Χρηματιστήριο & Αγορές

Το σκληρό δίλημμα τραπεζών, κυβέρνησης στο εγγύς μέλλον

Το σκληρό δίλημμα τραπεζών, κυβέρνησης στο εγγύς μέλλον
Το δίλημμα αυξήσεις κεφαλαίου στις ελληνικές τράπεζες με κρατικά κεφάλαια ή bad bank όπου οι ζημίες θα είναι ανάλογες και θα απαιτηθούν πάλι κρατικά κεφάλαια;
Ενώ οι ίδιες οι ελληνικές τράπεζες δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία ανάγκη σε κεφάλαια, έχουν επαρκείς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας… η Τράπεζα της Ελλάδος δια του διοικητή Γ. Στουρνάρα με τις προτάσεις που παρουσιάζει π.χ. όπως την λύση της bad bank για τα NPEs έρχεται να επιβεβαιώσει… ότι υπάρχει κεφαλαιακό πρόβλημα.
Το bankingnews σταθερά από το 2016 – σταθερά και με συνέπεια από το 2016 – αναφέρει ότι οι ελληνικές τράπεζες δεν είναι κεφαλαιακά επαρκείς.
Δεν μπορούν να είναι κεφαλαιακά επαρκείς όταν διαθέτουν 28 δισεκ. κεφάλαια, 70 δισεκ. NPEs και 16 δισεκ. αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις.
Είναι προφανές ότι το τραπεζικό σύστημα έχει σοβαρά ζητήματα, δεν έχει πρόβλημα ρευστότητας αλλά έχει πρόβλημα κεφαλαίων.
Το bankingnews σταθερά έχει υποστηρίξει μια λύση η οποία και θα εξυγιάνει τις ελληνικές τράπεζες άμεσα και το ελληνικό κράτος θα μπορέσει να κερδίσει σημαντικές υπεραξίες και οι τράπεζες θα μπορούν να συνεισφέρουν δυναμικά στην ανάκαμψη της οικονομίας.

Η λύση κρατικοποίηση μέσω αυξήσεων κεφαλαίου και μετά πλήρη ιδιωτικοποίηση  

-Οι τράπεζες με βάση σαφή κριτήρια και παραδοχές θα πρέπει να αναζητήσουν κεφάλαια, πρώτα από τους ιδιώτες.
Προφανώς οι τράπεζες δεν βρίσκονται όλες στην ίδια μοίρα.
Η Πειραιώς και Alpha bank λόγω αποθέματος προβληματικών ανοιγμάτων και χαμηλών coverage ratio δείκτες κάλυψης μη εξυπηρετουμένων ανοιγμάτων με προβλέψεις θα χρειαστούν περισσότερα κεφάλαια σε σχέση με την Eurobank και Εθνική τράπεζα.
Συνολικά ο κλάδος θα μπορούσε να χρειαστεί 10 με 12 δισεκ. εκ των οποίων σχεδόν 6 με 7 δισεκ. θα χρειαστούν η Πειραιώς και η Alpha bank συνολικά.
Εάν οι ιδιώτες μέτοχοι δεν καλύψουν τις αυξήσεις, το ελληνικό δημόσιο με καθαρές αυξήσεις κεφαλαίου με κοινές μετοχές, όχι προνομιούχες ή μετατρέψιμα ομόλογα σε μετοχές Cocos… να καλύψει τις αυξήσεις κεφαλαίου.
Τα 10 δισεκ. θα μπορούσε να τα πάρει από το κεφαλαιακό μαξιλάρι όχι του σκέλους του χρέους τα 20 δισεκ. αλλά από τα κεφάλαια που διαθέτει η Ελλάδα και τα έχει καταστήσει capital buffer δηλαδή κεφαλαιακό απόθεμα.
Θα επέλθει κρατικοποίηση καθώς το ΤΧΣ ως βασικός μέτοχος των τραπεζών – στην Εθνική 40,3%, στην Πειραιώς 26%, στην Alpha 11% και στην Eurobank 1,34% - αλλά θα συμβούν τα εξής

Α)Με 10 δισεκ οι τράπεζες εξυγιαίνονται εμπροσθοβαρώς καλύπτουν όλα τα προβληματικά ανοίγματα πλήρως περί τα 70 δισεκ.
Οι τράπεζες προ του κορωνοιού είχαν κεφαλαιακό μαξιλάρι 6-7 δισεκ. οπότε οι τράπεζες μηδενίζουν τα 70 δισεκ. NPEs, καλύπτουν και τις ζημίες από τα νέα NPEs και διαθέτουν και επαρκές κεφάλαιο.

Β)Το ελληνικό κράτος ως μέτοχος και σε καθαρές τράπεζες όταν θα ξεκινήσει η ανάκαμψη θα προχωρήσει σε placement για να πουλήσει τις μετοχές που κατέχει σε ιδιώτες επενδυτές.
Οι τράπεζες όντας κεφαλαιοποιημένες επαρκώς και με μηδενικά προβληματικά δάνεια θα έχουν αξία.
Να τονιστεί ότι προ κορωνοιού οι τράπεζες έφθασαν μετά από 4 χρόνια στις τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου του 2015 και κόλλησαν εκεί….
Δεν υπήρχε προοπτική, δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν στην ανάκαμψη της οικονομίας.

Γ)Θα πρέπει να τελειώσει η ομηρία των τραπεζών από τους ιδιώτες βασικούς μετόχους του 2015, δεν μπορεί 6-8 βασικοί μέτοχοι να κρατάνε σε ομηρία όλο τον κλάδο.

Δ)Οι διοικήσεις όλες να παραμείνουν χωρίς καμία αλλαγή, θα είναι οι διοικήσεις που θα ολοκληρώσουν όλη την εξυγίανση και θα καρπωθούν την ανάκαμψη και τα placement και την μεγάλη κλίμακας ιδιωτικοποίηση.

Η λύση αυτή έχει ορισμένα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Το πλεονέκτημα είναι καθαρή λύση, οι αγορές ξέρουν τι θα αντιμετωπίσουν.
Οι ιδιώτες μέτοχοι θα υποστούν αραίωση αλλά ήδη οι μετοχές των τραπεζών δεν έχουν καταρρεύσει;
Το πλεονέκτημα είναι ότι το κράτος θα μπορεί στο μέλλον να πουλήσει σε καλές τιμές και να αποκομήσει υπεραξίες όπως έκανε το αμερικανικό δημόσιο.
Το μειονέκτημα είναι ότι η χρήση του κεφαλαιακού αποθέματος είναι υψηλού ρίσκου και μεταξύ πολλών θεμάτων πρέπει να ξεπεραστεί το ζήτημα της κρατικής βοήθειας state aid.
Το πλεονέκτημα είναι ότι οι τράπεζες με πολύ γρήγορο τρόπο, χωρίς πολλές διαδικασίες θα εξυγιανθούν, θα είναι μια καθαρή διαδικασία που οι τράπεζες και το κράτος μπορούν να κερδίσουν.
Βραχυπρόθεσμα χάνουν οι ιδιώτες μέτοχοι αλλά στην πράξη κερδίζουν καθώς θα είναι μέτοχοι έχοντας υποστεί dilution αλλά πεντακάθαρων τραπεζών.

Η λύση της bad bank ενέχει ρίσκο για τις τράπεζες και εμφανίζει πολλά αδύνατα σημεία

Η λύση της bad bank η λύση της κακής τράπεζας, εξετάστηκε αμέτρητες φορές στο παρελθόν.
Δεν είναι νέα ιδέα, από το 2011 εξετάστηκε και έκτοτε επανήλθε στο προσκήνιο συνολικά 8-10 φορές ως σενάριο και ως σχεδιασμός.
Η Ιρλανδία έχει την ΝΑΜΑ μια εταιρία asset management που στην αρχή της κρίσης αποφασίστηκε να μεταφερθούν 74 δισεκ. προβληματικά στεγαστικά δάνεια.
Και σε άλλες χώρες υπάρχουν υποτυπώδεις bad bank αλλά υπάρχουν πολλά ερωτήματα και ζητήματα.
Η κεντρική ιδέα της bad bank είναι να μεταφερθούν 40-50 δισεκ. προβληματικά δάνεια των ελληνικών τραπεζών σε μια bad bank σε μια εταιρία ειδικού σκοπού η οποία θα αναλάβει την διαχείριση των NPEs, οι τράπεζες θα πουλήσουν προβληματικά δάνεια.
Στο παρελθόν είχαν εξεταστεί πολλά σενάρια, π.χ. να υπάρξει μια bad bank όπου κράτος, ιδιώτες και τράπεζες θα είναι συμμέτοχοι και πολλές άλλες παραλλαγές.
Τα βασικά προβλήματα της bad bank είναι πολλά, πολλαπλάσια της λύσης των αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου.

Τα προβλήματα της bad bank

1)Οι τράπεζες θα μεταφέρουν προβληματικά δάνεια 40 με 50 δισεκ. ή και 70 δισεκ. στην bad bank.
Με ποια αποτίμηση;
Προφανώς στην πραγματική αγοραία.
Αυτό σημαίνει ότι θα προκύψει ένα χάσμα μεταξύ της αγοραίας και της τιμής που βρίσκονται τα NPEs στους ισολογισμούς των τραπεζών.
Αυτό το χάσμα σημαίνει απλά τεράστια ζημία την οποία ποιος θα επωμιστεί, οι τράπεζες προφανώς;
Μπορεί αυτή την ζημία να την επωμιστεί κάποιος άλλος η ΕΚΤ… προφανώς και όχι.

2)Με βάση το μοντέλο Alpha bank με δείκτη κάλυψης προβληματικών ανοιγμάτων με προβλέψεις κάτω από 50% και υψηλό χαρτοφυλάκιο NPEs η τράπεζα για 12 δισεκ. τιτλοποίηση προβληματικών δανείων θα χρειαζόταν περίπου 2,5 δισεκ. προ του κορωνοιού.
Μετά τον κορωνοιό ίσως χρειαστεί 3,5 δισεκ. ή και περισσότερα.
Με παραδοχές προ κορωνοιού εάν τα 12 δισεκ. NPEs χρειάζονταν 2,5 δισεκ. κεφάλαιο να δαπανηθούν για εξυγίανση στα 70 δισεκ. που είναι τα NPEs θα απαιτούνταν 14 με 15 δισεκ. ευρώ.
Τα NPEs ίσως φθάσουν στα 76 με 77 δισεκ. λόγω του σοκ του κορωνοιού, η επιδείνωση θα καταγραφεί στα μέσα του 2021 λόγω του ετεροχρονισμού φάσης μεταξύ του σοκ και της εκδήλωσης ενός NPEs απαιτούνται 3-4 τρίμηνα τουλάχιστον.

3)Άρα είναι αντιληπτό ότι με χειρότερες παραδοχές NPEs λόγω του σοκ του κορωνοιού είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθούν περισσότερα κεφάλαια.
Έχει αναφερθεί – λανθασμένα – ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις DTC που ανέρχονται στα 16 δισεκ. ευρώ ώστε να καλύψουν τις μαύρες τρύπες των αποτιμήσεων.
Τέτοια λύση με DTC κατά την άποψη μας είναι τεχνικά μη ρεαλιστική, μόνο εάν αποδεχθεί το κράτος ότι θα φορτωθεί την ζημία των ελληνικών τραπεζών, δηλαδή των ιδιωτών μετόχων.

4)Στην bad bank θα μεταφερθούν προβληματικά δάνεια αυτό σημαίνει ότι ετερόκλητα δάνεια θα μεταφερθούν σε μια εταιρία ειδικού σκοπού SPV – bad bank και ποιος θα διαχειρίζεται την κακή τράπεζα, ποιος θα αναλάβει να φέρει τα έσοδα όταν αυτό το σχήμα θα ανήκει έμμεσα ή άμεσα στο κράτος;

5)Έχει λεχθεί ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια ευρωπαϊκή bad bank όπου τα κεφάλαια θα τα έβαζε η ΕΚΤ και ο ESM.
Μια τέτοια λύση θα ήταν ηθικά απαράδεκτη, γιατί θα ερχόταν ο επόπτης των τραπεζών και θα επιδοτούσε με κεφάλαια τους ιδιώτες μετόχους.
Και γιατί να μην γίνει κάτι αντίστοιχο και στον κλάδο ενέργειας, στο κλάδο εστίασης και σε πολλούς άλλους κλάδους;
Σε καμία περίπτωση δεν θα δεχόταν ο ESM να συμμετάσχει σε μια bad bank για τις τράπεζες όπου αφορούν ιδιώτες μετόχους και να μην βάλλει ακραίους όρους.
Η ΕΚΤ εάν χρηματοδοτήσει την ζημία θα έχει παραβιάσει το καταστατικό της από κάθε άποψη.

6)Και η bad bank θα απαιτήσει κεφάλαια, αλλά και η bad bank θα υποχρεώσει τις τράπεζες να εγγράψουν ζημίες από την διαφορά μεταξύ των τιμών που θα αγοράσει η bad bank τα προβληματικά δάνεια από τις τράπεζες και των τιμών που βρίσκονται αποτιμημένα τα NPEs στις ελληνικές τράπεζες.
Για 40 δισεκ. NPEs θα απαιτηθούν τουλάχιστον 8-10 δισεκ. ευρώ κεφάλαια να δαπανηθούν.
Πάλι οι ελληνικές τράπεζες θα χρειαστούν κεφάλαια και πάλι θα τεθεί το ερώτημα θα τα δώσουν οι ιδιώτες επενδυτές ή το ελληνικό δημόσιο;
Θα τα δώσει μέσω αύξησης κεφαλαίου με κοινές μετοχές, με προνομιούχες ή αύξηση σε είδος μέσω Cocos μετατρέψιμων ομολόγων σε μετοχές;
Κάθε λύση έχει διαφορετικά επίπεδα απίσχνασης, αραίωσης ή dilution και σίγουρα θα αξιολογηθεί.

7)Πολλοί θα θέσουν και ένα άλλο θέμα.
Η Eurobank έχει κάνει συμφωνία με την DoValue θα σπάσει την συμφωνία;
Προφανώς και όχι;
Η Πειραιώς έχει υπογράψει ρήτρες με την Intrum μπορεί να σπάσει η συμφωνία, προφανώς και όχι.
Ποια τράπεζα θα θελήσει να μεταφέρει προβληματικά δάνεια σε ένα κοινό σχήμα διαχείρισης bad bank;
Η παρελθούσα εμπειρία είναι ότι οι τράπεζες δεν ενθουσιάζονται με τέτοιες στρατηγικές.

Συμπέρασμα

Το επόμενο διάστημα οι επενδυτές θα πρέπει να αποτιμήσουν τα εξής για τις τραπεζικές μετοχές.
Πόσο σοβαρός είναι ο κίνδυνος νέων αυξήσεων κεφαλαίου;
Πόσο σοβαρός είναι ο κίνδυνος της κρατικοποίησης;
Πόσο σοβαρός είναι ο κίνδυνος να εγγράψουν οι τράπεζες μεγάλες ζημίες;
Οι τιμές των μετοχών πόσο ακόμη θα υποχωρήσουν;
Με αυξήσεις κεφαλαίου υπολογίστε -50% κάτω από τις τρέχουσες τιμές και reverse split σε όλες τις τράπεζες.
Τι σημαίνει αυτό;
Alpha bank στα 0,30 ευρώ, Εθνική 0,50 ευρώ, Πειραιώς 0,50 ευρώ και Eurobank 0,22 ευρώ προ reverse split και αυτό θα είναι το καλό σενάριο εφόσον συμβούν όλα όσα αναφέρουμε.  

www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης