Αποκλειστικά από τη στάση των Αζέρων της Socar εξαρτάται πλέον αν θα υπάρχει συμφωνία με την κυβέρνηση για αίσιο τέλος στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ.
Στην τελική ευθεία εισέρχονται αυτή την εβδομάδα οι διαπραγματεύσεις σχετικά με τον διαγωνισμό για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, καθώς έρχεται στην Αθήνα ο επικεφαλής της Socar λίγες ημέρες πριν λήξει η εγγυητική επιστολή που διακρατά η αζέρικη εταιρεία.
Η κυβέρνηση, πάντως, έχει ήδη ανοίξει τον δρόμο για μία κίνηση καλής θέλησης, ώστε τουλάχιστον να μην κατηγορηθεί ότι φέρει ευθύνη για τυχόν αδιέξοδο του διαγωνισμού, αν και η αλήθεια είναι ότι δεν συμφωνεί με τους ετεροβαρείς όρους αυτού του διαγωνισμού και το πολύ χαμηλό τίμημα (400 εκατ. ευρώ) με το οποίο η Socar (μαζί με τη Snam) μπορεί να αποκτήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ.
Αντ' αυτού, θα προτιμούσε να διατηρήσει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου τουλάχιστον το 51%, όπως έκανε στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ.
Συγκεκριμένα, με ρύθμιση που πέρασε στο πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ, δίνει το περιθώριο στην ΡΑΕ να λάβει την τελική απόφαση σχετικά με τον επιμερισμό της ανακτήσιμης διαφοράς του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2006-2015.
Ποιο είναι το κίνητρο για συμφωνία
Έτσι, η ΡΑΕ μπορεί να ορίσει μικρότερη περίοδο για τον επιμερισμό της -ψαλιδισμένης- ανακτήσιμης διαφοράς, σε σχέση με τα 40 χρόνια που προέβλεπε η προηγούμενη ρύθμιση, προσφέροντας ένα συγκεκριμένο κίνητρο στην πλευρά της Socar.
Η περίοδος αυτή μπορεί να μειωθεί σε 25 με 30 χρόνια. Επίσης, ο ρυθμός αύξησης της μέσης χρέωσης ίσως αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω συγκριτικά με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ (23,2% για το 2017), δηλαδή κοντά στο 30%.
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων υπάρχει ακόμα το σενάριο μείωσης του ποσοστού της Socar κάτω από το 49% (το ανώτατο ποσοστό που μπορούν να αποκτήσει) με διάφορες εναλλακτικές φόρμουλες.
Εκτίμηση της ελληνικής πλευράς είναι ότι οι Αζέροι θέλουν να αποκτήσουν τον έλεγχο του ΔΕΣΦΑ και εφόσον δεν επιμείνουν στο αίτημα για μείωση του τιμήματος, τότε η συμφωνία μπορεί να κλείσει ακόμα και αυτή την εβδομάδα.
Η κυβέρνηση, πάντως, έχει ήδη ανοίξει τον δρόμο για μία κίνηση καλής θέλησης, ώστε τουλάχιστον να μην κατηγορηθεί ότι φέρει ευθύνη για τυχόν αδιέξοδο του διαγωνισμού, αν και η αλήθεια είναι ότι δεν συμφωνεί με τους ετεροβαρείς όρους αυτού του διαγωνισμού και το πολύ χαμηλό τίμημα (400 εκατ. ευρώ) με το οποίο η Socar (μαζί με τη Snam) μπορεί να αποκτήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ.
Αντ' αυτού, θα προτιμούσε να διατηρήσει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου τουλάχιστον το 51%, όπως έκανε στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ.
Συγκεκριμένα, με ρύθμιση που πέρασε στο πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ, δίνει το περιθώριο στην ΡΑΕ να λάβει την τελική απόφαση σχετικά με τον επιμερισμό της ανακτήσιμης διαφοράς του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2006-2015.
Ποιο είναι το κίνητρο για συμφωνία
Έτσι, η ΡΑΕ μπορεί να ορίσει μικρότερη περίοδο για τον επιμερισμό της -ψαλιδισμένης- ανακτήσιμης διαφοράς, σε σχέση με τα 40 χρόνια που προέβλεπε η προηγούμενη ρύθμιση, προσφέροντας ένα συγκεκριμένο κίνητρο στην πλευρά της Socar.
Η περίοδος αυτή μπορεί να μειωθεί σε 25 με 30 χρόνια. Επίσης, ο ρυθμός αύξησης της μέσης χρέωσης ίσως αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω συγκριτικά με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ (23,2% για το 2017), δηλαδή κοντά στο 30%.
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων υπάρχει ακόμα το σενάριο μείωσης του ποσοστού της Socar κάτω από το 49% (το ανώτατο ποσοστό που μπορούν να αποκτήσει) με διάφορες εναλλακτικές φόρμουλες.
Εκτίμηση της ελληνικής πλευράς είναι ότι οι Αζέροι θέλουν να αποκτήσουν τον έλεγχο του ΔΕΣΦΑ και εφόσον δεν επιμείνουν στο αίτημα για μείωση του τιμήματος, τότε η συμφωνία μπορεί να κλείσει ακόμα και αυτή την εβδομάδα.
www.worldenergynews.gr