Οι βουλευτές ρωτούν μεταξύ άλλων τον αρμόδιο Υπουργό αν υπάρχει και τι προβλέπει το Επιχειρησιακό Πλάνο της ΔΕΗ
Πολλαπλά ερωτήματα για τη στρατηγική και το μέλλον της ΔΕΗ διατυπώνουν σε ερώτηση που κατέθεσαν πενήντα τέσσερις (54) βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με επικεφαλής τον Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτη Φάμελλο, προς τον αρμόδιο Υπουργό ΠΕΝ.
Έτσι όμως, η Ελλάδα θα στερηθεί σημαντικό τμήμα της δημόσιας περιουσίας αλλά και σημαντικά εργαλεία άσκησης ενεργειακής πολιτικής, που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα και την πορεία της Ελλάδας προς την Κλιματική Ουδετερότητα. Και μάλιστα όταν στις σημερινές συνθήκες της πανδημίας κατέστη πασίδηλη η βαρύτητα των δημόσιων εργαλείων άσκησης πολιτικής σε κρίσιμους τομείς όπως είναι και η ενέργεια.
Οι βουλευτές σχολιάζουν τη στρατηγική της κυβέρνησης στη ΔΕΗ, με τις υπέρογκες αυξήσεις και τη συρρίκνωση της έκπτωσης συνέπειας που είχε αποτέλεσμα την επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων κατά 500 εκατ. ευρώ, τη φυγή συνεπών πελατών από την επιχείρηση και τη μείωση της εισπραξιμότητας, την κατάργηση του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις, τη δημιουργία εργαζόμενων δύο ταχυτήτων, άστοχες παρεμβάσεις σε θέματα αρμοδιότητας της Διοίκησης, καθώς και τη θέσπιση της δυνατότητας αύξησης των αμοιβών υψηλόβαθμων στελεχών της Διοίκησης, και ιδιαίτερα σε ότι αφορά του Προέδρου και Διευθύνοντα Σύμβουλου, όπου η αμοιβή του έφθασε σε προκλητικά επίπεδα. Αναφέρονται επιπλέον στην πρόσφατη ρύθμιση στον αντι-περιβαλλοντικό νόμο για το ξεπούλημα του Δικτύου Μεταφοράς της χώρας μας, του ΑΔΜΗΕ, άλλη μία κίνηση «σωτηρίας» εκ μέρους της κυβέρνησης ΝΔ.
Υπογραμμίζουν τις σοβαρές παραλείψεις και καθυστερήσεις εκ μέρους της νέας διοίκησης της ΔΕΗ σχετικά με την υλοποίηση δρομολογημένων, από την προηγούμενη Διοίκηση, δράσεων που θα έδιναν σοβαρή ώθηση και στήριξη στην επιχείρηση ώστε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να αναπτυχθεί περαιτέρω όπως, η τιτλοποίηση οφειλών, η είσπραξη των οφειλών των 65.000 "τελικών" πελατών με οφειλές άνω των 3.000 ευρώ, η διείσδυση της ΔΕΗ στην αγορά Φυσικού Αερίου, η επέκταση της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε νέους κλάδους και στο εξωτερικό και η πρόσληψη πληθώρας συμβουλευτικών οίκων με διαδικασίες express, με σοβαρά ερωτηματικά ως προς τη νομιμότητα, και ισχυρά αμφισβητούμενη χρησιμότητα.
Ρωτούν συγκεκριμένα τον αρμόδιο Υπουργό αν υπάρχει και τι προβλέπει το Επιχειρησιακό Πλάνο της ΔΕΗ, ποιο προβλέπεται να είναι το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μετά το 2023, ποιος είναι ο αριθμός και το προφίλ των πελατών από άποψη συνέπειας και ποσότητας καταναλισκόμενης ενέργειας που έχουν αποχωρήσει από τη ΔΕΗ από τον Οκτώβρη και εφεξής, ποιες ήταν οι εισπράξεις της ΔΕΗ ανά μήνα από το Σεπτέμβριο του 2019 μέχρι και τον Απρίλιο του 2020, ποια είναι η πορεία της τιτλοποίησης οφειλών και είσπραξης μεγαλοοφειλετών, ποιοι συμβουλευτικοί οίκοι και ιδιώτες σύμβουλοι έχουν προσληφθεί από τη ΔΕΗ και με ποιο αντικείμενο, καθώς και το προτίθεται να πράξει ο κ. Υπουργός για τις περιπτώσεις παραβίασης του κανονισμού και του καταστατικού της ΔΕΗ και του κώδικα περί Δικηγόρων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Aθήνα, 18 Μαΐου 2020
Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: Κυβέρνηση και Διοίκηση οδηγούν τη ΔΕΗ σε αδιέξοδο
Η αποδοτική και αποτελεσματική λειτουργία των ενεργειακών φορέων και η εξασφάλιση της αδιάλειπτης πρόσβασης των πολιτών και των επιχειρήσεων στην ενέργεια, αλλά και η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας αποκτούν κρίσιμη σημασία στις κρίσιμες στιγμές που ζούμε, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Παρότι η ΔΕΗ είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και ο πυλώνας του ενεργειακού μας συστήματος, μόλις ο κος Χατζηδάκης ανέλαβε καθήκοντα, προτίμησε να επιδοθεί σε ένα κρεσέντο καταστροφολογίας, αντί να φροντίσει να ετοιμαστεί ένα επικαιροποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο, αξιοποιώντας και συνεχίζοντας την προστασία των καταναλωτών από την προηγούμενη κυβέρνηση και τις ορθές πρωτοβουλίες της προηγούμενης Διοίκησης.
Συνεχίζοντας και κλιμακώνοντας την προεκλογική της προπαγάνδα, η ΝΔ, μεταξύ των άλλων, μιλούσε για ζημιές ύψους 900 εκ. € το 2018, μέγεθος καθαρά λογιστικό αφού τελικά σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας ανέρχονταν σε 424 εκ €, και διαστρέβλωνε συστηματικά το νόημα της έκθεσης του ορκωτού ελεγκτή, προκειμένου να αποφανθεί ότι η ΔΕΗ είχε φτάσει στο χείλος της καταστροφής. Εκτός της απαξίωσης της ΔΕΗ, προχώρησε και στην απαξίωση του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ, κάνοντας δημόσιες τοποθετήσεις για κατάρρευση και μπλακ άουτ, ώστε να "στρώσει" επικοινωνιακά το έδαφος για τη βασική του επιδίωξη, που είναι η ιδιωτικοποίηση των βασικών ενεργειακών υποδομών, καθώς είναι πολύ δύσκολο να δικαιολογήσει το ξεπούλημα των ενεργειακών «ασημικών» της Ελλάδας, χωρίς επιπλέον να τον υποχρεώνει κανένα μνημόνιο. Έτσι όμως, η Ελλάδα θα στερηθεί σημαντικό τμήμα της δημόσιας περιουσίας αλλά και σημαντικά εργαλεία άσκησης ενεργειακής πολιτικής, που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα και την πορεία της Ελλάδας προς την Κλιματική Ουδετερότητα. Και μάλιστα όταν στις σημερινές συνθήκες της πανδημίας κατέστη πασίδηλη η βαρύτητα των δημόσιων εργαλείων άσκησης πολιτικής σε κρίσιμους τομείς όπως είναι και η ενέργεια.
Η κυβέρνηση επέλεξε την 1/9/2019 να προχωρήσει σε υπέρογκες αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ και σε συρρίκνωση της έκπτωσης συνέπειας, με επιχείρημα την καταστροφολογία που ανέπτυξε, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων κατά 500 εκατ. ευρώ, τη φυγή συνεπών πελατών από την επιχείρηση και τη μείωση της εισπραξιμότητας.
Στο πλαίσιο της ίδιας πολιτικής της κυβέρνησης, ακολούθησαν αλυσιδωτές αυξήσεις σε υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης, σε δημοτικά τέλη και άλλες αναγκαίες υπηρεσίες αναγκαίων κοινωνικών αγαθών.
Ακολούθησε ο Ν.4643/19, με τον οποίο καταργήθηκε στην ουσία το ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις στη ΔΕΗ, όπως και θεμελιώδεις διατάξεις των συλλογικών συμβάσεων του προσωπικού, δημιουργήθηκαν εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων, έγιναν άστοχες παρεμβάσεις σε θέματα αρμοδιότητας της Διοίκησης και θεσπίστηκε η δυνατότητα αύξησης των αμοιβών υψηλόβαθμων στελεχών της Διοίκησης, και ιδιαίτερα σε ότι αφορά του Προέδρου και Διευθύνοντα Σύμβουλου, που η αμοιβή του έφθασε σε προκλητικά επίπεδα.
Στην ίδια λογική, ο κ. Χατζηδάκης, με τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΔΕΗ, συνέχισε απτόητος την επιχείρηση παραπλάνησης των Ελλήνων πολιτών μιλώντας για ζημιές της επιχείρησης 1,6 δισ. ευρώ το 2019,τις οποίες απέδωσε όπως πάντα στο ΣΥΡΙΖΑ. Ανέφερε μάλιστα ότι εάν δεν λαμβάνονταν τα “μαγικά” μέτρα τού Σεπτεμβρίου οι ζημιές θα ήταν μεγαλύτερες. Έτσι ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος φαίνεται ότι αισθάνεται ακόμη ότι βρίσκεται στην αντιπολίτευση χρησιμοποιεί ένα καθαρά λογιστικό στοιχείο, όπως εξ άλλου έκανε και με τα αποτελέσματα του 2018, για να διογκώσει τις ζημιές, το πραγματικό ύψος των οποίων συμπεριλαμβανομένων των αποσβέσεων και των φόρων σύμφωνα με την ανακοίνωση της επιχείρησης ήταν 424 εκατ. Ευρώ. Όσο για τα περιβόητα μέτρα του Σεπτεμβρίου, ας κάνει τον κόπο να ρωτήσει τους καταναλωτές, ειδικότερα αυτές τις μέρες που λαμβάνουν τους φουσκωμένους λογαριασμούς με τις αυξημένες καταναλώσεις του χειμώνα.
Τελευταίο κατόρθωμα του “σωτήρα” κ. Χατζηδάκη ήταν το αντιπεριβαλλοντικό νομοθέτημα στο οποίο μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δυνατότητα μείωσης της συμμετοχής του δημοσίου και συνακόλουθα του ελέγχου στον ΑΔΜΗΕ.
Σε αντίθεση με τα ανωτέρω, δεν έχουν μέχρι σήμερα αναληφθεί ουσιαστικές πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη της ΔΕΗ, από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και τη νέα -παχυλά αμειβόμενη- διοίκηση της ΔΕΗ.
Δεν έχει δημοσιοποιηθεί το Επιχειρησιακό Πλάνο της ΔΕΗ, αν βέβαια υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο, ούτε στη Βουλή παρά την κατάθεση ερώτησης και ΑΚΕ, ούτε στους εργαζομένους και στα στελέχη που υποτίθεται ότι θα κληθούν να το εφαρμόσουν, ούτε και στους μετόχους της επιχείρησης. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος έχει περιοριστεί στην παρουσίαση βασικών αξόνων χωρίς κανένα τεχνικο-οικονομικό στοιχείο, στο πλαίσιο απλά της επικοινωνιακής τακτικής στην οποία επιδίδεται συστηματικά όπως και οι προϊστάμενοί του στην κυβέρνηση.
Στο ίδιο πλαίσιο, προβαίνει σε πανηγυρικές δηλώσεις για λειτουργική κερδοφορία 650 έως 700 εκατ. ευρώ για το 2020, και αναμασά την προπαγάνδα ότι η ΔΕΗ ήταν στο χείλος του γκρεμού από το οποίο την έσωσε. Πέρα όμως από τα επικοινωνιακά τεχνάσματα, η διοίκηση του απλώς αγνοείται. Είναι ενδεικτικό το κλείσιμο των καταστημάτων της ΔΕΗ σε όλη τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, αλλά και η δική του απουσία, καθώς και του συνόλου σχεδόν των ανώτατων στελεχών από τα γραφεία της επιχείρησης, με παραλυτικές επιπτώσεις στη λειτουργία της.
Η ανάγκη ενεργοποίησης της κυβέρνησης και της διοίκησης της ΔΕΗ, πέρα από επικοινωνιακές πομφόλυγες, στη βάση ενός σύγχρονου και επιχειρησιακού σχεδίου καθίσταται ακόμα πιο σημαντική αν λάβουμε υπόψη ότι το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το 2023 προβλέπεται να συρρικνωθεί ακόμη και κάτω του 30%. Οπότε προκύπτει το σοβαρό ερώτημα με ποιες επενδύσεις, σε ποιο χρονοδιάγραμμα και με ποια χρηματοδότηση θα καλύψει η ΔΕΗ την παραγωγή ή την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται για να καλύψει το μερίδιό της στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας; Εκτός εάν στις προθέσεις της κυβέρνησης και της Διοίκησης είναι η συρρίκνωση του μεριδίου της επιχείρησης, με εκμηδένιση του ρόλου της στην αγορά, σενάριο εφιαλτικό με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην οικονομία και στην κοινωνία.
Πέρα όμως από τις σοβαρές παραλείψεις διαπιστώνονται σοβαρές καθυστερήσεις από τη νέα διοίκηση της ΔΕΗ στην υλοποίηση δρομολογημένων δράσεων, από την προηγούμενη Διοίκηση, που θα έδιναν σοβαρή ώθηση και στήριξη στην επιχείρηση ώστε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να αναπτυχθεί περαιτέρω.
Επιπλέον επαναφέρονται πρακτικές ασύμβατες με κάθε επιχειρηματική λογική, αλλά αντίστοιχες με παλαιοκομματικές πρακτικές, στη λογική ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις είναι τσιφλίκι της εκάστοτε κυβέρνησης, από τις οποίες τόσα δεινά έχουν προκληθεί στη ΔΕΗ αλλά και στον υπόλοιπο Δημόσιο τομέα από τον πάλαι ποτέ δικομματισμό, με δραματικές επιπτώσεις στη χώρα. Γενικά παρατηρούμε ότι η λογική των σημερινών διοικούντων είναι να δρουν θεωρώντας ότι είναι υπεράνω ελέγχου, έχοντας εξασφαλίσει ασυλία από μεγάλη μερίδα ΜΜΕ.
Ενδεικτικά αναφέρονται :
● Η τιτλοποίηση των οφειλών, που είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη Διοίκηση και ήταν σχεδόν στο τελικό στάδιο με προοπτική είσπραξης περίπου 500 εκατ. ευρώ μέχρι τον Οκτώβριο του 2019 με ευνοϊκούς όρους, έχει παραπεμφθεί στις καλένδες. Έτσι αφενός η ΔΕΗ στερείται σήμερα πολύτιμη ρευστότητα και αφετέρου τυχόν νέα απόπειρα τιτλοποίησης θα γίνει με δυσμενέστερους όρους, λόγω της συγκυρίας και της αστάθειας των αγορών και πιθανά εις βάρος των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
● Το σχέδιο για τη διαχείριση και είσπραξη των οφειλών των 65.000 "τελικών" πελατών με οφειλές άνω των 3.000 ευρώ και συνολικά περί τα 700 εκατ. ευρώ το οποίο είχε αρχίσει να εφαρμόζεται από την προηγούμενη Διοίκηση, εγκαταλείφθηκε, με συνέπεια την πιθανή απώλεια πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
● Η διείσδυση της ΔΕΗ στην αγορά Φυσικού Αερίου είναι απογοητευτική
● Δεν υπάρχει καμία πρόοδος στις άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες για την ανάπτυξη της Επιχείρησης, όπως το Real Estate
● Η επέκταση της επιχειρηματικής δραστηριότητας της ΔΕΗ στο εξωτερικό έχει βαλτώσει
● Στο οργανόγραμμα της ΔΕΗ γίνεται πληθώρα αλλαγών κατά κανόνα χωρίς καμία λογική για τη λειτουργία της Επιχείρησης, με δημιουργία θέσεων με γνώμονα την ανάκληση των καθηκόντων άξιων στελεχών, που τίθενται στο περιθώριο και την προώθηση άλλων με κομματικά κριτήρια, Η «Εκτελεστική Επιτροπή» της ΔΕΗ με την δημιουργία 4 νέων θέσεων Γενικών Διευθυντών (11 από 7) και με τους τρείς (3) Αναπληρωτές Διευθύνοντες Συμβούλους έφθασε αισίως τα 15 μέλη, και δεν έχει πλέον καμιά λειτουργικότητα, πράγμα που υποσκάπτει τη συλλογικότητα στην άσκηση διοίκησης παραβιάζοντας στην ουσία το καταστατικό της. Αντίστοιχες αλλαγές με δημιουργία θέσεων ανώτατου επιπέδου γίνονται και στον ΔΕΔΔΗΕ, χωρίς να προκύπτουν από κάποιο σχέδιο, με τελικό αποτέλεσμα τη δημιουργία υψηλά αμειβόμενων θέσεων.
● Τον Ιανουάριο αποφασίστηκε η μείωση των ορίων ηλικίας των διευθυντικών στελεχών, με τροποποίηση, αυθαίρετα και χωρίς επιχειρηματική λογική, διάταξη του Κανονισμού του προσωπικού που ίσχυε από το 1974, όταν τα ηλικιακά δεδομένα ήταν πολύ δυσμενέστερα των σημερινών, και βέβαια χωρίς την οριζόμενη, από τις Συλλογικές Συμβάσεις, διαβούλευση με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Πραγματικός στόχος, όπως έδειξε η μετέπειτα πρακτική των εξαιρέσεων ήταν η απομάκρυνση άξιων στελεχών αλλά μη αρεστών με κριτήρια κάθε άλλο παρά επιχειρηματικά και υπηρεσιακά.
● Στις προσλήψεις ανώτερων στελεχών "από την αγορά", αντί της αξιοκρατίας, επικρατεί η λογική της "παρέας", με χαρακτηριστική την περίπτωση του προσληφθέντος στη θέση του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών με το φτωχότερο βιογραφικό όλων ανεξαιρέτως των προκατόχων του, και με προσόντα υπολειπόμενα πολλών στελεχών της ΔΕΗ. Γενικά στις αναθέσεις καθηκόντων στελεχών επικρατεί αυθαιρεσία και έλλειψη αξιοκρατίας, όπως με την τοποθέτηση δημοσιογράφου στη θέση του Διευθυντή Επικοινωνίας, η οποία δεν έχει στην κατοχή της πτυχίο Ανώτατης σχολής, γεγονός πρωτοφανές στα χρονικά της ΔΕΗ και σε πλήρη παράβαση του κανονισμού της.
● Στο Νομικό Σύμβουλο της ΔΕΗ ανατέθηκαν προσωρινά καθήκοντα Γενικού Διευθυντή νεοσύστατης Γενικής Διεύθυνσης με νομικά αλλά και άλλα αντικείμενα, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τις προβλέψεις του άρθρου 7 του Ν.4194/2013 που αφορά στον κώδικα περί δικηγόρων, σύμφωνα με το οποίο η άσκηση διοικητικών καθηκόντων είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα Δικηγόρου αλλά και το καταστατικό της επιχείρησης πού ορίζει ρητά και απολύτως εύλογα ότι ο νομικός σύμβουλος δεν είναι μέλος της εκτελεστικής επιτροπής αλλά μετέχει στις συνεδριάσεις της όταν καλείται χωρίς δικαίωμα ψήφου.
● Παρατηρείται πρόσληψη πληθώρας συμβουλευτικών οίκων με διαδικασίες express, με σοβαρά ερωτηματικά ως προς τη νομιμότητα, και ισχυρά αμφισβητούμενη χρησιμότητα.
Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω είναι να οξύνονται τα προβλήματα της ΔΕΗ, να δημιουργούνται νέα και εν τέλει να υποσκάπτεται το μέλλον της Επιχείρησης.
Τις τελευταίες εβδομάδες εξαιτίας της κρίσης έχουν καταρρεύσει οι διεθνείς τιμές των καυσίμων (πετρέλαιο- φυσικό αέριο) και, σε συνδυασμό με την πτώση της ζήτησης έχει καταρρεύσει η οριακή τιμή του συστήματος σε επίπεδα πρωτοφανή, πολύ κάτω και από τις τιμές των δημοπρασιών ΝΟΜΕ. Πρόκειται για συγκυρία εξαιρετικά ευνοϊκή για τη ΔΕΗ, ακόμη και εάν δεν μπορεί να εξαντλήσει όλα τα σχετικά οφέλη λόγω της υπολειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων, της συρρίκνωσης του μεριδίου στην παραγωγή, της αγοράς της αναγκαίας ενέργειας από τρίτους και την επιβάρυνσή της με τα πολύ υψηλά σταθερά κόστη των ορυχείων και των λιγνιτικών σταθμών.
Ανεξάρτητα πάντως από αυτά, δεν δικαιολογείται η διατήρηση του σημερινού περιθωρίου κέρδους, δηλ. η ΔΕΗ να προμηθεύεται την ηλεκτρική ενέργεια σε τιμές κάτω των 50 η και 40 ευρώ τη MWH και να την πωλεί πάνω από 100 ευρώ. Ενόψει της κατάστασης που διαμορφώνεται, των χειμαζομένων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, επιβάλλεται η αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής με μείωση των τιμών και αύξηση έκπτωσης συνέπειας, πράγμα πού θα τονώσει και τη δοκιμαζόμενη εισπραξιμότητα και τη ρευστότητα της επιχείρησης. Το ζήτημα για μία επιχείρηση σαν τη ΔΕΗ δεν είναι να εμφανιστούν συγκυριακά κέρδη, αλλά να μην υποσκάπτεται το μέλλον της με την απώλεια των πιο συνεπών πελατών της και παράλληλα να αποφεύγεται η επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Επειδή η σημασία και ο ρόλος της ΔΕΗ είναι κρίσιμος για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και για την πρόσβαση των πολιτών και επιχειρήσεων στο αγαθό του ηλεκτρισμού σε χαμηλό κόστος.
Επειδή η έλλειψη σχεδιασμού ενέχει σοβαρούς κινδύνους για το μέλλον της ΔΕΗ, της εταιρείας πυλώνα του ενεργειακού μας συστήματος.
Επειδή οι επιλογές της κυβέρνησης και της νέας διοίκησης της ΔΕΗ απαξιώνουν την εταιρεία και καθυστερούν απαραίτητες δράσεις και μέτρα για την βιωσιμότητα της ΔΕΗ
Επειδή το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας είναι καθοριστικής σημασίας για την οικονομία και την κοινωνία και η τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ σηματοδοτεί και επηρεάζει αποφασιστικά τις τιμές της αγοράς
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποιο είναι το Επιχειρησιακό Πλάνο της ΔΕΗ και πότε θα κατατεθεί στη Βουλή, όπως έχουμε ζητήσει και με βάση τους κανόνες του κοινοβουλευτικού ελέγχου;
2. Ποιο προβλέπεται να είναι το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μετά το 2023, οπότε προβλέπει η κυβέρνηση να κλείσουν όλες οι λειτουργούσες σήμερα λιγνιτικές μονάδες;
3. Ποιος είναι ο αριθμός και το προφίλ των πελατών από άποψη συνέπειας και ποσότητας καταναλισκόμενης ενέργειας που έχουν αποχωρήσει από τη ΔΕΗ από τον Οκτώβρη και εφεξής;
4. Ποιες ήταν οι εισπράξεις της ΔΕΗ ανά μήνα από το Σεπτέμβριο του 2019 μέχρι και τον Απρίλιο του 2020; Ποιες ήταν οι τιμολογήσεις ανά μήνα με βάση την καταμετρηθείσα τα αντίστοιχα διαστήματα ενέργεια;
5. Τι μέτρα λαμβάνονται για τη διαχείριση και είσπραξη των οφειλών των 65.000 μεγαλοοφειλετών τελικών πελατών; Ποιες προβλέψεις υπάρχουν για την είσπραξη μέρους έστω των 700 εκατ.ευρώ της συνολικής τους οφειλής ;
6. Ποια είναι η πορεία της τιτλοποίησης οφειλών; Πότε αναμένεται η ολοκλήρωση και η είσπραξη των σχετικών κονδυλίων; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις η/και ενδείξεις για τους όρους της τιτλοποίησης; Πως θα εξασφαλιστούν οι ανάγκες των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων στη διαδικασία τιτλοποίησης της νέας διοίκησης της ΔΕΗ;
7. Τι μέτρα τιμολογιακής πολιτικής σχεδιάζει η κυβέρνηση και η διοίκηση της ΔΕΗ αξιοποιώντας τα περιθώρια της σημερινής συγκυρίας για τη ανακούφιση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων;
8. Ποιοι συμβουλευτικοί οίκοι έχουν συμβληθεί με τη ΔΕΗ από τον Αύγουστο του 2019 μέχρι σήμερα, με ποιες διαδικασίες, με ποια τιμήματα και με ποιο αντικείμενο ο καθένας; Ποιοι ήταν οι συμμετέχοντες ανά διαδικασία επιλογής; Πόσες διαδικασίες πρόσληψης συμβούλων είναι σε εξέλιξη; Με ποιό αντικείμενο και προϋπολογιζόμενο τίμημα;
9. Πόσοι σύμβουλοι έχουν προσληφθεί με ατομικές συμβάσεις, με ποιο αντικείμενο ο καθένας και με ποια αμοιβή;
10. Ποιος είναι σήμερα ο αριθμός των πελατών της ΔΕΗ στην προμήθεια Φυσικού Αερίου; Ποιο είναι το μερίδιο της Επιχείρησης στη σχετική αγορά;
11. Τι προτίθεται να πράξει ο κ. Υπουργός με τις περιπτώσεις παραβίασης του κανονισμού και του καταστατικού της ΔΕΗ και του κώδικα περί Δικηγόρων που αναφέρθηκαν;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Φάμελλος Σωκράτης
Αβραμάκης Λευτέρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αμανατίδης Γιάννης
Αναγνωστοπούλου Σία
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανώλης
Καλαματιανός Διονύσης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Κατρούγκαλος Γιώργος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλης
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαϊλίδης Ανδρέας
Μουζάλας Γιάννης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νίκος
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Ελισάβετ (Μπέττυ)
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νίκος
Τσίπρας Γιώργος
Χαρίτου Δημήτρης (Τάκης)
Χαρίτσης Αλέξης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος
www.worldenergynews.gr
Επισημαίνουν ότι ο κύριος Χατζηδάκης αντί να προωθήσει την εκπόνηση ενός επιχειρησιακού σχεδίου για τη ΔΕΗ, συνεχίζοντας την προστασία των καταναλωτών από την προηγούμενη κυβέρνηση και τις ορθές πρωτοβουλίες της προηγούμενης Διοίκησης, επιδίδεται σε ένα επικοινωνιακό κρεσέντο καταστροφολογίας για τη μεγαλύτερη ενεργειακή εταιρεία της χώρας και πυλώνα του ενεργειακού μας συστήματος, ενώ δεν προχωρά στις σοβαρές μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η ΔΕΗ για να είναι βιώσιμη και ανταγωνιστική.
Όπως τονίζουν, η επικοινωνιακή προπαγάνδα της Νέας Δημοκρατίας τόσο προεκλογικά, όσο και αφού ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, είχε και έχει ως σκοπό να "στρώσει" επικοινωνιακά το έδαφος για τη βασική της επιδίωξη, που είναι η ιδιωτικοποίηση των βασικών ενεργειακών υποδομών, καθώς είναι πολύ δύσκολο να δικαιολογήσει το ξεπούλημα των ενεργειακών «ασημικών» της Ελλάδας, χωρίς επιπλέον να τον υποχρεώνει κανένα μνημόνιο.Έτσι όμως, η Ελλάδα θα στερηθεί σημαντικό τμήμα της δημόσιας περιουσίας αλλά και σημαντικά εργαλεία άσκησης ενεργειακής πολιτικής, που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα και την πορεία της Ελλάδας προς την Κλιματική Ουδετερότητα. Και μάλιστα όταν στις σημερινές συνθήκες της πανδημίας κατέστη πασίδηλη η βαρύτητα των δημόσιων εργαλείων άσκησης πολιτικής σε κρίσιμους τομείς όπως είναι και η ενέργεια.
Οι βουλευτές σχολιάζουν τη στρατηγική της κυβέρνησης στη ΔΕΗ, με τις υπέρογκες αυξήσεις και τη συρρίκνωση της έκπτωσης συνέπειας που είχε αποτέλεσμα την επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων κατά 500 εκατ. ευρώ, τη φυγή συνεπών πελατών από την επιχείρηση και τη μείωση της εισπραξιμότητας, την κατάργηση του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις, τη δημιουργία εργαζόμενων δύο ταχυτήτων, άστοχες παρεμβάσεις σε θέματα αρμοδιότητας της Διοίκησης, καθώς και τη θέσπιση της δυνατότητας αύξησης των αμοιβών υψηλόβαθμων στελεχών της Διοίκησης, και ιδιαίτερα σε ότι αφορά του Προέδρου και Διευθύνοντα Σύμβουλου, όπου η αμοιβή του έφθασε σε προκλητικά επίπεδα. Αναφέρονται επιπλέον στην πρόσφατη ρύθμιση στον αντι-περιβαλλοντικό νόμο για το ξεπούλημα του Δικτύου Μεταφοράς της χώρας μας, του ΑΔΜΗΕ, άλλη μία κίνηση «σωτηρίας» εκ μέρους της κυβέρνησης ΝΔ.
Υπογραμμίζουν τις σοβαρές παραλείψεις και καθυστερήσεις εκ μέρους της νέας διοίκησης της ΔΕΗ σχετικά με την υλοποίηση δρομολογημένων, από την προηγούμενη Διοίκηση, δράσεων που θα έδιναν σοβαρή ώθηση και στήριξη στην επιχείρηση ώστε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να αναπτυχθεί περαιτέρω όπως, η τιτλοποίηση οφειλών, η είσπραξη των οφειλών των 65.000 "τελικών" πελατών με οφειλές άνω των 3.000 ευρώ, η διείσδυση της ΔΕΗ στην αγορά Φυσικού Αερίου, η επέκταση της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε νέους κλάδους και στο εξωτερικό και η πρόσληψη πληθώρας συμβουλευτικών οίκων με διαδικασίες express, με σοβαρά ερωτηματικά ως προς τη νομιμότητα, και ισχυρά αμφισβητούμενη χρησιμότητα.
Ρωτούν συγκεκριμένα τον αρμόδιο Υπουργό αν υπάρχει και τι προβλέπει το Επιχειρησιακό Πλάνο της ΔΕΗ, ποιο προβλέπεται να είναι το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μετά το 2023, ποιος είναι ο αριθμός και το προφίλ των πελατών από άποψη συνέπειας και ποσότητας καταναλισκόμενης ενέργειας που έχουν αποχωρήσει από τη ΔΕΗ από τον Οκτώβρη και εφεξής, ποιες ήταν οι εισπράξεις της ΔΕΗ ανά μήνα από το Σεπτέμβριο του 2019 μέχρι και τον Απρίλιο του 2020, ποια είναι η πορεία της τιτλοποίησης οφειλών και είσπραξης μεγαλοοφειλετών, ποιοι συμβουλευτικοί οίκοι και ιδιώτες σύμβουλοι έχουν προσληφθεί από τη ΔΕΗ και με ποιο αντικείμενο, καθώς και το προτίθεται να πράξει ο κ. Υπουργός για τις περιπτώσεις παραβίασης του κανονισμού και του καταστατικού της ΔΕΗ και του κώδικα περί Δικηγόρων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Aθήνα, 18 Μαΐου 2020
Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: Κυβέρνηση και Διοίκηση οδηγούν τη ΔΕΗ σε αδιέξοδο
Η αποδοτική και αποτελεσματική λειτουργία των ενεργειακών φορέων και η εξασφάλιση της αδιάλειπτης πρόσβασης των πολιτών και των επιχειρήσεων στην ενέργεια, αλλά και η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας αποκτούν κρίσιμη σημασία στις κρίσιμες στιγμές που ζούμε, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Παρότι η ΔΕΗ είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και ο πυλώνας του ενεργειακού μας συστήματος, μόλις ο κος Χατζηδάκης ανέλαβε καθήκοντα, προτίμησε να επιδοθεί σε ένα κρεσέντο καταστροφολογίας, αντί να φροντίσει να ετοιμαστεί ένα επικαιροποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο, αξιοποιώντας και συνεχίζοντας την προστασία των καταναλωτών από την προηγούμενη κυβέρνηση και τις ορθές πρωτοβουλίες της προηγούμενης Διοίκησης.
Συνεχίζοντας και κλιμακώνοντας την προεκλογική της προπαγάνδα, η ΝΔ, μεταξύ των άλλων, μιλούσε για ζημιές ύψους 900 εκ. € το 2018, μέγεθος καθαρά λογιστικό αφού τελικά σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας ανέρχονταν σε 424 εκ €, και διαστρέβλωνε συστηματικά το νόημα της έκθεσης του ορκωτού ελεγκτή, προκειμένου να αποφανθεί ότι η ΔΕΗ είχε φτάσει στο χείλος της καταστροφής. Εκτός της απαξίωσης της ΔΕΗ, προχώρησε και στην απαξίωση του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ, κάνοντας δημόσιες τοποθετήσεις για κατάρρευση και μπλακ άουτ, ώστε να "στρώσει" επικοινωνιακά το έδαφος για τη βασική του επιδίωξη, που είναι η ιδιωτικοποίηση των βασικών ενεργειακών υποδομών, καθώς είναι πολύ δύσκολο να δικαιολογήσει το ξεπούλημα των ενεργειακών «ασημικών» της Ελλάδας, χωρίς επιπλέον να τον υποχρεώνει κανένα μνημόνιο. Έτσι όμως, η Ελλάδα θα στερηθεί σημαντικό τμήμα της δημόσιας περιουσίας αλλά και σημαντικά εργαλεία άσκησης ενεργειακής πολιτικής, που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα και την πορεία της Ελλάδας προς την Κλιματική Ουδετερότητα. Και μάλιστα όταν στις σημερινές συνθήκες της πανδημίας κατέστη πασίδηλη η βαρύτητα των δημόσιων εργαλείων άσκησης πολιτικής σε κρίσιμους τομείς όπως είναι και η ενέργεια.
Η κυβέρνηση επέλεξε την 1/9/2019 να προχωρήσει σε υπέρογκες αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ και σε συρρίκνωση της έκπτωσης συνέπειας, με επιχείρημα την καταστροφολογία που ανέπτυξε, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων κατά 500 εκατ. ευρώ, τη φυγή συνεπών πελατών από την επιχείρηση και τη μείωση της εισπραξιμότητας.
Στο πλαίσιο της ίδιας πολιτικής της κυβέρνησης, ακολούθησαν αλυσιδωτές αυξήσεις σε υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης, σε δημοτικά τέλη και άλλες αναγκαίες υπηρεσίες αναγκαίων κοινωνικών αγαθών.
Ακολούθησε ο Ν.4643/19, με τον οποίο καταργήθηκε στην ουσία το ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις στη ΔΕΗ, όπως και θεμελιώδεις διατάξεις των συλλογικών συμβάσεων του προσωπικού, δημιουργήθηκαν εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων, έγιναν άστοχες παρεμβάσεις σε θέματα αρμοδιότητας της Διοίκησης και θεσπίστηκε η δυνατότητα αύξησης των αμοιβών υψηλόβαθμων στελεχών της Διοίκησης, και ιδιαίτερα σε ότι αφορά του Προέδρου και Διευθύνοντα Σύμβουλου, που η αμοιβή του έφθασε σε προκλητικά επίπεδα.
Στην ίδια λογική, ο κ. Χατζηδάκης, με τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΔΕΗ, συνέχισε απτόητος την επιχείρηση παραπλάνησης των Ελλήνων πολιτών μιλώντας για ζημιές της επιχείρησης 1,6 δισ. ευρώ το 2019,τις οποίες απέδωσε όπως πάντα στο ΣΥΡΙΖΑ. Ανέφερε μάλιστα ότι εάν δεν λαμβάνονταν τα “μαγικά” μέτρα τού Σεπτεμβρίου οι ζημιές θα ήταν μεγαλύτερες. Έτσι ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος φαίνεται ότι αισθάνεται ακόμη ότι βρίσκεται στην αντιπολίτευση χρησιμοποιεί ένα καθαρά λογιστικό στοιχείο, όπως εξ άλλου έκανε και με τα αποτελέσματα του 2018, για να διογκώσει τις ζημιές, το πραγματικό ύψος των οποίων συμπεριλαμβανομένων των αποσβέσεων και των φόρων σύμφωνα με την ανακοίνωση της επιχείρησης ήταν 424 εκατ. Ευρώ. Όσο για τα περιβόητα μέτρα του Σεπτεμβρίου, ας κάνει τον κόπο να ρωτήσει τους καταναλωτές, ειδικότερα αυτές τις μέρες που λαμβάνουν τους φουσκωμένους λογαριασμούς με τις αυξημένες καταναλώσεις του χειμώνα.
Τελευταίο κατόρθωμα του “σωτήρα” κ. Χατζηδάκη ήταν το αντιπεριβαλλοντικό νομοθέτημα στο οποίο μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δυνατότητα μείωσης της συμμετοχής του δημοσίου και συνακόλουθα του ελέγχου στον ΑΔΜΗΕ.
Σε αντίθεση με τα ανωτέρω, δεν έχουν μέχρι σήμερα αναληφθεί ουσιαστικές πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη της ΔΕΗ, από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και τη νέα -παχυλά αμειβόμενη- διοίκηση της ΔΕΗ.
Δεν έχει δημοσιοποιηθεί το Επιχειρησιακό Πλάνο της ΔΕΗ, αν βέβαια υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο, ούτε στη Βουλή παρά την κατάθεση ερώτησης και ΑΚΕ, ούτε στους εργαζομένους και στα στελέχη που υποτίθεται ότι θα κληθούν να το εφαρμόσουν, ούτε και στους μετόχους της επιχείρησης. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος έχει περιοριστεί στην παρουσίαση βασικών αξόνων χωρίς κανένα τεχνικο-οικονομικό στοιχείο, στο πλαίσιο απλά της επικοινωνιακής τακτικής στην οποία επιδίδεται συστηματικά όπως και οι προϊστάμενοί του στην κυβέρνηση.
Στο ίδιο πλαίσιο, προβαίνει σε πανηγυρικές δηλώσεις για λειτουργική κερδοφορία 650 έως 700 εκατ. ευρώ για το 2020, και αναμασά την προπαγάνδα ότι η ΔΕΗ ήταν στο χείλος του γκρεμού από το οποίο την έσωσε. Πέρα όμως από τα επικοινωνιακά τεχνάσματα, η διοίκηση του απλώς αγνοείται. Είναι ενδεικτικό το κλείσιμο των καταστημάτων της ΔΕΗ σε όλη τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, αλλά και η δική του απουσία, καθώς και του συνόλου σχεδόν των ανώτατων στελεχών από τα γραφεία της επιχείρησης, με παραλυτικές επιπτώσεις στη λειτουργία της.
Η ανάγκη ενεργοποίησης της κυβέρνησης και της διοίκησης της ΔΕΗ, πέρα από επικοινωνιακές πομφόλυγες, στη βάση ενός σύγχρονου και επιχειρησιακού σχεδίου καθίσταται ακόμα πιο σημαντική αν λάβουμε υπόψη ότι το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το 2023 προβλέπεται να συρρικνωθεί ακόμη και κάτω του 30%. Οπότε προκύπτει το σοβαρό ερώτημα με ποιες επενδύσεις, σε ποιο χρονοδιάγραμμα και με ποια χρηματοδότηση θα καλύψει η ΔΕΗ την παραγωγή ή την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται για να καλύψει το μερίδιό της στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας; Εκτός εάν στις προθέσεις της κυβέρνησης και της Διοίκησης είναι η συρρίκνωση του μεριδίου της επιχείρησης, με εκμηδένιση του ρόλου της στην αγορά, σενάριο εφιαλτικό με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην οικονομία και στην κοινωνία.
Πέρα όμως από τις σοβαρές παραλείψεις διαπιστώνονται σοβαρές καθυστερήσεις από τη νέα διοίκηση της ΔΕΗ στην υλοποίηση δρομολογημένων δράσεων, από την προηγούμενη Διοίκηση, που θα έδιναν σοβαρή ώθηση και στήριξη στην επιχείρηση ώστε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να αναπτυχθεί περαιτέρω.
Επιπλέον επαναφέρονται πρακτικές ασύμβατες με κάθε επιχειρηματική λογική, αλλά αντίστοιχες με παλαιοκομματικές πρακτικές, στη λογική ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις είναι τσιφλίκι της εκάστοτε κυβέρνησης, από τις οποίες τόσα δεινά έχουν προκληθεί στη ΔΕΗ αλλά και στον υπόλοιπο Δημόσιο τομέα από τον πάλαι ποτέ δικομματισμό, με δραματικές επιπτώσεις στη χώρα. Γενικά παρατηρούμε ότι η λογική των σημερινών διοικούντων είναι να δρουν θεωρώντας ότι είναι υπεράνω ελέγχου, έχοντας εξασφαλίσει ασυλία από μεγάλη μερίδα ΜΜΕ.
Ενδεικτικά αναφέρονται :
● Η τιτλοποίηση των οφειλών, που είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη Διοίκηση και ήταν σχεδόν στο τελικό στάδιο με προοπτική είσπραξης περίπου 500 εκατ. ευρώ μέχρι τον Οκτώβριο του 2019 με ευνοϊκούς όρους, έχει παραπεμφθεί στις καλένδες. Έτσι αφενός η ΔΕΗ στερείται σήμερα πολύτιμη ρευστότητα και αφετέρου τυχόν νέα απόπειρα τιτλοποίησης θα γίνει με δυσμενέστερους όρους, λόγω της συγκυρίας και της αστάθειας των αγορών και πιθανά εις βάρος των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
● Το σχέδιο για τη διαχείριση και είσπραξη των οφειλών των 65.000 "τελικών" πελατών με οφειλές άνω των 3.000 ευρώ και συνολικά περί τα 700 εκατ. ευρώ το οποίο είχε αρχίσει να εφαρμόζεται από την προηγούμενη Διοίκηση, εγκαταλείφθηκε, με συνέπεια την πιθανή απώλεια πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
● Η διείσδυση της ΔΕΗ στην αγορά Φυσικού Αερίου είναι απογοητευτική
● Δεν υπάρχει καμία πρόοδος στις άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες για την ανάπτυξη της Επιχείρησης, όπως το Real Estate
● Η επέκταση της επιχειρηματικής δραστηριότητας της ΔΕΗ στο εξωτερικό έχει βαλτώσει
● Στο οργανόγραμμα της ΔΕΗ γίνεται πληθώρα αλλαγών κατά κανόνα χωρίς καμία λογική για τη λειτουργία της Επιχείρησης, με δημιουργία θέσεων με γνώμονα την ανάκληση των καθηκόντων άξιων στελεχών, που τίθενται στο περιθώριο και την προώθηση άλλων με κομματικά κριτήρια, Η «Εκτελεστική Επιτροπή» της ΔΕΗ με την δημιουργία 4 νέων θέσεων Γενικών Διευθυντών (11 από 7) και με τους τρείς (3) Αναπληρωτές Διευθύνοντες Συμβούλους έφθασε αισίως τα 15 μέλη, και δεν έχει πλέον καμιά λειτουργικότητα, πράγμα που υποσκάπτει τη συλλογικότητα στην άσκηση διοίκησης παραβιάζοντας στην ουσία το καταστατικό της. Αντίστοιχες αλλαγές με δημιουργία θέσεων ανώτατου επιπέδου γίνονται και στον ΔΕΔΔΗΕ, χωρίς να προκύπτουν από κάποιο σχέδιο, με τελικό αποτέλεσμα τη δημιουργία υψηλά αμειβόμενων θέσεων.
● Τον Ιανουάριο αποφασίστηκε η μείωση των ορίων ηλικίας των διευθυντικών στελεχών, με τροποποίηση, αυθαίρετα και χωρίς επιχειρηματική λογική, διάταξη του Κανονισμού του προσωπικού που ίσχυε από το 1974, όταν τα ηλικιακά δεδομένα ήταν πολύ δυσμενέστερα των σημερινών, και βέβαια χωρίς την οριζόμενη, από τις Συλλογικές Συμβάσεις, διαβούλευση με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Πραγματικός στόχος, όπως έδειξε η μετέπειτα πρακτική των εξαιρέσεων ήταν η απομάκρυνση άξιων στελεχών αλλά μη αρεστών με κριτήρια κάθε άλλο παρά επιχειρηματικά και υπηρεσιακά.
● Στις προσλήψεις ανώτερων στελεχών "από την αγορά", αντί της αξιοκρατίας, επικρατεί η λογική της "παρέας", με χαρακτηριστική την περίπτωση του προσληφθέντος στη θέση του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών με το φτωχότερο βιογραφικό όλων ανεξαιρέτως των προκατόχων του, και με προσόντα υπολειπόμενα πολλών στελεχών της ΔΕΗ. Γενικά στις αναθέσεις καθηκόντων στελεχών επικρατεί αυθαιρεσία και έλλειψη αξιοκρατίας, όπως με την τοποθέτηση δημοσιογράφου στη θέση του Διευθυντή Επικοινωνίας, η οποία δεν έχει στην κατοχή της πτυχίο Ανώτατης σχολής, γεγονός πρωτοφανές στα χρονικά της ΔΕΗ και σε πλήρη παράβαση του κανονισμού της.
● Στο Νομικό Σύμβουλο της ΔΕΗ ανατέθηκαν προσωρινά καθήκοντα Γενικού Διευθυντή νεοσύστατης Γενικής Διεύθυνσης με νομικά αλλά και άλλα αντικείμενα, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τις προβλέψεις του άρθρου 7 του Ν.4194/2013 που αφορά στον κώδικα περί δικηγόρων, σύμφωνα με το οποίο η άσκηση διοικητικών καθηκόντων είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα Δικηγόρου αλλά και το καταστατικό της επιχείρησης πού ορίζει ρητά και απολύτως εύλογα ότι ο νομικός σύμβουλος δεν είναι μέλος της εκτελεστικής επιτροπής αλλά μετέχει στις συνεδριάσεις της όταν καλείται χωρίς δικαίωμα ψήφου.
● Παρατηρείται πρόσληψη πληθώρας συμβουλευτικών οίκων με διαδικασίες express, με σοβαρά ερωτηματικά ως προς τη νομιμότητα, και ισχυρά αμφισβητούμενη χρησιμότητα.
Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω είναι να οξύνονται τα προβλήματα της ΔΕΗ, να δημιουργούνται νέα και εν τέλει να υποσκάπτεται το μέλλον της Επιχείρησης.
Τις τελευταίες εβδομάδες εξαιτίας της κρίσης έχουν καταρρεύσει οι διεθνείς τιμές των καυσίμων (πετρέλαιο- φυσικό αέριο) και, σε συνδυασμό με την πτώση της ζήτησης έχει καταρρεύσει η οριακή τιμή του συστήματος σε επίπεδα πρωτοφανή, πολύ κάτω και από τις τιμές των δημοπρασιών ΝΟΜΕ. Πρόκειται για συγκυρία εξαιρετικά ευνοϊκή για τη ΔΕΗ, ακόμη και εάν δεν μπορεί να εξαντλήσει όλα τα σχετικά οφέλη λόγω της υπολειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων, της συρρίκνωσης του μεριδίου στην παραγωγή, της αγοράς της αναγκαίας ενέργειας από τρίτους και την επιβάρυνσή της με τα πολύ υψηλά σταθερά κόστη των ορυχείων και των λιγνιτικών σταθμών.
Ανεξάρτητα πάντως από αυτά, δεν δικαιολογείται η διατήρηση του σημερινού περιθωρίου κέρδους, δηλ. η ΔΕΗ να προμηθεύεται την ηλεκτρική ενέργεια σε τιμές κάτω των 50 η και 40 ευρώ τη MWH και να την πωλεί πάνω από 100 ευρώ. Ενόψει της κατάστασης που διαμορφώνεται, των χειμαζομένων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, επιβάλλεται η αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής με μείωση των τιμών και αύξηση έκπτωσης συνέπειας, πράγμα πού θα τονώσει και τη δοκιμαζόμενη εισπραξιμότητα και τη ρευστότητα της επιχείρησης. Το ζήτημα για μία επιχείρηση σαν τη ΔΕΗ δεν είναι να εμφανιστούν συγκυριακά κέρδη, αλλά να μην υποσκάπτεται το μέλλον της με την απώλεια των πιο συνεπών πελατών της και παράλληλα να αποφεύγεται η επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Επειδή η σημασία και ο ρόλος της ΔΕΗ είναι κρίσιμος για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και για την πρόσβαση των πολιτών και επιχειρήσεων στο αγαθό του ηλεκτρισμού σε χαμηλό κόστος.
Επειδή η έλλειψη σχεδιασμού ενέχει σοβαρούς κινδύνους για το μέλλον της ΔΕΗ, της εταιρείας πυλώνα του ενεργειακού μας συστήματος.
Επειδή οι επιλογές της κυβέρνησης και της νέας διοίκησης της ΔΕΗ απαξιώνουν την εταιρεία και καθυστερούν απαραίτητες δράσεις και μέτρα για την βιωσιμότητα της ΔΕΗ
Επειδή το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας είναι καθοριστικής σημασίας για την οικονομία και την κοινωνία και η τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ σηματοδοτεί και επηρεάζει αποφασιστικά τις τιμές της αγοράς
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποιο είναι το Επιχειρησιακό Πλάνο της ΔΕΗ και πότε θα κατατεθεί στη Βουλή, όπως έχουμε ζητήσει και με βάση τους κανόνες του κοινοβουλευτικού ελέγχου;
2. Ποιο προβλέπεται να είναι το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μετά το 2023, οπότε προβλέπει η κυβέρνηση να κλείσουν όλες οι λειτουργούσες σήμερα λιγνιτικές μονάδες;
3. Ποιος είναι ο αριθμός και το προφίλ των πελατών από άποψη συνέπειας και ποσότητας καταναλισκόμενης ενέργειας που έχουν αποχωρήσει από τη ΔΕΗ από τον Οκτώβρη και εφεξής;
4. Ποιες ήταν οι εισπράξεις της ΔΕΗ ανά μήνα από το Σεπτέμβριο του 2019 μέχρι και τον Απρίλιο του 2020; Ποιες ήταν οι τιμολογήσεις ανά μήνα με βάση την καταμετρηθείσα τα αντίστοιχα διαστήματα ενέργεια;
5. Τι μέτρα λαμβάνονται για τη διαχείριση και είσπραξη των οφειλών των 65.000 μεγαλοοφειλετών τελικών πελατών; Ποιες προβλέψεις υπάρχουν για την είσπραξη μέρους έστω των 700 εκατ.ευρώ της συνολικής τους οφειλής ;
6. Ποια είναι η πορεία της τιτλοποίησης οφειλών; Πότε αναμένεται η ολοκλήρωση και η είσπραξη των σχετικών κονδυλίων; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις η/και ενδείξεις για τους όρους της τιτλοποίησης; Πως θα εξασφαλιστούν οι ανάγκες των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων στη διαδικασία τιτλοποίησης της νέας διοίκησης της ΔΕΗ;
7. Τι μέτρα τιμολογιακής πολιτικής σχεδιάζει η κυβέρνηση και η διοίκηση της ΔΕΗ αξιοποιώντας τα περιθώρια της σημερινής συγκυρίας για τη ανακούφιση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων;
8. Ποιοι συμβουλευτικοί οίκοι έχουν συμβληθεί με τη ΔΕΗ από τον Αύγουστο του 2019 μέχρι σήμερα, με ποιες διαδικασίες, με ποια τιμήματα και με ποιο αντικείμενο ο καθένας; Ποιοι ήταν οι συμμετέχοντες ανά διαδικασία επιλογής; Πόσες διαδικασίες πρόσληψης συμβούλων είναι σε εξέλιξη; Με ποιό αντικείμενο και προϋπολογιζόμενο τίμημα;
9. Πόσοι σύμβουλοι έχουν προσληφθεί με ατομικές συμβάσεις, με ποιο αντικείμενο ο καθένας και με ποια αμοιβή;
10. Ποιος είναι σήμερα ο αριθμός των πελατών της ΔΕΗ στην προμήθεια Φυσικού Αερίου; Ποιο είναι το μερίδιο της Επιχείρησης στη σχετική αγορά;
11. Τι προτίθεται να πράξει ο κ. Υπουργός με τις περιπτώσεις παραβίασης του κανονισμού και του καταστατικού της ΔΕΗ και του κώδικα περί Δικηγόρων που αναφέρθηκαν;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Φάμελλος Σωκράτης
Αβραμάκης Λευτέρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αμανατίδης Γιάννης
Αναγνωστοπούλου Σία
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανώλης
Καλαματιανός Διονύσης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Κατρούγκαλος Γιώργος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλης
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαϊλίδης Ανδρέας
Μουζάλας Γιάννης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νίκος
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Ελισάβετ (Μπέττυ)
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νίκος
Τσίπρας Γιώργος
Χαρίτου Δημήτρης (Τάκης)
Χαρίτσης Αλέξης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος
www.worldenergynews.gr