Περιβάλλον

Άνευ προηγουμένου η καταστροφή που προκαλεί η πετρελαιοκηλίδα στον Άγιο Μαυρίκιο

Άνευ προηγουμένου η καταστροφή που προκαλεί η πετρελαιοκηλίδα στον Άγιο Μαυρίκιο

Ορατή η διαρροή ακόμα και απο το διάστημα

Στο χείλος μιας περιβαλλοντικής καταστροφής βρίσκεται το έθνος του Μαυρίκιου στον Ινδικό Ωκεανό μετά από την πρόσκρουση φορτηγού πλοίου σε κοραλλιογενή ύφαλο στα τέλη Ιουλίου, ένα ατύχημα που οδήγησε σε μεγάλη διαρροή πετρελαίου ορατή ακόμα και από το διάστημα.

To Bloomberg κάνει εκτενή αναφορά στο εν λόγο ατύχημα, καταγράφοντας τα γεγονότα, τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο αλλά και το μήνυμα που εκπέμπεται για την επόμενη μέρα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία.

Το ιστορικό

Το πλοίο, το ιαπωνικό MV Wakashio, χτύπησε σε κοραλλιογενή ύφαλο στα νοτιοανατολικά παράλια του Μαυρίκιου, κοντά στο Pointe d’Esny, στις 25 Ιουλίου. Τις πρώτες εβδομάδες, εμφανίστηκε ρωγμή στο κύτος του, που σημαίνει ότι το φορτίο του πλοίου είναι σε κίνδυνο.

Το φορτίο περιλαμβάνει 4.229 τόνους (3.894 μετρικούς τόνους) καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, 228 τόνους (207 μετρικούς τόνους) ντίζελ και 99 τόνους (90 μετρικούς τόνους) λιπαντικού πετρελαίου, το οποίο μεταφέρει το πλοίο από την Κίνα στη Βραζιλία

Η διαρροή δεν συνέβη αμέσως. Το MV Wakashio «κόλλησε» στο σημείο που συγκρούστηκε με την κοραλλιογενή ύφαλο, περίπου 2 μίλια (3,2 χιλιόμετρα) από την ακτή του Μαυρίκιου. Αφού το πλοίο έμεινε προσαραγμένο, το πλήρωμά του το εγκατέλειψε με ασφάλεια.

Η περίπτωση του Μαυρίκιου

Ο Μαυρίκιος, ένα νησί περίπου του μεγέθους της πόλης Τζάκσονβιλ της Φλόριντα. Είναι η διαδρομή επιλογής μεταξύ των τεράστιων αγορών και των κέντρων παραγωγής της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας και της υπόλοιπης Ασίας στα ανατολικά και των πλούσιων σε πόρους περιοχών της Δυτικής Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής, ή των αγορών της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής.

bolp


Ατυχής θέση

Η πετρελαιοκηλίδα «μπορεί να προκάλεσε μη αναστρέψιμες περιβαλλοντικές ζημίες στη νοτιοανατολική ακτή του Μαυρίκιου», δήλωσε ο ωκεανογράφος Vassen Kauppaymuthoo στο συνάδελφό μου στο Bloomberg News, Kamlesh Bhuckory.

Ακόμα βέβαια δεν είναι γνωστό γιατί το Wakashio ήταν τόσο κοντά στην ακτή που έπληξε τον ύφαλο, αλλά δεν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό. Ένα παρόμοιο ατύχημα συνέβη πριν από τέσσερα χρόνια σε σημείο λιγότερο από 10 μίλια μακριά. Τα περισσότερα πλοία που εκτελούν αυτή τη διαδρομή περνούν πολύ πιο μακριά από το νησί, με λίγα να έρχονται λιγότερο από 20 μίλια από την ακτή. Το Wakashio, όπως το MV Benita το 2016, πλησίασε πολύ. Οι λόγοι για την εγγύτητά του θα αποτελέσουν μέρος της έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη.

perl

Ματιά στο μέλλον

Το συγκεκριμένο ατύχημα σύμφωνα με το Bloomberg θα στρέχει την προσοχή στη βιομηχανία πετρελαίου, καθώς οι εταιρείες δέχονται αυξανόμενη πίεση να φέρουν την ευθύνη για τη ρύπανση που προκαλείται από το προϊόν τους, καθώς και εκείνη που προκύπτει από τη λειτουργία τους και τα πλοία αντιπροσωπεύουν περίπου το 5% της παγκόσμιας χρήσης πετρελαίου.

Σημειώνεται ότι έχουν ήδη ληφθεί μέτρα για τη μείωση της ποσότητας θείου στα καύσιμα πλοίων και έχουν τεθεί σημαντικοί στόχοι για μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της ναυτιλίας στο 50% από τα επίπεδα του 2008 έως το 2050. Εάν αυτό γίνει πράξη, θα χρειαστεί να αναζητηθεί ένα νέο, καθαρό καύσιμο πλοίου εντός της επόμενης δεκαετίας.

Από την άλλη πλευρά όμως, δεν υπάρχει προφανές εναλλακτικό καύσιμο για πλοία που ταξιδεύουν στον ωκεανό όπως το Wakashio, σε μεγάλα ταξίδια. Εναλλακτικές λύσεις όπως η αμμωνία, το υδρογόνο, το φυσικό αέριο ή οι πυρηνικοί αντιδραστήρες καταλαμβάνουν πολύ περισσότερο χώρο από το πετρέλαιο για την παροχή της ίδιας ποσότητας ενέργειας. Μάλιστα, είναι πιο επικίνδυνες για τη μεταφορά τους ή είναι πολύ πιο ακριβές.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι τελευταίες εικόνες έρχονται να προσθέσουν περαιτέρω πίεση για αλλαγή και απομάκρυνση από ένα καύσιμο που θεωρείται όλο και περισσότερο μη βιώσιμο για περιβαλλοντικούς  λόγους. Η επιβολή ζωνών αποκλεισμού γύρω από ευάλωτα νησιά μπορεί να προσφέρει κάποια προστασία, αλλά αυτό το τελευταίο ατύχημα είναι μια άλλη έντονη έκκληση για μετάβαση σε λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα πλοίων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης