Αρχή του τέλους για την άρση της ηλεκτρικής «απομόνωσης» του νησιού και τη δραστική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος για την κάλυψη των ενεργειακών του αναγκών
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε μία τέτοια περίπτωση θα ανοίξει ο δρόμος ώστε εντός του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους να τεθεί το καλώδιο σε πλήρη λειτουργία. Μία εξέλιξη που θα σηματοδοτήσει την υλοποίηση της υποδομής εντός του χρονοδιαγράμματος που είχε καταρτίσει ο ΑΔΜΗΕ, παρά τις μεγάλες αντιξοότητες που προκάλεσε η πανδημία.
Όπως είναι γνωστό, η υποθαλάσσια ηλεκτρική ζεύξη είναι διπλή, ξεκινώντας από την παραλία Κισσάμου Χανίων για να καταλήξει στο Ακρωτήριο Μαλέα. Το έργο αποτελεί την πρώτη φάση διασύνδεσης του νησιού με τη ηπειρωτικό σύστημα, συμβάλλοντας σημαντικά στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Οριστική λύση στην επάρκεια τροφοδοσίας με ηλεκτρική ενέργεια θα δώσει η δεύτερη φάση της διασύνδεσης (Κρήτη-Αττική), με τις πρώτες κατασκευαστικές διαδικασίες του έργου να έχουν ήδη ξεκινήσει.
Σημαντικές πρωτιές
Παράλληλα, με τη μεταφορά περίπου του 34% των φορτίων του νησιού στο ηπειρωτικό σύστημα, μέσω της Πελοποννήσου, θα επέλθει μεγάλη ελάφρυνση των χρεώσεων των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), όπως και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του νησιού για την κάλυψη των ενεργειακών του αναγκών.
Επίσης, η «μικρή διασύνδεση» θα συμβάλει σημαντικά στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού του νησιού, για την οποία οριστική λύση θα δώσει η δεύτερη φάση της διασύνδεσης (Κρήτη-Αττική) που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023.
Η μικρή διασύνδεση συνοδεύεται από σημαντικές πρωτιές, ξεκινώντας από το γεγονός ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο (174 χλμ), καθώς και τη μεγαλύτερη σε μήκος υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης (ΥΤ), με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE στον κόσμο (132 χλμ). Επίσης, η πόντιση έφτασε έως και τα 1.000 μέτρα βάθος, με συνέπεια να πρόκειται για τη βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης (ΥΤ) παγκοσμίως, με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE.
Προϋπολογισμός 365 εκατ. ευρώ
Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 365 εκατ. ευρώ και υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη δανειοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Έτσι, αποτελεί το μεγαλύτερο έως τώρα, ενιαίο έργο σε προϋπολογισμό, στην ιστορία του ΑΔΜΗΕ, το οποίο σύντομα θα επισκιάσει η «μεγάλη» διασύνδεση.
Η «ηλεκτρική επικοινωνία» της Κρήτης με την Πελοπόννησο θα γίνεται μέσω δύο υποβρύχιων καλωδιακών διασυνδέσεων εναλλασσόμενου ρεύματος 150 kV. Για το πρώτο (δυτικό) κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης καθώς και τις υπόγειες διασυνδέσεις της Πελοποννήσου, μειοδότρια είχε ανακηρυχθεί η Fulgor, έναντι 140,2 εκατ. ευρώ. Έναντι τιμήματος 125,9 εκατ., η Prysmian Powerlink είχε αναλάβει το δεύτερο (ανατολικό) κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης.
Οι υπόγειες διασυνδέσεις της Κρήτης πραγματοποιήθηκαν από την Ελληνικά Καλώδια, έναντι τιμήματος 41,09 εκατ. Τέλος, η ΤΕΡΝΑ είχε ανακηρυχθεί ανάδοχος για τους υποσταθμούς της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, δηλαδή για την κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού μετάβασης-αντιστάθμισης στη Νοτιοανατολική Πελοπόννησο καθώς και την αναβάθμιση και επέκταση του υφιστάμενου υπαίθριου υποσταθμού στην περιοχή των Χανίων στην Κρήτη. Η εταιρεία μειοδότησε υποβάλλοντας προσφορά 18,5 εκατ. ευρώ.
Κ.Δ.
www.worldenergynews.gr