Να επιδιώξει προκαταβολές από το Ταμείο Covid 19 και να εκμεταλλευτεί στο έπακρο όσα προβλέπει Ευρωπαϊκό Πλαίσιο γύρω από το συγκεκριμένο Μηχανισμό ετοιμάζεται η Ελληνική κυβέρνηση που επιθυμεί να εντάξει στο Ταμείο όσες περισσότερες δράσεις είναι εφικτό να επιτύχει.
Οι οδηγίες που δημιούργησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εστάλησαν προς όλες τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. θα αποτελέσουν ένα το βασικό εγχειρίδιο που ευλαβικά θα ακολουθήσει η Ελληνική Κυβέρνηση.
Το κείμενο των οδηγιών αυτών διασφάλισε το Bankingnews:
Mέσα στον Αύγουστο πυρετωδώς εργάζονται όλα τα υπουργεία προκειμένου να διαμορφώσουν τα πρώτα σχέδια των προγραμμάτων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης του Covid 19.
H ελληνική κυβέρνηση όπως και οι λοιπές κυβερνήσεις της Ε.Ε. έγινε αποδέκτης σαφέστατων οδηγιών που προετοίμασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι οδηγίες αυτές δόθηκαν προς επεξεργασία σε όλα τα υπουργεία.
Μέσα από τις οδηγίες αυτές διευκρινίζεται ποιες δράσεις μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέσα από τις επιχορηγήσεις του Ταμείου, κάτω από ποιες συνθήκες και με τι χρονοδιαγράμματα.
‘Ηδη κάποιες δράσεις που έχουν ξεκινήσει και συνιστούν μεταρρυθμίσεις με μακροπρόθεσμο ή μόνιμο αποτύπωμα στην Ελληνική Οικονομία και σηματοδοτούν τους στόχους της ανάκαμψης, είναι από τις επιλέξιμες προς χρηματοδότηση.
Μέσα από το Μηχανισμό θα λάβουν χώρα σημαντικές μεταρρυθμίσεις στην οικονομία αλλά και η μετάβαση στην πράσινη και ψηφιακή ανάπτυξη.
Μέσα από το Μηχανισμό θα χρηματοδοτηθούν επίσης οι αλλαγές που σχεδιάζονται τόσο για το τραπεζικό σύστημα όσο και για την Κεφαλαιαγορά μαζί με τις σημαντικές μεταβολές στη νομοθεσία και στην δημιουργία νέων οργανισμών σε τομείς που αφορούν τη δικαιοσύνη, το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, το συνταξιοδοτικό σύστημα την αγορά εργασίας.
Τα προσχέδια πρέπει να κατατεθούν μέχρι τις 15 Οκτωβρίου του 2020. Ο χρόνος πιέζει και οι προετοιμασίες ήδη ξεκίνησαν. Στις 30 Απριλίου του 2021 τα σχέδια πρέπει να έχουν υποβληθεί στην ολότητά τους.
Η χρηματοδότηση αυτή δείχνει εξαιρετικά σημαντική για τη χώρα μας γι’ αυτό και οι διεργασίες σε όλους τους τομείς ξεκίνησαν. Τα ευρωπαϊκά κονδύλια μπορεί να τύχουν διαπραγμάτευσης με την Επιτροπή να επιχειρεί να επιτύχει σε κάθε περίπτωση το συμβιβασμό.
Με βάση τις διευκρινήσεις της Ευρωπαϊκή Επιτροπής μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα ξεκαθαρίζονται.
H ΚΛΕΙΔΑ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ
Το κλειδί κατανομής θα καθορίσει ένα μέγιστο δυνατό ποσό ως επιχορήγηση ανά χώρα από το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας RRF ( Recovery and Resilience Facility).
Αυτός ο “φάκελος” θα είναι προσβάσιμος εάν ένα κράτος μέλος παρουσιάζει ένα σχέδιο αποκατάστασης και βιωσιμότητας που πληροί ικανοποιητικά τα κριτήρια αξιολόγησης.
Η χρηματοδότηση θα διατεθεί σύμφωνα με το εκτιμώμενο κόστος για τις
προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, για το 70% των 312,5 δισ. ευρώ που είναι διαθέσιμο για επιχορηγήσεις (δηλ. για τα 218,75 δισ.), η μέθοδος της κλείδας κατανομής θα λαμβάνει υπόψη τα ακόλουθα: (i) πληθυσμό, (ii) το λόγο 1προς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και (iii) το μέσο όρο ανεργίας τα τελευταία 5 χρόνια (2015-2019) σε σύγκριση με τον μέσο όρο στην ΕΕ.
Ορισμένες μεταβλητές που περιλαμβάνονται στον τύπο υπόκεινται σε αριθμητικές προσαρμογές προς αποφυγή υπερβολικής συγκέντρωσης.
Για το υπόλοιπο 30% του διαθέσιμου φακέλου για επιχορηγήσεις (δηλ. 93,75 δις) ο τύπος θα αντικαταστήσει τον δείκτη ποσοστού ανεργίας της περιόδου 2015-2019 από την πραγματική απώλεια που παρατηρείται στο ΑΕΠ κατά 50% όσον αφορά την περίοδο 2020 και κατά 50% για την περίοδο 2020-2021
Τα δεδομένα θα βασίζονται σε στοιχεία της Eurostat που θα δημοσιευθούν έως τις 30
Ιουνίου του 2022
ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ
Τα κράτη μέλη μπορούν να ζητήσουν δάνειο ταυτόχρονα με την υποβολή ενός σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας ή αργότερα, το πολύ πάντως έως το τέλος του Αυγούστου 2023. Για το δανεισμό δεν υπάρχει σταθερό κλειδί κατανομής.
Ωστόσο, προκειμένου να αποφευχθεί η υπερβολική συγκέντρωση σε λίγα κράτη μέλη και να διασφαλιστεί πρόσβαση σε χρηματοδότηση σε όλα τα κράτη μέλη που θα ζητούσαν δάνεια θα περιοριστούν, οι χορηγήσεις θα έχουν ταβάνι στο 6,8% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος του κάθε κράτους μέλους. Πρέπει να σημειωθεί ότι το ταβάνι μπορεί να αυξηθεί σε εξαιρετικές περιστάσεις που θα αξιολογούνται ανά περίπτωση.
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Tα κράτη μέλη τυπικά υποβάλουν το πλάνο τους από τη στιγμή που τίθεται ο Μηχανισμός σε ισχύ. Αναμένεται ότι η νομιμοποίησή του θα τεθεί σε ισχύ την 1.1.2021.
Η ημερομηνία υποβολής για τα πλάνα είναι 30 Απριλίου 2021. Πάντως τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται να υποβάλουν προσχέδια του πλάνου τους από τις 15 Οκτωβρίου του 2020.
Επιπροσθέτως ενθαρρύνεται η επαφή με τις υπηρεσίες της Επιτροπής ακόμη νωρίτερα . Συζήτηση με την Επιτροπή μπορεί να λάβει χώρα άμεσα.
Για να επωφεληθεί ένα κράτος μέλος από τη χρηματοδότηση του Μηχανισμού θα πρέπει να παρουσιάσει ένα Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας
που να καλύπτει το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων για ολόκληρη την περίοδο 2021-2023.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η μέγιστη χρηματοδοτική συνεισφορά θα αποτελείται από δύο κατανομές: 70% χρησιμοποιώντας το κλειδί κατανομής που επισυνάπτεται στο Κανονισμό και 30% με βάση τον τύπο όπως επεξηγήθηκε παραπάνω.
Κανένα ποσό δεν μπορεί να δεσμευτεί μετά το 2023 ούτε για επιχορηγήσεις ούτε για δάνεια.
Επιπλέον, σχετικές πληρωμές θα πρέπει να πραγματοποιηθούν το αργότερο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026.
Κάθε σχέδιο αναμένεται να καθορίσει τη μεταρρυθμιστική και επενδυτική ατζέντα του κράτους μέλους για την περίοδο 2021-2023.
Το σχέδιο θα μπορούσε να εικαιροποιηθεί το 2022, δεδομένου ότι είναι αναγκαίο να ληφθεί υπόψη ο τελικός διαθέσιμος φάκελος για κάθε κράτος μέλος, όπως αυτός θα υπολογιστεί τον
Ιούνιο του 2022.
Εάν το σχέδιο, οι ενδιάμεσοι περίοδοι και οι στόχοι δεν είναι πλέον εφικτοί , είτε εν μέρει είτε συνολικά, λόγω αντικειμενικών συνθηκών, ένα κράτος μέλος μπορεί να προτείνει ένα τροποποιημένο σχέδιο, που θα πρέπει να αξιολογηθεί από την Επιτροπή και να εγκριθεί από το Συμβούλιο.
ΕΠΙΛΕΞΙΜΑ ΣΧΕΔΙΑ-ΠΑΛΙΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Πρέπει τα σχέδια Ανάκαμψης να ικανοποιούν ταυτόχρονα και στις μεταρρυθμίσεις και στις επενδύσεις
Ο σκοπός του μηχανισμού είναι να προσφέρει οικονομική υποστήριξη και στις δύο συνιστώσες.
Τα κράτη μέλη αναμένεται να συνδυάσουν μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις με έναν τρόπο που η μια πτυχή θα συμπληρώνει την άλλη.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 17-21 Ιουλίου οι σχετικές δράσεις που ξεκίνησαν από την 1η Φεβρουαρίου 2020 και μετά θα μπορούσαν να είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση βάσει του RRF υπό την προϋπόθεση ότι ικανοποιούν τους στόχους του μηχανισμού.
Αυτό σημαίνει ότι αυτές οι ενέργειες πρέπει να περιλαμβάνουν μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις που πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στη νομοθεσία και είναι συμβατά με τα εγκεκριμένα εθνικά σχέδια.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι μεταρρυθμίσεις είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων του RRF και είναι αναγκαίο για την αντιμετώπιση του θέματος να δοθούν συγκεκριμένες συστάσεις ανά χώρα. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις, όπως είναι
συχνά οι μεταρρυθμίσεις του συνταξιοδοτικού συστήματος ή της αγοράς εργασίας συνοδεύονται από επενδύσεις για παράδειγμα, σε ενεργητικές πολιτικές για την αγορά εργασίας και πολιτικές για δεξιότητες, αναβάθμιση και επαναπροσδιορισμό, που απαιτούν χρηματοδότηση. Το κόστος για τέτοιες επενδύσεις πρέπει
να αναφέρεται ως μέρος του συνόλου των μεταρρυθμίσεων / επενδύσεων που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των προσδιορισμένων προκλήσεων.
Όλες οι πληρωμές πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2026.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η Επιτροπή θα αξιολογήσει κυρίως:
-Εάν το Σχέδιο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας αναμένεται να συμβάλει αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση προκλήσεων που εντοπίζονται στις σχετικές ειδικές ανά χώρα συστάσεις , που απευθύνονται επίσημα στο ενδιαφερόμενο κράτος μέλος ή σε άλλα σχετικά έγγραφα που αφορούν το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο
-Εάν το σχέδιο περιέχει μέτρα που συμβάλλουν αποτελεσματικά στην πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση ή για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που απορρέουν από αυτές
-Εάν το σχέδιο αναμένεται να έχει διαρκή αντίκτυπο στο κράτος μέλος •
-Εάν το σχέδιο συμβάλλει στην ενίσχυση του αναπτυξιακού δυναμικού και της δημιουργίας θέσεων εργασίας Επίσης αν η οικονομική και κοινωνική ανθεκτικότητα του κράτους μέλους, μετριάζουν τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της κρίσης, και συμβάλλουν στην ενίσχυση των οικονομικών, κοινωνικών και εδαφικών συνοχών στο κράτος αυτό.
ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ
Η επένδυση στο πλαίσιο του RRF είναι μια δαπάνη για μια δραστηριότητα, έργο ή άλλη δράση, που αναμένεται να φέρει ευεργετικά αποτελέσματα στην κοινωνία, εντός του πεδίου εφαρμογής του μηχανισμού.
Ο κανονισμός του RRF στοχεύει στην προώθηση μέτρων τα οποία, εάν ληφθούν τώρα, θα έχουν διαρκές αντίκτυπο στην οικονομία και την κοινωνία (ανθεκτικότητα), σε όλες τις πτυχές της, συμπεριλαμβανομένων τη βιωσιμότητα (πέρασμα στην πράσινη οικονομία) μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα (ψηφιακή μετάβαση) και ασφαλώς απασχόληση.
Ο προτεινόμενος κανονισμός είναι συνεπής με μια ευρεία έννοια της επένδυσης που σημαίνει σχηματισμό κεφαλαίου σε τομείς όπως το πάγιο κεφάλαιο, το ανθρώπινο κεφάλαιο και το φυσικό κεφάλαιο. Αυτό θα καλύπτει επίσης, για παράδειγμα, άυλα περιουσιακά στοιχεία, όπως δεδομένα, πνευματική ιδιοκτησία και δεξιότητες.
Το πάγιο κεφάλαιο είναι σε γενικές γραμμές ισοδύναμο με την έννοια του «ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου» που χρησιμοποιείται
σε εθνικούς λογαριασμούς (π.χ. υποδομή, κτίρια, αλλά και σε κάποια άυλα όπως Έρευνα και Ανάπτυξη διπλώματα ευρεσιτεχνίας ή λογισμικό).
Το ανθρώπινο κεφάλαιο συσσωρεύεται μέσω δαπανών για την υγεία, κοινωνική προστασία, εκπαίδευση, κατάρτιση και δεξιότητες κ.λπ.
Το φυσικό κεφάλαιο ενισχύεται από δράσεις με στόχο την αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων φυσικών πόρων, την προστασία ή αποκατάσταση του περιβάλλοντος (π.χ. μείωση εκπομπών, αποκατάσταση γης, αναδάσωση) ή προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
Επίσης προβλέπεται προώθηση κοινωνικών, οικονομικών και εδαφικής συνοχής θεμάτων, προώθηση της δημιουργίας θέσεων εργασίας και περιορισμό των κοινωνικών επιπτώσεων της κρίσης και προώθηση της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς .
Όλα τα παραπάνω βρίσκονται ρητά στο πεδίο εφαρμογής και τους στόχους του μηχανισμού
Ο στόχος του μηχανισμού να ενισχύσει τις επενδύσεις σύμφωνα με τους σκοπούς που ορίζονται στον κανονισμό.
Αυτό μπορεί να γίνει μέσω άμεσων δημόσιων επενδύσεων αλλά και από την παροχή κινήτρων για ιδιωτικές επενδύσεις μέσω προγραμμάτων στήριξης, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών προγραμμάτων στήριξης ή και άλλων μέσων.
Το κόστος της επένδυσης θα πρέπει να έχει προσωρινό χαρακτήρα και να έχει διαρκή αντίκτυπο.
Ο όρος «κόστος» βάσει του RRF είναι σχετικός στο πλαίσιο της εκτίμησης του συνολικού κόστους του σχεδίου αποκατάστασης και ανθεκτικότητας.
Ένα κόστος δεν είναι ορισμένο εκ των προτέρων αλλά δημιουργείται προοδευτικά.
Τα φορολογικά μέτρα και οι μεταρρυθμίσεις μπορεί να είναι σημαντικές για την άρση των εμποδίων στους θεμελιώδεις παράγοντες της δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης (για παράδειγμα μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση μιας υψηλής φορολογικής επιβάρυνσης ή μιας επιβάρυνσης που αφορά στο εργατικό δυναμικό, μια άρση των φορολογικών εμποδίων στις ιδιωτικές επενδύσεις ή κίνητρα για κατανάλωση πράσινων υπηρεσιών και μπορεί να αποτελέσει βασικό μέρος των πακέτων μεταρρυθμίσεων του μηχανισμού.
Τα μέτρα μείωσης των εσόδων πρέπει κατά κανόνα να χρηματοδοτούνται μέσω του εθνικού προϋπολογισμού.
Τα μέτρα μείωσης εσόδων θα μπορούσαν όμως να ληφθούν υπόψη στην κοστολόγηση του των σχεδίων Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας εάν έχουν διαρθρωτικά οφέλη που συνδέονται άμεσα με μια μεταρρύθμιση ή είναι ισοδύναμα με ένα απλό πρόγραμμα δαπανών που υποστηρίζει μια μεταρρύθμιση και εάν οι αρνητικές επιπτώσεις στον προϋπολογισμό είναι μόνον προσωρινές.
Μόνο τα κόστη τα οποία εκτιμάται ότι θα προκύψουν βραχυπρόθεσμα, αλλά τα οφέλη τους θα έχουν διάρκεια είναι αυτά που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα όπως για παράδειγμα το κόστος για δημιουργία αυξημένου φυσικού ή ανθρώπινου κεφαλαίου.
Κατά κανόνα, τα κεφάλαια του μηχανισμού RRF θα πρέπει να χρηματοδοτούν δαπάνες που δεν είναι επαναλαμβανόμενες εντός του χρονικού ορίζοντα του σχεδίου.
Δεδομένου ότι τα κεφάλαια από το RRF είναι μια μη επαναλαμβανόμενη πηγή εσόδων, δεν θα ήταν οικονομικά βιώσιμο να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση αυξήσεων δαπανών ή μειώσεων εσόδων που δημιουργούν μόνιμα δικαιώματα (π.χ. αυξήσεις μισθών ή συντάξεων).
Επαναλαμβανόμενες δαπάνες από επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στο κόστος του σχεδίου μόνο εάν έχουν άμεσα θετικά διαρθρωτικά οφέλη και εάν η αρνητική επίδραση στον εθνικό προϋπολογισμό είναι μόνο προσωρινού χαρακτήρα..
Κατά κανόνα, η αποζημίωση των δημοσίων υπαλλήλων που εργάζονται γενικά στη διοίκηση δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται σε αυτά τα κόστη εκτός από την εκπαίδευση.
Κατά γενικό κανόνα, η απόκτηση χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων δεν θεωρείται επιλέξιμη δαπάνη.
Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες μια τέτοια απόκτηση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μεταρρύθμισης / επένδυσης.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, ενδέχεται να είναι δυνατή η κάλυψη των εξόδων απόκτησης ενός χρηματοοικονομικού περιουσιακού στοιχείου.
Ένα παράδειγμα θα μπορούσε να είναι ένα μερίδιο συμμετοχής στο νεοσύστατο «μητρώο πιστώσεων» για τη μείωση απωλειών στην Κεφαλαιαγορά που προκύπτουν από θέματα ασυμμετρίας πληροφόρησης και δημιουργούν προβλήματα στο χρηματιστήριο αλλά και βελτίωση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν εγγυήσεις σε εθνικές προωθητικές τράπεζες για τα μεγάλα έργα υποδομής ή σχέδια που υποστηρίζουν τις επενδύσεις σε έναν συγκεκριμένο τομέα.
Σε περίπτωση που ζητηθούν εγγυήσεις, το σχετικό κόστος θα μπορούσε να καλυφθεί από τη χρηματοδότηση του RRF.
Πριν από την αξιολόγηση της χρήσης της δυνατότητας ανάκτησης και ανθεκτικότητας για εγγυήσεις πρέπει να βεβαιωθεί ότι υπάρχει συνέπεια μεταξύ των προγραμμάτων.
Τα κράτη μέλη θα πρέπει βεβαιώσουν εάν υπάρχουν άλλα εργαλεία είναι διαθέσιμα για τη συνεισφορά στα σχετικά κόστη όπως για παράδειγμα το InvestEU.
Το κόστος αποζημίωσης μπορεί να υπάρξουν εάν μια μεταρρύθμιση ή μια επένδυση έχει άμεσες αρνητικές επιπτώσεις σε ορισμένες ομάδες .
Ένα παράδειγμα είναι η κατασκευή σιδηροδρόμων ή ανεμογεννητριών που απαιτεί αντιστάθμιση για τους κατοίκους που ζουν στην περιοχή και επηρεάζονται άμεσα.
Η συμπερίληψη του κόστους λόγω των άμεσων επιδοτήσεων μπορεί να εξεταστεί εφ 'όσον είναι αναπόσπαστο μέρος μιας μεταρρύθμισης ή μιας επενδυτικής προσπάθειας και ως εκ τούτου ευθυγραμμίζεται με τους στόχους της Διευκόλυνσης (προώθηση βιώσιμης ανάπτυξης, ανθεκτικότητας, συνοχής, διπλής μετάβασης).
Οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις θα πρέπει να έχουν μακροχρόνιο αντίκτυπο και η ρευστότητα από το RRF δεν καλύπτει καταναλωτικές ανάγκες.
Σε κάθε περίπτωση, οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις πρέπει να τηρούνται
ΟΡΟΣΗΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ
Τι είναι «στόχος» και «ορόσημο»
Για τους σκοπούς του RRF, τα ορόσημα και οι στόχοι είναι μέτρα προόδου προς την κατεύθυνση της επίτευξης μιας μεταρρύθμισης ή μιας επένδυσης, προσδιορίζοντας κάθε στάδιο που πρέπει να επιτευχθεί σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία.
Πρέπει να γίνει η ακόλουθη διάκριση:
-Ένας στόχος μπορεί να συσχετιστεί με ποσοτικά αποτελέσματα (αριθμός δικαιούχων, αριθμός ανέργων που έχουν εκπαιδευτεί κ.λπ.).
- Ένα ορόσημο μπορεί να συσχετιστεί με ποιοτικά επιτεύγματα (εγκριθείσα νομοθεσία, κλπ.), και λεπτομέρειες επιθυμητού περιεχομένου και χαρακτηριστικών της νομοθεσίας.
Παράδειγμα: ορόσημο της έγκρισης νέας νομοθεσίας για την απελευθέρωση επαγγελμάτων.
ΕΚΤΑΜΙΕΥΣΗ
Με την ολοκλήρωση των σχετικών συμφωνημένων ορόσημων και στόχων που αναφέρονται στην Ανάκαμψη και το Σχέδιο Ανθεκτικότητας, το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος υποβάλλει στην Επιτροπή αιτιολογημένο αίτημα πληρωμής της χρηματοδοτικής συνεισφοράς και, κατά περίπτωση, του δανείου.
Τέτοιες αιτήσεις πληρωμής μπορούν να υποβληθούν από τα κράτη μέλη στην Επιτροπή σε εξαμηνιαία βάση.
Η θετική αξιολόγηση των αιτήσεων πληρωμής υπόκειται στην ικανοποιητική
επίτευξη των σχετικών ορόσημων και στόχων. Η Επιτροπή θα ζητήσει τη γνώμη της
Οικονομικής και Δημοσιονομικής Επιτροπής για την ικανοποιητική εκπλήρωση των σχετικών οροσήμων και στόχων.
Η Οικονομική και Δημοσιονομική Επιτροπή προσπαθεί να επιτύχει σε έναν συμβιβασμό. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που ένα ή περισσότερα κράτη μέλη θεωρούν ότι υπάρχουν σοβαρές αποκλίσεις από την ικανοποιητική εκπλήρωση των σχετικών ορόσημων και στόχων, αυτά μπορούν να ζητήσουν από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να παραπέμψει το θέμα στο επόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Η Επιτροπή θα εκδώσει απόφαση σχετικά με την αξιολόγηση της ικανοποιητικής εκπλήρωσης των οροσήμων και στόχων και την έγκριση πληρωμών σύμφωνα με το τη διαδικασία ελέγχου του κανονισμού της Επιτροπής.
Τα ορόσημα και οι στόχοι πρέπει να είναι σαφείς και ρεαλιστικοί, και οι προτεινόμενοι δείκτες να είναι σχετικοί και ισχυροί.
Πρέπει να είναι πολύ καλά καθορισμένοι επαληθεύσιμοι και απευθείας επηρεαζόμενοι από τις δημόσιες πολιτικές.
Τα καλά ορόσημα είναι τα πραγματικά (αποφυγή της χρήσης επίθετων ή της αναφοράς σε προθέσεις) και, όταν αναφέρονται σε μελλοντικά έγγραφα (νομοθεσία, ανάλυση κινδύνου κ.λπ.), περιγράφουν λεπτομερώς το περιεχόμενό τους.
Τα ορόσημα και οι στόχοι θα επιλεγούν για να αντικατοπτρίζουν την επίτευξη ουσιαστικών βημάτων ή προόδου προς την επίτευξη των στόχων του σχεδίου, συμπεριλαμβανομένων των αρχικών βημάτων, των ενδιάμεσων και φυσικά θα περιγράφουν ευκρινώς το τελικό αποτέλεσμα.
Συνολικά, τα καλά ορόσημα και οι στόχοι πρέπει να σχετίζονται με καθεμία από τις μεταρρυθμίσεις του σχεδίου και τις επενδύσεις και ένας ελάχιστος αριθμός ορόσημων και στόχων πρέπει να καλύπτουν κάθε μεταρρύθμιση και επένδυση του σχεδίου για την παρακολούθηση και αξιολόγηση της εφαρμογής.
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ
Τα κράτη μέλη θα μπορούν να υποβάλουν επίσημα τα σχέδιά τους μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού. Η προσδοκία είναι ότι η νομοθεσία είναι σε ισχύ και εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2021.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, προχρηματοδότηση ύψους 10% πρέπει να καταβληθεί ως οικονομική συνεισφορά σε κάθε κράτος μέλος. Αυτή η πληρωμή θα μπορούσε να είναι λάβει χώρα κατά έγκριση του σχεδίου και την αποδοχή της νομικής δέσμευσης (της σύμβασης ) από την Επιτροπή.
Το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών θα καθοριστεί στην εκτελεστική πράξη που θα εγκριθεί μετά συζήτηση με το κράτος μέλος.
Οι δόσεις εξαρτώνται από την επίτευξη συγκεκριμένων, μετρήσιμων, εφικτών και χρονικά καθορισμένων ορόσημων και στόχων. Αυτό θα επιτρέψει δημοσιονομικό προγραμματισμό.
Μια αναστροφή πολιτικής εντός της περιόδου εφαρμογής του RRF μπορεί να οδηγήσει σε διακοπή περαιτέρω πληρωμών.
Το RRF βασίζεται σε ένα σύστημα πληρωμών που συνδέεται με τα αποτελέσματα και όχι σε ένα σύστημα επιστροφής δαπανών που πραγματοποιούνται συνήθως στα Διαρθρωτικά Ταμεία.
Οι εκταμιεύσεις θα πραγματοποιούνται με βάση την επίτευξη συμφωνημένων ορόσημων και στόχων. Επομένως, δεν υπάρχει απαίτηση για μια διαδικασία πιστοποίησης των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν όπως συμβαίνει στα διαρθρωτικά ταμεία.
Η χρήση των κονδυλίων θα υπόκειται σε ετήσια υποβολή εκθέσεων από την Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, όπως προβλέπεται στον Κανονισμό.
Οι ελεγκτές θα έχουν τη δυνατότητα να διενεργούν ελέγχους σχετικά με τη χρήση των ποσών
ΔΑΝΕΙΑ
Τα δάνεια, κατόπιν αιτήματος του κράτους μέλους, συμπληρώνουν τις επιχορηγήσεις και παρέχουν πρόσθετη χρηματοδότηση για πρόσθετες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις πέραν αυτών που χρηματοδοτούνται από τις επιχορηγήσεις. Τα δάνεια θα έχουν τις μακροπρόθεσμες λήξεις και τα ευνοϊκά επιτόκια που απολαμβάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Επιτροπή δανείζεται με τις καλύτερες διαθέσιμες συνθήκες και τις μεταβιβάζει στο κράτος μέλος.
Η Επιτροπή θα μεταβιβάσει το κόστος χρηματοδότησης που συνεπάγεται ο σχετικός δανεισμός με σύμβαση δανείου. Δεν υπάρχει βάση για το επιτόκιο. Ωστόσο, τα κουπόνια ομολόγων φέρουν συνήθως ως χαμηλότερο επιτόκια το μηδέν υπόκεινται, ώστε τα αρνητικά επιτόκια να μην αντανακλούν σε αρνητικά κουπόνια, αλλά σε μια αγορά αλλά σε μια τιμή της αγοράς πάνω από την έκδοση. Αυτό το πρόσθετο προϊόν από την έκδοση θα περάσει στο δικαιούχο δηλαδή κράτος μέλος.
ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΠΤΥΧΕΣ
Τα σχέδια αποκατάστασης και ανθεκτικότητας πρέπει να πληρούν διάφορα κριτήρια, συμπεριλαμβανομένης της συμβολής σε βαθμό σημαντικό στις πράσινες και ψηφιακές μεταβάσεις και να σέβονται το περιβάλλον προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι οικονομίες των κρατών μελών γίνονται ανθεκτικότερες και πιο βιώσιμες μετά την κρίση.
Αυτά καθορίζονται στα κριτήρια αξιολόγησης και τη μεθοδολογία που συνοδεύει η πρόταση της Επιτροπής για τον κανονισμό RRF:
-Η Επιτροπή θα εξετάσει με ποιο τρόπο το πλάνο είναι συμβατό με τις προκλήσεις
που προσδιορίζονται στις συγκεκριμένες ανά χώρα συστάσεις ή σε άλλες σχετικές, σε
έγγραφα που εγκρίθηκαν επίσημα από την Επιτροπή κατά το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο
και που έχουν ήδη ως αποτέλεσμα πράσινους και ψηφιακούς προβληματισμούς
-Η Επιτροπή θα εξετάσει συγκεκριμένα εάν το σχέδιο περιέχει μέτρα που συμβάλλουν αποτελεσματικά στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση ή την
αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν από αυτές.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφώνησε να θέσει έναν κλιματικό στόχο 30% για το συνολικό ΠΔΠ (Πολυετές Δημοσινομικό Πλαίσιο ) και τον επόμενο προϋπολογισμό της ΕΕ . Αυτό θα απαιτήσει τον καθορισμό κατάλληλων στόχων σε σχετικούς τομείς συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η εργασία συνεχίζεται έως την ποσοτικοποίηση του κατάλληλου στόχου για τον Μηχανισμό ο οποίος είναι πιθανό να υπερβαίνει το 35%.
H Επιτροπή θα αξιολογήσει τη συμβολή των σχεδίων αποκατάστασης και ανθεκτικότητας στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Για το σκοπό αυτό, θα αξιολογήσει εάν το σχέδιο περιέχει μέτρα που
συμβάλλουν αποτελεσματικά σε αυτές τις μεταβάσεις ή στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν από αυτές.
Η Επιτροπή αξιολογεί αυτές τις συνεισφορές λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα στοιχεία:
-Κατά πόσον η εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία συστημάτων φιλικών προς το κλίμα και το περιβάλλον στην πράσινη ανάπτυξη με σκοπό τη συμβολή του ευρωπαϊκού στόχου για ουδέτερο κλίμα ως το 2050.
-Η εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων αναμένεται να είναι σημαντική ώστε να συμβάλλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό στην οικονομία και την κοινωνία
η
-Η εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων αναμένεται να είναι σημαντική ώστε αυτά να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν από τγν πράσινή και η ψηφιακή μετάβαση.
και
-Η εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων αναμένεται να έχει επίπτωση διαρκείας.
Επιπλέον, προκειμένου να ληφθούν υπόψη τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ο κανονισμός θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να διασφαλιστεί ότι τουλάχιστον ένα μερίδιο του εκτιμώμενου κόστους σχετίζεται με
τους κλιματικούς στόχους.
Για την ψηφιακή μετάβαση, θα δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη συμβολή των μέτρων που προτείνονται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον οικονομικό και κοινωνικό τομέα (συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων υπηρεσιών). Όπου είναι δυνατόν τα κράτη μέλη πρέπει να λάβουν υπόψη τους τον 77ο Ψηφιακός Δείκτη Οικονομία και Κοινωνίας (DESI)
Τα κράτη μέλη θα κληθούν να επισημάνουν το πράσινο και ψηφιακό περιεχόμενο των προτεινόμενων μέτρων σύμφωνα με τη μεθοδολογία παρακολούθησης του κλίματος και του περιβάλλοντος που ήδη εφαρμόζεται στο πλαίσιο των ταμείων για την πολιτική συνοχή. Τα κράτη μέλη πρέπει να προσδιορίσουν εάν η μεταρρύθμιση ή
η επένδυση συνεισφέρει πλήρως (100%), εν μέρει (40%) ή δεν έχει αντίκτυπο (0%).
Για τους στόχους για το κλίμα και το περιβάλλον, τα κράτη μέλη θα κληθούν επίσης
να τεκμηριώσουν ότι τα μέτρα σέβονται την αρχή μη βλαπτικότητας άλλου κλίματος και των περιβαλλοντικών στόχων. Ωστόσο ο αντίκτυπος στην επίτευξη των πράσινων και ψηφιακών στόχων μπορεί να συσχετίζεται
.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
Ισχύουν πλήρως οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις. Κατά την προετοιμασία και την εφαρμογή της Ανάκαμψης και των σχεδίων ανθεκτικότητας και κατά την υποβολή της πρότασης μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων.
Κατά γενικό κανόνα, οι κρατικές ενισχύσεις πρέπει να κοινοποιούνται και να εκκαθαρίζονται από την Επιτροπή
Οι ίδιοι κανόνες θα ισχύουν για αυτήν τη διευκόλυνση όπως και για άλλα ταμεία της ΕΕ.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι το Συμβούλιο μπορεί να αναστείλει (μετά από πρόταση της Επιτροπής) πληρωμές βάσει του RRF ιδίως σε δύο περιπτώσεις:
-Όταν ένα κράτος μέλος έχει υπερβολικό έλλειμμα και δεν αναλαμβάνει αποτελεσματική δράση
-Οταν ένα κράτος μέλος βρίσκεται σε διαδικασία μακροοικονομικής ανισορροπίας και αποτυγχάνει δύο φορές να κάνει τις ενέργειες που του συστήνονται
Η αναστολή πληρωμών θα πραγματοποιηθεί μόνο σε περιπτώσεις σημαντικής μη συμμόρφωσης.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Ως τις 24/8 τα σχέδια των υπουργείων για τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάπτυξης
Ποιες δράσεις επιλέγονται και με ποιο τρόπο για το Ταμείο Ανάκαμψης από την ελληνική κυβέρνηση