Η Τουρκία θα επιδιώξει να ακυρώσει τον EastMed μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδος και να πετύχει συμφωνία με το Ισραήλ ώστε ο αγωγός φυσικού αερίου των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου να περνάει από την Τουρκία
Πως θα μπορούσαν οι σχέσεις Τουρκίας και Ισραήλ να βελτιωθούν;
Το ζήτημα αυτό αναλύει το εθνικιστικό Dogu Akdeniz Politik αναφέροντας ότι είναι πιθανή η ανακήρυξη κοινής ΑΟΖ
Τα τελευταία χρόνια, η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας είναι μία από τις σημαντικές ατζέντες στις σχέσεις με το Ισραήλ περνώντας περιόδους κρίσεων.
Το 2010, στην γνωστή υπόθεση με το πλοίο Mavi Marmara οι σχέσεις των δύο χωρών επιδεινώθηκαν.
Μετά από αυτήν την επίθεση, η συγγνώμη του Ισραήλ μέσω του Πρωθυπουργού Νετανιάχου και οι αναφορές ότι επιτεύχθηκε συμφωνία σχετικά με την αποζημίωση στους τούρκους πολίτες του πλοίου Mavi Marmara αποκατέστησε σε κάποιο βαθμό τις σχέσεις των δύο χωρών.
Επίσης οι σχέσεις με τον μουσουλμανικό κόσμο έχουν δημιουργήσει προστριβές.
Ωστόσο, Τουρκία και Ισραήλ συνεχίζουν να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην περιοχή, και η εξέλιξη αυτή απαιτεί το Ισραήλ-Τουρκία να συμβάλει στη δημιουργία ενός πλαισίου συνεργασίας και διαλόγου για την ευημερία της περιοχής.
Εξίσωση στη Μεσόγειο
Οι δραστηριότητες εξερεύνησης και γεωτρήσεων στην περιοχή όπου η Τουρκία δικαιούται στην Ανατολική Μεσόγειο προχωρά με ταχύ ρυθμό.
Όσον αφορά τους πόρους υδρογονανθράκων στην περιοχή, η Τουρκία, η Συρία, η Αίγυπτος, ο Λίβανος, η Παλαιστίνη, το Ισραήλ, η Κύπρος και η ελληνοκυπριακή διοίκηση είναι ο κάτοχος των δικαιωμάτων.
Η πρώτη εξερεύνηση μεγάλης κλίμακας πραγματοποιήθηκε το 2009 σε μια περιοχή που ονομάζεται κοίτασμα Tamar, στα ισραηλινά ύδατα.
Το 2010, ένα πεδίο φυσικού αερίου με χωρητικότητα περίπου 600 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων εντοπίστηκε στην περιοχή Leviathan, που βρίσκεται επίσης στην ισραηλινή ΑΟΖ.
Το 2010, η Νότια Κύπρος συνήψε επίσης Συμφωνία ΑΟΖ με το Ισραήλ, την οποία είχε προηγουμένως συνάψει με την Αίγυπτο και τον Λίβανο.
Το 2011 ξεκίνησαν έρευνες στο 12ο τεμάχιο Afrodit.
Η ισραηλινή εταιρεία Delek συμμετείχε επίσης σε αυτά τα έργα που ξεκίνησαν από την αμερικανική εταιρία Noble Energy.
Η ιδέα κατασκευής αγωγών και ενεργειακός παράγοντας
Το Ισραήλ θέλει να προωθήσει την πώληση του φυσικού αερίου που ανακάλυψε στην Ευρώπη ειδικά από τα κοιτάσματα Leviathan και Tamar.
Η παρουσία φυσικού αερίου στα χωρικά ύδατα Τουρκίας και Ισραήλ έφερε ξανά στο επίκεντρο τις σχέσεις των δύο χωρών.
Το Ισραήλ σχεδιάζει να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω ασφαλούς και οικονομικά αποδοτικής διαδρομής.
Το Ισραήλ σύναψε συνεργασία με τους Ελληνοκύπριους και την Ελλάδα για αυτό το θέμα δημιουργώντας τον East Med.
Ωστόσο, στην ανάλυση που έγινε, έχει υπολογιστεί ότι το κόστος θα είναι αρκετά υψηλό εάν το ισραηλινό αέριο φθάνει στην Ευρώπη μέσω αυτής της διαδρομής.
Σε αυτό το σημείο, η Τουρκία μπορεί να αποδειχθεί καλύτερη επιλογή.
Το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα καταλήγει στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας, το Ισραήλ το κόστος του έργου είναι πολύ χαμηλό.
Υπάρχουν δύο τρόποι για να δημιουργηθεί ο αγωγός από την Τουρκία προς το Ισραήλ.
Η πρώτη θα είναι μέσω της δημιουργίας αγωγού που θα διέρχεται από τις ΑΟΖ του Λιβάνου και της Συρίας και η δεύτερη είναι ένας αγωγός που θα διέρχεται από την Κύπρο.
Το πρώτο σενάριο δεν είναι δυνατό επειδή το Ισραήλ βρίσκεται σε πόλεμο και με τις δύο χώρες.
Το δεύτερο σενάριο προσκρούει στην Κύπρο.
Μέχρι τώρα ο στόχος του Ισραήλ είναι να περιορίσει τα σχέδια της Τουρκίας στην Μεσόγειο.
Η Τουρκία από την άλλη είναι η μεγαλύτερη στρατιωτική δύναμη στην περιοχή εάν λάβει μέτρα για την προστασία των νόμιμων δικαιωμάτων της στα διεθνή ύδατα μέχρι το τέλος.
Συμμαχία Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ
Η πιο σημαντική εμπορική συνεργασία μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ ήταν ο τομέας της αμυντικής βιομηχανίας.
Ωστόσο, μετά την επίθεση στο πλοίο Mavi Marmara, η στρατιωτική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών πάγωσε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συμφωνίες ΑΟΖ συμπίπτουν με την κρίση με την Τουρκία.
Σε μια περίοδο έντασης, οι σχέσεις Ελλάδος – Νότιας Κύπρου και Ισραήλ άρχισαν να βελτιώνονται.
Πραγματοποιήθηκαν κοινές ασκήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και υπογράφηκαν συμφωνίες πώλησης όπλων στην Ελλάδα από το Ισραήλ.
Έτσι, ο τριπλός άξονας Ελλάδα-Νότια Κύπρος-Ισραήλ εμφανίστηκε στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η πρώτη συνάντηση αυτής της τριμερούς συνεργασίας πραγματοποιήθηκε στις 28 Ιανουαρίου 2016 στη Λευκωσία, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης, Αναστασιάδη.
Το Ισραήλ εκπροσωπήθηκε από τον πρωθυπουργό Μπέντζαμιν Νετανιάχου και από την Ελλάδα ο Αλέξης Τσίπρας
Η Ενέργεια βρέθηκε στο επίκεντρο της συνεργασίας στις κοινές δηλώσεις που έγιναν.
Αναφέρθηκε ότι τα αποθέματα υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως «καταλύτης» για την ειρήνη, τη σταθερότητα και τη συνεργασία στην περιοχή, ιδίως το φυσικό αέριο.
Η συμμαχία αυτή ήταν ξεκάθαρα ενάντια στα συμφέροντα της Τουρκίας.
Φόρουμ φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου
Η Τουρκία και ο Λίβανος, ήταν δύο από τις χώρες που συμμετείχαν στο φόρουμ για το φυσικό αέριο.
Ένας από τους κύριους λόγους για την ίδρυση του φόρουμ προκάλεσε ανησυχία στην περιοχή λόγω της αυξανόμενης επιρροής της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο και των πρωτοβουλιών που έχει λάβει.
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου μπορεί να περνάει μέσω της Τουρκίας και να καταλήγει στην Ευρώπη είναι η καταλληλότερη και φθηνότερη διαδρομή.
Ο αγωγός East-Med
Η τελετή υπογραφής της συμφωνίας για τον αγωγό EastMed, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη, πραγματοποιήθηκε από τους υπουργούς ενέργειας της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Νότιας Κύπρου στις 2 Ιανουαρίου 2020 στην Αθήνα.
Σύμφωνα με το έργο, το φυσικό αέριο που θα εξαχθεί από τα θαλάσσια κοιτάσματα της ΑΟΖ του Ισραήλ θα φτάσει πρώτα στη Νότια Κύπρο μέσω υποβρύχιων αγωγών και στη συνέχεια θα φτάσει στο νησί της Κρήτης.
Θα καταλήξει στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας και Ιταλίας.
Ο κύριος στόχος του έργου, πέραν του οικονομικού σκέλους ήταν να υπερσκελίσει την Τουρκία.
Σε απάντηση στην υπογραφή της συμφωνίας η Τουρκία και η Βόρεια Κύπρος δήλωσαν ότι η ασφαλέστερη διαδρομή είναι η Τουρκία με χερσαίους αγωγούς.
Με τη συμφωνία οριοθέτησης που υπογράφηκε από την Νότια Κύπρο το 2007, ο Λίβανος συμπίπτει με τις περιοχές της ΑΟΖ του Λιβάνου και της Ισραηλινής ΑΟΖ σε μια περιοχή 9 χιλιομέτρων. Υπάρχει ένταση με το Ισραήλ στα πεδία της ΑΟΖ του Λιβάνου.
Το Ισραήλ θέλει να θέσει τον Λίβανο εκτός παιχνιδιού, εμποδίζοντας την εξαγωγή φυσικού αερίου από τον Λίβανο.
Αξιωματούχοι του Λιβάνου πιστεύουν ότι ο κύριος στόχος του Ισραήλ στη διαμάχη στα θαλάσσια σύνορα είναι να καταλάβει τα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου του Λιβάνου.
Ο Λίβανος, ο οποίος είναι αδύναμος λόγω εσωτερικών αναταραχών και της εύθραυστης πολιτικής δομής του, προσπαθεί να αποτρέψει το Ισραήλ ώστε να αποκτήσει ισχυρά πλεονεκτήματα στο φυσικό αέριο της περιοχής.
Η ΕΕ θα πρέπει επίσης να υποστηρίξει το έργο καθώς ο αγωγός East-Med διέρχεται από τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας.
Παράγοντας ΗΠΑ
Ο αμερικανικός παράγοντας είναι ο πιο σημαντικός καταλύτης που θα συμβάλλει στην συνεργασία μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας.
Κατά τη διάρκεια και μετά την αραβική άνοιξη, και σε αντίθεση με τις αρνητικές εξελίξεις στη Συρία, την Αίγυπτο, η Τουρκία, είναι ο ισχυρότερος σύμμαχος των ΗΠΑ
Η συνεργασία Τουρκίας και Ισραήλ καθίσταται απαραίτητη.
Οι διαπραγματεύσεις Τουρκίας και Ισραήλ
Εάν το Ισραήλ συμφωνήσει με την Τουρκία το φυσικό αέριο της Ανατολικού Μεσογείου θα καταλήγει στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας.
Ο αγωγός αυτός είναι οικονομικότερος, ασφαλέστερος και θα μειώσει την εξάρτηση από το φυσικό αέριο της Ρωσίας.
Έργο μέσω της Τουρκίας
Με βάση εκτιμήσεις εάν ο αγωγός περάσει μέσω της Τουρκίας και σε χρόνο αλλά και σε κεφάλαια θα μπορούσε να μειωθεί έως 10 φορές σε σχέση με τον East Med.
Η ΕΕ θεωρεί ωστόσο ότι θα έχει μεγαλύτερη εξάρτηση από την Τουρκία.
Η Ελλάδα δεν έχει ισχυρή οικονομία που δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος πέραν από τα πολεμικά αεροσκάφη F-16.
Στην πραγματικότητα, βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με την Νότια Κύπρο.
Η οικονομική ανεπάρκεια αυτών των χωρών αναγκάζει την ΕΕ και το Ισραήλ να καλύψουν το κόστος του EastMed.
H τουρκική οικονομία μπορεί να συμβάλει στο έργο.
Η στάση του Ισραήλ
Η Αίγυπτος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ελλάδα, η Νότια Κύπρος και η Γαλλία στις 11 Μαΐου πραγματοποίησαν γεωτρήσεις σε τρία οικόπεδα ωστόσο, το Ισραήλ δεν συμπεριλήφθηκε σε αυτή την συμφωνία και δεν υπέγραψε τη δήλωση.
Το Ισραήλ, ακολούθως έστειλε ένα μήνυμα «είμαστε περήφανοι για τις διπλωματικές μας σχέσεις με την Τουρκία.
Ελπίζουμε ότι οι δεσμοί μας θα γίνουν ισχυρότεροι στο μέλλον» Στη συνέχεια, ο Ισραηλινός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός KAN ανακοίνωσε ότι οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι έδωσαν το μήνυμα «είμαστε ανοιχτοί σε διαπραγματεύσεις».
Στις περισσότερες από τις ιστορικές κρίσεις μεταξύ των δύο χωρών, το Ισραήλ είναι η αφετηρία των προβλημάτων.
Η μαχητική στάση του Ισραήλ εναντίον της Τουρκίας, είναι αιτίες έντασης.
Ένας από τους εμπειρογνώμονες στο θέμα, ο Ναύαρχος ε.α. Τζιχάντ Γιάτσι, τόνισε ότι η Τουρκία πρέπει να κάνει παρόμοια συμφωνία με τον Λίβανο και το Ισραήλ, και είπε ότι αυτό είναι εφικτό, γιατί το Ισραήλ γνωρίζει ότι ο αγωγός από την Τουρκία είναι οικονομικότερη λύση.
www.worldenergynews.gr
Το ζήτημα αυτό αναλύει το εθνικιστικό Dogu Akdeniz Politik αναφέροντας ότι είναι πιθανή η ανακήρυξη κοινής ΑΟΖ
Τα τελευταία χρόνια, η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας είναι μία από τις σημαντικές ατζέντες στις σχέσεις με το Ισραήλ περνώντας περιόδους κρίσεων.
Το 2010, στην γνωστή υπόθεση με το πλοίο Mavi Marmara οι σχέσεις των δύο χωρών επιδεινώθηκαν.
Μετά από αυτήν την επίθεση, η συγγνώμη του Ισραήλ μέσω του Πρωθυπουργού Νετανιάχου και οι αναφορές ότι επιτεύχθηκε συμφωνία σχετικά με την αποζημίωση στους τούρκους πολίτες του πλοίου Mavi Marmara αποκατέστησε σε κάποιο βαθμό τις σχέσεις των δύο χωρών.
Επίσης οι σχέσεις με τον μουσουλμανικό κόσμο έχουν δημιουργήσει προστριβές.
Ωστόσο, Τουρκία και Ισραήλ συνεχίζουν να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην περιοχή, και η εξέλιξη αυτή απαιτεί το Ισραήλ-Τουρκία να συμβάλει στη δημιουργία ενός πλαισίου συνεργασίας και διαλόγου για την ευημερία της περιοχής.
Εξίσωση στη Μεσόγειο
Οι δραστηριότητες εξερεύνησης και γεωτρήσεων στην περιοχή όπου η Τουρκία δικαιούται στην Ανατολική Μεσόγειο προχωρά με ταχύ ρυθμό.
Όσον αφορά τους πόρους υδρογονανθράκων στην περιοχή, η Τουρκία, η Συρία, η Αίγυπτος, ο Λίβανος, η Παλαιστίνη, το Ισραήλ, η Κύπρος και η ελληνοκυπριακή διοίκηση είναι ο κάτοχος των δικαιωμάτων.
Η πρώτη εξερεύνηση μεγάλης κλίμακας πραγματοποιήθηκε το 2009 σε μια περιοχή που ονομάζεται κοίτασμα Tamar, στα ισραηλινά ύδατα.
Το 2010, ένα πεδίο φυσικού αερίου με χωρητικότητα περίπου 600 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων εντοπίστηκε στην περιοχή Leviathan, που βρίσκεται επίσης στην ισραηλινή ΑΟΖ.
Το 2010, η Νότια Κύπρος συνήψε επίσης Συμφωνία ΑΟΖ με το Ισραήλ, την οποία είχε προηγουμένως συνάψει με την Αίγυπτο και τον Λίβανο.
Το 2011 ξεκίνησαν έρευνες στο 12ο τεμάχιο Afrodit.
Η ισραηλινή εταιρεία Delek συμμετείχε επίσης σε αυτά τα έργα που ξεκίνησαν από την αμερικανική εταιρία Noble Energy.
Η ιδέα κατασκευής αγωγών και ενεργειακός παράγοντας
Το Ισραήλ θέλει να προωθήσει την πώληση του φυσικού αερίου που ανακάλυψε στην Ευρώπη ειδικά από τα κοιτάσματα Leviathan και Tamar.
Η παρουσία φυσικού αερίου στα χωρικά ύδατα Τουρκίας και Ισραήλ έφερε ξανά στο επίκεντρο τις σχέσεις των δύο χωρών.
Το Ισραήλ σχεδιάζει να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω ασφαλούς και οικονομικά αποδοτικής διαδρομής.
Το Ισραήλ σύναψε συνεργασία με τους Ελληνοκύπριους και την Ελλάδα για αυτό το θέμα δημιουργώντας τον East Med.
Ωστόσο, στην ανάλυση που έγινε, έχει υπολογιστεί ότι το κόστος θα είναι αρκετά υψηλό εάν το ισραηλινό αέριο φθάνει στην Ευρώπη μέσω αυτής της διαδρομής.
Σε αυτό το σημείο, η Τουρκία μπορεί να αποδειχθεί καλύτερη επιλογή.
Το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα καταλήγει στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας, το Ισραήλ το κόστος του έργου είναι πολύ χαμηλό.
Υπάρχουν δύο τρόποι για να δημιουργηθεί ο αγωγός από την Τουρκία προς το Ισραήλ.
Η πρώτη θα είναι μέσω της δημιουργίας αγωγού που θα διέρχεται από τις ΑΟΖ του Λιβάνου και της Συρίας και η δεύτερη είναι ένας αγωγός που θα διέρχεται από την Κύπρο.
Το πρώτο σενάριο δεν είναι δυνατό επειδή το Ισραήλ βρίσκεται σε πόλεμο και με τις δύο χώρες.
Το δεύτερο σενάριο προσκρούει στην Κύπρο.
Μέχρι τώρα ο στόχος του Ισραήλ είναι να περιορίσει τα σχέδια της Τουρκίας στην Μεσόγειο.
Η Τουρκία από την άλλη είναι η μεγαλύτερη στρατιωτική δύναμη στην περιοχή εάν λάβει μέτρα για την προστασία των νόμιμων δικαιωμάτων της στα διεθνή ύδατα μέχρι το τέλος.
Συμμαχία Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ
Η πιο σημαντική εμπορική συνεργασία μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ ήταν ο τομέας της αμυντικής βιομηχανίας.
Ωστόσο, μετά την επίθεση στο πλοίο Mavi Marmara, η στρατιωτική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών πάγωσε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συμφωνίες ΑΟΖ συμπίπτουν με την κρίση με την Τουρκία.
Σε μια περίοδο έντασης, οι σχέσεις Ελλάδος – Νότιας Κύπρου και Ισραήλ άρχισαν να βελτιώνονται.
Πραγματοποιήθηκαν κοινές ασκήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και υπογράφηκαν συμφωνίες πώλησης όπλων στην Ελλάδα από το Ισραήλ.
Έτσι, ο τριπλός άξονας Ελλάδα-Νότια Κύπρος-Ισραήλ εμφανίστηκε στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η πρώτη συνάντηση αυτής της τριμερούς συνεργασίας πραγματοποιήθηκε στις 28 Ιανουαρίου 2016 στη Λευκωσία, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης, Αναστασιάδη.
Το Ισραήλ εκπροσωπήθηκε από τον πρωθυπουργό Μπέντζαμιν Νετανιάχου και από την Ελλάδα ο Αλέξης Τσίπρας
Η Ενέργεια βρέθηκε στο επίκεντρο της συνεργασίας στις κοινές δηλώσεις που έγιναν.
Αναφέρθηκε ότι τα αποθέματα υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως «καταλύτης» για την ειρήνη, τη σταθερότητα και τη συνεργασία στην περιοχή, ιδίως το φυσικό αέριο.
Η συμμαχία αυτή ήταν ξεκάθαρα ενάντια στα συμφέροντα της Τουρκίας.
Φόρουμ φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου
Η Τουρκία και ο Λίβανος, ήταν δύο από τις χώρες που συμμετείχαν στο φόρουμ για το φυσικό αέριο.
Ένας από τους κύριους λόγους για την ίδρυση του φόρουμ προκάλεσε ανησυχία στην περιοχή λόγω της αυξανόμενης επιρροής της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο και των πρωτοβουλιών που έχει λάβει.
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου μπορεί να περνάει μέσω της Τουρκίας και να καταλήγει στην Ευρώπη είναι η καταλληλότερη και φθηνότερη διαδρομή.
Ο αγωγός East-Med
Η τελετή υπογραφής της συμφωνίας για τον αγωγό EastMed, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη, πραγματοποιήθηκε από τους υπουργούς ενέργειας της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Νότιας Κύπρου στις 2 Ιανουαρίου 2020 στην Αθήνα.
Σύμφωνα με το έργο, το φυσικό αέριο που θα εξαχθεί από τα θαλάσσια κοιτάσματα της ΑΟΖ του Ισραήλ θα φτάσει πρώτα στη Νότια Κύπρο μέσω υποβρύχιων αγωγών και στη συνέχεια θα φτάσει στο νησί της Κρήτης.
Θα καταλήξει στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας και Ιταλίας.
Ο κύριος στόχος του έργου, πέραν του οικονομικού σκέλους ήταν να υπερσκελίσει την Τουρκία.
Σε απάντηση στην υπογραφή της συμφωνίας η Τουρκία και η Βόρεια Κύπρος δήλωσαν ότι η ασφαλέστερη διαδρομή είναι η Τουρκία με χερσαίους αγωγούς.
Με τη συμφωνία οριοθέτησης που υπογράφηκε από την Νότια Κύπρο το 2007, ο Λίβανος συμπίπτει με τις περιοχές της ΑΟΖ του Λιβάνου και της Ισραηλινής ΑΟΖ σε μια περιοχή 9 χιλιομέτρων. Υπάρχει ένταση με το Ισραήλ στα πεδία της ΑΟΖ του Λιβάνου.
Το Ισραήλ θέλει να θέσει τον Λίβανο εκτός παιχνιδιού, εμποδίζοντας την εξαγωγή φυσικού αερίου από τον Λίβανο.
Αξιωματούχοι του Λιβάνου πιστεύουν ότι ο κύριος στόχος του Ισραήλ στη διαμάχη στα θαλάσσια σύνορα είναι να καταλάβει τα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου του Λιβάνου.
Ο Λίβανος, ο οποίος είναι αδύναμος λόγω εσωτερικών αναταραχών και της εύθραυστης πολιτικής δομής του, προσπαθεί να αποτρέψει το Ισραήλ ώστε να αποκτήσει ισχυρά πλεονεκτήματα στο φυσικό αέριο της περιοχής.
Η ΕΕ θα πρέπει επίσης να υποστηρίξει το έργο καθώς ο αγωγός East-Med διέρχεται από τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας.
Παράγοντας ΗΠΑ
Ο αμερικανικός παράγοντας είναι ο πιο σημαντικός καταλύτης που θα συμβάλλει στην συνεργασία μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας.
Κατά τη διάρκεια και μετά την αραβική άνοιξη, και σε αντίθεση με τις αρνητικές εξελίξεις στη Συρία, την Αίγυπτο, η Τουρκία, είναι ο ισχυρότερος σύμμαχος των ΗΠΑ
Η συνεργασία Τουρκίας και Ισραήλ καθίσταται απαραίτητη.
Οι διαπραγματεύσεις Τουρκίας και Ισραήλ
Εάν το Ισραήλ συμφωνήσει με την Τουρκία το φυσικό αέριο της Ανατολικού Μεσογείου θα καταλήγει στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας.
Ο αγωγός αυτός είναι οικονομικότερος, ασφαλέστερος και θα μειώσει την εξάρτηση από το φυσικό αέριο της Ρωσίας.
Έργο μέσω της Τουρκίας
Με βάση εκτιμήσεις εάν ο αγωγός περάσει μέσω της Τουρκίας και σε χρόνο αλλά και σε κεφάλαια θα μπορούσε να μειωθεί έως 10 φορές σε σχέση με τον East Med.
Η ΕΕ θεωρεί ωστόσο ότι θα έχει μεγαλύτερη εξάρτηση από την Τουρκία.
Η Ελλάδα δεν έχει ισχυρή οικονομία που δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος πέραν από τα πολεμικά αεροσκάφη F-16.
Στην πραγματικότητα, βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με την Νότια Κύπρο.
Η οικονομική ανεπάρκεια αυτών των χωρών αναγκάζει την ΕΕ και το Ισραήλ να καλύψουν το κόστος του EastMed.
H τουρκική οικονομία μπορεί να συμβάλει στο έργο.
Η στάση του Ισραήλ
Η Αίγυπτος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ελλάδα, η Νότια Κύπρος και η Γαλλία στις 11 Μαΐου πραγματοποίησαν γεωτρήσεις σε τρία οικόπεδα ωστόσο, το Ισραήλ δεν συμπεριλήφθηκε σε αυτή την συμφωνία και δεν υπέγραψε τη δήλωση.
Το Ισραήλ, ακολούθως έστειλε ένα μήνυμα «είμαστε περήφανοι για τις διπλωματικές μας σχέσεις με την Τουρκία.
Ελπίζουμε ότι οι δεσμοί μας θα γίνουν ισχυρότεροι στο μέλλον» Στη συνέχεια, ο Ισραηλινός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός KAN ανακοίνωσε ότι οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι έδωσαν το μήνυμα «είμαστε ανοιχτοί σε διαπραγματεύσεις».
Στις περισσότερες από τις ιστορικές κρίσεις μεταξύ των δύο χωρών, το Ισραήλ είναι η αφετηρία των προβλημάτων.
Η μαχητική στάση του Ισραήλ εναντίον της Τουρκίας, είναι αιτίες έντασης.
Ένας από τους εμπειρογνώμονες στο θέμα, ο Ναύαρχος ε.α. Τζιχάντ Γιάτσι, τόνισε ότι η Τουρκία πρέπει να κάνει παρόμοια συμφωνία με τον Λίβανο και το Ισραήλ, και είπε ότι αυτό είναι εφικτό, γιατί το Ισραήλ γνωρίζει ότι ο αγωγός από την Τουρκία είναι οικονομικότερη λύση.
www.worldenergynews.gr