Η Νορβηγία είναι γνωστή για τα υψηλά επίπεδα υιοθέτησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Σύμφωνα με το Bloomberg, τα εν λόγω αυτοκίνητα με μπαταρίες αντιπροσώπευαν το 54% των πωλήσεων στη χώρα πέρυσι λόγω ενός συνδυασμού ευνοϊκής πολιτικής στήριξης, των υψηλών τιμών καυσίμου, αλλά και των πολλών επιλογών φόρτισης στο σπίτι.
Μέχρι στιγμής, η Νορβηγία ήταν ως επί το πλείστον καταναλωτής και όχι παραγωγός τεχνολογίας EV. Αυτό μπορεί να αρχίζει να αλλάζει, καθώς οι Σκανδιναβοί αρχίζουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην παραγωγή μπαταριών για ηλεκτροκίνητα οχήματα στην Ευρώπη. Η αλλαγή υπογραμμίζει έναν σημαντικό τομέα της βιομηχανικής πολιτικής για πολλές χώρες τις επόμενες δεκαετίες.
Τα σχέδια
Στο Västerås, μια μικρή πόλη στο κέντρο της Σουηδίας, βρίσκεται μια πειραματική εγκατάσταση ανακύκλωσης μπαταριών. Είναι η εγκατάσταση της Northvolt, η οποία παράλληλα κατασκευάζει το εν εξελίξει εργοστάσιο των 40 GWh στη βόρεια Σουηδία. Επίσης, μια νεοφυής νορβηγική επιχείρηση, η Freyr AS ανακοίνωσε σχέδια για τη δημιουργία χωρητικότητας έως 43 GWh μπαταρίας στη βόρεια Νορβηγία, συμβάλλοντας στην τροφοδοσία 1,5 εκατομμυρίων EV ετησίως.
Η Northvolt υπέγραψε συμφωνίες και έλαβε επενδύσεις από την VW, ενώ η Freyr έχει δηλώσει σχέδια για την προμήθεια ορισμένων από τις μπαταρίες της στον θαλάσσιο τομέα της Νορβηγίας. Η θαλάσσια ηλεκτροδότηση ξεκινά επίσης στη Νορβηγία, με 31 πλοία που έχουν ήδη μετατραπεί για να λειτουργήσουν με ηλεκτρικό ρεύμα και 28 άλλα έρχονται το 2021.
Γιατί όλα αυτά
Ο βασικός λόγος για την εγκατάσταση της μπαταρίας στις σκανδιναβικές χώρες είναι η πρόσβαση σε καθαρό ηλεκτρικό ρεύμα χαμηλού κόστους. Το ηλεκτρικό δίκτυο τόσο στη Νορβηγία όσο και στη Σουηδία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον άνθρακα, στην υδροηλεκτρική ενέργεια αλλά και σε ένα αυξανόμενο μερίδιο της παραγωγής αιολικής ενέργειας.
Η τάση της αγοράς
Ταυτόχρονα, ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν σχέδια «net-zero» ή ουδετερότητας άνθρακα, όπου στοχεύουν στην πλήρη εξάλειψη των εκπομπών CO2. Η Daimler έχει στόχο ουδετερότητας άνθρακα το 2039. Η GM στοχεύει στο 2040. VW, Toyota και Ford για το 2050. Πολλοί έχουν ενδιάμεσους στόχους. Αυτοί οι στόχοι σημαίνει ότι γίνονται προσεκτικές κινήσεις σε όλα τα μέρη της αλυσίδας εφοδιασμού - η χώρα στην οποία κατασκευάζεται μια μπαταρία EV έχει μεγάλο αντίκτυπο στο αποτύπωμα CO2.
Η ίδια δυναμική θα εφαρμοστεί και σε άλλους τομείς. Το 54% της παγκόσμιας οικονομίας έχει ήδη κάποια μορφή εθνικού στόχου ουδετερότητας καθαρού ή μηδενικού άνθρακα που έχει ήδη τεθεί σε ισχύ ή συζητείται. Πολλές εταιρείες θα θέλουν να θεωρηθούν ηγέτες, και όχι παρατρεχάμενοι στη νέα αυτή περιβαλλοντική συνθήκη, με αποτέλεσμα να προσαρμόσουν τους στόχους τους και τις επιλογές τους.
www.worldenergynews.gr