Η ΕΕ θα παρουσιάσει την πρώτη εισφορά στον κόσμο στα σύνορα η οποία θα συμβατή με τον ΠΟΕ αλλά η εφαρμογή θα μπορούσε να αποδειχθεί δύσκολη
Η ΕΕ αναμένεται στις 14 Ιουλίου να παρουσιάσει μια δέσμη νομοθετικών μέτρων για τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 από τα επίπεδα του 1990.
Στο πλαίσιο του σχεδίου, θα περιγράψει τι σημαίνει μηχανισμός προσαρμογής των συνόρων άνθρακα (CBAM), που έχει σχεδιαστεί για τη μείωση των εκπομπών δημιουργώντας οικονομικά κίνητρα για πιο πράσινη παραγωγή και αποθαρρύνοντας τη «διαρροή άνθρακα» με την μεταφορά επιχειρήσεων σε χώρες με λιγότερο επαχθές.
Οι περιορισμοί εκπομπών είναι γνωστοί. Το μπλοκ θα θέλει να αποφύγει το είδος των συνεπειών που προέκυψε μετά από μια περιβαλλοντική κίνηση το 2018, όταν απέκλεισε το φοινικέλαιο από τη λίστα βιώσιμων βιοκαυσίμων και προκάλεσε νομικές κινήσεις από την Ινδονησία και τη Μαλαισία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Πριν από αυτό, μια προσπάθεια της ΕΕ να χρεώσει ξένες αεροπορικές εταιρείες για εκπομπές διοξειδίου άνθρακα σε πτήσεις εντός και εκτός Ευρώπης απειλούσε με εμπορικό πόλεμο αφού η αεροπορική βιομηχανία των ΗΠΑ πραγματοποίησε έντονη πολιτική αντιπολίτευση και η Κίνα δήλωσε ότι θα παρακρατούσε τις παραγγελίες αεροσκαφών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγκάστηκε να ανακοινώσει το 2012 ότι θα αναστείλει τον νόμο.
Ο Bernd Lange, πρόεδρος της εμπορικής επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δήλωσε ότι η CBAM θα μπορούσε να αποδείξει την πηγή εμπορικών διαφορών - ιδίως με τις Ηνωμένες Πολιτείες, εάν οι Βρυξέλλες δεν καταλήξουν σε συμφωνία με την Ουάσινγκτον. "Πρέπει να ζητήσουμε κατανόηση, ώστε αυτή η CBAM να μην καταλήξει σε μια υπόθεση του ΠΟΕ. Αυτό είναι μεγάλο έργο για τους επόμενους μήνες", δήλωσε σε διαδικτυακή συνάντηση.
Συμβατό και δίκαιο σχέδιο λέει η ΕΕ
Η Επιτροπή δήλωσε ότι το σχέδιό της θα είναι συμβατό με τον ΠΟΕ και δίκαιο, απαιτώντας από τους εισαγωγείς προϊόντων όπως ο χάλυβας να αγοράσουν πιστοποιητικά εκπομπών στην ίδια τιμή με τους εγχώριους παραγωγούς. Ωστόσο, η απαίτηση των παραγωγών της ΕΕ να συνεχίσουν να επωφελούνται από δωρεάν πιστοποιητικά αγοράς άνθρακα της ΕΕ θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα εάν οι εισαγωγές δεν έχουν παρόμοιο πλεονέκτημα
Το σχέδιο προτάσεων της 14ης Ιουλίου, που επικαλείται το Reuters, δείχνει ότι οι δωρεάν άδειες θα τελειώσουν, αλλά οι μεταποιητικοί τομείς αναμένεται να πιέσουν σκληρά για να τις διατηρήσουν.
Οι τιμές συγκριτικής αξιολόγησης στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS), η μεγαλύτερη αγορά άνθρακα στον κόσμο, έχουν σημειώσει αυτόν τον μήνα ρεκόρ άνω των 58 ευρώ τον τόνο, εν μέρει ως απάντηση στις προσδοκίες της εισφοράς στα σύνορα.
Ενώ η ΕΕ λέει ότι και η Ουάσιγκτον συμφώνησαν να συζητήσουν το σχέδιο, άλλες χώρες έχουν εκφράσει ανησυχίες. Ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας Scott Morrison αποκαλεί τυχόν δασμούς άνθρακα «προστατευτισμό εμπορίου με άλλο όνομα». Η Ρωσία είπε ότι ενδέχεται να παραβιάσει τους εμπορικούς κανόνες.
Ο Andre Sapir, ανώτερος συνεργάτης του Bruegel με έδρα τις Βρυξέλλες, ο οποίος έχει καταθέσει ενώπιον του κοινοβουλίου για την CBAM, λέει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να κοιτάξει πέρα από την απλή νομιμότητα.
ΠΟΕ και αναπτυσσόμενες χώρες
Ο ΠΟΕ παρέχει προτιμησιακή μεταχείριση στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπως και η ΕΕ με ρυθμίσεις για τα φτωχότερα κράτη. Εάν δεν επεκταθούν στο CBAM, οι χρεώσεις θα μπορούσαν να πλήξουν 16 δισεκατομμύρια δολάρια εξαγωγών αναπτυσσόμενων χωρών προς την ΕΕ, λέει το think tank του Κέντρου Ευρωπαϊκής Μεταρρύθμισης.
Ακόμη και ένα συμβατό με τον ΠΟΕ σύστημα με δικαιώματα για αναδυόμενες χώρες θα μπορούσε να διαταράξει το εμπόριο εάν προσθέσει ένα δυσκίνητο διοικητικό φόρτο.
Εταιρείες σε χώρες, όπως η Νότια Κορέα, με τα υφιστάμενα συστήματα εμπορίας εκπομπών ενδέχεται να προσαρμοστούν ομαλά στο CBAM. Οι εξαγωγείς θα πρέπει να παρέχουν εκτεταμένα στοιχεία σχετικά με τις άμεσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τις πηγές ενέργειας τους και στη συνέχεια να πείσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι τα δεδομένα είναι αξιόπιστα.
Διαφορετικά, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν έναν δυσμενή προεπιλεγμένο υπολογισμό. "Το βάρος της απόδειξης είναι από την άλλη πλευρά", δήλωσε ο Hosuk Lee-Makiyama, διευθυντής του εμπορικού συλλόγου ECIPE.
"Η CBAM μπορεί να είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα για εμπορικές διαπραγματεύσεις, αλλά θα ενθαρρύνει πραγματικά τη μείωση των εκπομπών CO2;" Η πολυπλοκότητα του συστήματος έχει πείσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αρχικά τουλάχιστον, να επικεντρωθεί σε μερικά βασικά υλικά - σίδηρος και χάλυβας, αλουμίνιο, τσιμέντο, ηλεκτρισμός και λιπάσματα, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 5% των εισαγωγών αγαθών της ΕΕ.
Παράκαμψη
Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν τρόποι για να τις παρακάμψουν οι χώρες εξαγωγής. Ο Thijs Vandenbussche, αναλυτής της πολιτικής για το κλίμα στο think tank, Ευρωπαϊκό Κέντρο Πολιτικής, επισημαίνει πιθανά υποκατάστατα, όπως η τέφρα καυσίμου ή η σκωρία υψικαμίνου, για τσιμέντο, τα οποία ενδέχεται να μην υπόκεινται σε χρεώσεις άνθρακα. Η CBAM θα μπορούσε να πείσει τους κατασκευαστές προϊόντων τελικής χρήσης να αλλάξουν εξαρτήματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτά μπορεί να είναι πιο πράσινα, σε άλλες απλώς δεν υπόκεινται σε επιπλέον κόστος εκπομπών, παρά το γεγονός ότι είναι ως ή περισσότερο ρυπογόνα. Στην τελευταία περίπτωση, οι παγκόσμιες εκπομπές δεν θα μειωθούν.
Εάν η ΕΕ θέλει το πείραμά της να είναι επιτυχές, θα χρειαστεί εταίρους. Μια διατλαντική συμμαχία θα μπορούσε να οδηγήσει σε ευρεία αποδοχή. Ωστόσο, τα σχόλια του αμερικανικού απεσταλμένου για το κλίμα John Kerry ότι ο φόρος στα σύνορα άνθρακα θα πρέπει να είναι μόνο "έσχατη λύση" υποδηλώνει ότι μια τέτοια συμμαχία είναι κάπως μακριά.
Πάνω από 50 μέλη του ΠΟΕ ξεκίνησαν συνομιλίες τον τελευταίο χρόνο για θέματα κλίματος όπως οι προσαρμογές στα σύνορα άνθρακα, αλλά αυτές βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο.
Στόχος της CBAM είναι να κάνει τη συζήτηση πιο πιεστική. "Η διεθνής τιμολόγηση άνθρακα είναι ένα από τα πιο αργά στοιχεία για την πρόοδο", δήλωσε ο Vandenbussche. "Χωρίς αυτήν την πρόταση, θα υπήρχε περισσότερη συζήτηση. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαπραγματεύσεις και ίσως προσαρμογές βάσει της διεθνούς αντίδρασης".
www.worldenergynews.gr