Η «βουτιά» προσεγγίζει το 20%, παρά την αυξημένη κατανάλωση των νοικοκυριών
Κατακόρυφη μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας που προσεγγίζει το 20% καταγράφεται από τις αρχές Απριλίου στην Ισπανία ως αποτέλεσμα της κατάστασης έκτακτης ανάγκης στην οποία βρίσκεται η χώρα από τις 14 Μαρτίου λόγω της πανδημίας του Covid-19.
Η οικονομία της Ισπανίας έχει παγώσει πλήρως με τη διακοπή της λειτουργίας σχεδόν του συνόλου των επιχειρήσεων αφού οι πολίτες βρίσκονται σε κατ’ οίκον περιορισμό και από τις 30 Μαρτίου απαγορεύτηκε και η μετακίνηση όσων εργαζόμενων δεν δραστηριοποιούνται σε ουσιώδεις τομείς για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Επιβάρυνση πολλών κλάδων
Το συγκεκριμένο μέτρο αναμένεται να αρθεί από τις 13 Απριλίου, αλλά ήδη τα προβλήματα της διακοπής παραγωγής και της μειωμένης ζήτησης καθώς και της αυξημένης ανεργίας, επιβαρύνουν πολλούς κλάδους αλλά και το σύνολο της οικονομίας.
Η μειωμένη παραγωγή καταγράφηκε σχεδόν αμέσως στην πορεία της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Σύμφωνα με στοιχεία των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας, τις πρώτες εβδομάδες της κατάστασης έκτακτης ανάγκης η κατανάλωση ρεύματος μειώθηκε κατά 10% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019.
Ωστόσο από τις 30 Μαρτίου, οπότε ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις διέκοψαν ολοκληρωτικά τις εργασίες τους, η μείωση αυτή ανήλθε στο 18,9%. Παράλληλα παρατηρείται αυξημένη κατανάλωση κατά τη διάρκεια της νύχτας και ιδιαίτερα τις πρώτες πρωινές ώρες, γεγονός που αποδεικνύει ότι υπάρχει μεγαλύτερη οικιακή ζήτηση.
Μεγάλες επιπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία
Η Ισπανία είναι από τις χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως το πλήγμα όπως όλα δείχνουν θα είναι βαθύ και σε βασικούς τομείς της οικονομίας της όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και οι αεροπορικές μεταφορές.
Μεγάλες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις της πανδημίας στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ισπανίας, στην οποία απασχολείται το 9% των Ισπανών εργαζομένων. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ισπανικής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και Φορτηγών (Anfac), η Ισπανία παράγει περί τα 50.000 οχήματα ενώ πωλούνται περί τα 20.000 με 25.000 οχήματα εβδομαδιαίως.
Δεδομένης όμως της διακοπής της παραγωγής, ο κλάδος χάνει τα έσοδα από την εν λόγω παραγωγή, απειλώντας την ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία και ιδιαίτερα έναν μεγάλο αριθμό απασχολούμενων σε αυτή.
Σύμφωνα με δηλώσεις του Προέδρου της Ένωσης, αναμένεται να υπάρξει συνάντηση με το Υπουργείο Βιομηχανίας, Εμπορίου και Τουρισμού της χώρας και με τα εργατικά σωματεία, προκειμένου να συμφωνηθούν νέοι υγειονομικοί κανόνες, ώστε να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στα εργοστάσια. Τα μέτρα αυτά είναι βασισμένα στις πρακτικές που ακολουθήθηκαν από τη Ν. Κορέα και την Κίνα.
Η κρίση αλλά και η επάνοδος της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια της πανδημίας, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων υποστηρίζει ότι η ισπανική Κυβέρνηση οφείλει να στηρίξει ενεργά τον τομέα, όχι απλώς επειδή υπάρχει ανησυχία για οριστικό κλείσιμο εργοστασίων, αλλά προκειμένου να δείξει την έμπρακτη υποστήριξή της στην αυτοκινητοβιομηχανία, ώστε να μην μειωθεί, αλλά αντίθετα, να αυξηθεί, η παγκόσμια επενδυτική εμπιστοσύνη στη χώρα.
Ακύρωση του 90% των πτήσεων
Πέραν των αυτοκινητοβιομηχανιών, ισχυρό πλήγμα δέχονται και οι αεροπορικές εταιρίες. Η χώρα διαθέτει τρεις αεροπορικές εταιρίες, τις Iberia, Air Europa και Vueling, οι οποίες έχουν μειώσει σημαντικά τις πτήσεις τους προς όλο τον κόσμο, χάνοντας μεγάλο μέρος των κερδών τους και της ρευστότητάς τους.
Υπολογίζεται ότι 800 αεροπλάνα των τριών εταιριών είναι ακινητοποιημένα στα ισπανικά αεροδρόμια καθώς έχουν ακυρωθεί οι διαδρομές τους. Για το Μάρτιο και τον Απρίλιο έχει ακυρωθεί περίπου το 90% των πτήσεων των εταιριών αυτών, ακινητοποιώντας ακόμη περισσότερα αεροπλάνα.
Δεδομένου ότι η Μεγάλη Εβδομάδα των Καθολικών ξεκίνησε στις 6 Απριλίου, οι αεροπορικές εταιρίες έχουν απολέσει ήδη σημαντικό μέρος των κερδών τους, ενώ είναι αβέβαιη ακόμη η ευρύτερη επίπτωση καθώς δεν είναι γνωστή η κυκλοφορία που θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι.
www.worldenergynews.gr