Οι επενδυτές αρχίζουν να έχουν επιφυλάξεις για εταιρίες που θεωρούν ότι θα επηρεασθούν από μια παρατεταμένη ενεργειακή κρίση, η οποία όπως φαίνεται σοβεί και η ΔΕΗ είναι μια από αυτές.
Και αυτό γιατί δεν γνωρίζουν πόσο θα διαρκέσουν τα μέτρα κυβερνητικής στήριξης που διαμέσου των επιδοτήσεων στα τιμολόγοια των καταναλωτών μειώνουν το ρίσκο των ανεξόφλητων.
Από σήμερα 7/1 θα δούμε αλλαγές, οι οποίες και θα αξιολογηθούν εξ νέου από τους αναλυτές, οι οποίοι γνωρίζουν καλά ότι το ενεργειακό έχει χτυπήσει για τα καλά τις εταιρίες μέσης τάσης.
Η πιστωτική γραμμή των 10 δισ στην γερμανική Uniper έχει δημιουργήσει έντονο σκεπτικισμό, ενώ και η πανίσχυρη RWE απαίτησε πρόσθετη ρευστότητα και προέβη σε πρόσθετες προβλέψεις, χωρίς να υπάρχουν όμως περαιτέρω λεπτομέρειες πάνω σε αυτό.
Αυτό που θα περιμένουν οι επενδυτές είναι η τήρηση των προγραμματσιμένων στόχων για την ΔΕΗ σε επίπεδο EBITDA και επίσης κινήσεις που θα κάνουν την διαφορά σε επίπεδο εξαγορών σε ΑΠΕ. Παράλληλα το γεγονός ότι έχει ολοκληρώσει την αύξηση μαμούθ αποδεικνύεται περισσότερο από ενδεδειγμένη κίνηση αφού είναι αστακός απέναντι στην κρίση.
Οι νικητές της κρίσης
Την ίδια ώρα Μυτιληναίος και Motor Oil δείχνουν ότι η κρίση δεν τις αγγίζει και οι προοπτικές κερδοφορίας τους δεν αλλάζουν. Και οι δύο θα ευνοηθούν από το ισχυρό δολάριο.
Για μεν την Μυτιληναίος η άνοδος των τιμών του αλουμινίου σε υψηλά δύο μηνών ευνοεί κλειδώματα μελλοντικής κερδοφορίας, ενώ το ενεργειακό της είναι εν πολλοίς λυμένο τόσο από τις συμφωνίες με την ΔΕΗ, όσο και με τις προμήθειες φυσικού αερίου και hedging που έχει πραγματοποιήσει. Ο πρόεδρος κ. Ε.Μυτιληναίος θα δώσει λεπτομέρειες για όλα αυτά στους επενδυτές κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στο τέλος του μήνα.
Σε κάθε περίπτωση η αγορά περιμένει κέρδη μεταξύ 250 - 260 εκατ για το 2022, που δικαιολογούν σαφέστατα υψηλότερη κεφαλαιοποίηση.
Η Motor Oil εμπίπτει σε έναν κλάδο που θεωρητικά δεν είναι hot. Όμως οι τιμές πετρελαίου και η προσδοκία για σταδιακή εκτόνωση του COVID προδικάζουν πολύ καλή χρονιά στην κερδοφορία σε συνδυασμό με τις σημαντικές επενδύσεις στους νέους κλάδους.
Η Μυτιληναίος
Οι τιμές του αλουμινίου αυξήθηκαν την Πέμπτη 6/1 στα 2.938 δολ/ τόνο στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο και πλέον μηνών, καθώς οι ανησυχίες για μεγάλα ελλείμματα ενισχύθηκαν από τις υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, και την υποχώρηση των αποθεμάτων σύμφωνα με το livemint.
"Δεν υπάρχει γρήγορη, μόνιμη λύση στην ευρωπαϊκή κρίση ηλεκτρικής ενέργειας. Ακόμα κι αν οι τιμές χαλαρώσουν, δεν σημαίνει ότι οι κίνδυνοι έχουν ξεπερασθεί", δήλωσε ο αναλυτής της ING Wenyu Yao.
«Οι παραγωγοί αλουμινίου στην Ευρώπη που προσπαθούν να διαπραγματευτούν με προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας θα δυσκολευτούν να επιτύχουν ανταγωνιστικές συμφωνίες μακροπρόθεσμα».
Το κόστος ενέργειας σε τρέχουσες τιμές μπορεί να αντιπροσωπεύει περίπου το 50% του κόστους τήξης αλουμινίου.
Τα αποθέματα αλουμινίου στις εγκεκριμένες αποθήκες LME έχουν πέσει στους 926.800 τόνους. Έχουν μειεωθεί περισσότερο από 50% από τα μέσα Μαρτίου του 2021.
Οι "ακυρωμένες εντολές" (cancelled warrants) - μέταλλο που προορίζεται για παράδοση - είναι στο 34% του συνόλου, γεγονός που υποδηλώνει ότι περισσότερο αλουμίνιο θα εγκαταλείψει τις αποθήκες του LME τις επόμενες ημέρες.
Οι καταναλωτές που αγοράζουν αλουμίνιο στη φυσική αγορά πληρώνουν τις τιμές αναφοράς LME συν ένα premium. Η στεγανότητα στην ευρωπαϊκή αγορά φαίνεται στο premium που βρίσκεται στα 390 δολάρια ανά τόνο, με αύξηση 34% από την 1η Δεκεμβρίου 2021. Η Yao της ING εκτιμά ότι μεταξύ 400.000 και 500.000 τόνων παραγωγικής ικανότητας αλουμινίου στην Ευρώπη έχει κλείσει.
Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει περίπου το 13% της παγκόσμιας κατανάλωσης αλουμινίου που εκτιμάται σε περίπου 70 εκατομμύρια τόνους φέτος.
Η αγορά αλουμινίου επικεντρώνεται επίσης στην κορυφαία παραγωγό Κίνα με πολλά προβλήματα, όπου οι τιμές του άνθρακα έχουν αυξηθεί λόγω της απαγόρευσης των εξαγωγών από την Ινδονησία.
Ο κλάδος της ενέργειας θα έχει στο δεύτερο εξάμηνο το CCGT και οι ΑΠΕ θα αποτελέσουν το ισχυρό χαρτί της επόμενης τριετίας.
H Motor Oil αντιμετώπισε εδώ και μήνες την μεγάλη επιφυλακτικότητα των επενδυτών σε σχέση με την πορεία της τιμής του πετρελαίου και τα περιθώρια κέρδους.
Όμως η κίνηση των τιμών του πετρελαίου πάνω από τα 80 δολάρια /βαρέλι εδραιώνουν την προσδοκία για μια υψηλή κερδοφορία της Motor Oil το 2022.
Αργά ή γρήγορα το γεγονός ότι οι αγορές θα γίνουν απαιτητικότερες την χρονιά που έρχεται και θα ζητήσουν κέρδη και μερίσματα, αυτό θα φέρει στο προσκήνιο την ΜΟΗ.
Παράλληλα το γεγονός ότι ο όμιλος αναπτύσσεται σε 4 άξονες με στόχο την καθετοποίηση, αλλά και το υδρογόνο, όπως επίσης και τα ανανεώσιμα εναλλακτικά καύσιμα θα αρχίσει να προσμετράται στην κεφαλαιοποίηση.
www.worldenergynews.gr