Στη συζήτηση με θέμα «Τοπική Αυτοδιοίκηση & Κυκλική Οικονομία: Το Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης» συμμετείχαν οι κ.κ. Γιώργος Κρεμλής, Σύμβουλος Πρωθυπουργού για Θέματα Περιβάλλοντος, Δημήτρης Παπαστεργίου, Πρόεδρος ΚΕΔΕ & Δήμαρχος Τρικκαίων και Νίκος Κασιμάτης, Σύμβουλος Επενδύσεων, οι οποίοι επεσήμαναν τους βασικούς πυλώνες εφαρμογής του νέου αυτού μοντέλου στην Ελλάδα. Όπως επεσήμαναν, στόχος είναι να υλοποιηθούν στην Ελλάδα έργα ουσίας, τα οποία θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα και περιλαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα δράσεων.
«Η κυκλική οικονομία πρέπει να μπολιάσει όλες τις άλλες πολιτικές (Τουρισμός, Μεταφορές, Γεωργία κλπ), ώστε να γίνουν όλες κυκλικές και να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, να δημιουργήσουν πολλές πράσινες θέσεις εργασίας», σημείωσε ο κ. Κρεμλής. Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο κ. Κρεμλής ανακοίνωσε ότι στην Ελλάδα ιδρύθηκε Ινστιτούτο Κυκλικής Οικονομίας, το οποίο μπορεί να παράξει τεχνογνωσία ενώ προανήγγειλε ότι στις 8 και 9 Νοεμβρίου, διοργανώνεται (με επίκεντρο την Αθήνα) συνέδριο το οποίο θα αφορά στη Μεσόγειο και θα θέσει επί τάπητος τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αξιοποιηθεί η κυκλική οικονομία στην ευρύτερη περιοχή, τα νησιά και τις παράκτιες περιοχές, ενώ θα αναδειχθούν τα δίκτυα συνεργασίας στο πλαίσιο των προγραμμάτων Interreg.
Αναφερόμενος στην ελληνική πραγματικότητα, ο κ. Κρεμλής ανέδειξε την πράσινη μεγέθυνση και τις πράσινες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν. «Υπάρχει η εθνική στρατηγική κυκλικής οικονομίας, η οποία διευρύνει το εν λόγω πεδίο. Αφορά σε νέα πρότυπα παραγωγής και κατανάλωσης προϊόντων ώστε να παράγονται με τρόπους που δεν θα αναλώνουν πόρους του πλανήτη, να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και να είναι εύκολα ανακυκλώσιμα. Όλα αυτά θα πρέπει να μεταλαμπαδευτούν σε ένα επικαιροποιημένο εθνικό σχέδιο, το οποίο θα πρέπει να εκπονηθεί σύντομα. Αυτή τη στιγμή, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ετοιμάζει ένα επιχειρησιακό σχέδιο για την εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής που θα ενσωματώσει κάποια από τα στοιχεία του νέου σχεδίου δράσης, αλλά αυτό που έχει σημασία είναι να αναθεωρηθεί η στρατηγική. Αντίστοιχες στρατηγικές θα πρέπει να γίνονται και σε επίπεδο περιφερειών και δήμων. Να εφαρμοστεί δηλαδή σε ένα «μικρο-επίπεδο», κάτι το οποίο θα έχει υψηλή προστιθέμενη αξία», τόνισε ο κ. Κρεμλής. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσθεσε ότι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει αναδείξει την κυκλική οικονομία ως προτεραιότητα της χώρας, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στο ΕΣΕΚ, το οποίο είναι από τα πιο φιλόδοξα σχέδια σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αναλύοντας τη σημασία της κυκλικής οικονομίας, ο κ. Παπαστεργίου σημείωσε από την πλευρά του ότι το κομμάτι της κυκλικής οικονομίας αποκτά ιδιαίτερη σημασία και έφερε ως παράδειγμα τις μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων που δημοπρατούνται στην Δυτική Θεσσαλία και στην Κέρκυρα. «Πρέπει να σχεδιάσουμε τις δράσεις που θα κουμπώσουν στις πρωτοβουλίες για την ηλεκτροκίνηση, τις ΑΠΕ, την απολιγνιτοποίηση. Όλα αυτά συνθέτουν ένα μείγμα που έχει τεράστιο ενδιαφέρον και ο α’ βαθμός αυτοδιοίκησης θα πρέπει να είναι εκεί και να υλοποιήσει projects που θα αφήσουν αποτύπωμα διάρκειας τουλάχιστον μιας δεκαετίας στις κοινωνίες», επεσήμανε μιλώντας για το ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Μιλώντας με συγκεκριμένα στοιχεία και αριθμούς, ο κ. Κασιμάτης υπογράμμισε ότι «η κυκλική οικονομία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Αποσυνδέει την ανάπτυξη από τη χρήση πεπερασμένων πόρων, ο,τιδήποτε θεωρείται απόβλητο αντιμετωπίζεται ως ανακυκλώσιμο και ανακτήσιμο. Σε μια πρόσφατη μελέτη της ΕΕ, αναδείχθηκε ότι εάν υιοθετήσουμε το συγκεκριμένο μοντέλο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η παραγωγικότητα των πόρων θα αυξάνεται κατά 3% ετησίως, τα οφέλη από την εξοικονόμηση των πόρων θα είναι περίπου 1 τρις, ενώ θα αναμοχλευθούν πόροι ύψους 1,2 τρις μέσω της πράσινης ανάπτυξης. Η πράσινη ανάπτυξη και η κυκλική οικονομία μας χτυπούν την πόρτα. Πρέπει να επιταχύνουμε.
Tα έργα και τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την κυκλική οικονομία
Οι δράσεις της κυκλικής οικονομίας υποστηρίζονται από πολλά διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία όπως είναι το ΕΣΠΑ, το πρόσφατο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», το Πράσινο Ταμείο και αφορούν σε έργα που υποστηρίζουν το «Green Deal» και την ενεργειακή μετάβαση. «Όλα τα σχέδια τα οποία προβλέπονται από την ευρωπαϊκή ή την εθνική νομοθεσία είναι σχέδια απαραίτητα ώστε να υλοποιηθούν τα έργα τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από τα παραπάνω προγράμματα, άρα ο σχεδιασμός έχει ιδιαίτερη σημασία τόσο για να υλοποιήσουμε ένα φιλόδοξο ΕΣΕΚ όσο και για την στρατηγική της κυκλικής οικονομίας», επεσήμανε ο κ. Κρεμλής.
Μάλιστα, κληθείς να απαντήσει σε ερώτηση του κοινού αναφορικά με γραφειοκρατικά εμπόδια και αγκυλώσεις που αντιμετώπιζαν οι ενδιαφερόμενοι στο παρελθόν σημείωσε ότι «ο πρόσφατος νόμος ο οποίος ψηφίστηκε και έχει ένα μεγάλο περιβαλλοντικό και ενεργειακό σκέλος, επιταχύνει τις διαδικασίες αδειοδότησης έργων όχι μόνο για ΑΠΕ αλλά και γενικότερα οποιουδήποτε έργου απλοποιώντας έτσι τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Υπό αυτή την έννοια θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες, ώστε να απορροφηθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ. Η προγραμματική περίοδος λήγει στο τέλος 2020 και τα έργα θα πρέπει να υλοποιηθούν το 2023».
Όλα τα εργαλεία στο πλαίσιο και της κυκλικής οικονομίας θα επιτρέψουν να πιάσουμε τους στόχους της ΕΕ, τόνισε ο κ. Κρεμλής ενώ αναφερόμενος στην ανακύκλωση σημείωσε ότι ενώ ο στόχος μέχρι το τέλος του 2020 είναι το 50%, η Ελλάδα βρίσκεται μόλις στο 15%. «Πρέπει να γίνει τεράστια προσπάθεια ώστε η χώρα μας να μην αναγκαστεί να πληρώσει πρόστιμα. Είναι ένα εγχείρημα το οποίο μας αφορά όλους», σημείωσε.
Ο κ. Παπαστεργίου από την πλευρά του σημείωσε ότι η περίοδος που διανύουμε είναι πολύ ενδιαφέρουσα καθώς αρχίζουν να εξειδικεύονται προγράμματα όπως είναι τα σχέδια διαχείρισης απορριμμάτων. Ωστόσο, αναφέρθηκε στην ατομική ευθύνη και τόνισε, «το κομμάτι των υποδομών δεν θα δουλέψει αν, ως πολίτες, δεν αλλάξουμε συνήθειες». Παράλληλα, κατέδειξε την ανάγκη του σωστού και στοχευμένου σχεδιασμού, αναφέροντας συγκεκριμένα παραδείγματα. «Δεν μπορούμε στη Θεσσαλία όπου δεν υπάρχει δίκτυο καφέ κάδων να μιλήσουμε για επεξεργασία. Θα πρέπει να προσαρμόσουμε τα σχέδιά μας στις πραγματικές ανάγκες της χώρας».
Στο ρόλο των συμπράξεων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο κ. Κασιμάτης μιλώντας για το ίδιο θέμα. «Η χρήση των ΑΠΕ, η διαχείριση των απορριμμάτων, αποτελούν στοιχεία της οικονομίας τα οποία είναι πολύ σημαντικά. Ήδη έχουν ψηφιστεί σχετικοί νόμοι οι οποίοι διευκολύνουν, δίνουν πρόσβαση στην αδειοδότηση διαχείρισης απορριμμάτων και στην ανάπτυξη των ΑΠΕ. Ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να μπορέσει να συνδράμει μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», μέσω ΣΔΙΤ, οι οποίες το τελευταίο εξάμηνο διαπιστώνω ότι επιταχύνονται αν κρίνω από το πλήθος των εγκρίσεων. Το εργαλείο των συμπράξεων σε συνδυασμό με τα κίνητρα που θα μπορούσε να δώσει το κράτος στον ιδιωτικό τομέα για να διευκολύνει την πρόσβαση του δεύτερου στην κυκλική οικονομία, θα μπορούσε να βοηθήσει τον ιδιωτικό τομέα να παίξει το ρόλο του. Η κυκλική οικονομία χαρακτηρίζεται από οικονομικά μεγέθη και χιλιάδες θέσεις εργασίας», σημείωσε. Ως προς αυτό πρόσθεσε ότι «όσον αφορά το θέμα της απολιγνιτοποίησης και τις θέσεις εργασίας οι οποίες λέγεται ότι θα χαθούν, θα ήθελα να επισημάνω, ότι δεν χάνονται. Αρκεί να σκεφθεί κανείς, ένα απλό παράδειγμα: ότι για κάθε 10 τόνους διαχείρισης απορριμμάτων δημιουργούνται 28-30 θέσεις εργασίας. Ο ιδιωτικός τομέας οφείλει να υιοθετήσει διεθνή πρότυπα, να μπορέσει να εφαρμόσεις τις αρχές της πράσινης επιχειρηματικότητας. Εφόσον το υλοποιήσει αυτό, είναι βέβαιο ότι θα ακουστεί η φωνή του και θα επιβραβευθεί με έμμεσα κίνητρα. Θα υπάρχει πεδίο συνεργασίας και ανταπόκρισης ένθεν κακείθεν για να επιτευχθούν οι στόχοι».
Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»: Τα έργα που ξεκλειδώνουν, τα οφέλη και ο ρόλος των δήμων
Οι συμμετέχοντες στη συζήτηση ανέλυσαν καιτουςβασικούς πυλώνες του νέου αναπτυξιακού προγράμματος της αυτοδιοίκησης «Αντώνης Τρίτσης», οι οποίοι μεταξύ άλλων μίλησαν για τους τομείς δράσεις και τα οφέλη του προγράμματος.
Τι είναι το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», ο κ. Κρεμλής σημείωσε ότι πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα το οποίο φέρει τη σφραγίδα του υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου. «Έχει ένα ευρύ φάσμα. Αφορά σε 502 έργα του προγράμματος «Φιλόδημος», τα οποία είχαν μείνει «ορφανά» σε χρηματοδότηση. Αυτά εντάσσονται στο πρόγραμμα των 2,5 δις και χρηματοδοτούνται κατά προτεραιότητα. Σε αυτό το πρόγραμμα εντάσσεται μια τεράστια σειρά έργων ευρέως φάσματος (από τους τομείς της υγείας, της ενέργειας κλπ). Το πρόγραμμα δεν θα χρηματοδοτεί μόνο ώριμα έργα αλλά και μελέτες (feasiblity studies). Aφορά σε έργα ενεργειακής αναβάθμισης δημόσιων κτηρίων, σε αναβάθμιση σχολείων, στην πρωτοβάθμια υγεία, σε μια σειρά φιλόδοξων δράσεων οι οποίες προσφέρουν στην αυτοδιοίκηση ένα ευρύ φάσμα επιλογών. Για μια χώρα που αντιμετωπίζει πρόβλημα υδροκεφαλισμού, με τον υπερπληθυσμό που βλέπουμε στο λεκανοπέδιο Αττικής, πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ανάπτυξης σε άλλους δήμους και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις όπου οι δήμοι γειτνιάζουν μπορεί να γίνει ομαδοποίηση προκειμένου να υπάρχει προστιθέμενη αξία», σημείωσε και πρόσθεσε ότι πολλά έργα μπορούν να ενταχθούν και στο ΕΣΠΑ για να δώσουν μια «άνεση» στο πρόγραμμα.
Ο κ. Παπαστεργίου επεσήμανε ότι το πρόγραμμα δίνει εργαλεία για την επόμενη ημέρα σε τομείς όπως είναι η ενέργεια, τα δίκτυα, τα παθητικά κτήρια, τα έργα ύδρευσης, οι έξυπνες εφαρμογές. Αναφερόμενος συγκεκριμένα στην τοπική αυτοδιοίκηση τόνισε ότι «πρόκειται για τα περισσότερα χρήματα που έχουν δοθεί ποτέ σε αναπτυξιακά προγράμματα της αυτοδιοίκησης. Εκτός από χρήματα, προσφέρεται η δυνατότητα στους δήμους και σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές να έχουν πρόσβαση σε ένα μητρώο μηχανικών, να ωριμάσουν τα έργα, να δημιουργήσουμε ομάδες, να πάρουμε ειδικότητες που μας λείπουν. Πρέπει να κουμπώσουμε στους άξονες του προγράμματος, έργα τα οποία έχουν ανάγκη οι περιοχές μας. Οι δήμοι να ενταχθούν στο κομμάτι της ενεργειακής αξιοποίησης, να χρησιμοποιηθούν οι ενεργειακές κοινότητες με γνώμονα τους πραγματικούς λόγους για τους οποίους δημιουργήθηκαν. Να μην το φοβηθούν οι συνάδερφοι. Να δούμε τι δυνατότητες προκύπτουν ώστε και ενεργειακά να ανακτήσουμε ό,τι μπορούμε περισσότερο», σημείωσε ενώ προέβη και στην ανακοίνωση μιας πρωτοβουλίας, η οποία αφορά σε πρόταση δημιουργίας ζωνών πεζοδρόμησης/ποδηλατόδρομων στους δήμους και μέτρησης του αποτυπώματος και λήψης κατάλληλων μέτρων. «Χρειάζεται ολιστική προσέγγιση, σχεδιασμός που θα αφορά στη βιωσιμότητα, το περιβάλλον, την κινητικότητα, τα ύδατα. Στις συμπράξεις μπορούμε να εξοικονομήσουμε τεράστια ποσά προκειμένου να εντοπίσουμε κενά και απώλειες των συστημάτων ύδρευσης. Υπάρχουν μικρές καλές πολιτικές αλλά πρέπει να κάνουμε και κάτι μεγάλο. Να κάνουμε μικρές ή μεγαλύτερες επαναστάσεις στην καθημερινότητά μας και μία από αυτές είναι ο τρόπος που βλέπουμε το περιβάλλον», πρόσθεσε.
Εξηγώντας περαιτέρω το πώς θα γίνουν οι ΣΔΙΤ, ο κ. Κασιμάτης σημείωσε ότι η καρδιά του προγράμματος είναι η τοπική αυτοδιοίκηση. «Ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να σεβαστεί τις αρχές του προγράμματος. Πρέπει να είναι σε θέση να μπορεί να μεταλαμπαδεύει σε δήμους την τεχνογνωσία, την εμπειρία, να αναπτύξει το R&D και να ανταποκριθεί στο ρόλο που θα αναλάβει (συμβουλευτικό, υλοποίησης έργων κλπ). Πρέπει να μπορεί να συνδυάσει το διαθέσιμο ποσόν με το να παράξει ουσιαστικά έργα, τα οποία θα προσδώσουν αξία στους δήμους», ανέφερε.
Όσον αφορά στον τρόπο χρηματοδότησης, ο κ. Κασιμάτης υπογράμμισε ότι υπάρχουν πολλά εθνικά και ευρωπαϊκά εργαλεία. «Έχουμε πόρους τους οποίους μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προς όφελος της ανάπτυξης. Η πανδημία απέδειξε ότι όταν θέλουμε, μπορούμε. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι πολλά, αλλά δεν είναι το παν. Ο αναπτυξιακός νόμος, οι ΣΔΙΤ, το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, ο νόμος στρατηγικών επενδύσεων, είναι πράγματα ιδιαίτερα σημαντικά. Αυτό που χρειάζεται για να φανούν αποτελεσματικά, είναι η πολιτική βούληση, να μάθει η Πολιτεία να τα εφαρμόζει προς τον σκοπό για τον οποίο τα έχει επιστρατεύσει. Υπάρχουν κάποια σημαντικά στοιχήματα. Αυτά αφορούν τα έξυπνα δίκτυα, την ηλεκτροκίνηση, την απολιγνιτοποίηση, τη διαχείριση των υδάτων. Εκεί βρίσκεται το κλειδί. Δεν υπάρχει λόγος ο ιδιωτικός τομέας να χρησιμοποιήσει ένα εργαλείο επειδή υπάρχει αλλά πρέπει να το χρησιμοποιήσει εφόσον έχει καταλάβει πως με τη χρήση του μπορεί να παράξει αξία. Είναι σημαντικά τα χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά πρέπει να συνδυαστούν και με τη μετάβασή μας σε ένα άλλο παραγωγικό μοντέλο. Και ο Τουρισμός, κυκλική οικονομία είναι. Η καλαισθησία μιας πόλης, η έλλειψη οσμών, η πρόσβαση ενός επισκέπτη στο διαδίκτυο, η εύκολη κινητικότητα, όλα αυτά ευνοούν τον Τουρισμό. Και συνδέονται άμεσα με την κυκλική οικονομία», κατέληξε ο κ. Κασιμάτης.
Ηλεκτροκίνηση: Σημαντικός ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα για να μην χαθεί το momentum
Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση και η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου αποτελούν μεν ένα βασικό βήμα αλλά πρέπει να συντονιστεί και ο ιδιωτικός τομέας με την προώθηση της καθαρής κινητικότητας, η οποία όπως είναι γνωστό βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης. Αυτό ήταν ένα ακόμη από τα βασικά μηνύματα που έστειλαν οι συμμετέχοντες στη διαδικτυακή συζήτηση στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρθηκαν τα εξής:
Κασιμάτης: Ο ιδιωτικός τομέας να θεσπίσει και ο ίδιος εργαλεία όπως έκανε και η Πολιτεία
«Η βούληση της κυβέρνησης να δώσει σημαντικό ρόλο στην ηλεκτροκίνηση είναι σαφώς καταγεγραμμένη», σημείωσε ο κ. Κασιμάτης μιλώντας για τις προεκτάσεις της κυκλικής οικονομίας και τον χρηματοδοτικών προγραμμάτων (πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», ΕΣΠΑ κλπ) σε τομείς βιώσιμης ανάπτυξης όπως είναι η ηλεκτροκίνηση.
«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μια απλή λέξη. Είναι ένα πλέγμα κινήτρων και δράσεων που έχει ως στόχο την μετάβαση σε μια εποχή χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ο ιδιωτικός τομέας είναι σημαντικός. Έχει αναδειχθεί μέσα από μια σειρά εθνικών και διεθνών μελετών ότι το βασικό κίνητρο που πρέπει να δίνεται είναι οικονομικό. Τα ηλεκτρικά οχήματα είθισται να είναι ακριβά. Προφανώς αυτό θα ξεπεραστεί. Η βούληση πρέπει να περάσει μέσω των stakeholders. Δεν μπορεί το κράτος να θεσμοθετεί κίνητρα αλλά να μην ακολουθεί ο ιδιωτικός τομέας. Να δημιουργηθούν προγράμματα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων από ιδιώτες, δήμους, αυτοκινητοβιομηχανίες, μέσω της Ένωσης Τραπεζών, μέσω περιφερειακών προγραμμάτων με αιχμή π.χ τα μικρά οχήματα για βοήθεια στο σπίτι, τα απορριμματοφόρα. Ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να θεσπίσει και ο ίδιος εργαλεία ανάλογα με εκείνα που έχει θεσπίσει η Πολιτεία. Στην εποχή της πανδημίας, η ατμόσφαιρα καθάρισε σε σημαντικό βαθμό. Αυτό δείχνει ότι εάν επιτύχουμε τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών, θα βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής μας. Η ηλεκτροκίνηση έχει μπει στην πρίζα και ολοκληρώνεται.
Εξετάζεται το θέμα αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων για τους βουλευτές
Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Κρεμλής επανέλαβε ότι στο ΕΣΕΚ, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα.
«Για την ηλεκτροκίνηση υπάρχουν εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρικούς φορτιστές, είναι κάτι που μπορεί να εφαρμοστεί. Υπάρχουν πρωτοβουλίες και από το γραφείο του πρωθυπουργού και για αγορά ηλεκτροκίνητων και για τους βουλευτές του λεκανοπεδίου. Έχει σημασία να διευρυνθεί το δίκτυο φορτιστών», σημείωσε σχετικά.
Παπαστεργίου: Ηλεκτροκίνηση ναι, αλλά με καθαρή ενέργεια
Ο κ. Παπαστεργίου ανέδειξε το ρόλο της πηγής ενέργειας που θα χρησιμοποιηθεί στην ηλεκτροκίνηση σημειώνοντας ότι τα ηλεκτροκίνητα θα πρέπει να τροφοδοτούνται με καθαρή ενέργεια. «Πριν από την ηλεκτροκίνηση, πρέπει να εξετάσουμε το κομμάτι της παραγωγής ενέργειας. Είναι ένα πακέτο πραγμάτων, αφορούν στην ηλεκτροκίνηση αλλά με παράλληλη προώθηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Ίσως θα ωφελούσε μια μικρή χρηματοδότηση του κράτους προς τους δήμους για την κατασκευή τέτοιων σταθμών (εκτός από τη δανειοδότηση)», επεσήμανε.
www.worldenergynews.gr