Η Ευρώπη βασίζεται στη Ρωσία για το 35% του φυσικού αερίου της περίπου σύμφωνα με το Reuters
Η Ευρώπη βασίζεται στη Ρωσία για περίπου το 35% του φυσικού αερίου της. Το μεγαλύτερο μέρος προέρχεται μέσω αγωγών, συμπεριλαμβανομένου του Yamal, που περνά μέσω Λευκορωσίας και Πολωνίας στη Γερμανία, του Nord Stream, που πηγαίνει απευθείας στη Γερμανία, και αγωγών που διέρχονται από την Ουκρανία. Οι εσωτερικές αγορές αερίου της Ευρώπης συνδέονται μέσω ενός δικτύου αγωγών διασύνδεσης.
Δεν προμηθεύονται όλες οι χώρες απευθείας από τη Ρωσία, αλλά εάν χώρες, όπως η Γερμανία, ο μεγαλύτερος καταναλωτής ρωσικού φυσικού αερίου, δουν χαμηλότερες ροές από τη Ρωσία, πρέπει να το αντικαταστήσουν από αλλού, όπως η Νορβηγία. Αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στο πόσο φυσικό αέριο είναι διαθέσιμο από άλλες πηγές για άλλες χώρες και για διαμετακόμιση.
Οι τιμές του φυσικού αερίου στη Βρετανία είναι εξίσου ασταθείς με αυτές της ηπειρωτικής Ευρώπης σε οποιαδήποτε είδηση από τη Ρωσία, παρόλο που συνήθως προμηθεύεται μόνο περίπου το 5% του φυσικού της αερίου από τη Ρωσία. Ο χαμηλότερος συνολικός ρωσικός εφοδιασμός στην Ευρώπη σημαίνει ότι θα μπορούσε να είναι λιγότερο διαθέσιμο από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της, όπως η Νορβηγία.
H επικεφαλής ενέργειας της Ευρώπης λέει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν αρκετό φυσικό αέριο για να καλύψουν τις ανάγκες τους κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Το θέμα, ωστόσο, είναι το τίμημα που θα χρειαστεί να πληρώσουν.
Εξαγωγές
Πέρυσι οι εξαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία μειώθηκαν επειδή η χαμηλότερη παραγωγή, λόγω των lockdown που είχε σχεδιαστεί για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού, οδήγησε σε πτώση της ζήτησης. Φέτος, οι προμήθειες στην Ευρώπη δεν κατάφεραν να αυξηθούν για να ανταποκριθούν στην αύξηση της ζήτησης καθώς οι οικονομίες ανακάμπτουν.
Τους πρώτους 10 μήνες του 2021 η Ρωσία παρείχε αέριο συνολικά 31.806 γιγαβατώρες την ημέρα μέσω των τριών βασικών αγωγών της προς την Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon, από 33.466 GWh/ημέρα τον Ιανουάριο-Οκτώβριο 2020.
Ο αγωγός Yamal λειτουργεί αντίστροφα τις τελευταίες πέντε ημέρες, μεταφέροντας φυσικό αέριο από τα δυτικά προς τα ανατολικά, σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής εταιρείας Gascade.
Παγκοσμίως υπήρξε αύξηση για την προμήθεια φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα οι τιμές να εκτοξευθούν ιδιαίτερα στην Ασία, πράγμα που σημαίνει ότι η Ευρώπη δυσκολεύεται να προσελκύσει διεθνή φορτία LNG που συχνά κατευθύνονται σε οποιαδήποτε περιοχή είναι διατεθειμένη να πληρώσει τα περισσότερα.
Συνήθως οι χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου αναπληρώνονται το καλοκαίρι, όταν η ζήτηση και οι τιμές είναι χαμηλότερες, αλλά φέτος οι υψηλές τιμές σήμαινε ότι στάλθηκαν λιγότερα σε χώρους αποθήκευσης και οι ιδιοκτήτες με αέριο σε αποθήκευση ήταν πρόθυμοι να το χρησιμοποιήσουν σε περίπτωση που η ζήτηση και οι τιμές αυξηθούν ακόμη περισσότερο , αφήνοντας την Ευρώπη να αντιμετωπίσει τον χειμώνα με χαμηλότερα αποθέματα από το συνηθισμένο.
Παρά τις χαμηλότερες ροές, το κρατικό μονοπώλιο αγωγών φυσικού αερίου Gazprom δήλωσε ότι εκπληρώνει όλα τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια και οι ευρωπαϊκές εταιρείες και σύμφωνα με το Reuters οι συμβατικές υποχρεώσεις είχαν εκπληρωθεί.
Η Ρωσία προτιμά τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια φυσικού αερίου που μπορούν να διαρκέσουν αρκετά χρόνια, έναντι της βραχυπρόθεσμης αγοράς spot που βασίζεται σε εφάπαξ αγορές.
Αυτός είναι ένας τρόπος να διασφαλιστεί ότι μπορεί να διατηρήσει μερίδιο αγοράς και να εξασφαλίσει μια σταθερή τιμή, ειδικά όταν η Ευρώπη έχει δηλώσει ότι αναζητά νέες πηγές φυσικού αερίου. Ο Ρώσος Πρόεδρος Putin δήλωσε ότι η κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη οφείλεται εν μέρει στη δική της πολιτική , λόγω της στροφής σε βραχυπρόθεσμες συμφωνίες spot.
Ρωσία και τιμές
Λιγότερο ρωσικό φυσικό αέριο διατίθεται στην spot αγορά, καθημερινά, επιδεινώνοντας τη συνολική κρίση εφοδιασμού στην Ευρώπη. Οι ελεγχόμενες από την Gazprom εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν επίσης λιγότερο φυσικό αέριο από το συνηθισμένο για αυτήν την εποχή, με τη Ρωσία να λέει ότι επικεντρώνεται στην αναπλήρωση των εγχώριων αποθεμάτων πριν απελευθερώσει άλλο φυσικό αέριο στην Ευρώπη.
Αναμένει ότι η διαδικασία αναπλήρωσης να ολοκληρωθεί έως τις 8 Νοεμβρίου. Οποιεσδήποτε σημαντικές αλλαγές στις προσδοκίες των ροών μέσω των κύριων αγωγών Ρωσίας-ΕΕ ή πολιτικές δηλώσεις που γίνονται από τη Ρωσία μπορεί να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στις ημερήσιες τιμές του φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Οι ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου έφτασαν το ρεκόρ των 155 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) στις 6 Οκτωβρίου, αλλά υποχώρησαν κατακόρυφα την ίδια μέρα αφότου ο ρώσος πρόεδρος είπε ότι η Ρωσία θα στείλει περισσότερο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, κλείνοντας 26% από το υψηλό στα 114 ευρώ/MWh.
Οι ροές μέσω του σημείου μέτρησης Yamal Mallnow στη Γερμανία στα πολωνικά σύνορα ρέουν προς τα ανατολικά από τις 30 Οκτωβρίου, ωθώντας τις ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς σε άνοδο περίπου 15% από την περασμένη εβδομάδα.
Οι αναλυτές είπαν ότι οι ροές προς τα ανατολικά θα μπορούσαν να συνεχιστούν μέχρι τις 8 Νοεμβρίου, όταν η Ρωσία δήλωσε ότι αναμένει να γεμίσουν οι εγχώριες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της.
Ο Poutin είπε τον περασμένο μήνα η Ρωσία ήταν έτοιμη να παράσχει περισσότερο φυσικό αέριο στην Ευρώπη εάν του ζητηθεί και απέρριψε κάθε υπόδειξη ότι η Μόσχα περιόριζε τις προμήθειες για πολιτικά κίνητρα.
H Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ Kadri Simson δήλωσε ότι το μπλοκ δεν ζήτησε περισσότερες προμήθειες από τη Ρωσία, αντίθετα προτιμούσε να απευθυνθεί σε άλλους εμπορικούς εταίρους. Η Νορβηγία, ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της Ευρώπης, δεσμεύτηκε τον Οκτώβριο να αυξήσει τις εξαγωγές.
Nord Stream 2
Η Ρωσία είπε ότι ο Nord Stream 2, ο οποίος πρόκειται να διπλασιάσει την ετήσια ικανότητα εξαγωγής φυσικού αερίου της Μόσχας στη Βαλτική, θα μπορούσε να προσφέρει ανακούφιση στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου. Η διαδρομή, από κοινού με τον υπάρχοντα αγωγό Nord Stream, θα διπλασιάσει την ετήσια εξαγωγική ικανότητα στα 110 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, περίπου το ήμισυ των συνολικών εξαγωγών φυσικού αερίου της Ρωσίας στην Ευρώπη ετησίως. Ο αγωγός είναι αμφιλεγόμενος και ορισμένοι Ευρωπαίοι νομοθέτες πρότειναν ότι η Ρωσία μείωσε σκόπιμα τις ροές προς την Ευρώπη για να τονώσει τη ζήτηση για το νέο έργο και να επιταχύνει την λειτουργία του.
Αν και η κατασκευή του νέου αγωγού έχει ολοκληρωθεί, οι ροές δεν μπορούν να ξεκινήσουν έως ότου λάβει ρυθμιστική έγκριση από τις γερμανικές αρχές, κάτι που μπορεί να διαρκέσει μέχρι την άνοιξη του 2022, οπότε θα έχει τελειώσει η αιχμή της ευρωπαϊκής χειμερινής ζήτησης.
www.worldenergynews.gr