Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Οι άμυνες απέναντι στην λαίλαπα των τιμών του φυσικού αερίου - Πως κρατήθηκε μέχρι τώρα η βιομηχανία

Οι άμυνες απέναντι στην λαίλαπα των τιμών του φυσικού αερίου - Πως κρατήθηκε μέχρι τώρα η βιομηχανία
Κομβικός ο ρόλος της ΔΕΠΑ για την στήριξη της βιομηχανίας με τις μέχρι τώρα συμβολαιοποιήσεις ποσοτήτων
Σχετικά Άρθρα
Το επιπλέον χρηματοοικονομικό κόστος για την προμήθεια φυσικού αερίου, στις εξωφρενικές τιμές που διαμορφώνονται στη διεθνή αγορά, αναδεικνύεται ως το κρισιμότερο ζήτημα της περιόδου για τις εταιρίες εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ελλάδα.
Με τις τιμές του φυσικού αερίου να καλπάζουν οι ελληνικές εταιρίες δεν ανησυχούν για την επάρκεια τουλάχιστον έως το τέλος του έτους, αλλά προβληματίζονται για το επιπλέον χρηματοοικονομικό κόστος που θα προκύψει για παραγγελίες ειδικά LNG.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά παράγοντας της αγοράς, όταν μια εταιρία διέθετε για παράδειγμα 20 εκατ. ευρώ για την εισαγωγή ενός φορτίου LNG, πλέον θα κληθεί να πληρώσει το ίδιο φορτίο 80-100 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει δέσμευση τεράστιας ρευστότητας ή μεγάλο χρηματοοικονομικό κόστος εφόσον απευθυνθεί στο τραπεζικό σύστημα, το οποίο θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τις τιμές.

Οι ισχυροί παίκτες στην κρίση

Έτσι πλήρως διασφαλισμένες θεωρούνται οι ποσότητες αερίου που εισάγονται από Ρωσία και Aζερμπαϊτζάν και οι οποίες αντιπροσωπεύουν στο 8μηνο του έτους το 67% της συνολικής εγχώριας ζήτησης, που είναι αυξημένη κατά 13,76% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Επίσης η ελληνική αγορά έχει ενισχυθεί σημαντικά μετά τη λειτουργία του TΑΡ, μέσω του οποίου εισέρχονται ποσότητες 1 δισ. κ.μ. ετησίως, όμως η έκθεση στο LNG παραμένει και είναι της τάξης του 37%.
Έως το τέλος του έτους δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα, αφού οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας έχουν συμβολαιοποιήσει τις ποσότητες που χρειάζονται για τη λειτουργία των μονάδων τους.  Έτσι για τον Οκτώβριο, δυο εταιρίες η Mytilineos και η Elpedison έχουν προγραμματίσει να εισάγουν δυο φορτία LNG, ενώ στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας εκφόρτωσαν στο οκτάμηνο εφέτος 22 LNG carriers από 38 πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα.H Mytilineos λόγω της ισχυρής της κεφαλαιακής διάρθρωσης είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις οποιεσδήποτε ειδικές συνθήκες της αγοράς.
Πλέον τον πρώτο λόγο στην αγορά έχουν οι εταιρίες που διαθέτουν συμβόλαια για εισαγωγή αερίου αγωγού, όπως η ΔΕΠΑ και η Mytilineos. Επίσης υπάρχει και ο Όμιλος Κοπελούζου, που έχει ακολουθήσει περισσότερο συντηρητική πολιτική στο τελευταίο διάστημα.

Ανάσα από το αέριο αγωγού

Οι τιμές του αερίου αγωγού,
αναλόγως και με το συμβόλαιο που έχει συνάψει κάθε εταιρία είναι κατά βάση συνδεδεμένες με το πετρέλαιο και σε πολύ μικρότερο ποσοστό με το TTF.  Ως εκ τούτου μέχρι στιγμής εταιρίες όπως η ΔΕΠΑ που έχει πρόσφατα ανανεώσει όλα τα συμβόλαια προμήθειας της, έχει αυξήσει το μερίδιο της καθώς αξιοποίησε το περιθώριο να συγκρατήσει τις τιμές, τις οποίες και προσέφερε στους πελάτες της. Μάλιστα οι πολύ χαμηλότερες τιμές, που συμβολαιοποιήθησαν τους προηγούμενους μήνες, έδωσαν την δυνατότητα στην βιομηχανία να θωρακισθεί μέχρι τώρα απέναντι σε μια κρίση που οξύνεται.
Το επόμενο διάστημα όμως και εφόσον η κατάσταση συνεχιστεί το μείζον θέμα θα είναι το πόσο καταλήγει να στοιχίζει το αέριο, για την ηλεκτροπαραγωγή, για τις βιομηχανίες αλλά και για τους οικιακούς καταναλωτές.

Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο που προκαλεί ρίγη ανησυχίας για τους μήνες που έρχονται, καθώς ο χειμώνας πλησιάζει και όλα δείχνουν ότι οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου ήρθαν για να μείνουν. Όπως λέγει χαρακτηριστικά παράγοντας της αγοράς η τιμή του αερίου κάποια στιγμή θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται, όμως η διόρθωση είναι απίθανο να είναι αντίστοιχη με την αύξηση. Ας σημειωθεί εδώ ότι η χονδρική τιμή του αερίου έχει επταπλασιαστεί από τις αρχές του έτους. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές του καυσίμου από το οποίο εξαρτάται σε ποσοστό τουλάχιστον 40% η ηλεκτροπαραγωγή θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και πέραν της Άνοιξης του 2022 που όλοι ελπίζουν ότι θα υπάρξει κάποια αποκλιμάκωση.

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης