Χρηματιστήριο & Αγορές

H μάχη των κεφαλαιοποιήσεων με τον πήχυ στα 1,6 δισ ευρώ για τις ενεργειακές εταιρίες

H μάχη των κεφαλαιοποιήσεων με τον πήχυ στα 1,6 δισ ευρώ για τις ενεργειακές εταιρίες
Οι παράμετροι που θα κρίνουν τον πρωταθλητή στις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις του ενεργειακού κλάδου το επόμενο τρίμηνο
Με τον δείκτη στις 800 μονάδες το ελληνικό χρηματιστήριο δείχνει να συνέρχεται έστω αργά από την κρίση και να επανακάμπτει σε μια φάση προεξόφλησης της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας στην μετά τον COVID περίοδο.
Ο εντοπισμός της μετάλλαξης του ιού και το κλείσιμο των ευρωπαϊκών συνόρων έχει επηρεάσει αρνητικά σήμερα (21/12) τα futures για τις διεθνείς αγορές, τόσο σε Ευρώπη όσο και σε ΗΠΑ. Ο DAX καταγράφει απώλειες -2%, το ελληνικό χρηματιστήριο επίσης 2% και περιορισμένες είναι οι απώλειες για τα futures της Wall.
Αυτή φαίνεται ότι μπορεί να είναι μια νέα παράμετρος που θα ευνοήσει ενδεχομένως βραχυπρόθεσμα διορθωτικές τάσεις.
Η χρονιά αυτή που κλείνει όμως αποτύπωσε την μεγάλη δυναμική των ενεργειακών εταιριών, καθώς τρεις βασικές εταιρίες του ευρύτερου κλάδου έχουν κεφαλαιοποιήσεις υψηλότερες των 1,6 δισ ευρώ.
Η κατάταξη έχει αλλάξει με αποτέλεσμα η ΔΕΗ να έχει πάρει κεφάλι στις κεφαλαιοποιήσεις και να έχει μετατραπεί από ουραγό σε leader με κεφαλαιοποίηση στα 1,680 δισ και μια άνοδο από το κλείσιμο της προηγούμενης χρονιάς της τάξης του 76%.
Η Μυτιληναίος που δεν αποτελεί μιαν αποκλειστικά ενεργειακή εταιρία με την στενή έννοια του όρου, αλλά μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων της αφορά την ενέργεια, έχει περάσει στην δεύτερη θέση με αποτίμηση 1,667 δισ και δείχνει ότι τα 2 δισ κεφαλαιοποίηση θα είναι μέσα στους στόχους, δοθέντος ότι το διεθνές κλίμα θα συνεχίσει να είναι καλό.
Τα ΕΛΠΕ έχουν περάσει στην τρίτη θέση με 1,650 δισ παρά το γεγονός ότι η κεφαλαιοποίηση τους έχει ανακάμψει, καθώς το επενδυτικό κλίμα για τα διυλιστήρια δεν έχει αποκατασταθεί.

Αν οι προδοκίες για τα διυλιστήρια αργήσουν σχετικά να αποκατασταθούν και όταν αυτό γίνει θα δούμε και μια θεαματική επιστροφή της Motor Oil, η μάχη για την μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση θα κριθεί μεταξύ ΔΕΗ και Mυτιληναίου.
Η μεν ΔΕΗ έχει μπροστά της την μεγάλη πρόκληση του μετασχηματισμού σε μια μεγάλη εταιρία ΑΠΕ, μετά την πρώτη φάση της αναδιάρθρωσης.
Ο δε Μυτιληναίος είναι τώρα η πληρέστερη εταιρία, που περιλαμβάνει ενεργειακή και βιομηχανική δραστηριότητα, leader στον κλάδο του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή και με μια ανταγωνιστκή διεθνώς μονάδα αλουμινίου που το 2021 θα απολάβει ευνοϊκών τιμών στις διεθνείς οικονομίες.

Το σχέδιο για ισχυρή ΔΕΗ

Η ΔΕΗ μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 θα επιταχύνει την διαδικασία μερικής ιδιωτκοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ, που σύμφωνα με την Eurobak Securities έχει μια αξία μεταξύ 2,9 και 3,6 δισ δισ ευρώ αλλά και ένα EBITDA που θα κινείται σταθερά πάνω από 420 εκατ ευρώ σε ετήσια βάση.
H αποτίμηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι λοιπόν το ζητούμενο, καθώς με την Goldman σύμβουλο πώλησης του 49% είναι εύλογο να υπάρξουν funds τα οποία θα πάρουν τις μετοχές, προσβλέποντας σε σταθερά μερίσματα, που θα προκύψουν και από το ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα του Διαχειριστή.
Η αποτίμηση θα είναι λογικό να κυμανθεί μεταξύ 2,2 και 3 δισ για το100% του ΔΕΔΔΗΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ΔΕΗ αφού λάβει την εισροή από την πώληση του 49% θα προχωρήσει στην έκδοση ομολογιακού δανείου με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους.
Αυτή θα βασιστεί:
- Στην αναδιάρθρωση που θα έχει επιτευχθεί στον χρηματοοικονομικό τομέα.
- Στους ευνοϊκούς όρους που το διεθνές χρηματοοικονομικό περιβάλλον θα εξασφαλίζει.
Με τρον τρόπο αυτό η ΔΕΗ θα αντλήσει σημαντικά κεφάλαια για να υλοποιήσει το φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο των 1,5 GW στις ΑΠΕ.
Για τον λόγο αυτό έχει εξασφαλίσει ισχυρές συμμαχίες με την RWE, την αμερικανική Ameresco κ.α. Η ΔΕΗ θα αποκαταστήσει την τάξη σε έναν κλάδο, όπου δικαιωματικά θα πάρει την πρωτοκαθεδρία, για την οποία οι ευθύνες βαραίνουν τις προηγούμενες κυβερνήσεις και την οδήγησαν σε ρόλο κομπάρσου, καταδικάζοντάς την στην απαξίωση.
Η ΔΕΗ όμως θα μπει με ένα στρατηγικό πλεονέκτημα στην διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, που συνίσταται στην στενή συνεργασία με τον όμιλο αυτό, το option και την κοινοπραξία με την Motor Oil, η οποία είναι βέβαιο ότι θα γελάσει τελευταία την ερχόμενη χρονιά.
Το πλάνο αυτό εξασφαλίζει στο συνολό του απελευθέρωση αξιών με την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ και στρατηγική διατήρηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία ανακάμπτει μετά τα λάθη της περιόδου ΣΥΡΙΖΑ σε ελληνικά χέρια.


Mυτιληναίος: Sky is the limit;


Παρατηρώντας κανείς την διαδρομή του ομίλου από την δεκαετία του 90 σίγουρα δεν μπορεί παρά να δεχθεί, ότι η μεγέθυνσή του ξεπερασε τις προσδοκίες και των πιο αισιόδοξων μετόχων του.
Ετσι η Μητιληναίος παρά το γεγεοινός ότι έκανε μια κακή αρχή το 2020, που οφειλόταν στις κακές εκτιμήσεις των αναλυτών για την πορεία του αλουμινίου ανέκαμψε από τα χαμηλά των 4,9 ευρώ και απέδειξε ότι είναι η μόνη εταιρία του ευρύτερου κλάδου που μπορεί να βγάλει τέτοια κερδοφορία στην κρίση του COVID.
Και αυτό δεν είναι τυχαίο, οφείλεται στην διορατικότητα του μάνατζμεντ που έχει διασπορά στις βασικές δραστηριότητες της εταιρίας με αποτέλεσμα εν μέσω COVID να αξιοποιήσει την συγκυρία των χαμηλών τιμών φυσικού αερίου κατά το πρώτο εξάμηνο και στην συνέχεια την ανάκαμψη του αλουμινίου στο δεύτερο εξάμηνο.
Παράλληλα η εταιρία ετοιμάζει μια ταχύρυθμη ανάπτυξη στον τομέα των ηλιακών πάρκων σε διεθνές επίπεδο, που δεν έχει αποτιμηθεί χρηματιστηριακά, καθώς η ηλιακή ενέργεια εξελίσσεται στον πιο ανταγωνιστικό κλάδο παγκοσμίως και οι κεφαλαιοποιήσεις των εταιριών αυτών πετούν στην Wall.
Na σημειώσουμε επίσης, ότι η ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων όπως η διαχείριση αποβλήτων και ο κατασκευαστικός τομέας θα συμβάλλουν σε αύξηση των μεγεθών, ενώ η υιοθέτηση των κριηρίων ESG θα πριμοδοτηθεί από τους διεθνείς επενδυτές, όπως ήδη γίνεται παγκοσμίως.
Επίσης με τα κεφάλαια που διαθέτει ο όμιλος είναι άγνωστο ποιά εξαγορά θα επιλέξει να ολοκληρώσει μέσα στο 2021.


ΕΛΠΕ: Έξυπνη στροφή αλλά πρέπει να επιταχυνθεί


Τα EΛΠΕ υπό την δίοικηση Σιάμισιη εγκαίρως είχαν σχεδιάσει για την χρονιά που κλείνει την αρχή μιας νέας επενδυτικής πολιτικής στις ΑΠΕ, που ήδη υλοποιείται.
Η έλευση όμως του COVID και η κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου εκμηδένισε τα κέρδη στο β τρίμηνο, κάτι όμως που είναι συγκυριακό.
Το θέμα που άνοιξε όμως έχει να κάνει με την μακροπρόθεσμη στρατηγική των διυλιστηρίων, τις εκπομπές CO2 και την ανάγκη δραστικότερης στροφής στις ΑΠΕ.
Παράλληλα η σταδιακή επικράτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αλλάξει ένα βασικό τομέα της πελατείας τους, που προς το παρόν αποτελεί ακόμα τον κυρίαρχο της αγοράς, αφού σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα καίνε βενζίνη.
Όμως η αγορά περιμένει τον ανασχεδιασμό της μακρπρόθεσμης πολιτικής της εταιρίας.
Η παρουσία ισχυρού μετόχου, όπως ο όμιλος Λάτση είναι θετικό στοιχείο.
Τα ζητήματα που αναμένεται να ξεκαθαριστούν έγκεινται στα εξής:
- Ποιά θα είναι η τύχη της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ.
- Πως θα προχωρήσουν οι έρευνες της κοινοπραξίας Ν.Δ. της Κρήτης σε μια συγκυρία με σημαντικά ρίσκα γεωπολιτικά και με αμφίβολλα αποτελέσματα οικονομικά.
Σε γενικές γραμμές όμως η αναμενόμενη συνέχεια εξομάλυνσης των τιμών του πετρελαίου στην μετά COVID περίοδο μέσα στους επόμενους μήνες θα πρέπει λογικά να ευνοήσει την εταιρία, η οποία ιστορικά βρίσκεται σε χαμηλές αποτιμήσεις.
Θα ρισκάραμε ομως να πούμε, ότι η ιδιωτικοποίησή τους δύσκολα θα βρει προς το παρόν ουσιαστικά ενδιαφερόμενο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης