Ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε αρχικά τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει πλέον ο ενεργειακός τομέας λόγω της πολιτικής των τελευταίων 18 μηνών, αλλά και την ανάγκη αναθεώρησης και αύξησης φιλοδοξίας του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, λόγω και της αναθεώρησης των ευρωπαϊκών στόχων για το 2030. Στο πλαίσιο αυτό, ο Σ.Φάμελλος επανέλαβε το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για έναν κλιματικό νόμο, προκειμένου να υπάρχει δεσμευτικότητα ως προς τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τη στόχευσή τους σε δράσεις μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος και σε δράσεις που διαχέουν το όφελος της μετάβασης σε όλη την κοινωνία.
Ο Σ. Φάμελλος σημείωσε χαρακτηριστικά ότι η ενεργειακή πολιτική των τελευταίων μηνών επιβάρυνε σημαντικά τους καταναλωτές εν μέσω πανδημίας, αφήνοντας παράλληλα περιθώρια για σημαντικές στρεβλώσεις και αισχροκέρδεια στην αγορά ενέργειας. Εφόσον συνεχιστούν τέτοιες πολιτικές, θα προκύψει σημαντικό ζήτημα στην ανάκαμψη της χώρας, καθώς το κόστος ενέργειας επιβαρύνει και τη βιομηχανία και τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα αλλά και τα νοικοκυριά.
Βιώσιμο δίκτυο
Αναφερόμενος ειδικά στην ηλεκτροκίνηση, ο Σ.Φάμελλος επεσήμανε την ανάγκη οι αντίστοιχες πολιτικές να ενσωματώνονται σε ένα σύγχρονο, ενιαίο και κυρίως βιώσιμο μεταφορικό δίκτυο. Η απανθρακοποίηση του τομέα των μεταφορών αποτελεί ένα δύσκολο στοίχημα για την Ελλάδα, όπου χρειάζεται σημαντική ανάπτυξη υποδομών και κατάθεση νέων προτάσεων για όλους τους τομείς των εναλλακτικών καυσίμων και μεταφορών, καθώς πλέον και οι τεχνολογίες αλλά και το ευρωπαϊκό στρατηγικό πλαίσιο εξελίσσονται. Αυτό περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση, την προώθηση της διείσδυσης του υδρογόνου, τις εμπορευματικές μεταφορές, τα logistics, αλλά και τα μέσα σταθερής τροχιάς και τις αστικές μεταφορές, όπου δυστυχώς παρατηρούνται οπισθοδρομήσεις, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα την καθυστέρηση του Μετρό και του κέντρου logistics στη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα συνέδεε το λιμάνι της πόλης με τα Βαλκάνια, και το οποίο έχει παγώσει απολύτως εδώ και 18 μήνες.
Η θετική συνέχιση πρωτοβουλιών για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, αλλά και για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης και εναλλακτικών μέσων μεταφοράς οφείλει πρωτίστως να συνδυαστεί με την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης της χώρας στον τομέα αυτό, αλλά και με έναν συντεταγμένο εθνικό σχεδιασμό, ο οποίος αν και είχε εξαγγελθεί και προεκλογικά από τη ΝΔ και προβλέπεται στο Νόμο για την Ηλεκτροκίνηση (Νόμος 4710), δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό ένα θεσμικό έλλειμμα. Με δεδομένο ότι πολλά από τα στοιχεία που αφορούν στην ηλεκτροκίνηση είχαν προβλεφθεί και στο προσχέδιο του ΕΣΕΚ που είχε καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ, το στοίχημα είναι να βρεθούν τα σημεία εκείνα όπου μπορεί να υπάρξει σύμπλευση και κοινή αντίληψη, προκειμένου να εφαρμοστούν πολιτικές και λύσεις που να αφορούν την κοινωνία συνολικά, και να υπάρξουν οι συνθήκες εκείνες για μία συνολική μετάβαση, ειδικά τώρα που υπάρχει μεγάλη τροποποίηση των συνθηκών λόγω πανδημίας.
Ο Σ.Φάμελλος αναφέρθηκε στην ανάγκη αναθεώρησης και επανασχεδιασμού των χρηματοδοτικών εργαλείων, και ιδιαίτερα του ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ, όπου υπάρχει πολύ μικρός αριθμός αιτήσεων στα ταξί και στα επαγγελματικά οχήματα, κατηγορίες που, λόγω οχηματοχιλιομέτρων, είναι κρίσιμες για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης και τη μείωση εκπομπών, ενώ και η απορρόφηση του προγράμματος είναι χαμηλότερη των 10 εκατ. ευρώ όταν η κυβέρνηση είχε δεσμευθεί για χρηματοδότηση της τάξης των 100 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2020-21.
Συνολική πολιτική
Επαναφέροντας προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ήδη από τη συζήτηση του Ν. 4710 στη Βουλή, ο Τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρότεινε τη διαμόρφωση συνολικής πολιτικής για την απόσυρση παλαιών οχημάτων, την παράλληλη ενίσχυση των κινήτρων και της υποχρεωτικότητας της απόσυρσης, την αναθεώρηση των χρηματοδοτικών κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση με συμπερίληψη εισοδηματικών κριτηρίων και την εξέταση εργαλείων δανειοδότησης, προκειμένου να διευκολυνθεί η αγορά νέου ηλεκτροκίνητου οχήματος από όσους δεν διαθέτουν το απαιτούμενο αρχικό κεφάλαιο και από τους επαγγελματίες.
Υπάρχουν επίσης ζητήματα όσον αφορά στην ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, όπου υπάρχει μια σχετική καθυστέρηση, λόγω ενδεχομένως και της πανδημίας, σε σχέση με τις προβλέψεις της κυβέρνησης για εκπόνηση των Σχεδίων των Δήμων έως το Μάρτιο, αλλά και σε σχέση με τη λειτουργία και εποπτεία της αγοράς φόρτισης, όπου υπάρχει η βασική εκκρεμότητα του Μητρώου Υποδομών Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, και τη συνολική μετάβαση του κλάδου οχημάτων, συνεργείων, ΚΤΕΟ, αποβλήτων κλπ.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Σ.Φάμελλος επανέλαβε ότι η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να συνδυαστεί με δημόσιες επενδύσεις και δημόσιες πολιτικές, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να τροφοδοτήσουν την οικονομία και να στηρίξουν την ανάκαμψη. Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη και η επένδυση σε μέσα σταθερής τροχιάς, και στις δημόσιες μεταφορές, και στην ανανέωση των στόλων των ΜΜΜ με ηλεκτρικά λεωφορεία, όπου υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση και πρακτικά ακύρωση πρωτοβουλιών που είχαν ληφθεί την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, τόσο σε σχέση με το διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος επανεξαγγέλλεται περιοδικά, χωρίς να γίνεται σαφές πότε τελικά θα προκηρυχθεί, όσο και σε σχέση με τη χρηματοδότηση της ανανέωσης του στόλου του ΟΑΣΑ και με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που είχε προβλεφθεί από την Περιφέρεια Αττικής στην προηγούμενη διοίκηση και δεν προχωρά.
«Είναι σαφές ότι από τη στιγμή που όλοι συμφωνούμε στην κλιματική ουδετερότητα και στην αναγκαιότητα διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης αλλά και των άλλων εναλλακτικών καυσίμων και κυρίως του υδρογόνου στις μεταφορές, ότι θα πρέπει επίσης να συζητήσουμε και για τις βασικές κατευθύνσεις, αποδεχόμενοι προτάσεις και την ανάγκη διορθωτικών κινήσεων, προκειμένου η μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα να αφορά όλη την κοινωνία και να μην μείνει κανένας πίσω», κατέληξε ο Σ. Φάμελλος.
www.worldenergynews.gr