Τόσο λόγω των τεκτονικών αλλαγών υπερ των ΑΠΕ με στόχο τον μεδενισμό του αποτυπώματος άνθρακα, όσο και λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων ειδικά και με τα "διπλωματικά κενά" της Αιγυπτιακής ΑΟΖ ανατολικά από τον 28ο Μεσημβρινό, σηματοδοτούν μια πλήρη αναβλητικότητα για τις έρευνές υδρογονανθράκων.
Είναι ενδεικτικό ότι πληροφορίες που έφεραν την TOTAL να επιταχύνει τις διαδικασίες για σεισμικές έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης τον περασμένο Ιανουάριο δεν επιβεβαιώθηκαν, αντ' αυτού η TOTAL κάνει στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές. Ενώ η ΕΧΧΟΝ την ίδια ώρα δίνει προτεραιότητα στην διευθέτηση των προβλημάτων της στην Permian.
Παράλληλα ανεξάρτητοι αναλυτές δεν χάνουν την ευκαιρία να διατρανώσουν τις ενστάσεις για τον EAST MED, καθώς το κόστος του έργου μοιάζει δύσκολο να καλυφθεί με τα παρόντα δεδομένα. Και αυτό παρά τις εξελίξεις, που είχαμε την προηγούμενη εβδομάδα, όπως το γεγονός ότι η Γαλλία θα συμμετάσχει ως πλήρες μέλος στο Φόρουμ της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για το Φυσικό Αέριο, και οι ΗΠΑ ως παρατηρητής.
Στη Υπουργική συνάντηση του Φόρουμ για το φυσικό αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο, που πραγματοποιήθηκε στο Κάιρο την περασμένη Τρίτη 9 Μαρτίου οι υπουργοί του Φόρουμ τάχθηκαν υπέρ της ανάπτυξης μιας βιώσιμης περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου, με πλήρη σεβασμό των δικαιωμάτων των μελών του έναντι των φυσικών τους πόρων, σύμφωνα πάντοτε με το διεθνές δίκαιο.
Στη συνάντηση συζητήθηκαν ακόμα οι δυνατότητες ανάπτυξης μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής για το Φόρουμ, με δύο νέες πρωτοβουλίες σχετικά με την "απανθρακοποίηση του φυσικού αερίου" και το "LNG ως καύσιμο για τα σκάφη", σύμφωνα με τις περιβαλλοντικές παγκόσμιες τάσεις.
Τα μέλη του Φόρουμ θα σχηματίσουν ειδικές ομάδες εργασίας εμπειρογνωμόνων για την ανάπτυξη της στρατηγικής και για καθεμία από αυτές τις πρωτοβουλίες.
Στη συνέχεια, οι υπουργοί επισήμαναν την πρόοδο που σημειώθηκε στην προετοιμασία μελέτης με θέμα "Προμήθεια και ζήτηση φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο", σύμφωνα με την αξιολόγηση της αγοράς φυσικού αερίου, μία μελέτη που στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παράλληλα η IGI Poseidon, (Υποθαλάσσια Διασύνδεση Φυσικού Αερίου μεταξύ Ελλάδας - Ιταλίας - Poseidon SA) και η Israel Natural Gas Lines Company (INGL) υπέγραψαν την περασμένη Δευτέρα (8/3) Προσθήκη στο Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) του 2019, που προωθεί τη συντονισμένη ανάπτυξη του Έργου Αγωγού Φυσικού Αερίου EastMed στο Ισραήλ.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, στόχος της συμφωνίας είναι η σύνδεση του Έργου στο Σύστημα Μεταφοράς του Ισραήλ και η διευκόλυνση της μεταφοράς φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στην Ιταλία και την Ευρώπη εν γένει, μέσω της Κύπρου.
Τα συμβαλλόμενα μέρη θα συνεργαστούν για την προώθηση, τον σχεδιασμό και την αδειοδότηση των απαιτούμενων εγκαταστάσεων που θα κατασκευαστούν στο Ισραήλ στο πλαίσιο του Έργου.
Την ίδια ώρα η ΕΔΕΥ αποφασίζει να στραφεί στα Υπεράκτια Αιολικά, όπως αποκάλυψε η Καθημερινή της Κυριακής με στόχο να αξιοποιήσει τις τεχνολογίες του μέλλοντος στο μπλε και πράσινο υδρογόνο.
Σύμφωνα με τον ΥΠΕΝ κ. Κώστα Σκρέκα το θεσμικό πλαίσιο θα είναι έτοιμο το ερχόμενο καλοκαίρι.
Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κώστας Σκρέκας έθεσε τον προσεχή Ιούνιο ως χρονικό ορόσημο για το ζήτημα του θεσμικού πλαισίου σε ό,τι αφορά την αποθήκευση, το ηλεκτρικό δίκτυο και την ενσωμάτωση των οδηγιών της ΕΕ για την ηλεκτρική ενέργεια στην δική μας νομοθεσία.
Όπως έχει αναφέρει η γγ. του ΥΠΕΝ κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, αρμόδια για την αξιοποίησης των ορυκτών πόρων, η στρατηγική που αναπτύσσει το ΥΠΕΝ έχει δύο βασικά σκέλη:
1) Να αναπτυχθεί ένα μακροπρόθεσμο πλαίσιο , καθώς η τεχνολογία αυτή χρειάζεται κεφάλαια και μεγάλες επενδύσεις, άρα πρέπει να είναι ασφαλές και σταθερό.
2) Να χρησιμοποιηθεί το πλαίσιο και "να μη μείνουν οι άδειες στα συρτάρια". Σύμφωνα με τη κα Σδούκου, μέχρι σήμερα μελετήθηκαν βέλτιστες πρακτικές άλλων χωρών και εισακούστηκαν οι γνώμες και η εμπειρία όλων των εμπλεκόμενων. Το υπουργείο εξετάζει το θέμα με βάση τις παραδοχές ότι τα υπεράκτια αιολικά δεν είναι τεχνολογία του αύριο, είναι ήδη εδώ και στα πλωτά αιολικά. Άλλωστε, η Navigant εκτιμά το κόστος των πλωτών αιολικών στα 76 ευρώ/μεγαβατώρα το 2030 και σε 46 ευρώ το 2050 με διαθέσιμο δυναμικό 263 γιγαβάτ στη χώρα μας. "Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει επιχειρηματική ευκαιρία και χρειάζεται ένα επενδυτικό σήμα στην αγορά", τόνισε η γενική γραμματέας.
Από εκεί και πέρα, η Κομισιόν εξέδωσε ήδη την ευρωπαϊκή στρατηγική, άρα υπάρχει η πολιτική καθοδήγηση, ενώ στις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις υπάρχει διαβεβαίωση με ειδικές προβλέψεις για αυτές τις τεχνολογίες
Στο τέλος, αναφέρθηκε στα σημαντικά θέματα της χωροθέτησης, αδειοδότησης, της διασύνδεσης με το σύστημα μεταφοράς αλλά και της αποζημίωσης, στο πλαίσιο της απαιτούμενης προσέγγισης σε αυτό το θέμα. «Αυτό που χρειάζεται, είναι ένας τρόπος που θα εξασφαλίζει την διασύνδεση αυτών των έργων μελετημένα, με ασφάλεια για τον επενδυτή και με την μικρότερη οικονομική επιβάρυνση στην τελικώς παραγόμενη ενέργεια».
Σχετικά με το θέμα της διασύνδεσης, η κ. Σδούκου δήλωσε ότι στο σημείο αυτό σίγουρα είναι κομβικός ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ και αυτό το μοντέλο βασίζεται στην εμπειρία του διαχειριστή στις διασυνδέσεις, ο οποίος πρέπει να έχει ρόλο στο σχεδιασμό μέσα από ένα καθαρό πλαίσιο συνεργασία που θα διατυπώνεται στο νομικό πλαίσιο και θα υλοποιηθεί μέσα από επιμέρους κείμενα και συμφωνίες. Ο επενδυτής θα μπορεί να βασιστεί στον ΑΔΜΗΕ, αλλά και πάλι υπάρχει η εναλλακτική πρόταση να μπορεί ο επενδυτής να επιλέξει τους τρόπους υλοποίησης της διασύνδεσης.
Έτσι προετοιμάζεται το πλαίσιο για τις επενδύσεις στα Υπεράκτια, που θα επιτρέψουν την ΕΔΕΥ να υλοποιήσει την στροφή για την προσέλκυση επενδυτών σε συνδυασμό πετρελαϊκών εταιριών που κάνουν στροφή στις ΑΠΕ με τις εταιρίες του κλάδου που αναπτύσσουν κατεξοχήν τη νέα τεχνολογία.
www.worldenergynews.gr