Ομιλία της Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή
H Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, 15.10.2020, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ενσωμάτωση της Οδηγίας ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο Περιβάλλον» και αναφέρθηκε εκτός από το νομοσχέδιο, στο master plan της μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών, στις τροπολογίες ΛΑΡΚΟ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΠΑ, μεγάλου περιπάτου καθώς και στην τροπολογία που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για την παράταση αποσπάσεων στη ΔΙΠΑ.
Ειδικότερα:
«Δεν ξέρουμε από πού να ξεκινήσουμε σήμερα, οι τροπολογίες πέφτουν βροχή! Για πολλοστή φορά βρισκόμαστε σ’ αυτή τη θέση, έστω και μια θετική μεταρρύθμιση, με το χειρισμό της Κυβέρνησης, να μην μπορούμε να την ψηφίσουμε λόγω προχειρότητας, έλλειψης προετοιμασίας, κακής διαχείρισης, αλλά μέσα σ’ όλα αυτά κι αυτές οι απαράδεκτες τροπολογίες. Είναι πραγματικά λυπηρό η ενεργειακή πολιτική της χώρας να θεσμοθετείται με τροπολογίες.
Και όχι μόνο για προχειρότητα όπως είναι το Άρθρο για τη ΔΕΠΑ, το Άρθρο για την ηλεκτροκίνηση, για τους Πιστοποιημένους Αξιολογητές, πρόσφατα νομοσχέδια και φέρνετε πάλι τροπολογίες!
Αλλά για τη ΛΑΡΚΟ, ικανοποίηση αιτημάτων των ενδιαφερομένων για το διαγωνισμό απ’ ότι φαίνεται και ιδιαίτερα κ. Υπουργέ μας ανησυχούν οι εξαιρέσεις από το Μεταλλευτικό Κώδικα. Μήπως θέλετε να θέσετε μηδενικό τίμημα για τη μίσθωση των μεταλλείων; Και φυσικά, ούτε κουβέντα για τους εργαζομένους, καμιά νύξη για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας!
Αλλά αυτό που είναι τρομερό είναι ότι η πρώτη πράξη ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ ξεκινάει με μια τροπολογία! Είναι μια εμμονή που έχετε κ. Υπουργέ, εμμονή με τις ιδιωτικοποιήσεις. Κρίμα όμως, γιατί χάνεται μια πολύτιμη εταιρία για τη χώρα, με σίγουρα κέρδη και με επιπτώσεις στο κόστος καταναλωτή.
Σε ότι αφορά το νομοσχέδιο θα πω πολύ λίγα, τα είπαμε στις Επιτροπές και δυστυχώς αυτός ο χρόνος δε μας επιτρέπει να πούμε πολλά. Είναι σίγουρο ότι δε δουλέψατε και δεν ασχοληθήκατε με την ωρίμανση του εδάφους, την προετοιμασία των εμπλεκομένων, την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των φορέων. Να πούμε ότι μία μεταρρύθμιση που αφορά και την αγορά αλλά και τις καταναλωτικές συνήθειες δεν μπορεί να περάσει και να υιοθετηθεί με μια διαδικτυακή διαβούλευση, θέλει περισσότερη δουλειά και περισσότερο χρόνο.
Ανεξάρτητα όμως από τη δική μας στάση βέβαια, το πιο σημαντικό είναι ότι δεν έχετε τη στήριξη παραγωγών και καταναλωτών, αφού καταφέρατε με την προχειρότητά σας να ‘κάψετε’ το εγχείρημα πριν καν ξεκινήσει, μπερδεύοντας και προκαλώντας σύγχυση στην αγορά.
Και δεν υπάρχουν βεβαίως οι κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν ξέρουμε ακόμα ποιο είναι το εναλλακτικό προϊόν, ώστε η μεν παραγωγή να μπορεί να σχεδιάσει, η δε η υπόλοιπη αγορά να ξέρει τι να χρησιμοποιήσει. Ούτε απαντήσατε στα ερωτήματα της βιομηχανίας για βιοαποδομήσιμο πλαστικό μιας χρήσης και επιβολή περιβαλλοντικής εισφοράς.
Ας μη γελιόμαστε – δε θα πω άλλα για το νομοσχέδιο - όσο κι αν θέλετε να περάσετε το προφίλ της ‘πράσινης Κυβέρνησης’, με την πολιτική σας για τις NATURA, την κατάργηση των δασικών χαρτών, την προώθηση της καύσης των απορριμμάτων και με το σημερινό ‘κενό’ νομοσχέδιο, μόνο ‘πράσινοι’ δεν είστε.
Και βέβαια δε θα χάσω την ευκαιρία να μιλήσω και για την απολιγνιτοποίηση και τη δίκαιη μετάβαση που πάλι εκεί με ένα περιτύλιγμα ‘πράσινο’ εμφανίζεται. Συνήθως και σ’ αυτό το νομοσχέδιο καμαρώνετε γιατί έρχεται λέει πρώτα στην Ελλάδα κάτι νωρίτερα απ’ όσο χρειάζεται να έρθει. Πράγματι, τόσο νωρίς, εξαγγείλατε την απολιγνιτοποίηση χωρίς καμία προετοιμασία. Τόσο πράσινοι που αν ρίξει κανείς μια πρόχειρη ματιά στο master plan που επιτέλους μετά από ενάμιση χρόνο μας παρουσιάσατε, θα δει ότι ρισκάρετε την ενεργειακή δέσμευση της περιοχής στο φυσικό αέριο χωρίς ξεκάθαρη εναλλακτική και χρονοδιάγραμμα αποδέσμευσης. Παρόλο που μέσα υπάρχει παραδοχή για μακρόπνοο σχεδιασμό λαμβάνοντας υπόψη και τις τάσεις της Ε.Ε., βασικό τμήμα του σχεδιασμού σας βασίζεται στο ΦΑ….που τελειώνει το 2050 ως ορυκτό καύσιμο!
Καμία συμμετοχή των κοινωνιών, ακόμα και το μοντέλο διακυβέρνησης πάει εκτός διαβούλευσης, μετά τη διαβούλευση, έπεται, σε δεύτερο χρόνο. Δηλαδή ο τεράστιος αυτός ενεργειακός μετασχηματισμός γίνεται ερήμην της κοινωνίας, η συμμετοχή της οποίας θα εξασφάλιζε μια δίκαιη μετάβαση και άμβλυνση των ανισοτήτων.
Αυτό που είναι εντυπωσιακό βέβαια είναι ότι δίνεται μια έμφαση στις ‘γρήγορες νίκες’, quick wins και δεν υπάρχουν τα βασικά προαπαιτούμενα που το ίδιο το σχέδιο ομολογεί. Χωρίς χωρικό σχεδιασμό, χωρίς αποκατάσταση των εδαφών, ούτε καν μελέτες, τίποτα. Πού θα μπουν όλα αυτά τα μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα, τι γη, τι χώρος θα μείνει για τους αγρότες ή για δραστηριότητες άλλες των κατοίκων; Αυτά δε φαίνονται πουθενά, οι χάρτες δεν έχουν συντεταγμένες.
Και βεβαίως ελλοχεύει ο κίνδυνος η γη που θα αποκατασταθεί με κονδύλια του Μηχανισμού Ανάκαμψης να παραχωρηθεί σε μεγάλους επενδυτές, αφήνοντας ελάχιστη γη στους κατοίκους.
Να μη μιλήσω για τις θέσεις εργασίας που υποτίθεται όταν έρθουν οι υποτιθέμενες επενδύσεις γίνεται ένας πρόχειρος υπολογισμός και πάλι υπολείπονται των θέσεων που χάνονται. Τελικά το ερώτημα για την περιοχή και το θέτω καθαρά είναι: Τι όραμα έχουμε; Θέλουμε μια περιοχή στο μοντέλο Σαχάρας Ασίας, τεράστια έργα δισεκατομμυρίων από μεγάλους επενδυτές, επιχορηγούμενους από δημόσια ταμεία, σε Ειδικές Οικονομικές Ζώνες, χωρίς εργασιακά ή περιβαλλοντικά δικαιώματα ή μια πιο ευρωπαϊκή προσέγγιση που εστιάζει στα έργα υποδομών και που στο κάτω κάτω φτιάχνει εργαλεία συμμετοχής, χρηματοδότησης, υποδομές και ψηφιοποιεί τις υπηρεσίες του, αφήνοντας τις τοπικές κοινωνίες, μαζί με επενδυτές να χτίσουν πάνω σ’ αυτά.
Θα χρειαστώ λίγο χρόνο ακόμα, γιατί είδα μια τροπολογία της τελευταίας στιγμής, ο κ. Αμυράς την κατέθεσε και έχω την εντύπωση ότι αφορά στο Μεγάλο Περίπατο. Ακούστε να δείτε, για να δώσουμε παράταση σε κάτι, πρώτον πρέπει να είναι πετυχημένο. Δεύτερον, ένα πιλοτικό πρόγραμμα, τα λέει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, έχει περιορισμένο χρόνο, διότι αλλιώς γίνεται μόνιμη κατάσταση και έχει επίπτωση στη ζωή της πόλης και της περιοχής. Ποιο έργο, αυτό που ο ίδιος ο Δήμαρχος ο ίδιος λέει ‘βγήκε και δε βγήκε’, 2 εκ. ευρώ σε υποδομές, οι οποίες θα ξηλωθούν. Κι επίσης, μόλις χθες έπεσε μια ΚΥΑ που αφορούσε το Μεγάλο Περίπατο. Τι ακριβώς πάτε να κάνετε; Για να μη συζητήσουμε για την έλλειψη σχεδιασμού και ‘καίτε’ βέβαια, ως συνήθως, ένα εγχείρημα που είναι πολύ σοβαρό, τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, οι μορφές ήπιας μετακίνησης, τα οποία όμως θέλουν ολόκληρες αναπλάσεις, σχεδιασμούς, μελέτες. Λίγο πιο επιστημονικά να τα νομοθετείτε τα πράγματα.
Τελειώνω λέγοντας, παρακαλούμε κ. Υπουργέ να εγκρίνετε την παράταση των αποσπάσεων της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) και της Γενικής Διεύθυνσης του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, μήπως έτσι τουλάχιστον αμβλύνετε αυτή την επιζήμια επιλογή που είχατε να καταργήσετε την Ειδική Γραμματεία του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του ΥΠΕΝ και να την υποβαθμίσετε σε Γενική Διεύθυνση. Κανένας έλεγχος πουθενά, ασυδοσία, αυτά δεν ταιριάζουν σε ένα ευρωπαϊκό κράτος».
www.worldenergynews.gr
Ειδικότερα:
«Δεν ξέρουμε από πού να ξεκινήσουμε σήμερα, οι τροπολογίες πέφτουν βροχή! Για πολλοστή φορά βρισκόμαστε σ’ αυτή τη θέση, έστω και μια θετική μεταρρύθμιση, με το χειρισμό της Κυβέρνησης, να μην μπορούμε να την ψηφίσουμε λόγω προχειρότητας, έλλειψης προετοιμασίας, κακής διαχείρισης, αλλά μέσα σ’ όλα αυτά κι αυτές οι απαράδεκτες τροπολογίες. Είναι πραγματικά λυπηρό η ενεργειακή πολιτική της χώρας να θεσμοθετείται με τροπολογίες.
Και όχι μόνο για προχειρότητα όπως είναι το Άρθρο για τη ΔΕΠΑ, το Άρθρο για την ηλεκτροκίνηση, για τους Πιστοποιημένους Αξιολογητές, πρόσφατα νομοσχέδια και φέρνετε πάλι τροπολογίες!
Αλλά για τη ΛΑΡΚΟ, ικανοποίηση αιτημάτων των ενδιαφερομένων για το διαγωνισμό απ’ ότι φαίνεται και ιδιαίτερα κ. Υπουργέ μας ανησυχούν οι εξαιρέσεις από το Μεταλλευτικό Κώδικα. Μήπως θέλετε να θέσετε μηδενικό τίμημα για τη μίσθωση των μεταλλείων; Και φυσικά, ούτε κουβέντα για τους εργαζομένους, καμιά νύξη για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας!
Αλλά αυτό που είναι τρομερό είναι ότι η πρώτη πράξη ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ ξεκινάει με μια τροπολογία! Είναι μια εμμονή που έχετε κ. Υπουργέ, εμμονή με τις ιδιωτικοποιήσεις. Κρίμα όμως, γιατί χάνεται μια πολύτιμη εταιρία για τη χώρα, με σίγουρα κέρδη και με επιπτώσεις στο κόστος καταναλωτή.
Σε ότι αφορά το νομοσχέδιο θα πω πολύ λίγα, τα είπαμε στις Επιτροπές και δυστυχώς αυτός ο χρόνος δε μας επιτρέπει να πούμε πολλά. Είναι σίγουρο ότι δε δουλέψατε και δεν ασχοληθήκατε με την ωρίμανση του εδάφους, την προετοιμασία των εμπλεκομένων, την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των φορέων. Να πούμε ότι μία μεταρρύθμιση που αφορά και την αγορά αλλά και τις καταναλωτικές συνήθειες δεν μπορεί να περάσει και να υιοθετηθεί με μια διαδικτυακή διαβούλευση, θέλει περισσότερη δουλειά και περισσότερο χρόνο.
Ανεξάρτητα όμως από τη δική μας στάση βέβαια, το πιο σημαντικό είναι ότι δεν έχετε τη στήριξη παραγωγών και καταναλωτών, αφού καταφέρατε με την προχειρότητά σας να ‘κάψετε’ το εγχείρημα πριν καν ξεκινήσει, μπερδεύοντας και προκαλώντας σύγχυση στην αγορά.
Και δεν υπάρχουν βεβαίως οι κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν ξέρουμε ακόμα ποιο είναι το εναλλακτικό προϊόν, ώστε η μεν παραγωγή να μπορεί να σχεδιάσει, η δε η υπόλοιπη αγορά να ξέρει τι να χρησιμοποιήσει. Ούτε απαντήσατε στα ερωτήματα της βιομηχανίας για βιοαποδομήσιμο πλαστικό μιας χρήσης και επιβολή περιβαλλοντικής εισφοράς.
Ας μη γελιόμαστε – δε θα πω άλλα για το νομοσχέδιο - όσο κι αν θέλετε να περάσετε το προφίλ της ‘πράσινης Κυβέρνησης’, με την πολιτική σας για τις NATURA, την κατάργηση των δασικών χαρτών, την προώθηση της καύσης των απορριμμάτων και με το σημερινό ‘κενό’ νομοσχέδιο, μόνο ‘πράσινοι’ δεν είστε.
Και βέβαια δε θα χάσω την ευκαιρία να μιλήσω και για την απολιγνιτοποίηση και τη δίκαιη μετάβαση που πάλι εκεί με ένα περιτύλιγμα ‘πράσινο’ εμφανίζεται. Συνήθως και σ’ αυτό το νομοσχέδιο καμαρώνετε γιατί έρχεται λέει πρώτα στην Ελλάδα κάτι νωρίτερα απ’ όσο χρειάζεται να έρθει. Πράγματι, τόσο νωρίς, εξαγγείλατε την απολιγνιτοποίηση χωρίς καμία προετοιμασία. Τόσο πράσινοι που αν ρίξει κανείς μια πρόχειρη ματιά στο master plan που επιτέλους μετά από ενάμιση χρόνο μας παρουσιάσατε, θα δει ότι ρισκάρετε την ενεργειακή δέσμευση της περιοχής στο φυσικό αέριο χωρίς ξεκάθαρη εναλλακτική και χρονοδιάγραμμα αποδέσμευσης. Παρόλο που μέσα υπάρχει παραδοχή για μακρόπνοο σχεδιασμό λαμβάνοντας υπόψη και τις τάσεις της Ε.Ε., βασικό τμήμα του σχεδιασμού σας βασίζεται στο ΦΑ….που τελειώνει το 2050 ως ορυκτό καύσιμο!
Καμία συμμετοχή των κοινωνιών, ακόμα και το μοντέλο διακυβέρνησης πάει εκτός διαβούλευσης, μετά τη διαβούλευση, έπεται, σε δεύτερο χρόνο. Δηλαδή ο τεράστιος αυτός ενεργειακός μετασχηματισμός γίνεται ερήμην της κοινωνίας, η συμμετοχή της οποίας θα εξασφάλιζε μια δίκαιη μετάβαση και άμβλυνση των ανισοτήτων.
Αυτό που είναι εντυπωσιακό βέβαια είναι ότι δίνεται μια έμφαση στις ‘γρήγορες νίκες’, quick wins και δεν υπάρχουν τα βασικά προαπαιτούμενα που το ίδιο το σχέδιο ομολογεί. Χωρίς χωρικό σχεδιασμό, χωρίς αποκατάσταση των εδαφών, ούτε καν μελέτες, τίποτα. Πού θα μπουν όλα αυτά τα μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα, τι γη, τι χώρος θα μείνει για τους αγρότες ή για δραστηριότητες άλλες των κατοίκων; Αυτά δε φαίνονται πουθενά, οι χάρτες δεν έχουν συντεταγμένες.
Και βεβαίως ελλοχεύει ο κίνδυνος η γη που θα αποκατασταθεί με κονδύλια του Μηχανισμού Ανάκαμψης να παραχωρηθεί σε μεγάλους επενδυτές, αφήνοντας ελάχιστη γη στους κατοίκους.
Να μη μιλήσω για τις θέσεις εργασίας που υποτίθεται όταν έρθουν οι υποτιθέμενες επενδύσεις γίνεται ένας πρόχειρος υπολογισμός και πάλι υπολείπονται των θέσεων που χάνονται. Τελικά το ερώτημα για την περιοχή και το θέτω καθαρά είναι: Τι όραμα έχουμε; Θέλουμε μια περιοχή στο μοντέλο Σαχάρας Ασίας, τεράστια έργα δισεκατομμυρίων από μεγάλους επενδυτές, επιχορηγούμενους από δημόσια ταμεία, σε Ειδικές Οικονομικές Ζώνες, χωρίς εργασιακά ή περιβαλλοντικά δικαιώματα ή μια πιο ευρωπαϊκή προσέγγιση που εστιάζει στα έργα υποδομών και που στο κάτω κάτω φτιάχνει εργαλεία συμμετοχής, χρηματοδότησης, υποδομές και ψηφιοποιεί τις υπηρεσίες του, αφήνοντας τις τοπικές κοινωνίες, μαζί με επενδυτές να χτίσουν πάνω σ’ αυτά.
Θα χρειαστώ λίγο χρόνο ακόμα, γιατί είδα μια τροπολογία της τελευταίας στιγμής, ο κ. Αμυράς την κατέθεσε και έχω την εντύπωση ότι αφορά στο Μεγάλο Περίπατο. Ακούστε να δείτε, για να δώσουμε παράταση σε κάτι, πρώτον πρέπει να είναι πετυχημένο. Δεύτερον, ένα πιλοτικό πρόγραμμα, τα λέει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, έχει περιορισμένο χρόνο, διότι αλλιώς γίνεται μόνιμη κατάσταση και έχει επίπτωση στη ζωή της πόλης και της περιοχής. Ποιο έργο, αυτό που ο ίδιος ο Δήμαρχος ο ίδιος λέει ‘βγήκε και δε βγήκε’, 2 εκ. ευρώ σε υποδομές, οι οποίες θα ξηλωθούν. Κι επίσης, μόλις χθες έπεσε μια ΚΥΑ που αφορούσε το Μεγάλο Περίπατο. Τι ακριβώς πάτε να κάνετε; Για να μη συζητήσουμε για την έλλειψη σχεδιασμού και ‘καίτε’ βέβαια, ως συνήθως, ένα εγχείρημα που είναι πολύ σοβαρό, τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, οι μορφές ήπιας μετακίνησης, τα οποία όμως θέλουν ολόκληρες αναπλάσεις, σχεδιασμούς, μελέτες. Λίγο πιο επιστημονικά να τα νομοθετείτε τα πράγματα.
Τελειώνω λέγοντας, παρακαλούμε κ. Υπουργέ να εγκρίνετε την παράταση των αποσπάσεων της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) και της Γενικής Διεύθυνσης του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, μήπως έτσι τουλάχιστον αμβλύνετε αυτή την επιζήμια επιλογή που είχατε να καταργήσετε την Ειδική Γραμματεία του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του ΥΠΕΝ και να την υποβαθμίσετε σε Γενική Διεύθυνση. Κανένας έλεγχος πουθενά, ασυδοσία, αυτά δεν ταιριάζουν σε ένα ευρωπαϊκό κράτος».
www.worldenergynews.gr