Έντονη ανησυχία και προβληματισμό για την κατάσταση που επικρατεί στην ενεργειακή αγορά εκφράζεται από την ηγεσία της εταιρίας προμήθειας ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου NRG του ομίλου Motor Oil, η οποία πάντως εξελίσσεται σε καθετοποιημένο πάροχο ενέργειας αναπτύσσοντας εκτεταμένο δίκτυο 1.000 φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλη την επικράτεια, έως το τέλος του 2022.
Απολύτως ασταθή και αβέβαιη χαρακτήρισε την ενεργειακή αγορά ο γενικός διευθυντής της εταιρίας Αναστάσιος Λωσταράκος, στο περιθώριο χθεσινής εκδήλωσης για την παρουσίαση του υπό ανάπτυξη δικτύου ταχυφορτιστών σε όλο το εθνικό δίκτυο με την επωνυμία incharge στα πρατήρια SHELL και AVIN. Η NRG έχει εγκαταστήσει μέχρι στιγμής 80 ταχυφορτιστές ενώ έχει δημιουργήσει ειδική εφαρμογή για την ενημέρωση των οδηγών μέσω των κινητών τηλεφώνων τους.
Η NRG στην στρατηγική, που έχει χαράξει, θα τροφοδοτείται με καθαρή ενέργεια σε ανταγωνιστικές τιμές μέσω PPA από την MORE, την εταιρική οντότητα της MOH στις ΑΠΕ και μέσω του CCGT που η MOH θα δημιουργήσει με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ενέργεια από φυσικό αέριο. Κατά τον τρόπο αυτό θα διαθέτει ένα πλήρως καθετοποιημένο και ανταγωνιστικό σύστημα, το οποίο ήδη μπαίνει και στις επιχειρήσεις της Μέσης Τάσης. Συνάγεται δηλαδή ότι ο όμιλος Μotor Oil έχει πάρει την απόφαση να δημιουργήσει έναν καθετοποιημένο πάροχο ενέργειας, που θα δραστηριοποιείται από την παραγωγή μέχρι το retail.
Σύντομα η ανακοίνωση συμφωνίας
Πολύ σύντομα δε αναμένεται να ανακοινώσει συμφωνία συνεργασίας με μεγάλη εταιρία προκειμένου από κοινού να προχωρήσουν στην εγκατάσταση ταχυφορτιστών σε 1.000 σημεία σε όλη την Ελλάδα με στόχο το ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο να είναι ανεμπόδιστο. H εταιρία θα εγκαταστήσει ταχυφορτιστές σε πρόσθετα σημεία εκτός των πρατηρίων, όπως σούπερ μάρκετ, δήμους κλπ με στόχο να παράσχει μια ολοκληρωμένη υποστήριξη στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Εκτιμάται ότι η κάλυψη μιας διαδρομής μαμούθ Ξάνθης - Καλαμάτας δεν ξεπερνά σε κόστος τα 50 ευρώ. Η φόρτιση απαιτεί περίπου 30 λεπτά και τα δίκτυο πρατηρίων της Motor Oil παρέχει μια πλήρη δυνατότητα ανεφοδιασμού στους Έλληνες οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Λωσταράκος: Θα χρειασθούν πιθανώς επιπλέον 300 - 400 εκατ ευρώ
Σε ότι αφορά την ενεργειακή αγορά ο κ. Λωσταράκος σημείωσε ότι από το Φθινόπωρο του 2020, όταν έγινε η μετάβαση στο Target Model, ζει την «τέλεια καταιγίδα» η οποία πλέον έχει λάβει και διεθνή χαρακτηριστικά λόγω της ανόδου των τιμών του φυσικού αερίου που οδηγούν σε αύξηση και τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως είπε η NRG παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στην αγορά του φυσικού αερίου και εκτίμησε ότι πολλά θα κριθούν από την έκβαση της υπόθεσης του Nord Stream 2 και το εάν θα αυξηθεί η παροχή αερίου προς την Ευρώπη. Πάντως εμφανίστηκε συγκρατημένος, όσον αφορά το πότε θα επέλθει ισορροπία στην αγορά, ενώ σημείωσε ότι ακόμη και αν εξορθολογιστούν οι τιμές του φυσικού αερίου, σε καμία περίπτωση δεν θα επανέλθουν στα επίπεδα του παρελθόντος. Αυτό σημαίνει ότι οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και ειδικά οι μη καθετοποιημένοι θα συνεχίσουν να πιέζονται και να μην έχουν μεγάλα περιθώρια ευελιξίας έναντι των τελικών καταναλωτών.
Μάλιστα σημείωσε ότι υπάρχουν εταιρίες προμήθειας οι οποίες πιέζονται εξαιρετικά λόγω των υψηλών τιμών του ρεύματος στην χονδρική αγορά και τόνισε, ότι για το καλό της αγοράς και της οικονομίας δεν θα πρέπει να κλείσει καμία εταιρία και θα πρέπει να βρεθούν τρόποι αυτό να αποφευχθεί.
Σε ότι αφορά το ύψος των χρημάτων που θα χρειαστεί τελικώς η κυβέρνηση για την επιδότηση των καταναλωτών της Χαμηλής Τάσης εκτίμησε ότι πέραν των 400 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη αναγγελθεί για την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2020, θα χρειαστούν επιπλέον 300-400 εκατ. ευρώ έως το 2022. Πρόσθεσε δε ότι με την αστάθεια που χαρακτηρίζει την αγορά τα 60 ευρώ/MWh που είναι η επιδότηση ενδεχομένως σήμερα να είναι αρκετά, αλλά σε 15 ημέρες να είναι πολύ λίγα.
Σε ότι αφορά τους καταναλωτές της Μέσης Τάσης δηλαδή τις επιχειρήσεις, σημείωσε ότι το πρόβλημα της αύξησης των τιμολογίων του ρεύματος και του φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά μεγάλο και πρόσθεσε, ότι θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα από την κυβέρνηση για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγής. Πάντως και παρά τις αυξήσεις επί του παρόντος δεν καταγράφεται αύξηση των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών.
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Λωσταράκος στον τρόπο λειτουργίας των διαχειριστών του συστήματος και του δικτύου οι οποίοι όπως είπε έχουν εγγυημένο έσοδο και λειτουργούν χωρίς ρίσκο έχοντας εναποθέσει τις πιθανές επισφάλειες στους προμηθευτές οι οποίοι χωρίς αμοιβή έχουν την υποχρέωση να συλλέγουν τα τέλη χρήσης των δικτύων και μάλιστα να τα αποδίδουν πριν καν τα εισπράξουν.
Τέλος σε ότι αφορά την Αγορά Εξισορρόπησης ο κ. Λωσταράκος εμφανίστηκε προβληματισμένος καθώς τα κόστη εξισορρόπησης έχουν διπλασιαστεί το τελευταίο διάστημα και προστίθενται στην ήδη εξαιρετικά υψηλή χονδρεμπορική τιμή του ρεύματος.
www.worldenergynews.gr