Τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά οχήματα αντιπροσωπεύουν το 40% -50% της παγκόσμιας χρήσης ενέργειας μεταφορών.
Μια ταχύτερη επανάσταση των EV στις ΗΠΑ θα μπορούσε να έχει ένα μεγάλο όφελος για το κλίμα, καθώς οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 25% της παγκόσμιας κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές και δεδομένου ότι τα ελαφρά οχήματα αντιπροσωπεύουν το 60%, δύο στοιχεία που είναι από τα τα υψηλότερα στον κόσμο.
Οι πωλήσεις EV της Νορβηγίας ήταν 60% του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων πέρυσι ενώ στις ΗΠΑ διαμορφώθηκαν στο 2%
Υπάρχουν όμως μερικοί παράγοντες στη Νορβηγία που είναι σημαντικό να κατανοήσουμε:
• Η Νορβηγία έχει 5 εκατομμύρια ανθρώπους και μια πυκνότητα πληθυσμού που είναι 5% -15% χαμηλότερη σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες
• Το 97% της ηλεκτρικής ενέργειας της Νορβηγίας προέρχεται από υδροηλεκτρική ενέργεια. Οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας είναι στο 40% -70% των ευρωπαϊκών επιπέδων
Στη Νορβηγία, τα EV απαλλάσσονται από τους φόρους ΦΠΑ και λαμβάνουν έκπτωση 50% στους δρόμους με διόδια και στα τέλη στάθμευσης, ενώ τα αυτοκίνητα ICE υπόκεινται σε ΦΠΑ 25%, φόρο CO2, φόρο NOx και φόρο βάρους.
• Η πλήρης μετατροπή σε EV θα ανέβαζε τις επιδοτήσεις EV στη δεύτερη μεγαλύτερη δαπάνη των κυβερνήσεων μετά τις συντάξεις
Αλλά αν και η Νορβηγία αποτελεί πρότυπο για τις χώρες που αγαπούν τα αυτοκίνητα η επανάσταση EV πηγαίνει αλλού.
Εκτός από μερικές μικρές χώρες της Βόρειας Ευρώπης, οι πωλήσεις EV ως μερίδιο των πωλήσεων οχημάτων εξακολουθούν να είναι μικρότερες του 10%.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το μερίδιο EV το 2020 ήταν 4,5%, από 2,5% το 2018 και 2019. Αυτό συγκρίνεται με τα σενάρια IEA 20% - 40% EV για το 2030.
Οι αναλύσεις EV καθορίζονται από το εύρος του τι υποτίθεται ότι είναι ένα EV.
Ο ορισμός περιλαμβάνει ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) και υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα plug-in (PHEV), καθώς ο κύριος κινητήρας και στις δύο περιπτώσεις είναι ο ηλεκτρικός κινητήρας, παρόλο που ορισμένα PHEV διαθέτουν επίσης μεγάλες εφεδρικές δεξαμενές καυσίμου.
Δεν συμπεριλαμβάνονται υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) δεδομένου ότι ο κύριος κινητήρας του είναι συνήθως κινητήρας εσωτερικής καύσης (αυτό εξαρτάται από το μήκος του μέσου όρου σε ταξίδια και άλλες συμπεριφορές οδήγησης). Περιλαμβάνονται ελαφρά φορτηγά και όχι μόνο επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς το πρώτο είναι το 75% (!) όλων των πωλήσεων οχημάτων στις ΗΠΑ.
Τα υβριδικά οχήματα μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην οικονομία καυσίμου σύμφωνα με την JP Morgan.Το 2021 το Toyota Prius έχει βαθμολογία EPA έως και 58 mpg στην πόλη.
Όμως, ο κόσμος που οραματίζεται στα σχέδια βαθιάς απανθρακοποίησης περιλαμβάνει μεγάλους στόλους ηλεκτρικών οχημάτων που κινούνται με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια , οπότε τα EV είναι το καλύτερο "μέτρο" για την μετάβαση.
Υπήρξε μια τεράστια μείωση του κόστους της μπαταρίας κατά την τελευταία δεκαετία, η οποία κατ 'αρχήν πρέπει να ενισχύσει τον ρυθμό πωλήσεων EV. Ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν ισοτιμία κόστους EV με βενζινοκίνητα έως το 2023.
Απαιτείται επέκταση δικτύου
Διείσδυση 40% των EV θα αυξήσει την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 440 TWh σε σύγκριση με την τρέχουσα 4.400 TWh (αύξηση 10%), και στο μέλλον ανάλογα με το ρυθμό ανάπτυξης του συνολικού αποθέματος οχημάτων. Θα χρειαστούν επενδύσεις διαχείρισης φορτίου για να αποφευχθούν οι αυξήσεις στη ζήτηση που θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλάημα στα δίκτυα μετάδοσης. Τα νοικοκυριά καταναλώνουν γενικά 1-2 kWh ανά ώρα ενώ φορτιστής EV μπορεί να καταναλώνει 8-9 kWh ανά ώρα.
Τώρα που το κόστος της μπαταρίας έχει μειωθεί, πολλές χώρες και εταιρείες αυτοκινήτων έχουν δεσμευτεί να βελτιώσουν γρήγορα τη διείσδυση και την παραγωγή EV στα επόμενα χρόνια.
υπάρχουν τέσσερις κρίσιμοι παράγοντας σχετικά με την επανάσταση του EV:
[i] τα καλά νέα: στα περισσότερα μέρη του κόσμου, τα EV διαθέτουν οφέλη GHG ανά μίλι έναντι κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) αυτοκίνητα ανεξάρτητα από τη σύνθεση καυσίμου του ηλεκτρικού δικτύου · αλλά
[ii] ο κύκλος ζωής των σημερινών ελαφρών οχημάτων μεγαλώνει, καθυστερώντας την αντικατάσταση του οχήματος.
iii] Τα EV εξακολουθούν να κοστίζουν περισσότερο από τα συγκρίσιμα οχήματα ICE όταν εξετάζουμε τα αυτοκίνητα / φορτηγά με τις υψηλότερες πωλήσεις στις ΗΠΑ
[iv] κάποια έρευνα δείχνει ζητήματα συμπεριφοράς που μπορεί να μειώσουν τα υποτιθέμενα οφέλη GHG από τη μετάβαση σε EV
Τα οφέλη EV GHG ανά μίλι είναι ανεξάρτητα από τη σύνθεση καυσίμου του δικτύου στις ΗΠΑ και την Ευρώπη (αλλά όχι απαραίτητα στην Κίνα), τα EV έχουν θετικά οφέλη ανά GHG ανά μίλι έναντι των περισσότερων αυτοκίνητων ICE.
www.worldenergynews.gr