Ενέργεια

Τα ηλεκτρικά οχήματα θριαμβεύουν αλλά η πτώση της ζήτησης πετρελαίου ...αναβάλλεται σύμφωνα με το Bloomberg

Τα ηλεκτρικά οχήματα θριαμβεύουν αλλά η πτώση της ζήτησης πετρελαίου ...αναβάλλεται σύμφωνα με το Bloomberg
Οι επενδυτές βλέπουν μια κορύφωση της ζήτησης για το πετρέλαιο να έρχεται, απλώς όχι τόσο σύντομα

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων θριαμβεύουν, διαπιστώνει σε έρευνά του το πρακτορείο Bloomberg.
Σε μια αναδρομή των πωλήσεων, διαπιστώνει ότι το πρώτο τρίμηνο του 2010, είχαν πουληθεί 395 EV παγκοσμίως, το τελευταίο τρίμηνο που μας πέρασε ξεπέρασαν τα 1,7 εκατομμύρια και από αυτά, πάνω από 935.000 στην Ασία.
Το 1ο τρίμηνο του 2010, θα χρειάζονταν τρία δεκαδικά ψηφία για να παρουσιάσουν τις πωλήσεις των EV ως ποσοστό των παγκόσμιων πωλήσεων επιβατικών οχημάτων δηλαδή, 0,002%.
Το περασμένο τρίμηνο, τα δεκαδικά ψηφία δεν είχαν καμία σημασία: τα EV ήταν 10,8% των πωλήσεων, μια σημαντική αύξηση της τάξης μεγέθους τους, σε λίγο περισσότερο από τέσσερα χρόνια από το 2017 οπότε ξεπέρασαν το 1% στο δεύτερο τρίμηνο του συγκεκριμένου έτους.

Ωστόσο, οι πωλήσεις EV δεν κατανέμονται ομοιόμορφα.

Η Ευρώπη προηγείται σε ποσοστιαία βάση, με το 17,4% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται να είναι ηλεκτρικά, με βύσμα φόρτισης.
Η Ασία είναι δεύτερη και κοντά στον παγκόσμιο μέσο όρο με 12%.
Η Αμερική έρχεται τρίτη και με διαφορά, λιγότερο από 4%.
1_91.JPG
Οι μεγάλοι, συγκεντρωτικοί αριθμοί είναι χρήσιμοι, αλλά οι αριθμοί που αφορούν συγκεκριμένα την αγορά είναι πιο αξιομνημόνευτοι.
Η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, κατέγραψε σχεδόν το 20% πωλήσεων αυτοκινήτων ηλεκτρικής ενέργειας τον Αύγουστο του 2021.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα ηλεκτρικά ήταν σχεδόν το 30% των πωλήσεων τον Νοέμβριο.

Εξίσου σημαντικό, οι αυξανόμενες πωλήσεις EV καταλαμβάνουν αναγκαστικά το μερίδιο αγοράς των πωλήσεων άλλων κινητήρων, ιδίως των κινητήρων εσωτερικής καύσης ντίζελ.
Οι κινητήρες ντίζελ κατέγραφαν περισσότερες από τις μισές πωλήσεις μόλις πριν από επτά χρόνια.
Τον Νοέμβριο 2021 ήταν λιγότερο από το 1/10.
2_98.JPG
Η απογείωση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων δεν έχει ακόμη επηρεάσει σημαντικά τη σύνθεση του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων.

Υπάρχουν περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο αυτοκίνητα στο δρόμο, και τα σημερινά νέα αυτοκίνητα είναι όλο και πιο αξιόπιστα και μακράς διάρκειας.
Θα συμβάλλουν στην παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου για δεκαετίες.
Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, η οποία έχει πέσει κατακόρυφα το 2020, έχει επανέλθει με βρυχηθμό και σύμφωνα με ορισμένους επενδυτικούς οίκους, βρίσκεται σε επίπεδα προ της πανδημίας.
Ακόμα κι έτσι, καθώς οι πωλήσεις EV συνεχίζουν να αυξάνονται, η συνδυασμένη μετατόπιση της κατανάλωσης πετρελαίου θα γίνει εμφανής.

Νωρίτερα φέτος, η έρευνα του BloombergNEF διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα όλων των τύπων, συμπεριλαμβανομένων των λεωφορείων και εκείνων με 2 ή 3 τροχούς, εκτόπιζαν περισσότερα από ένα εκατομμύριο βαρέλια ζήτησης πετρελαίου την ημέρα – και αυτό έγινε ανάλυση πριν από τη φετινή άνοδο των πωλήσεων EV.
Στα μέσα του αιώνα, η ζήτηση πετρελαίου θα μπορούσε να είναι 21 εκατομμύρια βαρέλια λιγότερα ημερησίως χάρη στα ηλεκτρικά οχήματα, σε σύγκριση με τον παγκόσμιο στόλο οχημάτων κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Πότε, λοιπόν, μπορεί να κορυφωθεί η ζήτηση πετρελαίου;

Οι αναλυτές του Bloomberg Intelligence ρωτούν συχνά πελάτες επενδυτών πετρελαίου για αυτό το ερώτημα, προσφέροντας χρονικά διαστήματα στα οποία αυτοί οι ειδικοί του κλάδου πιστεύουν ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα φτάσει στο υψηλότερο σημείο της πριν από την ανατροπή.
Τον Ιούνιο του 2019, το ένα πέμπτο των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωνόταν μόλις τον Φεβρουάριο του 2021, περισσότερο από το ένα τρίτο των επενδυτών είπε ότι η ζήτηση θα κορυφωθεί σε λίγα μόλις χρόνια, έως το 2025.
Στις τέσσερις πρώτες έρευνες, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων είπε ότι η ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί μέσα σε αυτή τη δεκαετία.
Δηλαδή, μέχρι την πιο πρόσφατη έρευνα του Bloomberg Intelligence τον περασμένο μήνα — στην οποία μόνο το 2% των επενδυτών που απάντησαν δήλωσαν ότι η ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί πριν από το 2025 και λιγότερο από το 40% δήλωσε ότι θα κορυφωθεί πριν από το τέλος της δεκαετίας.
Περισσότεροι από το 1/3 των επενδυτών που ανταποκρίνονται, αναμένουν ότι η ζήτηση θα κορυφωθεί μεταξύ 2025 και 2030, αλλά σχεδόν ο ίδιος αριθμός βλέπει ότι η κορυφή θα συμβεί αργότερα, μεταξύ 2030 και 2035.

Η αλλαγή στις προσδοκίες

Που μπορεί να οφείλεται αυτή η αλλαγή στις προσδοκίες, ιδιαίτερα με μια τόσο γρήγορη αλλαγή στην αγορά οχημάτων και τις δυνατότητες για ακόμη μεγαλύτερη επέκταση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στο εγγύς μέλλον;
Μία απάντηση: η απότομη αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου μετά τις πρώτες ημέρες της πανδημίας.
Ένας δεύτερος, πιο πεζός παράγοντας μπορεί να είναι η τιμή του πετρελαίου.
Τον Ιούνιο του 2019 και ξανά τον Νοέμβριο του 2019, το αργό Brent ήταν περίπου 60 δολάρια το βαρέλι.
Τον Νοέμβριο του 2020, ήταν κάτω από τα 40 δολάρια και τον Φεβρουάριο του 2021 ήταν ξανά στην περιοχή των 60 δολαρίων.
Τον περασμένο μήνα, το αργό Brent ξεπερνούσε τα 80 δολάρια το βαρέλι.
3_89.JPG
Οι πολύ διαφορετικές προσδοκίες της τελευταίας έρευνας επενδυτών πετρελαίου σχετικά με την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου πριν από τα μέσα της δεκαετίας υποδηλώνουν ότι η τρέχουσα δυναμική της αγοράς πληροφορεί ή τουλάχιστον επηρεάζει τη μακροπρόθεσμη σκέψη. 
Μερικά ακόμη τρίμηνα αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και ένας ακόμη χρόνος υπολογισμών των αναλυτών για τις επιπτώσεις των ηλεκτρικών οχημάτων στη ζήτηση πετρελαίου, ενδέχεται να οδηγήσουν σε διαφορετικές προσδοκίες.
Προς το παρόν, οι επενδυτές εξακολουθούν να βλέπουν μια κορύφωση της ζήτησης να έρχεται, απλώς όχι τόσο σύντομα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης