εν τω μεταξύ, στο νέο υπό διαβούλευση προκαταρκτικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ περιόδου 2023-2032, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, έχουν ενταχθεί νέα έργα όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Αιγύπτου.
Ως τα τέλη Μαρτίου ο Διαχειριστής σκοπεύει να ενσωματώσει στο Πρόγραμμα και το τελικό σχέδιο για τη νέα διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, ενώ προγραμματίζει την κατασκευαστική ολοκλήρωση της δεύτερης γραμμής Ελλάδας- Βουλγαρίας ως το τέλος του χρόνου και την εκπόνηση μελέτης για νέα διασύνδεση με την Αλβανία.
Επίσης αυξάνει από 80 σε 200 εκατ. ευρώ τις δαπάνες για την εισαγωγή σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού σε ηλεκτρικές υποδομές της χώρας. Στο νέο πρόγραμμα είναι βέβαια ενταγμένα τα έργα για τη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, με στόχο ολοκλήρωσης το 2024, καθώς και οι διασυνδέσεις άλλων νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα. Πέραν των Κυκλάδων, για τις οποίες ξεκινά η τέταρτη φάση για τη διασύνδεση Σαντορίνης, Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου υπάρχει και το σχέδιο για τη διασύνδεση της Δωδεκανήσου και των νησιών του ΒΑ Αιγαίου με στόχο ολοκλήρωσης το 2027.
Επίσης προβλέπονται νέα έργα αντικατάστασης παλαιού εξοπλισμού σε υποσταθμούς και κέντρα υπερυψηλής τάσης κλπ.
www.worldenergynews.gr