Νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου, σε ότι αφορά τουλάχιστον το LNG, αναμένεται να δημιουργήσουν από το 2023 τα δυο τερματικά αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα αρχίσουν να κατασκευάζουν η Μότορ Οιλ και ο όμιλος Κοπελούζου.
Πρόκειται για το “Διώρυγα Gas”, της Μοτορ Όιλ στον Κόλπο της Κορίνθου και το FSRU της Αλεξανδρούπολης που προωθεί η εταιρία Gastrade στην οποία μετέχουν ο όμιλος Κοπελούζου η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, η Bulgartransgaz, και η Gaslog.
Το πρότζεκτ της Μοτορ Οιλ “Διώρυγα Gas”, υπέγραψε πρόσφατα με τον ΔΕΣΦΑ συμφωνία για τη δέσμευση χωρητικότητας και για την κατασκευή των συνδέσεων μεταξύ του FSRU και του δικτύου μεταφοράς αερίου του ΔΕΣΦΑ, ενώ για το FSRU της Αλεξανδρούπολης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε προ ημερών την οικονομική του ενίσχυση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 166,7 εκατ. ευρώ
Ο πλωτός τερματικός σταθμός της Μότορ Οιλ θα εγκατασταθεί στον Κόλπο της Κορίνθου απέναντι από τα διυλιστήρια του ομίλου.
Ανοιχτή πρόσβαση στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το FSRU θα έχει ετήσια χωρητικότητα έως και 2,6 δις. κ.μ. φυσικού αερίου. Η συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ διασφαλίζει την ανοιχτή πρόσβαση στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, όπως τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή Μαρία Ρίτα Γκάλλι κατά την υπογραφή της συμφωνίας.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ επί χρόνια δεν ενέτασσε το συγκεκριμένο έργο στο αναπτυξιακό του πρόγραμμα, στο τμήμα που τον αφορά δηλαδή στη διασύνδεση με το εθνικό δίκτυο αερίου, προκαλώντας αντιδράσεις από τη Μότορ Όιλ. Τελικώς το πρόβλημα ξεπεράστηκε.
Η Motor Oil διαθέτει χαρτοφυλάκιο εφοδιασμού με φυσικό αέριο που αντιστοιχεί στο 10% της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου και απευθύνεται σε βιομηχανικούς και μεγάλους εμπορικούς καταναλωτές, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας.
Η προετοιμασία του FSRU στην Αλεξανδρούπολη
Εν τω μεταξύ, η Gastrade συνεχίζει την προετοιμασία για το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, όπου θα εισάγεται LNG και θα επαναεριοποιείεται προκειμένου μέσω αγωγού να συνδέεται με το ελληνικό σύστημα και τον υπο κατασκευή αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας.
Στόχος είναι να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2023. Το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα αποτελείται από ένα πλωτό τερματικό, χωρητικότητας 5,5 δις κ.μ.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν και υπεύθυνη για τον Ανταγωνισμό Μαργκρέτε Βεστάγκερ δήλωσε ότι το έργο πρόκειται να συμβάλει στην ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού στην Ελλάδα και ευρύτερα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα για να λειτουργήσει με τρόπο που δεν στρεβλώνει τον ανταγωνισμό.
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο με πόρους από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία.
Η οικονομική ενίσχυση από το ελληνικό δημόσιο περιορίζεται σε ότι είναι απαραίτητο για να πραγματοποιηθεί το έργο και με επαρκείς εγγυήσεις που θα διασφαλίσουν ότι ελαχιστοποιούνται οι πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, πρόσθεσε η αντιπρόεδρος της Κομισιόν. Η υποστήριξη θα λάβει τη μορφή άμεσης επιχορήγησης στην Gastrade SA.
Σήμερα η Ελλάδα εισάγει LNG στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, που έχουν δυναμικότητα επαναεριοποίησης 1.250 κυβικά μέτρα ανά ώρα.
www.worldenergynews.gr