Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Σδούκου: ΑΠΕ, εξοικονόμηση και ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο της στρατηγικής του ΥΠΕΝ

Σδούκου: ΑΠΕ, εξοικονόμηση και ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο της στρατηγικής του ΥΠΕΝ
Tα επόμενα έτη αναμένεται η περαιτέρω διείσδυση της παραγωγής ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας να μειώσει περαιτέρω το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, είπε μεταξύ άλλων η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων του ΥΠΕΝ

Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τα προγράμματα εξοικονόμησης και η Ηλεκτροκίνηση εξακολουθούν να βρίσκονται στο επίκεντρο της στρατηγικής του υπουργείου και μάλιστα μέσα στους επόμενους μήνες θα ανακοινωθούν νέες δράσεις και μέτρα για την ταχύτερη υλοποίηση των επενδύσεων στους συγκεκριμένους τομείς.
Αυτά αναφέρει και αναλύει μεταξύ άλλων, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, σε συνέντευξη που παραχωρεί στο insider.gr.

Η κυβέρνηση έχει μια φιλόδοξη «πράσινη» ατζέντα, η Ελλάδα είναι ανάμεσα στα πιο φιλόδοξα κράτη για την Πράσινη Συμφωνία. Η πανδημία δημιουργεί νέες συνθήκες στην αγορά και προκλήσεις για την «επόμενη ημέρα». Κάποιοι κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι οι νέες συνθήκες ίσως να μεταθέσουν χρονικά το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης της κυβέρνησης…

Αντιλαμβάνομαι τις ανησυχίες που εκδηλώνονται για την επόμενη μέρα. Είναι, πράγματι, ένα απαιτητικό και σύνθετο εγχείρημα, αλλά οφείλουμε να πετύχουμε και θα πετύχουμε. Πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να συνειδητοποιήσουμε όλοι, ότι η απολιγνιτοποίηση είναι ήδη εδώ και θα την φθάσουμε έως το τέλος. Αυτή είναι και παραμένει αμετάβλητη η στρατηγική της κυβέρνησης. Σας αναφέρω ενδεικτικά, πως τον περασμένο Μάρτιο, η συμμετοχή του λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα της χώρας ήταν μόλις 11%, όταν παλιότερα άγγιζε το 40-50%. Προ ημερών δε, και συγκεκριμένα στις 30 Απριλίου, σταμάτησε την λειτουργία του η λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ στο Αμύνταιο. Η τηλεθέρμανση του Αμυνταίου θα λειτουργεί από τον Οκτώβριο με βιομάζα! Όπως βλέπετε λοιπόν, η απολιγνιτοποίηση έχει ήδη ξεκινήσει. Η κυβέρνηση προχωρά με σχέδιο και έχει θέσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Ήδη έχουν ληφθεί οι πρώτες αποφάσεις για παροχή Φυσικού Αερίου στις τηλεθερμάνσεις και για δίκτυα Φυσικού Αερίου στην Φλώρινα και την Μεγαλόπολη. Καμιά πόλη δεν θα μείνει χωρίς θέρμανση μετά την παύση της λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων. Η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου των εν λόγω περιοχών, από τον ρυπογόνο λιγνίτη στις πράσινα ΑΠΕ είναι στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης με την εγκατάσταση 2 GW στην Δυτ. Μακεδονία και 1 GW στην Μεγαλόπολη.  Η Ε.Ε. με το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα χρηματοδοτήσει, σε μεγάλο βαθμό, τα έργα που θα υλοποιηθούν. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι για να διεκδικήσουμε υψηλή χρηματοδότηση από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι άμεσα και με συγκεκριμένες προτάσεις. Για το λόγο αυτό θέλω να τονίσω ότι έχουν ήδη ξεκινήσει εντατικά οι εργασίες της Συντονιστικής Επιτροπής, υπό τον κ. Μουσουρούλη, που θα καταρτίσει το αναπτυξιακό σχέδιο για τις περιοχές αυτές, με την πολύτιμη συνεισφορά των τοπικών αρχών και της τοπικής κοινωνίας. Πιστεύω ότι η κρίση του κορονοϊού όχι μόνο δεν θα καθυστερήσει την απολιγνιτοποίηση, αλλά θα αναδείξει ακόμη περισσότερο την ανάγκη για την βιώσιμη ανάπτυξη ενός νέου παραγωγικού μοντέλου στις περιοχές αυτές, που θα παρέχει περισσότερες θέσεις εργασίας και απείρως καλύτερες προοπτικές.  

Τι κίνητρα θα δώσετε σε ιδιώτες και μικρομεσαίους για την ανάπτυξη πρωτοβουλιών πράσινης ενέργειας (με αφορμή και την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τις ΑΠΕ);

Το Υπουργείο έχει δώσει ξεκάθαρα το στίγμα του σε αυτό το θέμα. Εδώ και περίπου ένα χρόνο προνοεί, με τη διαρκή λήψη  μέτρων, ώστε να διευκολύνει την εγκατάσταση νέων σταθμών ΑΠΕ, τόσο από μεγάλους όσο και από μικρούς και μικρομεσαίους επενδυτές, με στόχο, όχι μόνο την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και Κλίμα (ΕΣΕΚ), αλλά παράλληλα τη μείωση του ενεργειακού κόστους για τους καταναλωτές και την τόνωση της ανάπτυξης, μέσω επενδύσεων σε σταθμούς ΑΠΕ. Λάβετε υπόψη ότι την περίοδο που διανύουμε, το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ, όπως για παράδειγμα φωτοβολταϊκούς και αιολικούς, έχει μειωθεί δραστικά. Μπορώ να σας βεβαιώσω ότι είναι συγκρίσιμο με το κόστος ηλεκτροπαραγωγής από  συμβατικές μονάδες, ενώ είναι αρκετά χαμηλότερο και από εκείνο που πληρώνουν οι καταναλωτές, μέσα από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.

Παράλληλα, τα επόμενα έτη αναμένεται η περαιτέρω διείσδυση της παραγωγής ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας να μειώσει περαιτέρω το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι ήδη μεγάλος ο κατάλογος των δράσεων και των μέτρων που έχουμε υιοθετήσει έως τώρα. Σας εγγυώμαι ότι θα συνεχίσει να μεγαλώνει τους επόμενους μήνες, προκειμένου να στηριχτούν οι  επενδύσεις για την εγκατάσταση νέων σταθμών ΑΠΕ, από όλο το φάσμα των ιδιωτών. Δεν έχει στεγνώσει ακόμη το μελάνι από την ψήφιση του νόμου στον οποίο προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η επιτάχυνση και απλοποίηση της του πρώτου σταδίου αδειοδότησης των ΑΠΕ. Τούτο σημαίνει ότι τα δύο χρόνια αναμονής για τον υποψήφιο επενδυτή που ξέραμε έως τώρα, ψαλιδίζονται στις μόλις 40 ημέρες. Ψηφιοποιούμε όλη τη διαδικασία. Αποδείξαμε στην πράξη την εκπεφρασμένη προτεραιότητα της κυβέρνησης να θέσει σε πλήρη εφαρμογή όλα τα προαπαιτούμενα ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της εθνικής ενεργειακής και κλιματικής στρατηγικής, για μεγάλη ενίσχυση των «καθαρών» μορφών ενέργειας και μείωση των εκπομπών ρύπων κατά την επόμενη δεκαετία. Στους αμέσως επόμενους στόχους θέτω την περαιτέρω ενίσχυση της αυτοπαραγωγής, με ενεργειακό συμψηφισμό, όπως ο συνδυασμός της αυτοπαραγωγής με συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Έργα που συνιστούν επενδύσεις μικρής κλίμακας, είναι ιδανικά για μικρομεσαίους επενδυτές και οδηγούν σε σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους. Για να δώσω ένα παράδειγμα, ένα μικρό φ/β σήμερα έχει κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας περίπου 60 €/MWh, το οποίο βαίνει συνεχώς μειούμενο, όταν οι χρεώσεις του ρεύματος και των λοιπών ρυθμιζόμενων χρεώσεων που πληρώνει ο απλός καταναλωτής είναι αρκετά υψηλότερες. Να σας ενημερώσω, ακόμη πως βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τους Διαχειριστές ώστε στη Β’ Φάση της αναμόρφωσης της αδειοδοτικής διαδικασίας των σταθμών ΑΠΕ, να υπάρξουν προβλέψεις για την αλλαγή του τρόπου ανάπτυξης και επέκτασης των δικτύων, ώστε όλοι οι μικροί επενδυτές που αδυνατούν, σήμερα, να συνδεθούν στο δίκτυο λόγω του υφιστάμενου κορεσμού του, να έχουν επιτέλους τη δυνατότητα να υλοποιήσουν το έργο τους. Δεν σας κρύβω δε, πως το όραμά μας είναι, μέσω της διεσπαρμένης παραγωγής ΑΠΕ να έχουμε "win -win" αποτελέσματα. 

  • Τόνωση της ανάπτυξης σε όλη τη χώρα μέσω της εγκατάστασης νέων σταθμών ΑΠΕ
  • Μείωση του ενεργειακού κόστους
  • Μείωση της ενεργειακής εξάρτησης
  • Καθαρότερο περιβάλλον

Πώς αναμένεται να προχωρήσει η υλοποίηση των προγραμμάτων ενεργειακής εξοικονόμησης για κατοικίες αλλά και για δημόσια κτήρια;

Το Υπουργείο ετοιμάζεται να   προχωρήσει τόσο στον επόμενο κύκλο του προγράμματος «Εξοικονομώ Κατ’Οίκον», που αποτελεί ένα από τα γνωστότερα, μακροβιότερα και πιο επωφελή προγράμματα για τους πολίτες, όσο και στο «Ηλέκτρα», δηλαδή, το αντίστοιχο πρόγραμμα επεμβάσεων βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης για τα δημόσια κτήρια. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, άλλωστε, ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει θέσει πολύ ψηλά τον πήχη για την ενεργειακή απόδοση και εξοικονόμηση, στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ. Ειδικότερα, το «Εξοικονομώ κατ’Οίκον» θα χρηματοδοτήσει συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε κατοικίες σε όλη την χώρα, με συγκεκριμένα κριτήρια και στόχους εξοικονόμησης ενέργειας. Αυτές τις ημέρες επικαιροποιούμε τις επιλέξιμες παρεμβάσεις, τα κόστη, τα ποσοστά επιδότησης και όλες τις υπόλοιπες τεχνικές λεπτομέρειες του προγράμματος. Ελπίζουμε πως, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, θα ανακοινώσουμε τη μορφή που θα προσλάβει ο νέος κύκλος, την ημερομηνία έναρξης του προγράμματος, τις τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία. Όσον αφορά στο «Ηλέκτρα», είναι, όπως γνωρίζετε, το αντίστοιχο πρόγραμμα για τα κτίρια του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Περιλαμβάνει και αυτό –μεταξύ άλλων- συγκεκριμένες παρεμβάσεις, κριτήρια, ποσοστά επιδότησης, στόχους ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης ενέργειας. Υπάρχει ωστόσο μια σημαντική και ειδοποιός διαφορά, καθώς το «Ηλέκτρα» στοχεύει και στην ενεργοποίηση των Εταιρειών Ενεργειακών Υπηρεσιών (ESCOs). Και τούτο διότι βασική παράμετρος του προγράμματος θα είναι η συμμετοχή των εν λόγω εταιρειών, τόσο στο επίπεδο της μελέτης και υλοποίησης, όσο και στο επίπεδο χρηματοδότησης των επιλέξιμων και εγκεκριμένων παρεμβάσεων.

Με αυτό τον τρόπο στοχεύουμε στη μόχλευση των απαραίτητων ιδιωτικών πόρων, στην τεχνική αρτιότητα των παρεμβάσεων, καθώς και στην μεγιστοποίηση της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης. Και αυτό το πρόγραμμα σκοπεύουμε να ανακοινώσουμε και να ενεργοποιήσουμε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Η ραγδαία μείωση στις συγκεντρώσεις ρύπων πάνω από τις μεγάλες πόλεις εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που ελήφθησαν για να αντιμετωπιστεί η εξάπλωση του κορονοϊού, ανέδειξε το πόσο πολύτιμη θα είναι στο μέλλον η στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Σε ποιό στάδιο βρίσκεται ο σχεδιασμός του Υπουργείου;

Πράγματι, παρατηρήσαμε με μεγάλη ικανοποίηση το πόσο άλλαξαν τα δεδομένα με την ατμοσφαιρική ρύπανση στις ελληνικές πόλεις κατά το διάστημα που ίσχυσαν οι περιορισμοί στην κυκλοφορία, λόγω της πανδημίας. Αυτή η αλλαγή στην ποιότητα του αέρα οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό, στο ότι υποχρεωθήκαμε να βγάλουμε τα ποδήλατα από τις αποθήκες μας και να τα χρησιμοποιήσουμε αντί των ρυπογόνων ΙΧ που παρέμειναν για εβδομάδες στα γκαράζ μας.  Αυτή η ευπρόσδεκτη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης -που συνέπεσε με την αυστηρή καραντίνα σε παγκόσμιο επίπεδο- μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί. Γνωρίζουμε πως ο τομέας των οδικών μεταφορών ευθύνεται, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Οπότε δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη το γεγονός πως οι αέριοι ρύποι μειώθηκαν στο μισό σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις στην περίοδο της καραντίνας, ενώ και στην Ελλάδα είχαμε αντίστοιχες μειώσεις των ρύπων που σχετίζονται με την κίνηση οχημάτων, κυρίως στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Ακριβώς για το σκοπό αυτό εργαζόμαστε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εδώ και πολλούς μήνες, πάνω στο project της προώθησης της ηλεκτροκίνησης και των οικολογικών μετακινήσεων, ώστε κάποια ημέρα στο όχι πολύ μακρινό μέλλον, ο καθαρός αέρας να είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση που προέκυψε συμπτωματικά. Σύντομα θα είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε μια δράση, που θα επιδοτεί, με τη μορφή οικολογικού bonus, την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων όλων των κατηγοριών, δηλαδή ηλεκτρικά ποδήλατα,δίκυκλα, ΙΧ και ταξί. Εκτός από αυτή τη δράση, θα ήθελα να σας ενημερώσω πως βρισκόμαστε στα τελικά στάδια προετοιμασίας νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση, μέσω του οποίου θα διευκολύνεται η διείσδυσή της με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.

Ενδεικτικά σας αναφέρω πως καθορίζουμε τις υποχρεώσεις των φορέων της αγοράς υπηρεσιών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ επιβάλλουμε την εγκατάσταση κατάλληλης ηλεκτρολογικής υποδομής, σε ποσοστό των θέσεων στάθμευσης στα νέα κτήρια, ώστε να επιτραπεί σε μεταγενέστερο χρόνο η φόρτιση ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ακόμη θεσμοθετούμε την υιοθέτηση γενναίων κινήτρων, φορολογικού χαρακτήρα, προς τις επιχειρήσεις, που θα κάνουν ακόμα πιο ελκυστική την απόκτηση και χρήση ΗΟ, καθώς και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης από αυτές. Πρέπει να ανοίξουμε όλες τις πτυχές της αγοράς ηλεκτροκίνησης αν θέλουμε να έχουμε πραγματικά "πράσινες" μετακινήσεις. Χρειαζόμαστε, πάνω από όλα, να ετοιμάσουμε τις υποδομές, ώστε η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων να γίνεται από καθαρές πηγές ενέργειας. Όλα τούτα που σας παραθέτω, σημαίνουν ένα και μόνο πράγμα: Η Ηλεκτροκίνηση έρχεται ακάθεκτη και θα μείνει, να μην έχετε καμία αμφιβολία! Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να μου επιτρέψετε ένα πιο προσωπικό σχόλιο σχετικά με όλα τούτα που μας απασχολούν σήμερα. Η πρόσφατη κρίση του κορονοϊού έδειξε, θεωρώ, το πρόσωπο που έχουμε μάθει, δυστυχώς, ως  Έλληνες, να υποτιμούμε και να αγνοούμε. Επιδείξαμε υπευθυνότητα, κατανόηση, αλληλεγγύη. Ακούσαμε και ακολουθήσαμε τις συστάσεις των ειδικών και των επιστημόνων μας. Προφανώς έπαιξε μεγάλο ρόλο η άμεση και έγκαιρη κινητοποίηση της κυβέρνησης, σε επίπεδο ανώτατης ηγεσίας, που απέδειξε ότι έχει ισχυρά αντανακλαστικά τα οποία συνέβαλαν στο θετικό αποτέλεσμα. Ωστόσο, δεν θα πετυχαίναμε το σημερινό αποτέλεσμα χωρίς τη στάση που επέδειξε σύσσωμος ο ελληνικός λαός. Και πιστεύω ακράδαντα ότι την ίδια στάση μπορούμε, μέσα από διαρκή και υπεύθυνη ενημέρωση του πολίτη, να δείξουμε στα καίρια ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της "πράσινης" ανάπτυξης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης