Τελευταία Νέα

«Φρένο» από τον κορωνοϊό στην ευρωπαϊκή Οδηγία για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα

«Φρένο» από τον κορωνοϊό στην ευρωπαϊκή Οδηγία για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα
Θα καθυστερήσει η νομοθετική πρωτοβουλία για την offshore ανανεώσιμη ενέργεια, που ήταν προγραμματισμένη για το 4ο τρίμηνο 2020
Το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο για την διευκόλυνση της ανάπτυξης offshore έργων ΑΠΕ θα είναι όπως όλα δείχνουν ένα ακόμη θύμα του COVID 19, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι η σχετική οδηγία που επρόκειτο να παρουσιαστεί τον Οκτώβριο του 2020 μπορεί να καθυστερήσει.

Αν και οι βασικές κλιματικές πολιτικές της ΕΕ παραμένουν, η κρίση του κορωνοϊού υποχρεώνει τις Βρυξέλλες να επανεξετάσουν αρκετές από τις επιμέρους πρωτοβουλίες του Green Deal, και ειδικά το πακέτο που είχε σχεδιάσει για το 2020, χαρακτηρίζοντας κάποιες από αυτές ως χαμηλότερης προτεραιότητας, τουλάχιστον για τη εφετινή χρονιά. Μάλιστα η ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να απελευθερώσει δυναμικό και πόρους για την αντιμετώπιση της πανδημίας και των επιπτώσεών της, έχει προχωρήσει στην επικαιροποίηση του προγράμματος εργασιών της για το 2020, αξιολογώντας ποιες θα διατηρήσει για φέτος, ποιες μπορεί να αναβάλει και ποιες θα μεταθέσει για το 2021.

Στο πλαίσιο αυτό θα καθυστερήσει η νομοθετική πρωτοβουλία για την offshore ανανεώσιμη ενέργεια που ήταν προγραμματισμένη για το 4ο τρίμηνο 2020 και είχε σχεδιαστεί ώστε να συμπίπτει με τις ανακοινώσεις των χωρών της ΕΕ που είναι μέλη και της Συμμαχίας της Βόρειας Θάλασσας, ενώ παράλληλα αποτελούσε προτεραιότητα της γερμανικής προεδρίας.

Όπως αναφέρεται μάλιστα στο σχετικό έγγραφο της Κομισιόν που παρουσιάζει τοEURACTIV η πρωτοβουλία αυτή «θα μπορούσε να συμβάλει στο πλάνο ανάκαμψης για τη μετά τον κορονοϊό εποχή, ….μπορεί όμως και να καθυστερήσει».

Πρώτη διαλογή μέτρων

Σύμφωνα με το έγγραφο που αποκάλυψε το Euractiv, έχει ήδη γίνει μία πρώτη διαλογή των μέτρων που παραμένουν και αυτών που πάνε πίσω. Μάλιστα στο σχετικό προσχέδιο είναι σημειωμένες με πράσινο χρώμα οι δράσεις που θα προχωρήσουν κανονικά, με κίτρινο χρώμα οι πρωτοβουλίες εκείνες που μπορούν να αναβληθούν για μετά το 2020, και με κόκκινο χρώμα σημειώνονται όσες αναβάλλονται για το 2021.

Αναλυτικότερα, από τις πρωτοβουλίες που σχετίζονται με το Κλίμα, οι πολιτικές που παραμένουν εντός χρονοδιαγράμματος είναι:

* Ανανεωμένη Στρατηγική Διατηρήσιμης Χρηματοδότησης (νομοθέτηση τρίτο τρίμηνο 2020.) Θεωρείται σημαντικό στοιχείο του Green Deal και βασικός συντελεστής για την ανάκαμψη από τον Covid – 19
Στόχος για το Κλίμα- 2030 (μη νομοθετική- τρίτο τρίμηνο 2020 ): Θεωρείται ως ο ακρογωνιαίος λίθος της κλιματικής πολιτικής της ΕΕ. Ωστόσο εξ αιτίας της αναβολής της Διάσκεψης για το Κλίμα του ΟΗΕ στη Γλασκώβη (COP26) θεωρείται ότι ο πρόσθετος χρόνος θα μπορούσε να συνεισφέρει σε πιο σύνθετη άσκηση για την επεξεργασία των νέων στόχων.
• Κύμα Ανακαίνισης (μη νομοθετημένο, τρίτο τρίμηνο 2020) “Το κύμα ανακαίνισης θα μπορούσε να αποτελέσει βασικό στοιχείο για την ανάκαμψη στη μετά κορονοϊό εποχή, καθώς μπορεί να κινητοποιήσει την οικονομική δραστηριότητα” αναφέρει το σχετικό έγγραφο, δείχνοντας ότι μπορεί να διατηρηθεί το χρονοδιάγραμμα.

Οι πολιτικές που αναβάλλονται για το 2021 και σημειώνονται με Κόκκινο Χρώμα είναι:

• Δύο πρωτοβουλίες για «διατηρήσιμα» αεροπορικά και ναυτιλιακά καύσιμα. Όπως αναφέρεται στο έγγραφο οι δύο αυτές πρωτοβουλίες για τα αεροπορικά και τα ναυτιλιακά καύσιμα είναι σημαντικές αλλά ούτως ή άλλως είχαν προγραμματιστεί για τα τέλη του 2020, οπότε μπορούν να αναβληθούν για το 2021 χωρίς πρόβλημα.
Νέα Στρατηγική της ΕΕ για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή και Νέα Στρατηγική Δασών. Οι δυο αυτές πρωτοβουλίες είναι μη νομοθετικές και επρόκειτο να ενεργοποιηθούν το 4ο τρίμηνο 2020: «Αποτελούν σημαντικές πρωτοβουλίες αλλά δεν θεωρούνται ως απόλυτης προτεραιότητας στη δεδομένη χρονική στιγμή για το σύνολο της κλιματικής πολιτικής.
• Ενδυνάμωση του καταναλωτή για την πράσινη μετάβαση (νομοθετική,περιλαμβανομένης της αξιολόγησης επιπτώσεων, Αρθρο 114 TFEU, 4ο τρίμηνο 2020): «Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί σημαντικό στοιχείο του πακέτου για την Κυκλική Οικονομία, το οποίο βρίσκεται σε φάση επεξεργασίας. Ωστόσο η ενδυνάμωση των καταναλωτών μπορεί να καθυστερήσει ως το 2021, χωρίς αυτό να δημιουργεί πρόβλημα και θα μπορούσε να ενταχθεί στα μέτρα με τις πρωτοβουλίες για την κυκλική οικονομία για τα διατηρήσιμα προϊόντα.

Εξάλλου πρωτοβουλίες που μπορεί να αναβληθούν και σημειώνονται στο σημείωμα με κίτρινο χρώμα είναι:

* To Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα (μη νομοθετική, 3ο τρίμηνο 2020). Στόχος ήταν να προχωρήσει πριν τη Διάσκεψη του COP 26 στη Γλασκώβη, η οποία όμως έχει αναβληθεί.
* Αναθεώρηση της Οδηγίας Αναφορών Μη Οικονομικών Στοιχείων (νομοθετική, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης επιπτώσεων, άρθρο 114 ΤFEU, τέταρτο τρίμηνο 2020.)
* Στρατηγική «Από τη Φάρμα στο Πιρούνι». Παρότι θεωρείται ως μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία εκτιμάται πλέον ότι πρέπει να λάβει υπόψη της τα «μαθήματα» από την πανδημία σε σχέση με την ασφάλεια τροφίμων.
* Στρατηγική για την ενσωμάτωση του έξυπνου τομέα. Θεωρείται ως ένας σημαντικός οδικός χάρτης για την ενεργειακή μετάβαση. Ωστόσο η αναβολή του δεν θα δημιουργούσε μεγάλο πρόβλημα και θα μπορούσε το πακέτο αυτό να ενταχθεί μαζί με άλλες πρωτοβουλίες όπως η έκθεση για την Ενεργειακή ‘Ένωση, που είναι προγραμματισμένη για τον Οκτώβριο.
• Στρατηγική Βιοποικιλότητας της ΕΕ για το 2030 EU (μη νομοθετική- 1ο τρίμηνο 2020). “Η υιοθέτηση της στρατηγικής βιοποικιλότητας προβλέπεται για τις 29 Απριλίου. Αλλά η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το θέμα έχει αναβληθεί και η διυπουργική του ΟΗΕ για τη βιοποικιλότητα θα συνεδριάσει τον Σεπτέμβριο. Έτσι δεν υφίσταται άμεση ανάγκη, ενώ πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι το θέμα αυτό σχετίζεται άμεσα με τη στρατηγική “Από τη Φάρμα στο Πηρούνι”, η οποία πηγαίνει μάλλον για αργότερα.
• 8ο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Δράσης ( νομοθετικό- άρθρο 192 (3) TFEU, 2ο τρίμηνο 2020). Είναι ασαφές ακόμα τι θα περιλαμβάνει η εν λόγω δράση και ποια είναι η προστιθέμενη αξία της. Δεδομένου ότι το 7ο αντίστοιχο Πρόγραμμα λήγει στο τέλος του 2020, η εν λόγω πρωτοβουλία μπορεί να περιμένει ως το δεύτερο εξάμηνο του 2020, αναφέρει το έγγραφο.
Στρατηγική για την διατηρησιμότητα των Χημικών: Το ζήτημα αυτό μπορεί να θεωρείται ως βασικό στοιχείο της πολιτικής της Κομισιόν για την αντιμετώπιση όλων των πηγών μόλυνσης αλλά οι εργασίες επί του θέματος αυτού βρίσκονται σε εξέλιξη και κάποια περαιτέρω καθυστέρηση δεν θα ήταν βλαπτική, αναφέρει το έγγραφο.
• Στρατηγική για τη διατηρήσιμη και την έξυπνη κινητικότητα (μη νομοθετική, 4ο τρίμηνο 2020): “Η διατήρηση της ημερομηνίας υιοθέτησης της στρατηγικής αυτής θα ήταν το σωστό, αλλά το περιεχόμενο και οι φιλόδοξοι στόχοι συνδέονται με τους Κλιματικούς Στόχους του 2030. Άρα ο χρόνος για την ανακοίνωση της στρατηγικής αυτής θα πρέπει να συνδέεται με τους στόχους για το 2030, ενώ χρειάζεται και κάποιος χρόνος για την προσαρμογή στην μετά Covid 19 εποχή.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης