Μια νέα μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνει ότι επί του παρόντος υπάρχουν 6,2 εκατομμύρια μεσαία και βαριά επαγγελματικά οχήματα στους δρόμους της ΕΕ, η μέση ηλικία των οποίων είναι 13 χρόνια.
Σχεδόν το 98% όλων αυτών των φορτηγών καταναλώνουν ντίζελ σύμφωνα με την έκθεση «Οχήματα σε χρήση» του 2021, που δημοσιεύθηκε χθες. Μόνο 2.300 -ή 0,04% του συνολικού στόλου- είναι φορτηγά μηδενικών εκπομπών.Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών εκτιμούν ότι περίπου 200.000 φορτηγά μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να κυκλοφορήσουν έως το 2030 για να επιτύχουν τους στόχους CO2 για βαρέα φορτηγά.Με βάση τα νέα δεδομένα της ACEA, που αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, αυτό θα απαιτούσε μια εντυπωσιακή 100πλάσια αύξηση στο διάστημα λιγότερο των 10 ετών.
O στόχος μέχρι το 2030
Στην πρόσφατα δημοσιευμένη Στρατηγική Κινητικότητας, ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε ως στόχο να κυκλοφορήσουν περίπου 80.000 φορτηγά μηδενικών εκπομπών έως το 2030, αριθμός που στην πραγματικότητα υπολείπεται των απαιτήσεων του κανονισμού CO2 (εκπομπές -30%).
Για να καταστούν τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών η προτιμώμενη επιλογή των μεταφορέων, απαιτείται επείγουσα δράση στα κράτη-μέλη.Αυτό περιλαμβάνει τον καθορισμό οδικών τελών με βάση το CO2, την ενεργειακή φορολογία με βάση το περιεχόμενο άνθρακα και την ενέργεια των καυσίμων, ένα υγιές σύστημα τιμολόγησης εκπομπών CO2 και, το πιο σημαντικό, ένα πυκνό δίκτυο υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού κατάλληλων για φορτηγά.
Η λειτουργία των εμπορικών οχημάτων στην Ευρώπη
Μετρώντας σχεδόν 1,2 εκατομμύρια φορτηγά, η Πολωνία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (1.010.742) και την Ιταλία (946.393).Ηλικίας άνω των 21 ετών, τα ελληνικά φορτηγά είναι τα παλαιότερα στην ΕΕ. Τα νεότερα φορτηγά βρίσκονται στην Αυστρία (6,4 χρόνια).
Περισσότερα από 28 εκατομμύρια φορτηγά κυκλοφορούν σε όλη την ΕΕ. Με 6 εκατομμύρια οχήματα, η Γαλλία έχει μακράν τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών.Η μέση ηλικία ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ είναι 11,6 χρόνια. Μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αγορών της ΕΕ, η Ισπανία διαθέτει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών (13,0 έτη), ακολουθούμενη από την Ιταλία (12,6 έτη).
Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με κινητήρα ντίζελ κυριαρχούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ εκτός από την Ελλάδα. Σχεδόν το 90% του φορτηγού φορτηγών της ΕΕ καταναλώνει ντίζελ, μόλις το 0,3% των φορτηγών στην ΕΕ είναι με ηλεκτρικές μπαταρίες.Περίπου 692.207 λεωφορεία λειτουργούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, σχεδόν τα μισά από τα οποία βρίσκονται μόνο σε τρεις χώρες: Πολωνία, Ιταλία και Γαλλία.
Η μέση ηλικία των λεωφορείων στους δρόμους της ΕΕ είναι 11,7 έτη. Τα παλαιότερα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα (19,9 χρόνια), ενώ τα νεότερα είναι στην Αυστρία (4,8 χρόνια).
Τα λεωφορεία ντίζελ εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 94,5% του στόλου της ΕΕ, με μόνο το 0,6% να είναι ηλεκτρικό με μπαταρία.
www.worldenergynews.gr