Οι χώρες της ΕΕ δαπάνησαν 56 δισεκατομμύρια ευρώ για επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων το 2019
Οι χώρες της ΕΕ δαπάνησαν 56 δισεκατομμύρια ευρώ για επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων το 2019, με 15 κράτη να δαπανούν περισσότερα για ορυκτά καύσιμα παρά για πράσινη ενέργεια, σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου τη Δευτέρα που δημοσίευσε το Reuters.
Η Επιτροπή επισημαίνει ότι αυτή η υποστήριξη πρέπει να σταματήσει, καθώς υπονομεύουν τις πολιτικές για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, συμπεριλαμβανομένου του στόχου της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών κατά 55% έως το 2030 από τα επίπεδα του 1990.
Η έκθεση ανέφερε ότι η Επιτροπή επιβεβαίωσε ότι θα εγκρίνει νομοθεσία το 2022 που θα καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη μέλη πρέπει να αναφέρουν την πρόοδο προς τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων ορυκτών καυσίμων. Οι κανόνες θα ισχύουν από το 2023.
Οι περισσότερες επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων στις χώρες της ΕΕ είναι φορολογικές περικοπές ή απαλλαγές.
Οι φορολογικοί κανόνες της ΕΕ σημαίνουν επίσης ότι τα καύσιμα υψηλής ρύπανσης, όπως ο άνθρακας, έχουν χαμηλότερες εισφορές από ορισμένες καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις ή την ηλεκτρική ενέργεια.
«Οι πιο ρυπογόνες πηγές ενέργειας μπορεί να έχουν φορολογικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με τις πηγές ενέργειας που είναι αποδοτικές ως προς τον άνθρακα», ανέφεραν οι ελεγκτές.
Αναθεώρηση φορολογικών συντελεστών
Οι Βρυξέλλες πρότειναν πέρυσι μια αναθεώρηση των ελάχιστων φορολογικών συντελεστών της ΕΕ, για να ευνοηθούν τα καθαρά καύσιμα έναντι των πιο βρώμικων και λιγότερο ενεργειακά αποδοτικών.
Η ορυκτή κηροζίνη, για παράδειγμα, θα χάσει τη φορολογική της απαλλαγή στην ΕΕ, ενώ οι συντελεστές άνθρακα, φυσικού αερίου και βαρέος μαζούτ θα αυξηθούν.
Η ΕΕ αναβάθμισε επίσης τους κανόνες ανταγωνισμού της στα τέλη του περασμένου έτους για να καταστήσει λιγότερο πιθανό τις επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων να εγκριθούν από τις Βρυξέλλες.
Ωστόσο, οι φορολογικές αλλαγές στην ΕΕ χρειάζονται ομόφωνη έγκριση από τις κυβερνήσεις της ΕΕ - ένα πολιτικό όριο, καθώς κάθε χώρα έχει δικαίωμα βέτο.
Ορισμένες χώρες αντιστάθηκαν σε άλλα σχεδιαζόμενα μέτρα της ΕΕ για την επιβολή κόστους στα ρυπογόνα καύσιμα, φοβούμενοι τις κοινωνικές επιπτώσεις εάν αυξήσουν τους οικιακούς λογαριασμούς.
Οι ελεγκτές επεσήμαναν ότι η κοινωνική αποδοχή τέτοιων μέτρων θα μπορούσε να ενισχυθεί με τη μείωση άλλων φόρων ή τη χρήση των κεφαλαίων που συγκεντρώθηκαν για την αποζημίωση των πληγέντων νοικοκυριών.
www.worldenergynews.gr