Χρειάζεται ωστόσο να υποβληθεί σχετικό αίτημα από το υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας, κάτι που αυτό αποφεύγει μέχρι στιγμής
Επιβεβαιώνεται από τις Βρυξέλλες και συγκεκριμένα από την ίδια την Επίτροπο Ανταγωνισμού Margrethe Vestager η εκτίμηση των ενεργοβόρων ελληνικών βιομηχανιών ότι η ισχύς του μέτρου της διακοψιμότητας μπορεί να παραταθεί και πέραν Οκτωβρίου 2017, αρκεί να υποβληθεί σχετικό αίτημα από το ελληνικό υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Παρά ταύτα μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει η παραμικρή σχετική κίνηση, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Σταθάκης συνεχίζει να απαντά ασαφώς στις σχετικές εκκλήσεις της βιομηχανίας, προκαλώντας ερωτηματικά για τους λόγους της στάσης του αυτής.
Η Επίτροπος Ανταγωνισμού απαντώντας σε ερώτηση της Ευρωβουλευτού Μαρίας Σπυράκη, αφού επισημαίνει την ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων της αγοράς ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης και της εύρυθμης αγοράς εξισορρόπησης ηλεκτρικής ενέργειας, ξεκαθαρίζει ότι είναι στο χέρι της Ελλάδας να συζητήσει τα σχέδια της με την Κομισιόν και να ζητήσει παράταση του μέτρου.
Το μέτρο δεν αποτελεί κρατική ενίσχυση
Στην απάντηση της η κ. Vestager σημειώνει κατ’ αρχήν ότι με απόφαση της η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπίστωσε πως ο ελληνικός μηχανισμός διακοψιμότητας (Υπηρεσία Διακοπτόμενου Φορτίου - ΥΔΦ), δεν αποτελεί κρατική ενίσχυση διότι, βάσει της ανάλυσης της Επιτροπής για την ειδική κατάσταση στην οποία βρισκόταν το ελληνικό διασυνδεδεμένο ηλεκτρικό σύστημα όταν εκδόθηκε η απόφαση, ο μηχανισμός δεν παρείχε πλεονέκτημα στους παρόχους της υπηρεσίας.
«Σύμφωνα με την απόφαση, συνεχίζει η Επίτροπος στην απάντηση της, η εν λόγω διαπίστωση ισχύει επί τρία έτη από την ημερομηνία της απόφασης καθώς το ελληνικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας βρισκόταν σε περίοδο μεταρρύθμισης και οι εν λόγω μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν εν δυνάμει να μεταβάλουν την εκτίμηση της Επιτροπής.
Δεδομένου ότι η λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας περιορίζει την ανάγκη λήψης οποιουδήποτε ενδεχόμενου μέτρου για τη δυναμικότητα καθώς και χορήγησης κρατικής ενίσχυσης, προτεραιότητα πρέπει να αποτελεί η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανόμενης της εύρυθμης αγοράς εξισορρόπησης ηλεκτρικής ενέργειας. Σε περίπτωση που η Ελλάδα επιθυμεί να παρατείνει την εφαρμογή του μηχανισμού διακοψιμότητας πέραν του Οκτωβρίου 2017, θα πρέπει να συζητήσει τα σχέδιά της με την Επιτροπή.»
Και η κ. Vestager καταλήγει: «Η Επιτροπή στη συνέχεια θα εξετάσει κατά πόσον οιοσδήποτε προτεινόμενος μηχανισμός συνεπάγεται κρατική ενίσχυση στο πλαίσιο της μεταρρυθμισμένης ελληνικής αγοράς και, εάν αυτό ισχύει, κατά πόσον η εν λόγω ενίσχυση είναι συμβατή με τη Συνθήκη.»
Προϋποθέσεις μόνιμης θεσμοθέτησης
Πρέπει να σημειωθεί ότι στην ερώτηση της η κ. Σπυράκη ζητούσε να μάθει με ποιά διαδικασία μπορεί να παραταθεί ο Μηχανισμός Υπηρεσίας Διακοπτόμενου Φορτίου έως την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων της ελληνικής αγοράς ενέργειας, αλλά και υπό ποιές προϋποθέσεις είναι δυνατόν να θεσμοθετηθεί ως μόνιμος ο εν λόγω μηχανισμός, δεδομένου ότι έχει αποδειχθεί η συμβολή του στην ασφάλεια του ελληνικού διασυνδεδεμένου ηλεκτρικού συστήματος.
Σημειώνεται ότι ενώ η Κομισιόν είχε εγκρίνει τη διακοψιμότητα για την Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2014, η πρώτη πρόσκληση για συμμετοχή στο μηχανισμό δημοσιεύτηκε μόλις τον Φεβρουάριο του 2016, με αποτέλεσμα ο πραγματικός χρόνος εφαρμογής του μηχανισμού να είναι μόλις ενάμιση έτος αντί των προβλεφθέντων τριών ετών.
Πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι ο μηχανισμός της διακοψιμότητας, εφαρμόζεται επίσης στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Πορτογαλία και την Ισπανία συμβάλλοντας στη σταθεροποίηση της αγοράς ενέργειας στη βάση της αρχής προσφοράς - ζήτησης.
Τέλος η κ. Σπυράκη τονίζει ότι η διακοψιμότητα συμβάλλει καθοριστικά στην ασφάλεια του συστήματος, όπως φάνηκε στις δύο πρόσφατες κρίσεις του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος, για την αντιμετώπιση των οποίων απαιτήθηκε η ενεργοποίηση της.
www.worldenergynews.gr
Παρά ταύτα μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει η παραμικρή σχετική κίνηση, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Σταθάκης συνεχίζει να απαντά ασαφώς στις σχετικές εκκλήσεις της βιομηχανίας, προκαλώντας ερωτηματικά για τους λόγους της στάσης του αυτής.
Η Επίτροπος Ανταγωνισμού απαντώντας σε ερώτηση της Ευρωβουλευτού Μαρίας Σπυράκη, αφού επισημαίνει την ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων της αγοράς ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης και της εύρυθμης αγοράς εξισορρόπησης ηλεκτρικής ενέργειας, ξεκαθαρίζει ότι είναι στο χέρι της Ελλάδας να συζητήσει τα σχέδια της με την Κομισιόν και να ζητήσει παράταση του μέτρου.
Το μέτρο δεν αποτελεί κρατική ενίσχυση
Στην απάντηση της η κ. Vestager σημειώνει κατ’ αρχήν ότι με απόφαση της η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπίστωσε πως ο ελληνικός μηχανισμός διακοψιμότητας (Υπηρεσία Διακοπτόμενου Φορτίου - ΥΔΦ), δεν αποτελεί κρατική ενίσχυση διότι, βάσει της ανάλυσης της Επιτροπής για την ειδική κατάσταση στην οποία βρισκόταν το ελληνικό διασυνδεδεμένο ηλεκτρικό σύστημα όταν εκδόθηκε η απόφαση, ο μηχανισμός δεν παρείχε πλεονέκτημα στους παρόχους της υπηρεσίας.
«Σύμφωνα με την απόφαση, συνεχίζει η Επίτροπος στην απάντηση της, η εν λόγω διαπίστωση ισχύει επί τρία έτη από την ημερομηνία της απόφασης καθώς το ελληνικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας βρισκόταν σε περίοδο μεταρρύθμισης και οι εν λόγω μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν εν δυνάμει να μεταβάλουν την εκτίμηση της Επιτροπής.
Δεδομένου ότι η λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας περιορίζει την ανάγκη λήψης οποιουδήποτε ενδεχόμενου μέτρου για τη δυναμικότητα καθώς και χορήγησης κρατικής ενίσχυσης, προτεραιότητα πρέπει να αποτελεί η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανόμενης της εύρυθμης αγοράς εξισορρόπησης ηλεκτρικής ενέργειας. Σε περίπτωση που η Ελλάδα επιθυμεί να παρατείνει την εφαρμογή του μηχανισμού διακοψιμότητας πέραν του Οκτωβρίου 2017, θα πρέπει να συζητήσει τα σχέδιά της με την Επιτροπή.»
Και η κ. Vestager καταλήγει: «Η Επιτροπή στη συνέχεια θα εξετάσει κατά πόσον οιοσδήποτε προτεινόμενος μηχανισμός συνεπάγεται κρατική ενίσχυση στο πλαίσιο της μεταρρυθμισμένης ελληνικής αγοράς και, εάν αυτό ισχύει, κατά πόσον η εν λόγω ενίσχυση είναι συμβατή με τη Συνθήκη.»
Προϋποθέσεις μόνιμης θεσμοθέτησης
Πρέπει να σημειωθεί ότι στην ερώτηση της η κ. Σπυράκη ζητούσε να μάθει με ποιά διαδικασία μπορεί να παραταθεί ο Μηχανισμός Υπηρεσίας Διακοπτόμενου Φορτίου έως την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων της ελληνικής αγοράς ενέργειας, αλλά και υπό ποιές προϋποθέσεις είναι δυνατόν να θεσμοθετηθεί ως μόνιμος ο εν λόγω μηχανισμός, δεδομένου ότι έχει αποδειχθεί η συμβολή του στην ασφάλεια του ελληνικού διασυνδεδεμένου ηλεκτρικού συστήματος.
Σημειώνεται ότι ενώ η Κομισιόν είχε εγκρίνει τη διακοψιμότητα για την Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2014, η πρώτη πρόσκληση για συμμετοχή στο μηχανισμό δημοσιεύτηκε μόλις τον Φεβρουάριο του 2016, με αποτέλεσμα ο πραγματικός χρόνος εφαρμογής του μηχανισμού να είναι μόλις ενάμιση έτος αντί των προβλεφθέντων τριών ετών.
Πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι ο μηχανισμός της διακοψιμότητας, εφαρμόζεται επίσης στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Πορτογαλία και την Ισπανία συμβάλλοντας στη σταθεροποίηση της αγοράς ενέργειας στη βάση της αρχής προσφοράς - ζήτησης.
Τέλος η κ. Σπυράκη τονίζει ότι η διακοψιμότητα συμβάλλει καθοριστικά στην ασφάλεια του συστήματος, όπως φάνηκε στις δύο πρόσφατες κρίσεις του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος, για την αντιμετώπιση των οποίων απαιτήθηκε η ενεργοποίηση της.
www.worldenergynews.gr