Παρέμβαση στη Διαδικτυακή εκδήλωση του isyriza για την επόμενη μέρα του αντι-περιβαλλοντικού νόμου, έκανε ο κ. Φάμελλος, αναλύοντας τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου και τις επιπτώσεις τους την επόμενη μέρα της ψήφισης
«Είναι οξύμωρο, σε μια εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Βιοποικιλότητας, στις 22 Μάϊου, η Ελλάδα να έχει έναν πρόσφατο νόμο που επιφέρει καίριο πλήγμα στην προστασία του περιβάλλοντος. Σε συνθήκες πανδημίας, με περιορισμένη συμμετοχή βουλευτών και με παραβίαση του Κανονισμού της Βουλής, με την προσθήκη πολλών άρθρων που δεν είχαν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και πολλές φωτογραφικές διατάξεις, η κυβέρνηση έσπευσε στα γρήγορα, θα μπορούσε να πει κανείς, και στα κρυφά να περάσει ένα νόμο που χαρακτηρίστηκε ακόμα και από σοβαρά προβλήματα αντισυνταγματικότητας. Ένα νόμο που βρήκε απέναντι σύσσωμη την Αντιπολίτευση, τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, αρκετούς φορείς της επιστημονικής κοινότητας, καθώς και τους πολίτες που διαμαρτυρήθηκαν και συγκέντρωσαν δεκάδες χιλιάδες υπογραφές για την απόσυρσή του. Ο ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησε κατά την ψήφιση του νόμου, για να μη νομιμοποιήσει τη διαδικασία. Ο αντι-περιβαλλοντικός νόμος απέδειξε ότι το περιβάλλον είναι στόχος και εμπόδιο για την κυβέρνηση Μητσοτάκη που επέλεξε να κάνει «την κρίση ευκαιρία» για να αποδομήσει σημαντικά εργαλεία άσκησης πολιτικής για το περιβάλλον», τόνισε στην αρχή της τοποθέτησής του ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος.
Στάθηκε στη συνέχεια στα βασικά σημεία του αντι-περιβαλλοντικού νόμου και τις επιπτώσεις τους την επόμενη μέρα της ψήφισης:
-Στην αποδόμηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Η ταχύτητα των διαδικασιών, χωρίς την ταυτόχρονη στελέχωση των Υπηρεσιών, και το τεκμήριο θετικής γνώμης μετά την παρέλευση των προθεσμιών θα δημιουργήσει εξελίξεις σε βάρος της προστασίας του περιβάλλοντος και της ασφάλειας δικαίου. Πολλές άδειες θα εκδίδονται με πολιτικές ή με δικαστικές αποφάσεις. Όπως επισήμαναν, κατά τη συζήτηση στις Επιτροπές, το Τεχνικό Επιμελητήριο και ο Συνήγορος του Πολίτη, μπορεί να ανακύψουν καθυστερήσεις και προβλήματα από προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς και λόγω σύγκρουσης ρυθμίσεων του νόμου με Οδηγίες και Κανονισμούς της Ε.Ε., τόσο σε σχέση με τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όσο και σε σχέση με τις παρατάσεις που δίνονται σε Άδειες Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.
-Στην αδειοδότηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Επιταχύνεται ουσιαστικά μόνο το πρώτο στάδιο αδειοδότησης, χωρίς να έχει ληφθεί μέριμνα για τα επόμενα στάδια, με αποτέλεσμα να «συσσωρεύονται» μη ώριμες επενδύσεις σε ΑΠΕ, που βρίσκονται μόνο στα χαρτιά. Ελλείψει δε του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου για τις ΑΠΕ, η εκπόνηση του οποίου είχε ξεκινήσει από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα έχει παγώσει, η συγκεκριμένη ρύθμιση ενδέχεται να οδηγήσει σε σοβαρές συγκρούσεις με τις τοπικές κοινωνίες, χωρίς ουσιαστικά λόγο. Προκύπτει ακόμη ζήτημα καθώς δεν θα εξετάζεται η ιδιοκτησία της γης κάθε ενδιαφερόμενου επενδυτή.
-Στην ακύρωση των δασικών χαρτών. Η Νέα Δημοκρατία επιφέρει πλήγμα και στο κράτος δικαίου καθότι επανακαθορίζει το περιεχόμενο των δασικών χαρτών, ακυρώνει ήδη κυρωμένους που θα εκπονηθούν ξανά, εξαιρεί όλες τις επιδοτούμενες εκτάσεις με ασαφή δεδομένα και χωρίς αναγνώριση του χαρακτήρα της γης, αποδέχεται πληροφοριακά έγγραφα που έχει απορρίψει το ΣτΕ και προστίθενται αρκετές αμφίβολου σκοπού εξαιρέσεις από τους δασικούς χάρτες.
-Στη ζωνοποίηση των Περιοχών Προστασίας, με το κεφάλαιο Δ του νόμου, που θα οδηγήσει σε μία παράλογη διαδικασία αφού τα Σχέδια Διαχείρισης εκπονούνται πριν από τα Προεδρικά Διατάγματα Προστασίας. Άγνωστο είναι τι θα συμβεί με τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες και τα πιλοτικά έργα που είχαν ξεκινήσει, όπως το Life IP. Πιθανά αποτελέσματα του νόμου θα είναι το βραχυκύκλωμα όλου του πλαισίου προστασίας και φύλαξης και η απελευθέρωση χωροθετήσεων κατά περίπτωση, και άρα η κυριαρχία της ασυδοσίας.
-Στην κατάργηση του αποκεντρωμένου και συμμετοχικού μοντέλου Διοίκησης των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Θα αμφισβητηθεί το «σήμα κατατεθέν» του κάθε τόπου αφού οι νέες Διοικητικές μονάδες δεν θα αντιστοιχούν με τις περιοχές προστασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Εθνικό Πάρκο Αξιού που δεν θα υπάρχει πλέον ούτε στον τίτλο της διοικητικής μονάδας και θα έχει έδρα διοίκησης στο Λαγκαδά, η λίμνη Κάρλα θα διοικείται από Φορέα με έδρα την Αλόννησο, κλπ. Προκύπτουν ακόμη σοβαρά ζητήματα την επόμενη μέρα της ψήφισης του νόμου για το τι θα γίνει με τους εργαζόμενους, με τις γνωμοδοτήσεις και τη διαδικασία της δέουσας οικολογικής εκτίμησης.
Ο Σ.Φάμελλος επισήμανε κλείνοντας: «Δυστυχώς, έχουμε μπροστά μας την αποδόμηση κεντρικών περιβαλλοντικών λειτουργιών και την αμφισβήτηση της ασφάλειας δικαίου για τις επενδύσεις, λόγω βραχυκυκλωμάτων και αδιεξόδων που δημιουργεί ο αντι-περιβαλλοντικός νόμος της κυβέρνησης. Εμείς, στο ΣΥΡΙΖΑ, δεσμευόμαστε ότι θα δημιουργήσουμε ένα Παρατηρητήριο των επιπτώσεων του αντι-περιβαλλοντικού νόμου ώστε, να παλέψουμε για να αναστείλουμε όσες αρνητικές επιπτώσεις μπορούμε, να προστατεύσουμε το ελληνικό περιβάλλον, έως να γίνουμε πάλι κυβέρνηση και να καταργήσουμε όλες τις διατάξεις που λειτουργούν ενάντια στο περιβάλλον και την ασφάλεια δικαίου».
www.worldenergynews.gr