Ομιλία του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το σχέδιο νόμου της ηλεκτροκίνηση
«Πίσω από έναν ωραίο τίτλο νομοσχεδίου κρύβεται η απουσία σχεδιασμού αλλά και συντονισμού μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων και η απουσία απαντήσεων για κρίσιμα ερωτήματα αναδιάρθρωσης της αγοράς. Μάς ζητάτε να ψηφίσουμε ένα νομοσχέδιο που, ενώ είμαστε υπέρ του στόχου και του τίτλου, δεν περιλαμβάνει κανένα σχεδιασμό για κρίσιμα θέματα ηλεκτροκίνησης όπως για τα μέσα σταθερής τροχιάς, τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, το δίκτυο φόρτισης, τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους και συζητάμε, στην ουσία για την επιδότηση λίγων ιδιωτικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οχημάτων, χωρίς να είναι καν εξασφαλισμένη η χρηματοδότησή τους. Εσείς οι ίδιοι είχατε προβλέψει τη σύσταση διυπουργικής Επιτροπής που θα εκπονούσε επιχειρησιακό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση έως το τέλος Ιουνίου του 2020 το οποίο δεν υπάρχει πουθενά.
Όλα αυτά, ενώ πρόκειται για ένα θέμα που είχατε παρουσιάσει, προεκλογικά, πως είναι στον πυρήνα της πολιτικής σας ατζέντας και σήμερα αποδεικνύεται ότι ούτε για αυτό έχετε σχέδιο. Παρ΄ όλα αυτά, προχωρήσατε φυσικά σε άλλη μία φιέστα στο Γκάζι όπου εκεί, εκτός του κυρίου Μητσοτάκη, παρευρίσκονταν και οι υπόλοιποι συναρμόδιοι Υπουργοί οι οποίοι όμως δεν έχουν καταθέσει καμία πρόταση για τους τομείς Υποδομών και Μεταφορών, ενώ το Υπουργείο Οικονομικών έχει καταθέσει σε δημόσια διαβούλευση πρόταση νόμου με επιπλέον και διαφορετικές ρυθμίσεις για τα τέλη ταξινόμησης. Για αυτό το νομοσχέδιό σας για την ηλεκτροκίνηση είναι ένα «άδειο πουκάμισο»», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στη σημερινή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, μετά την ακρόαση των φορέων για το σχέδιο νόμου της ηλεκτροκίνησης.
Σημείωσε πως, από τη συζήτηση με τους φορείς, προέκυψε ότι επαγγελματίες και κλάδοι, όπως είναι τα συνεργεία, οι εργαζόμενοι σε αυτά και οι ιδιοκτήτες ταξί/επαγγελματίες ταξί δεν είχαν πληροφόρηση για το νομοσχέδιο, καθώς και ότι δεν συναντήθηκαν εκπρόσωποι του κλάδου με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
«Αναρωτιόμαστε αν δεν μπορείτε να επιδείξετε έστω και ελάχιστη επιτελικότητα ώστε, τουλάχιστον, το ένα Υπουργείο να συνεννοείται, πριν νομοθετήσει, για προτεινόμενες ρυθμίσεις άλλου Υπουργείου της ίδιας κυβέρνησης. Στο νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης, παραπέμπετε σε δεκάδες Υπουργικές Αποφάσεις και σε Προεδρικά Διατάγματα, χωρίς προθεσμία έκδοσης, κάτι που αποδεικνύει ότι η νομοθέτησή σας είναι επιφανειακή και αποσπασματική, ότι δεν υπάρχει συνεκτικό σχέδιο. Όπως είπαν και περιβαλλοντικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, πρόκειται για ένα βήμα και όχι για ουσιαστική στρατηγική. Αναδιαρθρώνετε ακόμη την αγορά της ηλεκτροκίνησης σε μη ισότιμη βάση, στηρίζοντας προνομιακά συγκεκριμένους κλάδους. Το νομοσχέδιο αφορά μόνο γερά πορτοφόλια και δημιουργεί ολιγοπώλια στην αγορά, όπως είπαν οι φορείς», σημείωσε στη συνέχεια.
Ο Σ.Φάμελλος στάθηκε ακόμη σε προβλέψεις του νομοσχεδίου που, αν δε διορθωθούν μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα οδηγήσουν στην καταδίκη της Ελλάδας από την Ε.Ε. και σε πρόστιμα που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι, εξαιτίας της ιδεοληψίας της κυβέρνησης να ενισχύει λίγους κλάδους της οικονομίας. Περιορίζετε τις εισαγωγές στα αυτοκίνητα Euro 1,2 και 3 αλλά, δεν προωθείτε την απόσυρση των αντίστοιχων οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα. Δεν περιλαμβάνετε επιπλέον καμία πρόβλεψη ώστε τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα να έχουν πρόσβαση σε φιλικότερα προς το περιβάλλον οχήματα, όπως συμπλήρωσε. «Άρα ούτε το περιβάλλον, ούτε τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα στηρίζετε».
Συνοψίζοντας, τόνισε ότι η ΝΔ δεν έχει συνολικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, τις μεταφορές και δεν έχει καν διασφαλίσει τη χρηματοδότηση έστω των λίγων ηλεκτρικών οχημάτων που, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, θα χρηματοδοτηθούν. «Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος, επειδή σύμφωνα και με σημερινά δημοσιεύματα τα δικαιώματα ρύπων της Ελλάδας μειώνονται, να μην μπορέσετε να διασφαλίσετε καν τη χρηματοδότηση των λίγων ηλεκτρικών οχημάτων που θα έχουν αποκτήσει κάποιοι πολίτες ή επιχειρήσεις. Τίθεται ακόμη σοβαρό ζήτημα καθώς με το γεγονός ότι οι όροι και οι προδιαγραφές για σημεία φόρτισης σε παραδοσιακούς οικισμούς παραπέμπονται σε Προεδρικά Διατάγματα που δεν ξέρουμε πότε θα εκδοθούν, με τον κίνδυνο πολλά νησιά, όπως η Σύρος, η Λέσβος, να μην αποκτήσουν ποτέ υποδομές φόρτισης. Το ίδιο ισχύει και για άλλες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού. Δε μάς λέτε τι θα πρέπει να κάνουν οι δήμοι που έχουν ήδη ξεκινήσει την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης μέσω ΕΣΠΑ. Μήπως θα πρέπει να το χαρίσουν σε ιδιώτες το δίκτυο; Πρόκειται για ένα σημαντικό για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον θέμα, για το οποίο όμως, δυστυχώς, μέχρι στιγμής, δεν έχουμε δει να έχετε σχέδιο και απαντήσεις».
www.worldenergynews.gr
Όλα αυτά, ενώ πρόκειται για ένα θέμα που είχατε παρουσιάσει, προεκλογικά, πως είναι στον πυρήνα της πολιτικής σας ατζέντας και σήμερα αποδεικνύεται ότι ούτε για αυτό έχετε σχέδιο. Παρ΄ όλα αυτά, προχωρήσατε φυσικά σε άλλη μία φιέστα στο Γκάζι όπου εκεί, εκτός του κυρίου Μητσοτάκη, παρευρίσκονταν και οι υπόλοιποι συναρμόδιοι Υπουργοί οι οποίοι όμως δεν έχουν καταθέσει καμία πρόταση για τους τομείς Υποδομών και Μεταφορών, ενώ το Υπουργείο Οικονομικών έχει καταθέσει σε δημόσια διαβούλευση πρόταση νόμου με επιπλέον και διαφορετικές ρυθμίσεις για τα τέλη ταξινόμησης. Για αυτό το νομοσχέδιό σας για την ηλεκτροκίνηση είναι ένα «άδειο πουκάμισο»», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στη σημερινή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, μετά την ακρόαση των φορέων για το σχέδιο νόμου της ηλεκτροκίνησης.
Σημείωσε πως, από τη συζήτηση με τους φορείς, προέκυψε ότι επαγγελματίες και κλάδοι, όπως είναι τα συνεργεία, οι εργαζόμενοι σε αυτά και οι ιδιοκτήτες ταξί/επαγγελματίες ταξί δεν είχαν πληροφόρηση για το νομοσχέδιο, καθώς και ότι δεν συναντήθηκαν εκπρόσωποι του κλάδου με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
«Αναρωτιόμαστε αν δεν μπορείτε να επιδείξετε έστω και ελάχιστη επιτελικότητα ώστε, τουλάχιστον, το ένα Υπουργείο να συνεννοείται, πριν νομοθετήσει, για προτεινόμενες ρυθμίσεις άλλου Υπουργείου της ίδιας κυβέρνησης. Στο νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης, παραπέμπετε σε δεκάδες Υπουργικές Αποφάσεις και σε Προεδρικά Διατάγματα, χωρίς προθεσμία έκδοσης, κάτι που αποδεικνύει ότι η νομοθέτησή σας είναι επιφανειακή και αποσπασματική, ότι δεν υπάρχει συνεκτικό σχέδιο. Όπως είπαν και περιβαλλοντικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, πρόκειται για ένα βήμα και όχι για ουσιαστική στρατηγική. Αναδιαρθρώνετε ακόμη την αγορά της ηλεκτροκίνησης σε μη ισότιμη βάση, στηρίζοντας προνομιακά συγκεκριμένους κλάδους. Το νομοσχέδιο αφορά μόνο γερά πορτοφόλια και δημιουργεί ολιγοπώλια στην αγορά, όπως είπαν οι φορείς», σημείωσε στη συνέχεια.
Ο Σ.Φάμελλος στάθηκε ακόμη σε προβλέψεις του νομοσχεδίου που, αν δε διορθωθούν μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα οδηγήσουν στην καταδίκη της Ελλάδας από την Ε.Ε. και σε πρόστιμα που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι, εξαιτίας της ιδεοληψίας της κυβέρνησης να ενισχύει λίγους κλάδους της οικονομίας. Περιορίζετε τις εισαγωγές στα αυτοκίνητα Euro 1,2 και 3 αλλά, δεν προωθείτε την απόσυρση των αντίστοιχων οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα. Δεν περιλαμβάνετε επιπλέον καμία πρόβλεψη ώστε τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα να έχουν πρόσβαση σε φιλικότερα προς το περιβάλλον οχήματα, όπως συμπλήρωσε. «Άρα ούτε το περιβάλλον, ούτε τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα στηρίζετε».
Συνοψίζοντας, τόνισε ότι η ΝΔ δεν έχει συνολικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, τις μεταφορές και δεν έχει καν διασφαλίσει τη χρηματοδότηση έστω των λίγων ηλεκτρικών οχημάτων που, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, θα χρηματοδοτηθούν. «Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος, επειδή σύμφωνα και με σημερινά δημοσιεύματα τα δικαιώματα ρύπων της Ελλάδας μειώνονται, να μην μπορέσετε να διασφαλίσετε καν τη χρηματοδότηση των λίγων ηλεκτρικών οχημάτων που θα έχουν αποκτήσει κάποιοι πολίτες ή επιχειρήσεις. Τίθεται ακόμη σοβαρό ζήτημα καθώς με το γεγονός ότι οι όροι και οι προδιαγραφές για σημεία φόρτισης σε παραδοσιακούς οικισμούς παραπέμπονται σε Προεδρικά Διατάγματα που δεν ξέρουμε πότε θα εκδοθούν, με τον κίνδυνο πολλά νησιά, όπως η Σύρος, η Λέσβος, να μην αποκτήσουν ποτέ υποδομές φόρτισης. Το ίδιο ισχύει και για άλλες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού. Δε μάς λέτε τι θα πρέπει να κάνουν οι δήμοι που έχουν ήδη ξεκινήσει την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης μέσω ΕΣΠΑ. Μήπως θα πρέπει να το χαρίσουν σε ιδιώτες το δίκτυο; Πρόκειται για ένα σημαντικό για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον θέμα, για το οποίο όμως, δυστυχώς, μέχρι στιγμής, δεν έχουμε δει να έχετε σχέδιο και απαντήσεις».
www.worldenergynews.gr