Εκτεθειμένο το ΥΠΕΝ από την κρυφή διαπραγμάτευση με την Ελληνικός Χρυσός υποστηρίζουν Σ.Φάμελλος και Κ.Μάλαμα
Σοβαρά εκτεθειμένη είναι η κυβέρνηση, και ειδικότερα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς προχωρά σε κρυφές διαπραγματεύσεις με την Ελληνικός Χρυσός για την τροποποίηση της σύμβασης, σε πλήρη αντίθεση με τις αποφάσεις της Διαιτησίας και του Συμβουλίου της Επικρατείας, εις βάρος των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, του περιβάλλοντος και της πατρίδας μας.
Η Νέα Δημοκρατία αποδεικνύει ότι, και ως κυβέρνηση, παραμένει σταθερά πιστή στην αρχή εξυπηρέτησης συμφερόντων, εφόσον και προεκλογικά λειτουργούσε ως Γραφείο Τύπου της Ελληνικός Χρυσός. Τώρα προχωράει ένα βήμα παραπάνω, παίζοντας και το ρόλο του τεχνικού και νομικού συμβούλου της Ελληνικός Χρυσός. Αποδεικνύεται τελικά, ότι όλες οι υποσχέσεις του κ. Μητσοτάκη υπέρ του περιβάλλοντος λειτουργούν μόνο ως προπέτασμα καπνού.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, σε όλη την περίοδο της διακυβέρνησής του, υπερασπίστηκε σθεναρά και διασφάλισε τους κανόνες για την περιφρούρηση του δημόσιου συμφέροντος, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την ασφάλεια των εργαζόμενων και τις αρχές της διαφάνειας και της ισοτιμίας, αρχές που όλες οι επενδύσεις οφείλουν να τηρούν, σε συμφωνία με την ευρωπαϊκή κανονικότητα.
Πιστοί στην ίδια γραμμή, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, καταθέσαμε ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, στις 8 Ιανουαρίου 2020, προς τον Υπουργό ΠΕΝ, με θέμα «Νέο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός και διαδικασία αξιολόγησης του», επειδή, διαπιστωμένα, η εταιρεία δεν υλοποιεί το «Επενδυτικό Σχέδιο Ανάπτυξης Μεταλλείων Κασσάνδρας», το οποίο εγκρίθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με τις διαδικασίες του Ν.3220/2004 και την Κοινή Υπουργική Απόφαση ΑΕΠΟ του 2011.
Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα, η εταιρεία δεσμεύεται για τη δημιουργία μιας πλήρους και ανεξάρτητης μεταλλουργικής μονάδας για την παραγωγή, μέσω της μονάδας αυτής, καταληκτικών προϊόντων καθαρών μετάλλων (χαλκού, χρυσού και αργύρου), αποκλείοντας την παραγωγή οποιουδήποτε άλλου τελικού προϊόντος πλην αυτών.
Η υποβολή νέου επενδυτικού σχεδίου από την Ελληνικός Χρυσός στο ΥΠΕΝ, στις 22.11.2019, λίγους μήνες μετά την κυβερνητική αλλαγή, με το οποίο αιτείται την τροποποίηση του υφιστάμενου σχεδίου, επιβεβαιώνει, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, ότι η εταιρεία δεν υλοποιεί το υφιστάμενο σχέδιο, το οποίο τη δεσμεύει απέναντι στην ελληνική Πολιτεία. Η εταιρεία επιδιώκει την τροποποίηση των υποχρεώσεών της προς ικανοποίηση των οικονομικών της συμφερόντων, εις βάρος του δημοσίου, πιθανά και λόγω οικονομο-τεχνικών αδυναμιών στην υλοποίηση του Επενδυτικού Σχεδίου Ανάπτυξης.
Η βιασύνη της κυβέρνησης να εξυπηρετήσει την Ελληνικός Χρυσός δεν κρύβεται και δεν έχει προηγούμενο:
Ενώ στις 30.12.2019 δημοσιεύτηκε η απόφαση ανάθεσης αξιολόγησης του νέου επενδυτικού σχεδίου, από το ΥΠΕΝ στην εταιρεία Grant Thornton, Ανώνυμη Εταιρεία Ορκωτών Ελεγκτών και Συμβούλων, η προθεσμία παράδοσης της αξιολόγησης ορίστηκε για μία μέρα μετά, στις 31.12.2019, χωρίς δυνατότητα παράτασης.
Η σχετική ερώτηση που υποβάλλαμε και τα έγγραφα που αιτηθήκαμε δεν ήρθαν, ως όφειλαν, στη Βουλή, εντός ενός μήνα. Φαίνεται ότι η Βουλή μπορεί να περιμένει, ενώ η Ελληνικός Χρυσός όχι.
Μετά από περίπου δύο (2) μήνες (28.02.2020), και μετά από νέα επερώτηση που καταθέσαμε στον πρόεδρο της Βουλής στις 19.2.2020, η οποία εκθέτει τις καθυστερήσεις και τελικά τον ίδιο τον Υπουργό, λάβαμε κάποια απάντηση, αλλά όχι τα ουσιαστικά έγγραφα που ζητήσαμε.
Από την απάντηση του ΥΠΕΝ προκύπτει ότι βάλαμε το λύκο να φυλάει τα πρόβατα. Αυτό καθότι ο κύριος Χατζηδάκης μάς απάντησε ότι δεν μπορεί να μας ενημερώσει για το περιεχόμενο της νέας σύμβασης, βάσει του ισχυρισμού ότι βρίσκεται ακόμη υπό διαπραγμάτευση, δεν έχει οριστικοποιηθεί, και επικαλέστηκε εμπιστευτικότητα για να διασφαλίσει τάχατες το δημόσιο συμφέρον.
Εύλογα θα αναρωτηθεί κάποιος πώς γίνεται, ενώ η ΝΔ όλο το προηγούμενο διάστημα κατηγορούσε την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για τη μη υλοποίηση της υφιστάμενης σύμβασης από την Ελληνικός Χρυσός, τώρα που έχει αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας να επικαλείται το δημόσιο συμφέρον για να τροποποιήσει την εν λόγω σύμβαση; Είναι δυνατόν η τροποποίηση αυτή να είναι προς το συμφέρον του ΥΠΕΝ και του δημοσίου και όχι προς το συμφέρον της εταιρείας; Από πότε η Ελληνικός Χρυσός έγινε φιλανθρωπικό ίδρυμα;
Σε κάθε περίπτωση, καμία κυβέρνηση δε θα έκρυβε ένα υπό διαπραγμάτευση σχέδιο από την κοινή γνώμη, παρά μόνο αν το σχέδιο αυτό αμφισβητεί το δημόσιο συμφέρον και την προστασία του περιβάλλοντος. Δυστυχώς όμως, ο κύριος Χατζηδάκης επέλεξε κακή περίοδο για να αναλάβει το ρόλο του επενδυτικού συμβούλου της εταιρείας.
Πριν από λίγο καιρό, το Ε’ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την απόφαση υπ’ αριθμ. 223/2020, ουσιαστικά επικυρώνει την απόφαση απόρριψης και επιστροφής της τεχνικής μελέτης για τη Μονάδα Μεταλλουργίας και κρίνει ως ισχυρούς και βάσιμους δύο από τους λόγους της επιστροφής: το λόγο που αφορούσε την ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος (και άρα το βαθμό διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος) και το λόγο που αφορούσε τις πιθανές επιπτώσεις της μεθόδου flash smelting στους εργαζόμενους και το περιβάλλον. Η απόφαση αυτή αναφέρεται ευθέως στη θεμελιώδη υποχρέωση της “Ελληνικός Χρυσός” για την περιβαλλοντικά ασφαλή και οικονομικά παραγωγική μεταλλουργία και αφορά συνακόλουθα το ίδιο το επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας και το βαθμό εκπλήρωσης των συμβατικών της υποχρεώσεων.
Επιπλέον με την απόφαση της Διαιτησίας αριθμ. 9/2018 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ελληνικός Χρυσός προκύπτει ότι :
α) η πλήρης και ολοκληρωμένη κατασκευή εργοστασίου μεταλλουργικής μονάδας παραγωγής χρυσού, χαλκού και αργύρου στη θέση Μαντέμ Λάκκος και η παραγωγή καθαρών μετάλλων χρυσού, χαλκού και αργύρου ως τελικών εμπορεύσιμων προϊόντων της καθετοποιημένης παραγωγικής διαδικασίας του ως άνω εργοστασίου, συνιστούν επιμέρους υποχρεώσεις της εταιρείας σύμφωνα με τα άρθρα 1 και 3 της σύμβασης, και
β) η παραγωγή από το εργοστάσιο μεταλλουργίας της εταιρείας οποιουδήποτε άλλου προϊόντος ως τελικού, πέρα των εμπορεύσιμων καθαρών μετάλλων χρυσού, χαλκού και αργύρου αποτελεί ανεπίτρεπτη ενέργεια για μεταβολή των συμφωνηθέντων μεταξύ των μερών και συνιστά παραβίαση της σύμβασης και ματαίωση του αντικειμένου και του σκοπού της!
Υπό το πρίσμα λοιπόν των δυο Αποφάσεων, η μελέτη μεταλλουργίας της εταιρείας έχει απορριφθεί και σε περίπτωση που το νέο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας τροποποιεί τα τελικά παραγόμενα προϊόντα, θα “συνιστά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 3 της Σύμβασης Μεταβίβασης και ματαίωση του αντικείμενου και του σκοπού της.”
Φαίνεται ότι για αυτό δεν πετυχαίνει η «συνταγή» στο ΥΠΕΝ και αυτός είναι ο λόγος μη δημοσιοποίησης της πρότασης της Ελληνικός Χρυσός. Όσο και να το μαγειρεύει, στο τέλος της ημέρας, ο κύριος Χατζηδάκης οφείλει να δηλώσει δημόσια αν όσα πράττει είναι σε αντίθεση με τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου, όπως ρητά προκύπτει από την Διαιτησία.
Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης ΝΔ για το περιβάλλον είναι εντελώς υποκριτικό. Το ΥΠΕΝ «γράφει στα παλιά του τα παπούτσια» ακόμη και την Απόφαση της Διαιτησίας, του Συμβουλίου της Επικράτειας και το συμφέρον της πατρίδας μας. Δεν έχουν τελικά ούτε ιερό ούτε όσιο.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο κύριος Χατζηδάκης έχουν εκτεθεί βαρύτατα. Οποιαδήποτε εν κρυπτώ διαπραγμάτευση με την Ελληνικός Χρυσός οφείλει να διακοπεί τώρα και ο κύριος Χατζηδάκης, ως αρμόδιος Υπουργός, οφείλει να δώσουν τώρα στη δημοσιότητα όλες τις προτάσεις της Ελληνικός Χρυσός, υποχρεώνοντάς την σε όλες τις νόμιμες αποζημιώσεις έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, εφόσον με υπαιτιότητά της δεν υλοποιείται η σύμβαση.
Σωκράτης Φάμελλος, Βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης - ΣΥΡΙΖΑ, Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Κυριακή Μάλαμα, Βουλευτής Χαλκιδικής - ΣΥΡΙΖΑ
www.worldenergynews.gr