Με στόχο το 2030 το 30% των οχημάτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Ελλάδας να είναι ηλεκτρικά το ελληνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνει μια σειρά από μεταρρυθμίσεις αλλά και επενδύσεις που θα πρέπει να ξεκινήσουν να υλοποιούνται ήδη από το τελευταίο τρίμηνο του 2021.
Το σχέδιο περιλαμβάνει στοχευμένες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις για την υποστήριξη της εγκατάστασης υποδομών ηλεκτρικής κινητικότητας και την αναθεώρηση του τρόπου λειτουργίας των δημόσιων και περιφερειακών υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών.
Επίσης προβλέπει τη δημιουργία θεσμικού πλαισίου για εγκατάσταση και λειτουργία υποδομής φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα και παροχή φορολογικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την εγκατάσταση υποδομής χρέωσης για ηλεκτρικά οχήματα.
Νομοθετική ρύθμιση για τις δημόσιες συγκοινωνίες
Σε ότι αφορά τις δημόσιες συγκοινωνίες, το τέταρτο τρίμηνο του 2021 θα πρέπει να γίνει νομοθετική ρύθμιση που θα αφορά τις δημόσιες αστικές και περιφερειακές υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών και θα πρέπει:
α) να επιβλέπει τον σχεδιασμό, την οργάνωση και τη λειτουργία των σχετικών δικτύων μεταφορών,
γ) να εξασφαλίσει υψηλή ποιότητα δημόσιων οδικών μεταφορών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος,
δ) να ρυθμίσει τη διαδικασία χορήγησης αποκλειστικών δικαιωμάτων για τη λειτουργία δημόσιων περιφερειακών και αστικών δρομολογίων (προγραμματισμένες και σταθερές διαδρομές), και
ε) να ρυθμίσει το επίπεδο αποζημίωσης για την παροχή των προαναφερθεισών υπηρεσιών.
Επιπλέον, ο νόμος καθορίζει τα γενικά κριτήρια για μελλοντικές προμήθειες υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών.
Στο ελληνικό σχέδιο περιλαμβάνεται ακόμη το πρόγραμμα Produc-E Green που παρέχει υποστήριξη για την ανάπτυξη περισσότερων από 10 σημείων έρευνας και ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων ή υπηρεσίες, όπως η ανακύκλωση ηλεκτρικών μπαταριών αυτοκινήτων μέσω της επαναχρησιμοποίησης πρώτων υλών όπως το λίθιο και το κοβάλτιο ή ο σχεδιασμός ηλεκτρικών οχημάτων και δημιουργία σημείων φόρτισης.
Κανονιστικό πλαίσιο σταθμών φόρτισης
Επίσης προβλέπεται η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου κανονιστικού πλαισίου για την εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα εγκρίνει τουλάχιστον 300 σχέδια που έχουν υποβληθεί από τις τοπικές αρχές για την εγκατάσταση διαθέσιμων στο κοινό, σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Η μεταρρύθμιση θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022. Για την ηλεκτρική κινητικότητα προβλέπεται επίσης:
1) υποστήριξη για την εγκατάσταση σημείων χρέωσης προσβάσιμων στο κοινό σε αστικές περιοχές και προαστιακές τοποθεσίες και σημεία ενδιαφέροντος (όπως αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και σε χώροι στάθμευσης)
2) αντικατάσταση παλαιότερων λεωφορείων με 220 νέα ηλεκτρικά.
3) κίνητρα για την αντικατάσταση παλαιότερων ταξί με 2.000 ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας
4) μεταρρύθμιση της νομοθεσίας για τις υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας για εταιρείες λεωφορείων σύμφωνα με το ισχύον κοινοτικό κεκτημένο, επιτρέποντας σε εταιρείες λεωφορείων εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης να επενδύσουν με ασφάλεια στο ηλεκτρικό κοινό οχήματα μεταφοράς
5) την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για τη σύσταση ενός οργανισμού ηλεκτρικών μεταφορών που διασφαλίζει τον κατάλληλο σχεδιασμό και συντονισμό μεταξύ μεταφορών και ενέργειας υποδομές, περιφερειακές και τοπικές κυβερνήσεις και άλλοι ενδιαφερόμενοι στην έρευνα και του ιδιωτικού τομέα.
Στόχος είναι η απόσυρση παλαιότερων οχημάτων / λεωφορείων που θα πραγματοποιούνται από Εξουσιοδοτημένη εγκατάσταση σύμφωνα με την οδηγία για τα οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
www.worldenergynews.gr