Επιχειρήσεις

ΥΠΑΝ: Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος και τα ν/σ στρατηγικών ιδιωτικών επενδύσεων και Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης

ΥΠΑΝ: Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος και τα ν/σ στρατηγικών ιδιωτικών επενδύσεων και Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός, κ. Νίκος Παπαθανάσης, ο Υφυπουργός κ. Χρίστος Δήμας, παρουσία του Γενικού Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, κ. Ορέστη Καβαλάκη, παραχώρησαν σήμερα, Τετάρτη 24 Νοεμβρίου, συνέντευξη τύπου, κατά την οποία παρουσίασαν τα τρία επικείμενα νομοσχέδια του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Σχετικά Άρθρα

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός, κ. Νίκος Παπαθανάσης, ο Υφυπουργός κ. Χρίστος Δήμας, παρουσία του Γενικού Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, κ. Ορέστη Καβαλάκη, παραχώρησαν σήμερα, Τετάρτη 24 Νοεμβρίου, συνέντευξη τύπου, κατά την οποία παρουσίασαν τα τρία επικείμενα νομοσχέδια του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και συγκεκριμένα: το νομοσχέδιο για την επιτάχυνση των διαδικασιών στις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος και το νομοσχέδιο για την Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.

Στις εισαγωγικές τοποθετήσεις τους ανέφεραν:

Άδωνις Γεωργιάδης:
Σας προσκαλέσαμε σήμερα εδώ γιατί θέλουμε με τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης, κύριο Παπαθανάση και τον Υφυπουργό Ανάπτυξης, κύριο Δήμα, να φωτίσουμε τις τρεις συνεχόμενες χρονικά - με μία μικρή διακοπή λόγω του προϋπολογισμού- κοινοβουλευτικές μας πρωτοβουλίες, για την ψήφιση τριών νομοσχεδίων, τα οποία πιστεύουμε ότι το καθένα ξεχωριστά και όλα μαζί θα συμβάλουν καθοριστικά στο να αλλάξει τελείως ο επενδυτικός χάρτης στη χώρα.
Το πρώτο νομοσχέδιο με τίτλο «Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επιχειρηματικού επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις και δημιουργία πλαισίου για τις εταιρίες τεχνοβλαστούς», ξεκίνησε να συζητείται στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή της Βουλής χθες και θα έχουμε ψηφοφορία στην Ολομέλεια την επόμενη εβδομάδα, συγκεκριμένα την Τρίτη.
Στη συνέχεια θα έχουμε στη Βουλή την εισαγωγή, τη συζήτηση και την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης». Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο εθνικό στοίχημα. Όπως ξέρετε, θα πει και περισσότερα ο κύριος Παπαθανάσης που είναι ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός, έχουμε στόχο να είναι το πρώτο νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια με το Νέο Έτος. Θα ξεκινήσει η κοινοβουλευτική του συζήτηση στις Επιτροπές πριν το Νέο Έτος και θα ολοκληρωθεί η διαδικασία τις πρώτες μέρες του 2022.

Στη συνέχεια, έρχεται ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος ώστε να είμαστε σε θέση αμέσως μετά να εισέλθουμε και στο νέο κύκλο, με το νέο νόμο πια, στην παραγωγή επενδυτικών σχεδίων στον αναπτυξιακό νόμο κατά τον τρόπο που το γνωρίζετε, αλλά πια με το νέο σύστημα.
Από την πρώτη μέρα που ήρθαμε στο Υπουργείο αυτό, λάβαμε μία πολύ συγκεκριμένη εντολή από τον κύριο Πρωθυπουργό: Να εργαστούμε για να επιταχύνουμε τις αδειοδοτικές διαδικασίες και να γίνει η ζωή των επενδυτών ευκολότερη.
Έτσι στόχος μας είναι να αυξήσουμε και τις άμεσες ξένες επενδύσεις που έρχονται στη χώρα και γενικά τις επενδύσεις που γίνονται στη χώρα μας κατά τη διάρκεια του κάθε έτους.
Θυμίζω ότι ο πρώτος μας νόμος είχε τον τίτλο «Επενδύω στην Ελλάδα» και ήδη ακολούθησε μετά από αυτόν μία σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών για την απλούστευση των διαδικασιών για την επιχειρηματική δράση.
Πολλά απ’ αυτά τα νομοσχέδια έλαβαν στη Βουλή την υπερψήφιση και της αντιπολίτευσης και νομίζω ότι με τα τρία αυτά νομοσχέδια που σήμερα θα παρουσιάσουμε, ολοκληρώνουμε έναν πάρα πολύ σημαντικό κύκλο που αλλάζει στο μέτρο που το Υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί και εμπλέκεται, γιατί υπάρχουν και θέματα τα οποία είναι πέραν του Υπουργείου Ανάπτυξης, ώστε να πετύχουμε αυτό που είχαμε θέσει ως στόχο μας από την αρχή: να μεταμορφώσουμε την Ελλάδα σε μία χώρα απολύτως επιχειρηματικά φιλική, να βγάλουμε από την Ελλάδα την εικόνα της χώρας που όταν έρχεσαι να επενδύσεις εδώ θα «μπλέξεις» και να περάσουμε στην Ελλάδα που όταν έρχεσαι θα βρεις λύση στα προβλήματά σου.

Η αλήθεια είναι ότι έχουμε και άλλα σχέδια - δεν σταματάνε τα σχέδιά μας σε αυτούς τους νόμους- μέχρι να ολοκληρώσουμε την προσπάθειά μας, αλλά για αυτούς σας προσκαλέσαμε σήμερα.
Ο πρώτος νόμος έχει προκαλέσει κάποιο ενδιαφέρον στα ΜΜΕ άλλοτε θετικά άλλοτε αρνητικά, όπως όλοι οι νόμοι. Σας διαβεβαιώ όμως ότι είναι νόμος που θα φέρει στην Ελλάδα πολύ μεγάλες επενδύσεις.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης, εγώ αλλά και ο κύριος Παπαθανάσης. έχουμε ήδη χειριστεί αυτά τα δύο χρόνια μεγάλες επενδυτικές πρωτοβουλίες, όπως της Microsoft, Digital Realty, της Pfizer κ.α.
Από αυτή μας την εμπλοκή έχουμε νομίζω ωριμάσει και οι ίδιοι, έχουμε δει πού είχε το σύστημα προβλήματα και έχουμε προσπαθήσει αυτά τα προβλήματα να τα θεραπεύσουμε με αυτούς τους νόμους.
Δίνω, λοιπόν, τον λόγο στον αρμόδιο Αναπληρωτή Υπουργό που θέλω ιδιαίτερα και αυτόν και την ομάδα του να τους ευχαριστήσω γιατί δουλέψανε πολύ, δουλέψανε εκτός ωραρίου, δουλέψανε με επαγγελματισμό, λύσανε πολλά προβλήματα και έχουμε τη χαρά να παρουσιάσουμε ένα τόσο ώριμο νομοσχέδιο στη Βουλή των Ελλήνων.

Νίκος Παπαθανάσης:

Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Υπουργέ. Κυρίες και κύριοι, κατ’ αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας σήμερα. Θα ήθελα να πω ότι σε αυτό το Υπουργείο από την πρώτη στιγμή δουλέψαμε σαν ομάδα έτσι ώστε να φέρουμε το καλύτερο αποτέλεσμα, σύμφωνα βέβαια με τις εντολές που έχουμε λάβει από τον Πρωθυπουργό.
Από την πρώτη στιγμή, αυτή η κυβέρνηση μιλά με μία γλώσσα, και το έχω ξαναπεί, είναι συντονισμένη σε μία συχνότητα. Τη συχνότητα του να δημιουργήσει ένα φιλοεπενδυτικό περιβάλλον, να δημιουργήσει δηλαδή αυτές τις συνθήκες έτσι ώστε οι επενδυτές να αισθάνονται ότι έχουν απέναντί τους μία πολιτεία η οποία τους θέλει να βρίσκονται εδώ. Και βεβαίως, το αποτέλεσμα είναι να δημιουργηθούν περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Κάθε νομοσχέδιο που θα συζητήσουμε έχει τη δική του ιδιαίτερη και μεγάλη αξία. Πρόκειται, πάντως, για ένα πλαίσιο νομοσχεδίων που θα οδηγήσουν την Ελλάδα σε ισχυρή ανάπτυξη χρησιμοποιώντας και αξιοποιώντας τους πόρους από τα διαρθρωτικά ταμεία.
Όπως γνωρίζετε ξεκινούν να ισχύουν όλα σχεδόν ταυτόχρονα από την 1/1/202 ενώ κατόπιν της ολοκλήρωσης της διαπραγμάτευσης που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη θα εκκινήσει και ο νέος χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων που θα δώσει ιδιαίτερη στήριξη στις περιφερειακές ενότητες. Αυτό είναι κάτι που βλέπουμε για πρώτη φορά από την ένταξή μας καταρχάς στην Ευρωπαϊκή οικονομική κοινότητα και στη συνέχεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Έχουμε λοιπόν αυτό το πλέγμα των εργαλείων που θα στηρίξουν τις επιχειρήσεις, θα δημιουργήσουν το κλίμα και θα δώσουν κίνητρα έτσι ώστε οι μεγάλες επενδύσεις που έρχονται στην Ελλάδα να βρουν ένα τελείως διαφορετικό περιβάλλον.
Και θα ήθελα να τονίσω ότι οι μεγάλες επενδύσεις όπως αυτές που έχουμε στηρίξει και ξεκίνησαν στην πατρίδα μας, όπως είναι η Pfizer, η Cisco, η Team Viewer, όπως είναι μεγάλες επενδύσεις στο κομμάτι των data centers, προβλέπουν την πρόσληψη Ελληνίδων και Ελλήνων σε ένα μεγάλο ποσοστό που φτάνει και στο 20%. Είναι Ελληνίδες και Έλληνες που έφυγαν κατά την διάρκεια της κρίσης στο εξωτερικό.
Επομένως το επενδυτικό κύμα, έτσι όπως έρχεται δημιουργώντας μια ισχυρή ανάπτυξη θα φέρει και πολλούς Έλληνες και Ελληνίδες που έφυγαν στο εξωτερικό λόγω της οικονομικής κρίσης...
Θα ήθελα, λοιπόν, στο πλαίσιο αυτό, να ευχαριστήσω τους συνεργάτες μου για την πολλή και σκληρή δουλειά που έφεραν εις πέρας προκειμένου να έχουμε αυτά τα τρία νομοσχέδια.
Το πρώτο, για τις στρατηγικές επενδύσεις σας είπε ο κύριος Υπουργός ότι θα ψηφιστεί την Τρίτη. Το δεύτερο, που είναι το σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, θα έχει κατατεθεί έως την Παρασκευή που ο πρωθυπουργός θα βρίσκεται στην Κοζάνη. Και στη συνέχεια θα κατατεθεί ο νέος αναπτυξιακός νόμος που και αυτός είναι έτοιμος. Τα τρία αυτά νομοσχέδια έχουν περάσει τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

Ξεκινώντας, λοιπόν, από το πρώτο σχέδιο νόμου με τίτλο «στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών σε ιδιωτικές στρατηγικές επενδύσεις και δημιουργία πλαισίου για τις εταιρίες τεχνοβλαστούς».
Είναι κατ΄ ουσίαν ,η βίβλος για τις στρατηγικές επενδύσεις και έχει μεγάλη σημασία. Ως σήμερα ο στρατηγικός επενδυτής έπρεπε να αναφέρεται σε δυο και τρεις διαφορετικούς νόμους.
Όπως γνωρίζετε οι στρατηγικοί επενδυτές στη χώρα μας έχουν αυξηθεί κατά τουλάχιστον 100%. Όμως, έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε ακόμα. Δεν έχουμε φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο. Είμαστε ακόμα χαμηλά, χαμηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρώπης.
Εμείς θεωρούμε ότι με αυτό το σχέδιο νόμου θα επιταχύνουμε αυτή την διαδικασία δίνοντας έναν πολλαπλασιαστή στις στρατηγικές επενδύσεις.
Έχουμε, λοιπόν, ένα νόμο που θα μπορεί να αναφέρεται ο επενδυτής, έχουμε ενοποιήσει τις υφιστάμενες διατάξεις και έχουμε προσθέσει πολλές νέες, έτσι ώστε να δημιουργείται η ασφάλεια Δικαίου για τους επενδυτές.
Η ασφάλεια Δικαίου είναι πολύ σημαντικό θέμα διότι αυτό είναι που ωθεί τις επενδύσεις και που εμείς εδώ, στο υπουργείο, και εννοώ τον υπουργό, και στις επισκέψεις που είχαμε από την αρχή της διακυβέρνησης, βλέπαμε ότι άλλαζε ο τρόπος που αντιμετώπιζαν την Ελλάδα οι ξένοι επενδυτές.

Έχουμε, λοιπόν, νέες κατηγορίες. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Γνωρίζουμε τις ανάγκες της εποχής. Γνωρίζουμε τις νέες τεχνολογίες. Γνωρίζουμε πού πηγαίνει η τεχνολογία και η οικονομία. Και προσθέτουμε νέες, σύγχρονες κατηγορίες, έτσι ώστε οι επενδυτές να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Αυτό το βήμα έχει μεγάλη σημασία διότι δημιουργεί και τις χωροταξικές συνθήκες ή τις ταυτοποιήσεις έτσι ώστε κάποιος επενδυτής ο οποίος έρχεται για ένα Data Center, που μέχρι σήμερα η νομολογία μας το έβλεπε ως ένα logistics center, ως ένα κέντρο εφοδιαστικής αλυσίδας, και βεβαίως ένα Data Center δεν είναι ένα κέντρο εφοδιαστικής αλυσίδας. Έχει τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Αντιμετωπίζουμε, λοιπόν, όλες αυτές τις νέες επενδύσεις και επιλύουμε και ζητήματα χωροταξικά, έτσι ώστε να μπορέσουν να βρουν λύση γρήγορα και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις.

Επίσης σημαντικό είναι ότι από αυτά τα οποία βλέπετε, όπως η αγροδιατροφή, η βιοτεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη, που έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και θα μιλήσουμε παρακάτω, έχουμε και την εισαγωγή των νέων IPCEI’s στις οποίες η Ελλάδα είχε μείνει πίσω. Με την παρουσία μας στην Ευρώπη καταφέραμε και βάλαμε την πατρίδα μας σε αυτά που λέγονται σημαντικά έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, τα λεγόμενα IPCEI’s και συγκεκριμένα σε αυτό των μπαταριών. Καταφέραμε και μπήκαμε στο «και πέντε». Βάλαμε την πατρίδα μας στο IPCEI του υδρογόνου και της μικροηλεκτρονικής. Έχουμε λοιπόν data center, στούντιο, τεχνική νοημοσύνη, ψηφιακός μετασχηματισμός cloud computing.
Τι κάνουμε λοιπόν; Επιταχύνουμε τις διαδικασίες και βεβαίως αυτό το κάνουμε και με δύο τρόπους. Πέραν το ότι αναθέτουμε, και αυτή είναι μια συνεχής προσπάθεια που την έχουμε ξεκινήσει από το Επενδύω στην Ελλάδα. Επιταχύνουμε και αυτό δουλεύει και είναι αποτελεσματικό.

Όταν ξεκινήσαμε τον νόμο Επενδύω στην Ελλάδα και βάλαμε για πρώτη φορά τους ορκωτούς ελεγκτές, η αγορά είχε αρχίσει και ζητούσε λεπτομέρειες για το εάν θα εφαρμοστεί και το πως θα εφαρμοστεί.
Θέλω να σας πω, ότι αυτή τη στιγμή για ποσοστό άνω του 70% των έργων και αυτά του αναπτυξιακού νόμου υπάρχει δυνητικά η δυνατότητα να πάνε σε ορκωτό ελεγκτή.
Πηγαίνει σε ορκωτούς ελεγκτές και αυτό θα το δούμε πολύ πιο ενισχυμένο και στον αναπτυξιακό νόμο και θα το δούμε και στις ιδιωτικές επενδύσεις παρακάτω.
Επίσης, χρησιμοποιούμε και το μητρώο των περιβαλλοντικών αξιολογητών τού Υπουργείου Χωροταξίας και Περιβάλλοντος. Με το πλαίσιο αυτό και με το one stop shop επιταχύνουμε, προσθέτουμε και διευκολύνουμε χωροταξικά τις νέες στρατηγικές επενδύσεις.
Στις ιδιωτικές επενδύσει, εμπιστευόμαστε, απλοποιούμε, επιταχύνουμε, έχουμε φτιάξει νέο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα λειτουργήσει μόνο του, stand alone, συνδεδεμένο βεβαίως με το ΠΣΚΕ, το οποίο θα τρέξει ευέλικτα, αποτελεσματικά, γιατί πολλές φορές στο παρελθόν και το γνωρίζετε, υπήρχαν μεγάλα παράπονα σχετικά με το υφιστάμενο ΠΣΚΕ.
Αυτό λοιπόν είναι ένα νέο σύστημα. Το έχουμε ξεκινήσει εδώ και ένα χρόνο με πρωτοβουλία του Υπουργού και είμαστε σε θέση πλέον να το λειτουργήσουμε με την έναρξη του νέου αναπτυξιακού νόμου με πολύ πιο ευέλικτο και πολύ πιο γρήγορο τρόπο.

Τα επενδυτικά σχέδια άνω των 700.000 ευρώ, πλέον, υποχρεωτικά θα πηγαίνουν σε ορκωτούς ελεγκτές. Και τι επιτυγχάνουμε με αυτό; Συμπυκνώνουμε, εξαφανίζουμε και τα επτά βήματα που ίσχυαν πριν στον έλεγχο των επιχειρηματικών σχεδίων κατά την ολοκλήρωσή τους. Όλα καταλήγουν σε μία δηλωτική πράξη του ορκωτού ελεγκτή.
Επομένως, πάνε πια ο ένας και τα δύο και τα δυόμιση χρόνια, που χρειάζονταν προκειμένου να συσταθούν οι Επιτροπές για να κάνουν τους ελέγχους. Και πάντα σε όλους τους νόμους μας διατηρούμε την επιτελική δύναμη του κράτους να μπορεί να ελέγχει ανά πάσα στιγμή σε υψηλό ποσοστό, να επιβάλλει πρόστιμα, ακόμα και να απεντάσσει σχέδια, αν απαιτείται, από τα συγκεκριμένα καθεστώτα.
Με τις υπουργικές αποφάσεις, με τη διευκόλυνση που δώσαμε και την επιτάχυνση σήμερα, δεν σας λέω για προηγούμενους, ο κύκλος του Ιουλίου, έκλεισε μέσα σε 100 ημέρες και οι επενδυτές ανακουφίστηκαν διότι πλέον γνωρίζουν σίγουρα ότι το έργο τους έχει υπαχθεί.
Τι σημαίνει υπάγεται ένα έργο; Σημαίνει ότι δεν μπορούνε να πάθουν ζημιά, δηλαδή δεν μπορεί να υπάρξει απένταξη εκτελώντας το έργο ή ξεκινώντας τις δαπάνες. Αυτό είναι σαφές διότι ο απαλλακτικός χάρτης έχει ως προαπαιτούμενο ότι δεν μπορεί να υπάρξει καμία δαπάνη πριν ξεκινήσει ένα αναπτυξιακό έργο.
Επομένως, όταν ο επιχειρηματίας δεν γνωρίζει υπάρχει αβεβαιότητα. Καθυστερούσαν χιλιάδες έργα στην πατρίδα μας. Αυτό δεν συμβαίνει στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων αλλά συμβαίνει ακόμα στις περιφέρειες.
Και αυτό προσπαθούμε να επιλύσουμε με την απομείωση. Οι περιφέρειες κρατούν άνω του 55% της δουλειάς που έκαναν. Θέλουμε να τις βοηθήσουμε έτσι ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση και στα έργα αυτά. Και σε κάθε περίπτωση, οι υπαγωγές θέλουμε να ολοκληρώνονται στις 60 ημέρες έτσι ώστε να ξεκινά γρήγορα ο επενδυτής την υλοποίηση του έργου του.
Προσθέτουμε, επίσης, και ένα επιπλέον βήμα έτσι ώστε στις δηλωτικές πράξεις και στους ελέγχους που γίνονται από τους ορκωτούς ελεγκτές να μπορεί μία επιχείρηση να λαμβάνει επιχορήγηση το 50-65%.

Και βεβαίως πλέον μπορεί μία μονάδα πρωτογενούς τομέα να λάβει επιχορήγηση και για το κομμάτι της πρωτογενούς παραγωγής και για το κομμάτι της μεταποίησης. Κάτι το οποίο μπαίνει πλέον μέσα στο πληροφοριακό μας σύστημα.
Έχουμε μεγάλες καθυστερήσεις στα κεφάλαια εξωτερικού που είναι μεγάλες εταιρείες οι οποίες έρχονται να εγκατασταθούν στην Ελλάδα. Δίνουν δουλειές εδώ στην πατρίδα μας και λόγω του ότι τα γραφεία αυτά είναι πολύ μεγάλα και για να μαζέψουν τα χαρτιά τα οποία απαιτούνται από την ελληνική δημόσια διοίκηση υπάρχει συνήθως καθυστέρηση.
Αυτό που κάναμε τυποποιήσαμε, απλοποιήσαμε τα χαρτιά τα οποία απαιτούνται, απαλλάσσοντας τις επιχειρήσεις από πολλά τέτοια έγγραφα και ξεκινήσαμε δίνοντας με μια δηλωτική πράξη μια προσωρινή άδεια έτσι ώστε άμεσα να ανοίξουν τραπεζικό λογαριασμό, να μην υπάρχει καμία καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών, να προσλάβουν κόσμο και στη συνέχεια να υποβάλουν εντός ενός χρονικού ορίου τα υπόλοιπα χαρτιά τους και να μπορέσουν να λειτουργήσουν.
Είναι μια μεγάλη τομή για τις μεγάλες επιχειρήσεις που έρχονται στην πατρίδα μας και είναι πολλές οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο. Γιατί αυτή είναι η έννοια των κεφαλαίων εξωτερικού που έρχονται εδώ στην πατρίδα μας να λειτουργήσουν.
Άδωνις Γεωργιάδης:
Ο κύριος Δήμας θα πάρει το λόγο για να εξηγήσει το κομμάτι του νομοσχεδίου μας για τους τεχνοβλαστούς, τις spin off εταιρίες.

Χρίστος Δήμας:
Αρχικά θέλω να σας πω ότι μια από τις προτεραιότητες που έχουμε θέσει ως Κυβέρνηση στο Υπουργείο Ανάπτυξης με τον Υπουργό, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, στο χαρτοφυλάκιο της έρευνας και της καινοτομίας είναι να συνδέσουμε πολύ πιο αποτελεσματικά την έρευνα που διεξάγεται στη χώρα μας με την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα.
Μια από τις πρώτες διαπιστώσεις που κάναμε είναι ότι το θεσμικό πλαίσιο στη χώρα μας δεν ευνοεί αυτή τη σύνδεση της έρευνας με την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα.
Είναι χαρακτηριστικό πως λίγο πριν την πανδημία του κορονοϊού, πριν από ενάμισι - δυο χρόνια, είχαμε κάνει συνάντηση στο γραφείο μου με εκπροσώπους ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων κατά την οποία συζητήσαμε για το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει ήδη στους τεχνοβλαστούς. Άλλα έλεγε το ερευνητικό άλφα, άλλα το πανεπιστήμιο άλφα, άλλα το ερευνητικό κέντρο βήτα, άλλα το πανεπιστήμιο βήτα. Άρα, υπήρχε ένα χάος, μια νομική ασάφεια.
Σε συνεννόηση λοιπόν με τον Υπουργό αλλά και με το Υπουργείο Παιδείας -διότι πρέπει να θυμόμαστε ότι τα ζητήματα έρευνας είναι και στα ερευνητικά κέντρα αλλά και στα πανεπιστήμια όπου διεξάγεται σημαντική έρευνα -είπαμε ότι πρέπει να δούμε πως μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ξεκάθαρο, απλό θεσμικό πλαίσιο το οποίο να ευνοεί - να βοηθάει στην πραγματικότητα - είτε τους ερευνητές είτε τα μέλη ΔΕΠ να μετατρέπουν την έρευνα που κάνουν να σε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που έχει οικονομική αξία.

Για αυτό το λόγο καλέσαμε το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας – ΕΣΕΤΕΚ, που είναι το ανώτατο γνωμοδοτικό όργανο προς την Κυβέρνηση σε ζητήματα έρευνας και καινοτομίας και γύρω από το ΕΣΕΤΕΚ έχουμε τομεακά επιστημονικά συμβούλια. Αυτά απαρτίζονται από επιστήμονες αλλά και από ανθρώπους της αγοράς σε πιο εξειδικευμένα ζητήματα. Άρα, ένα από τα τομεακά επιστημονικά συμβούλια είναι το ΤΕΣ Διανοητικής Ιδιοκτησίας και Μεταφοράς Τεχνολογίας, το οποίο αποτελείται από μια σημαντική ομάδα ανθρώπων, τόσο ερευνητές από ερευνητικά κέντρα όσο και ακαδημαϊκούς- μέλη ΔΕΠ στα πανεπιστήμια.
Και η δέσμευση μας από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, από τον κύριο Γεωργιάδη και από εμένα, προς το ΤΕΣ ήτανε ότι θέλουμε να καταλήξουν σε ένα θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των τεχνοβλαστών και όπως αυτοί καταλήξουν εμείς θα νομοθετήσουμε, θα το φέρουμε στην Βουλή για να περάσει από το κοινοβούλιο.
Και πράγματι, αυτή η δέσμευση με τον νομοσχέδιο αυτό γίνεται, πράξη. Και θέλω, θέλω να σας πω ότι για εμένα αποτελεί παράδειγμα καλής νομοθέτησης. Και το τονίζω αυτό διότι δεν υπάρχει μια προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω αλλά ακριβώς το αντίθετο. Από κάτω προς τα πάνω.

Άρα, έχουμε συζητήσει με όλους τους ενδιαφερόμενους για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, για τις διατάξεις αυτές. Γίνεται κωδικοποίηση της νομοθεσίας, διότι μέχρι πρότινος δεν γνωρίζαμε ποιο ήταν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των τεχνοβλαστών. Καταργούνται οι διατάξεις οι οποίες δεν χρειάζονται και αποσαφηνίζονται πάρα πολλά πράγματα.
Θα μου επιτρέψετε να σας πω εν τάχει ότι με τον νέο νόμο ορίζεται ποιες εταιρείες πλέον αποτελούν εταιρείες τεχνοβλαστούς spin off, ενώ οι φορείς θα καθορίζονται με βάση την ιδιότητα των ιδρυτών και το επιχειρηματικό τους αντικείμενο. Πλέον οι ερευνητές που έχουν αναπτύξει την προς αξιοποίηση έρευνα αποκτούν ξεκάθαρα δικαιώματα και πρωταγωνιστικό ρόλο.
Σχετικά με τα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας αποσαφηνίζεται πως αυτά θα ορίζονται από τους κανονισμούς των οργανισμών. Ορίζεται πως πλήρης δικαιούχος των δικαιωμάτων είναι ο ερευνητικός οργανισμός με υποχρέωση απόδοσης ωφελημάτων στον ερευνητή.

Εισάγεται ο θεσμός της σύμβασης τεχνοβλαστού. Πρόκειται για μια αναλυτική ρύθμιση της σχέσης μεταξύ του ερευνητικού οργανισμού και της εταιρείας μέσω της οποίας, εκτός των άλλων, θα γίνεται η παραχώρηση της αξιοποίησης της εκάστοτε διανοητικής ιδιοκτησίας και γνώσης που αναπτύχθηκε στον οργανισμό.
Επιπλέον προβλέπονται οι δυνατότητες και οι όροι συμμετοχής επενδυτών στο εταιρικό κεφάλαιο της εταιρείας. Ενώ στον νέο νόμο υπάρχει πρόβλεψη για την αποφυγή τυχόν συγκρούσεων συμφερόντων κατά την διάρκεια της λειτουργίας του τεχνοβλαστού.

Δίνονται ευκαιρίες για οικονομική υποστήριξη μέσω του οικοσυστήματος καινοτομίας και την Πολιτεία. Να επαναλάβουμε πως οι τεχνοβλαστοί spin off των ερευνητικών κέντρων και των πανεπιστημίων εντάσσονται στο Elevate Greece με την γρήγορη διαδικασία, όπου έχουν αυτόματα δικαιώματα, όσο και τα δικαιώματα για τους επενδυτικούς αγγέλους που έχουμε θεσπίσει:
Τα δικαιώματα για την απόκτηση μετοχών προαίρεσης, τα λεγόμενα stock options ή η πρόσβαση στη δράση που είχαμε βγάλει για την ενίσχυση της ρευστότητας των νεοφυών επιχειρήσεων για τον κορονοϊό με τη μορφή της μη επιστρεπτέας προκαταβολής, αλλά βέβαια και όλο το επίσημο δίκτυο υποστηρικτών του Elevate Greece που είναι από τράπεζες, πολυεθνικές και παρέχουν σημαντικά κίνητρα, είτε είναι χρηματικά έπαθλα, αυτά τα οποία παρουσιάσαμε στη ΔΕΘ αξίας πάνω από 252.000 ευρώ ή ακόμα και υπηρεσίες mentoring, παροχή δωρεάν υπηρεσιών νέφους, εξειδικευμένα τραπεζικά προϊόντα από την Αναπτυξιακή Τράπεζα, αλλά όχι μόνο από αυτήν - και από τις συστημικές τράπεζες.

Επίσης, πρόσβαση σε παγκόσμια δίκτυα καινοτομίας τα οποία έχουν αυτές οι επιχειρήσεις και θέλω να αναφέρω ότι δεν είναι μία αποσπασματική νομοθέτηση, αλλά ένα ολοκληρωμένο πλάνο και αυτό αποδεικνύεται με το γεγονός ότι πολύ σύντομα φέρνουμε και τη δράση μέσω ΕΣΠΑ πάλι σε συνεννόηση με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη στήριξη και την ωρίμανση των γραφείων μεταφοράς τεχνολογίας.
Προσπαθούμε να βοηθήσουμε ουσιαστικά το επιστημονικό δυναμικό της χώρας, το οποίο έχει καινοτόμες ιδέες, να μπορούν να τις μετατρέψουν σε επιχειρηματικό προϊόν, σε κάτι το οποίο θα έχει οικονομικό αντίκτυπο.
Άρα, αλλάζουμε με το νομοσχέδιο αυτό το σύνολο της θεσμικής λειτουργίας των τεχνοβλαστών, παράλληλα όμως μέσω της δράσης του ΕΣΠΑ για την ανάπτυξη και την ωρίμανση των γραφείων μεταφοράς τεχνολογίας, θα παρέχεται και όλη η τεχνική βοήθεια που χρειάζονται αυτοί οι άνθρωποι, αυτοί οι επιστήμονες, διότι η σημασία εκεί που βοηθάει το κράτος έναν επιστήμονα, είναι να μπορέσει να του δώσει τη δυνατότητα να αφοσιωθεί στο επιστημονικό του κομμάτι και η πολιτεία με τα εργαλεία αυτά δίνει τη δυνατότητα σε άλλους ανθρώπους να του παρέχουνε την στήριξη ώστε να καταφέρει να έχει επιχειρηματική επιτυχία.
Θεωρούμε ότι είναι ένα σημαντικό βήμα για τη λειτουργία των ερευνητικών κέντρων και των πανεπιστημίων και φυσικά είμαστε στη διάθεσή σας για οποιοδήποτε ερώτημα.

Άδωνις Γεωργιάδης:

Να κάνω μια ανακεφαλαίωση με τη σειρά που θα ψηφιστούν στη Βουλή. Αναφέρομαι στο νομοσχέδιο για την «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση», και γενικά για τις στρατηγικές επενδύσεις
Μειώνουμε τη γραφειοκρατία σε πολύ μεγάλο βαθμό. Εμπλέκουμε τον ιδιωτικό τομέα των ιδιωτικών ελεγκτών για να εξασφαλίσουμε και τη διαφάνεια αλλά και την ταχύτητα. Αλλάζουμε το πληροφοριακό σύστημα, έτσι ώστε να μπορεί ο επενδυτής μέσα από το κινητό του τηλέφωνο να παρακολουθεί σε ποιο σημείο βρίσκεται ο φάκελός του, να έχει πλήρη εικόνα των σχέσεων του με το κράτος, να μην χρειάζεται να παρακαλάει κανένα για τίποτα, να έχει το χρονοδιάγραμμά του για να λάβει τις επιχειρηματικές του αποφάσεις με ασφάλεια. Και όλα αυτά κατευθυνόμενα σε τομείς που πριν δεν είχαν οι προηγούμενοι νόμοι γιατί δεν είχαν βρεθεί αυτοί οι τομείς ως τομείς επενδυτικού ενδιαφέροντος ακόμα για την Ελλάδα.
Όσον αφορά τους τεχνοβλαστούς θέλω να κάνω ειδική αναφορά στο ότι όταν ο κύριος Πρωθυπουργός ανέθεσε στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων την τότε Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, σήμερα Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας, υπήρξε μεγάλη δημόσια συζήτηση και αντίδραση από την αντιπολίτευση. Ο σκοπός όμως αυτής της αποφάσεως ήταν να αποδείξουμε ότι μπορεί να γίνει διασύνδεση της αγοράς, της οικονομίας με την έρευνα. Αυτή ήταν η διαφορά με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη σε σχέση με την προηγούμενη.

Σε αυτά τα δυόμισι χρόνια το «Ερευνώ – Καινοτομώ» έχει δαπανήσει πολύ περισσότερα από τα προβλεπόμενα αρχικώς χρήματα. Εκκρεμούσαν αιτήσεις από το 2016. Έχουμε προχωρήσει στο διαγωνισμό για το νέο κτήριο της ΓΓΕΤ, ΓΓΕΚ πλέον. Έχουμε προχωρήσει στη δημιουργία του διαγωνισμού για το μεγάλο hub στο «ΧΡΩΠΕΙ». στην Αθήνα. Έχουμε προχωρήσει τις νομοθετικές διαδικασίες για τη δημιουργία του μεγάλου Κέντρου Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη του Thess INTEC. Και τώρα έχουμε προχωρήσει σε μία σειρά μέτρων, φορολογικών κινήτρων κυρίως, που έχουμε επιταχύνει πάρα πολύ την έρευνα. Και βεβαίως έχουμε φτιάξει το Elevate Greece το οποίο έχει αλλάξει τελείως την εικόνα στις νεοφυείς επιχειρήσεις.
Τώρα, λοιπόν, με το νομοσχέδιο για τους τεχνοβλαστούς παρέχουμε το ασφαλές νομικό περιβάλλον και για την περιοχή αυτή των spin off εταιρειών που μπορούν να έχουν δυνητικά τεράστια επίδραση στην οικονομία.
Και να ξέρετε ότι, επειδή στην πολιτική δεν μετράει μόνο η πρόθεση αλλά μετράει το αποτέλεσμα -και θέλω να δώσω συγχαρητήρια στον βασικό μου συνεργάτη κύριο Παπαθανάση- ότι πλέον πέφτει στις 60 ημέρες η εκκαθάριση των αιτήσεων και στις 100 ημέρες η οριστική υπαγωγή σε ένα επενδυτικό νόμο, κάτι που σε προηγούμενες εποχές ήθελες δυόμισι χρόνια. Αυτό είναι αποτέλεσμα, δεν είναι θεωρία. Αυτό είναι κάτι που θα φέρει νέες θέσεις εργασίας, που θα φέρει χρήματα στην αγορά, που θα έχει επίπτωση στην αύξηση του ΑΕΠ.

Το ίδιο και στον κύριο Δήμα. Εάν δείτε την κατάταξη της Ελλάδος ως προς τις χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο χώρο των δαπανών για την έρευνα και την τεχνολογία, αυτά τα δύο χρόνια έχουμε πετύχει ραγδαία άνοδο στη σειρά κατάταξης. Δυστυχώς ήμασταν στις τελευταίες θέσεις. Τώρα πλησιάζουμε προς τη μέση. Άρα, έχουμε μια ταχεία άνοδο.
Ως προς το ρυθμό των δαπανών, της αύξησης των δαπανών είμαστε από τους πρώτους σε ρυθμό. Θα πει κάποιος δόκιμα: «μα ήμασταν πολύ χαμηλά». Πράγματι, αυτό παραλάβαμε, το πολύ χαμηλά.
Αλλά το ζητούμενο είναι αν αυτά τα δυο χρόνια η κινούμαστε προς τα εμπρός ή προς το τέλμα που ήμασταν στο παρελθόν; Είναι εντυπωσιακά προς τα εμπρός. Και όταν όλα αυτά τα οποία τώρα ψηφίζουμε αρχίσουν να έχουν εφαρμογή αυτή η ταχύτητα θα αυξηθεί.
Η Ελλάδα μπορεί στην έρευνα και στην καινοτομία να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο. Η επένδυση της Pfizer το απέδειξε. Η Pfizer ήρθε στη Θεσσαλονίκη για να κάνει μια επένδυση 200 θέσεων εργασίας, τώρα έχει φτάσει στις 500 προσλήψεις, έχει ανακοινώσει 700 και το σχέδιο είναι να ξεπεράσουν τις 1000. Δεν θα το έκανε αυτό η Pfizer εδώ για να μας κάνει το χατίρι. Το κάνει γιατί βρίσκει ανθρώπους που μπορούν να κάνουν τη δουλειά, που πληρώνονται σε ανταγωνιστικές τιμές και παράγουν αποτέλεσμα. Αυτό το συγκριτικό μας πλεονέκτημα θέλουμε να αξιοποιήσουμε.
Και να κλείσω και με αυτό, οι επενδύσεις στα data center στα οποία έχουμε νομίζω επιδείξει μια μεγάλη πρόοδο αυτά τα δυο χρόνια, έχουν καίριο στόχο τη δημιουργία μιας μεγάλης κοινότητας καινοτομίας και υψηλής τεχνολογίας γύρω από τα data center και εκπαίδευσης περισσότερου ανθρώπινου δυναμικού πάνω στις νέες τεχνολογίες που είναι και το σημείο στο οποίο θα κριθούν αργά ή γρήγορα όλες οι οικονομίες όπως εξελίσσονται τα πράγματα.
Να πάμε τώρα στο νομοσχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή μετάβαση και να στείλω και ένα μήνυμα στους συμπολίτες μου - γιατί όπως ίσως το ξέρετε είμαι από το Αμύνταιο Φλωρίνης- ότι το κομμάτι της απολιγνιτοποίησης και της μεταφοράς σε μια νέα οικονομία στην περιοχή της δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης κυρίως αποτελεί και μεγάλο εθνικό στοίχημα αλλά και προσωπικό μου στοίχημα εδώ στο Υπουργείο.

Νίκος Παπαθανάσης:

Ευχαριστώ πολύ κύριε Υπουργέ για τα καλά λόγια, αλλά να ξέρετε ότι το πολύ θετικό κλίμα βοηθάει πολύ τη δουλειά και σε αυτό έχετε την καταπληκτική ικανότητα να εμπνέετε όλους μας. Το λέω απλά για να καταγραφεί.
Πηγαίνοντας λοιπόν στο τρίτο αλλά κατ’ ουσίαν στο νόμο που κατατίθεται αυτή την εβδομάδα, το σχέδιο νόμου για τη δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης.
Όπως γνωρίζετε, το 2019 από τα Ηνωμένα Έθνη ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι η πατρίδα μας θα προχωρήσει στην απολιγνιτοποίηση θέτοντας μάλιστα στόχους που πολλοί εκείνη την εποχή άρχισαν να αμφισβητούν. Δηλαδή το κλείσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων ως το 2023 και τη λειτουργία μόνο μιας λιγνιτικής μονάδας ως το 2028, της Πτολεμαΐδας 5, που κατά το παράδοξο δεν έχει ξεκινήσει να λειτουργεί ακόμα.
Αυτό, βεβαίως, και μετά την αλλαγή της χρήσης του λιγνίτη με αέριο. Για την Πτολεμαΐδα. Αυτή η απόφαση ήταν πάρα πολύ σημαντική γιατί έβαλε την πατρίδα μας στον χάρτη της συζήτησης για την απολιγνιτοποίηση.
Εάν δεν είχε ληφθεί αυτή η απόφαση, δεν θα βρισκόμασταν τώρα να σχεδιάζουμε μπροστά από την έναρξη όλων των διαρθρωτικών ταμείων, περιλαμβάνοντας το κομμάτι αυτό και στο ΕΣΠΑ 21- 27, πολύ δυνατά, με 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στο κομμάτι του RRF αλλά και στο επίκεντρο της προσοχής της Πολιτείας με μια ρήτρα δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης που διατρέχει οριζόντια όλα τα υπουργεία.
Επομένως βρισκόμαστε, λοιπόν, σε μια ευτυχή συγκυρία, στην έναρξη όλων των προγραμμάτων να έχει λάβει ο πρωθυπουργός αυτή την απόφαση.

Η Ευρώπη όλη να παρακολουθεί την Ελλάδα για τα βήματα και βεβαίως να έχουμε την αμέριστη στήριξη.
Ακριβώς στο πλαίσιο αυτό έρχεται ο νόμος για να δημιουργήσει όλον αυτόν τον μηχανισμό που θα λειτουργήσει με μεγάλη αυτοτέλεια κατ’ ουσίαν, το πρόγραμμα το οποίο θα τρέξει.
Ταυτόχρονα θα οργανώσει τις δομές που θα λειτουργήσουν έτσι ώστε πολύ αποτελεσματικά και πολύ ευέλικτα και πολύ γρήγορα να μπορέσει να ολοκληρώσει και το σχέδιο, το πρόγραμμα δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης σύμφωνα με το σχέδιο, ακολουθώντας πάντα τον κανονισμό της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης που διέπει όλο το σχέδιο, τον ευρωπαϊκό κανονισμό και ταυτόχρονα να αξιοποιήσει τις γαίες που θα λάβουμε από την ΔΕΗ και θα αποτελούν περιουσιακό στοιχείο νομικού προσώπου ιδιοκτησίας της ελληνικής Πολιτείας, έτσι ώστε να διαθέσει τις γαίες αυτές για εκμετάλλευση.

Αλλά και να αξιοποιήσει το, ένα, το μεγαλύτερο ποσοστό, ίσως περίπου το 70% σε επίπεδο αναψυχής για τους πολίτες της περιοχής.
Αυτό, λοιπόν, είναι το σχέδιο. Βρίσκεται ακριβώς όπως το είχαμε σχεδιάσει. Είμαστε αυτή την στιγμή μπροστά στην διαπραγμάτευση για την εξειδίκευση, όπως γνωρίζετε, για το ΕΣΠΑ 21- 27.
Η πατρίδα μας είναι πρώτη που έλαβε την έγκριση. Όμως είμαστε σε αυτή την φάση στην εξειδίκευση του προγράμματος. Έχουμε καταθέσει το πρόγραμμα. Ολοκληρώνεται η εξειδίκευση.
Θεωρούμε ότι το, το σχέδιο, το πρόγραμμα δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης θα είναι από τα πρώτα που θα εγκριθεί στην εξειδίκευση του, διότι θέλουμε να το τρέξουμε πολύ γρήγορα.

  1. Ο σκοπός, λοιπόν, είναι να προχωρήσουμε στον οικονομικό μετασχηματισμό, στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου από τη μονοκαλλιέργεια της λιγνιτικής εποχής ,της παραγωγής ενέργειας από λιγνίτη σε ένα άλλο μοντέλο, όπου οι συμπολίτες μας στη Δυτική Μακεδονία θα μπορούν να εργάζονται σε άλλες εργασίες πολύ εξειδικευμένες, φέρνοντας εκεί πολλές επιχειρήσεις ,δίνοντας κίνητρα, κινητροδότηση ισχυρή και μάλιστα αυτή η κινητροδότηση θα είναι στο ταβάνι της κινητροδότησης που θα λάβουν οι όποιες Περιφέρειες της πατρίδας μας.

Τα εδαφικά σχέδια για τη δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση καταλαμβάνουν τη Δυτική Μακεδονία έχοντας ως επίκεντρο τις λιγνιτικές περιοχές Κοζάνη, Φλώρινα, αλλά και τους άλλους Νομούς, Καστοριά και Γρεβενά και ταυτόχρονα επικεντρώνονται στην Μεγαλόπολη, που είναι ο λιγνιτικός Δήμος και μέρος από τους ενεργειακούς Δήμους, αλλά ταυτόχρονα καταλαμβάνουν και τους πέριξ Δήμους, δηλαδή Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης.
Ταυτόχρονα, τα σχέδια αυτά καταλαμβάνουν και τις περιοχές Βορείου και Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης ως περιοχές που θα τύχουν στήριξης κλόγω του σχεδίου και κατ’ ουσίαν της αποπετρελαιοποίησης, διότι περνούμε σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο αλλάζοντας και το μείγμα της παραγωγής ενέργειας στα νησιά αυτά.
Συνολικά η μεταβιβαζόμενη έκταση ανέρχεται στα 146.000 στρέμματα. Το μεγαλύτερο ποσοστό της έκτασης θα πάει για αναψυχή. Πολύ μικρό ποσοστό θα πάει για βιομηχανική χρήση και για αγροτική καλλιέργεια και για τουρισμό.

Όλα έχουν σχέση με την αποκατάσταση που θα γίνει μέσω του RRF που φέρνει 300 εκατομμύρια, αποκατάσταση που θα την μελετήσει το νομικό πρόσωπο μετάβαση που δημιουργείται και θα εκτελεστεί δια της ΔΕΗ, διότι ο ρυπαίνων πληρώνει. Αυτή είναι η αρχή.
Επομένως ένα κομμάτι της αποκατάστασης θα πάει προς βιομηχανικές και αγροτικές χρήσεις. Το μεγαλύτερο ποσοστό όμως των εδαφών από την αποκατάσταση θα πάνε για χώρους αναψυχής, λίμνες και τα λοιπά, όπου εκεί θα είναι για χρήση όλων των πολιτών της Δυτικής Μακεδονίας.
Δημιουργούνται λοιπόν δύο φορείς, ευέλικτοι φορείς, γρήγοροι φορείς, μια ειδική υπηρεσία δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης που είναι το κατ’ εξοχήν δημόσιο μοντέλο που θα έχει τη διαχειριστική αρχή, θα διαχειριστεί τα χρήματα του ΕΣΠΑ, αλλά και του Πράσινου Ταμείου και έχουμε και την εταιρία μετάβαση που θα λάβει τα εδάφη, θα υποδέχεται τους επενδυτές, θα στηρίζει τις επενδύσεις, θα φροντίζει για την αποκατάσταση, θα μισθώνει τα εδάφη, γιατί προτιθέμεθα να μην πουλήσουμε τα εδάφη αλλά να μισθώσουμε σε μακροχρόνιες συμβάσεις τα εδάφη κρατώντας στο τέλος την κυριότητα του δημοσίου.
Η ειδική υπηρεσία θα προχωρά στον κεντρικό σχεδιασμό, θα παρακολουθεί και θα αξιολογεί όλα τα σχέδια τα οποία εμπίπτουν στις διατάξεις της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, θα αντιμετωπίζει τα προβλήματα και θα δίνει λύσεις στα έργα αποκατάστασης.

Θα διαχειρίζεται όλους τους διαθέσιμους εθνικούς πόρους και στο τέλος θα συντονίζει γενικά και θα διευκολύνει όλη την επικοινωνία και θα στηρίζει τις δραστηριότητες της περιοχής και ταυτόχρονα τις δραστηριότητες που προκύπτουν μέσα από τα προγράμματα.
Η Μετάβαση, το Νομικό Πρόσωπο Μετάβαση θα παραλάβει, όπως σας είπα, τα εδάφη από τη ΔΕΗ, θα στηρίξει τον οικονομικό μετασχηματισμό μέσω της διαφοροποίησης της παραγωγικής βάσης δίνοντας τα κίνητρα και στηρίζοντας τις επιχειρήσεις να εγκατασταθούν.
Θα παρέχει αυτό που λέμε end-to-end υπηρεσίες υποδοχής και προσέλκυσης των επενδύσεων στη Δυτική Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη. Και βεβαίως θα λειτουργεί ως ο επισπεύδων φορέας για όλες τις εκδοτικές διαδικασίες, ειδικά για τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια που θα χαρακτηρίσουν της γαίες έτσι ώστε να αναπτυχθούνε επάνω σε αυτές όλες οι δραστηριότητες είτε είναι βιομηχανικές, είτε είναι δραστηριότητες αγροτικές.
Αυτό το οποίο επιθυμούμε είναι πολύ σύντομα να έχουμε, να ξεκινήσουν τα προγράμματα. Σας είπα ότι το Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης σαν πρόγραμμα ξεκινά από τον Ιανουάριο του 2022, σαν πρόγραμμα ευρωπαϊκό.
Αλλά πέραν αυτού και η εξειδίκευση βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο με την ψήφιση του νόμου που θεωρούμε ότι θα έχει ψηφιστεί ως τις 8 Δεκεμβρίου. Θα ξεκινήσει η κίνηση της σύστασης των υπηρεσιών αυτών με ευέλικτο και γρήγορο τρόπο έτσι ώστε να ξεκινήσουνε τα προγράμματα αμέσως με την έναρξη των διαρθρωτικών αυτών ταμείων.

Άδωνις Γεωργιάδης:

Να πω για να γίνει σαφές ότι αυτό το στοίχημα δεν είναι καθόλου εύκολο. Είναι ένα πάρα πολύ σύνθετο σχέδιο. Δεν έχει ξαναγίνει στην Ευρώπη σε αυτή την έκταση. Αυτό είναι καλό γιατί όλη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι μαζί μας για να μας βοηθήσει να το κάνουμε και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αλλά δημιουργεί και μεγάλες προκλήσεις σε εμάς να βρούμε λύσεις σε προβλήματα που δεν είχανε αντιμετωπιστεί ξανά στο παρελθόν.
Πρέπει να σας πω ότι το νομοσχέδιο το οποίο έρχεται στη Βουλή δεν ήρθε γραμμένο στο πόδι. Είναι αποτέλεσμα πολύμηνης προεργασίας και με την ΔΕΗ και με τον κύριο Μουσουρούλη που είχαμε φτιάξει το ενδιάμεσο σχήμα για τη δημιουργία του master plan της απολιγνιτοποίησης, έτσι ώστε τελικά να έχουμε την άποψη και της αγοράς για το πως θα φτάσουμε στη γρήγορη υλοποίησή του. Από τον σχεδιασμό δηλαδή, που είμαστε μέχρι τώρα, περνάμε από την 1η Ιανουαρίου στην εφαρμογή.
Να πω ότι για να φτάσουμε εδώ προηγήθηκε και δική μου διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αλλαγή του χάρτη κρατικών ενισχύσεων και την εντυπωσιακή νομίζω επιτυχία που δεν έχει προβληθεί όσο έπρεπε, για τα εξαιρετικά υψηλά ποσοστά κρατικών ενισχύσεων που δίνει κατ’ εξαίρεση η Ευρωπαϊκή Ένωση στις περιοχές αυτές.
Πάμε τώρα και στον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο.

Νίκος Παπαθανάσης:

Το τρίτο σχέδιο νόμου που θα έρθει στη Βουλή εντός του Δεκεμβρίου είναι ο αναπτυξιακός νόμος «Ελλάδα ισχυρή ανάπτυξη».
Για πρώτη φορά επιχειρούμε να αγγίξουμε πολύ πιο συγκεκριμένα τους κλάδους και να

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης