Στην τοποθέτησή του στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ, ειδικά για τα αιολικά ο Σύνδεσμος εισηγείται επίσης την απαίτηση για πιστοποιημένες μετρήσεις
Αναλυτικές παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορούν τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και ειδικότερα την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των έργων ΑΠΕ κατέθεσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ). Συγκεκριμένα και ανά άρθρο ο Σύνδεσμος ζητεί τα εξής:
• Να ισχύσει και για τις υφιστάμενες Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για διάρκεια ισχύος 15 ετών των νέων ΑΕΠΟ, εφόσον δεν επέρχεται μεταβολή των δεδομένων βάσει των οποίων εκδόθηκαν.
• Να καταργηθούν οι μη ουσιώδεις γνωμοδοτήσεις που περιλαμβάνονται στη διαδικασία αξιολόγησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) ή να οριστεί σαφής πίνακας των φορέων που γνωμοδοτούν για κάθε περιβαλλοντική κατηγορία.
• Να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί στην πράξη δηλαδή οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς να εκφράζουν ως συμπέρασμα της γνωμοδότησής τους την αδυναμία γνωμοδότησης. Ο Σύνδεσμος προτείνει να προβλεφθεί ότι σε πιθανή αδυναμία γνωμοδότησης λόγω ουσιωδών ελλείψεων να ζητούνται με σαφήνεια από τον φορέα του έργου τα συμπληρωματικά στοιχεία τα οποία θα οδηγήσουν σε θετική ή αρνητική γνωμοδότηση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) ημερών. Εάν η γνωμοδοτούσα αρχή αν δεν λάβει τα συμπληρωματικά στοιχεία καταλήγει σε αρνητική γνωμοδότηση, ενώ αν τα λάβει οφείλει να γνωμοδοτήσει θετικά ή αρνητικά εντός πέντε (5) ημερών. Σε περίπτωση αδυναμίας γνωμοδότησης εξαιτίας μη ένταξης στο πεδίο των εκ του νόμου αρμοδιοτήτων του δημόσιου φορέα, θα πρέπει να θεωρείται θετική η γνωμοδότηση.
• Να προβλεφθούν δεσμευτικές προθεσμίες και για τους πιστοποιημένους αξιολογητές ανάλογες με αυτές που ισχύουν για τη Δημόσια Διοίκηση και εάν δεν τηρούνται να επιβάλλονται κυρώσεις.
• Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα που προκύπτει από το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δικαίωμα εγγραφής στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο έχουν μόνον όσοι φέρουν δικαίωμα υπογραφής εγγράφων δηλαδή Τμηματάρχες και Διευθυντές με αποτέλεσμα οι καθ΄ ’ύλην αρμόδιοι υπάλληλοι να μην μπορούν να να παρακολουθήσουν τη διαδικασία του ΗΠΜ.
• Να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο μεγάλων καθυστερήσεων που δημιουργεί η υποχρεωτική γνώμη του ΚΑΣ για όλα τα έργα Α1 και Α2, ειδικά εφόσον δεν τίθενται προθεσμίες για την συνεδρίαση του ΚΑΣ.
• Να προβλεφθεί ρητά ότι οι διατάξεις του νέου νομοσχεδίου και οι νέες προθεσμίες που αυτό προβλέπει θα εφαρμόζονται σε όλα τα έργα των οποίων η περιβαλλοντική αδειοδότηση έχει ξεκινήσει και βρίσκεται σε εξέλιξη πριν ο Νόμος τεθεί ισχύ.
• Να αποσαφηνιστεί εάν θαλάσσια αιολικά πάρκα θα μπορούν να γίνουν μόνο εντός των χωρικών υδάτων, δηλαδή των 6 ναυτικών μιλίων και να καθοριστούν θέματα όπως η απόσταση από ακτή, οι δυνατές θέσεις, μέγιστη ισχύς/θέση, κλπ- σύμφωνα με τον ν.3851/2010.
• Να προστεθεί ότι ειδικά για αιολικούς σταθμούς θα υπάρχει η απαίτηση για πιστοποιημένες μετρήσεις, τα αποτελέσματα των οποίων δεν θα χρειάζεται να αξιολογήσει ο Φορέας Αδειοδότησης.
• Να καταργηθεί το στοιχείο της εγκατεστημένης ισχύος από την άδεια παραγωγής. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΕΣΑΗ, ένα πάρκο χαρακτηρίζεται από την ισχύ παραγωγής του και αυτό αποτελεί και το κριτήριο σχετικά με την αναγκαιότητα τροποποίησης ή μη της άδειας παραγωγής του στο μέλλον. Ως εξ τούτου η Μέγιστη Ισχύς Παραγωγής θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην άδεια παραγωγής αυτού. Όμως το νομοσχέδιο διατηρεί το τεχνικό χαρακτηριστικό της εγκατεστημένης ισχύος ως στοιχείο της Βεβαίωσης, το οποίο μάλιστα λαμβάνεται υπόψη και στα αιτήματα τροποποίησης. Ο Σύνδεσμός θεωρεί ότι η παράλληλη αξιολόγηση των δύο αυτών τεχνικών μεγεθών περιπλέκει τη διαδικασία και δημιουργεί ασάφεια στο πλαίσιο και ότι η μέγιστη ισχύς είναι το τεχνικό χαρακτηριστικό του σταθμού που οφείλει να τον χαρακτηρίζει κατά τη διάρκεια λειτουργίας του. Σε ότι αφορά τις περιπτώσεις του “repowering” που αντιμετωπίζονται με προτεραιότητα από την ευρωπαϊκή Οδηγία 2018/2001 ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι η περίπτωση αποξήλωσης και αντικατάστασης σταθμού ΑΠΕ, ο οποίος ικανοποιεί τα γενικά κριτήρια της παραγράφου 8, θα πρέπει να αξιολογείται εκτός του κύκλου υποβολής αιτήσεων.
• Σχετικά με το Άρθρο 11 που αφορά τη Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και πιο συγκεκριμένα την παράγραφο 8 που προβλέπει υπό ποιους όρους τροποποιείται η Βεβαίωση αυτή ο ΕΣΑΗ προτείνει να συμπεριληφθούν οι ακόλουθες περιπτώσεις:
«(στ) Για τους αιολικούς σταθμούς, σε περίπτωση αλλαγής τύπου ή/και αριθμού των Ανεμογεννητριών από την οποία δεν θα προκύπτει επαύξηση της ισχύος της αρχικής Άδειας πέρα του 10% της ισχύουσας με ταυτόχρονη μη αύξηση των ισοδυνάμων τυπικών ανεμογεννητριών που αντιστοιχούν στο πλήθος και τα χαρακτηριστικά των Α/Γ του έργου.
(ζ) Όταν μεταβάλλονται τα όρια του πολυγώνου με αποκλειστικό σκοπό την μείωση του εμβαδού του, εντός των ήδη εγκεκριμένων ορίων. »
Επίσης σημειώνεται ότι θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η τροποποίηση της Βεβαίωσης που περιγράφεται στην παράγραφο 8 είναι εκτελεστή διοικητική πράξη και προσβάλλεται ή έχει μόνο βεβαιωτικό χαρακτήρα.
Ζητείται ακόμη να προβλεφθεί ότι ο κάτοχος Βεβαίωσης ή Άδειας Παραγωγής μπορεί να προβαίνει σε κατάτμηση Βεβαίωσης σε επιμέρους σταθμούς που θα ανήκουν στον ίδιο Φορέα της αρχικής Άδειας, κατόπιν απόφασης του Φορέα Αδειοδότησης μια φορά και εφόσον τα νέα γήπεδα εγκατάστασης των σταθμών που προκύπτουν είναι υποσύνολα του αρχικού και δεν προκύπτουν σταθμοί που εξαιρούνται από την υποχρέωση συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών ισχύος παραγωγής για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. υπό το εκάστοτε καθεστώς στήριξης αυτών.»
• Να μην είναι αυτοδίκαιη η παύση της Βεβαίωσης ή των Αδειών Παραγωγής καθώς οι συνήθεις χρονικές καθυστερήσεις προκύπτουν είτε από την αδειοδοτική διαδικασία είτε από την καθυστέρηση της Διοίκησης να εκδώσει εγκαίρως γνωμοδοτήσεις αλλά και από το φόρτο εργασίας των αρμόδιων Διαχειριστών να εκδώσουν όρους σύνδεσης.
• Να μειωθεί το Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης σε 50 ευρώ ανά MW Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής για κάθε μήνα παράτασης. Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει τέλος 150 ευρώ.
• Να επιβληθεί δεσμευτική προθεσμία στους διαχειριστές των δικτύων σε ότι αφορά την έκδοση των όρων σύνδεσης και να αποκλειστεί κάθε δυνατότητα να μην τηρήσει -και τυπικά και πρακτικά- ο διαχειριστής την προθεσμία. Επίσης πρέπει να αποσαφηνιστεί τι θα συμβαίνει στην περίπτωση που οι Οριστικοί Όροι Σύνδεσης δεν συμβαδίζουν με τους Όρους που περιγράφονται στην ΑΕΠΟ. Γι’ αυτή την περίπτωση ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για παράταση της προθεσμίας των 36 μηνών για να συμπεριληφθούν οι απαιτούμενες προσαρμογές των αδειών ώστε να συμβαδίζει η Περιβαλλοντική Αδειοδότηση με τους Οριστικούς Όρους Σύνδεσης.
• Τα έργα που έχουν κοινό υποσταθμό (clusters) θα πρέπει οι υπηρεσίες να τα διαχειρίζονται ως ένα και μοναδικό έργο -ανεξάρτητα του γεγονότος ότι υποβάλλουν ξεχωριστές αιτήσεις- ως προς τις προθεσμίες, αφού για να κατασκευαστούν θα πρέπει να αδειοδοτηθούν όλα μαζί, καθώς και ο υποσταθμός.
• Σε περίπτωση αδυναμίας διευθέτησης της εδαφικής επικάλυψης ή ενεργειακής αυτοτέλειας των έργων ή υπέρβασης της φέρουσας ικανότητας του Δήμου εγκατάστασης των σταθμών Α.Π.Ε., ο Φορέας Αδειοδότησης προβαίνει σε συγκριτική αξιολόγηση και οι αιτήσεις που αφορούν στα εμπλεκόμενα έργα εξετάζονται βάσει κριτηρίων, όπως ενδεικτικά i) η ύπαρξη τίτλου κυριότητας ή κατοχής, ii). ύπαρξη πιστοποιημένων ανεμολογικών μετρήσεων, κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό.
• Να μειωθούν τα ποσά ανά μονάδα ισχύος που θα καταβληθούν μετά την έκδοση της Βεβαίωσης και να διαμορφωθούν ως εξής:
«α) Για τη χορήγηση αρχικής Βεβαίωσης κατά τα άρθρα 11 και 19, το ύψος του τέλους ορίζεται ανά μονάδα ονομαστικής ισχύος της αίτησης σε μεγαβάτ (ΜW) ως εξής:
(αα) τρεις χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (3000 ευρώ/ ΜW) για το τμήμα της ισχύος έως και ένα μεγαβάτ (1MW),
(ββ) δύο χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (2000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από ένα έως και δέκα μεγαβάτ (1 έως και 10 MW),
(γγ) χίλια πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (1500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από δέκα έως και πενήντα μεγαβάτ (10 έως και 50MW)
(δδ) χίλια ευρώ ανά μεγαβάτ (1000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από πενήντα έως και εκατό μεγαβάτ (50 έως και 100 MW) και
(εε) πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος πάνω από εκατό μεγαβάτ (100 MW).
• Να καταργηθεί το Εφάπαξ Τέλος για μία απλή μεταβίβαση της Βεβαίωσης.
• Να θεσπιστεί δίμηνη προθεσμία από την θέση σε ισχύ του νομοσχεδίου για την ολοκλήρωση του Κανονισμού Βεβαιώσεων Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ και Ειδικών Έργων.
• Ο ΕΣΑΗ εκφράζει τη διαφωνία του με το πνεύμα αναβίωσης απορριπτέων αιτήσεων άδειας παραγωγής οι οποίες μάλιστα, θα έχουν προτεραιότητα επί νεότερων αιτήσεων στην ίδια θέση.
• Η διάρκεια ισχύος αδειών παραγωγής θα πρέπει να είναι ίδια για κάθε κάτοχο Αδείας, στο πλαίσιο της ισονομίας, και επ' ουδενί δεν μπορεί αυτό το δικαίωμα να δίνεται από τον Φορέα Διαχείρισης επ’ αμοιβή.
• Να ισχύσει και για τις υφιστάμενες Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για διάρκεια ισχύος 15 ετών των νέων ΑΕΠΟ, εφόσον δεν επέρχεται μεταβολή των δεδομένων βάσει των οποίων εκδόθηκαν.
• Να καταργηθούν οι μη ουσιώδεις γνωμοδοτήσεις που περιλαμβάνονται στη διαδικασία αξιολόγησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) ή να οριστεί σαφής πίνακας των φορέων που γνωμοδοτούν για κάθε περιβαλλοντική κατηγορία.
• Να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί στην πράξη δηλαδή οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς να εκφράζουν ως συμπέρασμα της γνωμοδότησής τους την αδυναμία γνωμοδότησης. Ο Σύνδεσμος προτείνει να προβλεφθεί ότι σε πιθανή αδυναμία γνωμοδότησης λόγω ουσιωδών ελλείψεων να ζητούνται με σαφήνεια από τον φορέα του έργου τα συμπληρωματικά στοιχεία τα οποία θα οδηγήσουν σε θετική ή αρνητική γνωμοδότηση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) ημερών. Εάν η γνωμοδοτούσα αρχή αν δεν λάβει τα συμπληρωματικά στοιχεία καταλήγει σε αρνητική γνωμοδότηση, ενώ αν τα λάβει οφείλει να γνωμοδοτήσει θετικά ή αρνητικά εντός πέντε (5) ημερών. Σε περίπτωση αδυναμίας γνωμοδότησης εξαιτίας μη ένταξης στο πεδίο των εκ του νόμου αρμοδιοτήτων του δημόσιου φορέα, θα πρέπει να θεωρείται θετική η γνωμοδότηση.
• Να προβλεφθούν δεσμευτικές προθεσμίες και για τους πιστοποιημένους αξιολογητές ανάλογες με αυτές που ισχύουν για τη Δημόσια Διοίκηση και εάν δεν τηρούνται να επιβάλλονται κυρώσεις.
• Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα που προκύπτει από το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δικαίωμα εγγραφής στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο έχουν μόνον όσοι φέρουν δικαίωμα υπογραφής εγγράφων δηλαδή Τμηματάρχες και Διευθυντές με αποτέλεσμα οι καθ΄ ’ύλην αρμόδιοι υπάλληλοι να μην μπορούν να να παρακολουθήσουν τη διαδικασία του ΗΠΜ.
• Να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο μεγάλων καθυστερήσεων που δημιουργεί η υποχρεωτική γνώμη του ΚΑΣ για όλα τα έργα Α1 και Α2, ειδικά εφόσον δεν τίθενται προθεσμίες για την συνεδρίαση του ΚΑΣ.
• Να προβλεφθεί ρητά ότι οι διατάξεις του νέου νομοσχεδίου και οι νέες προθεσμίες που αυτό προβλέπει θα εφαρμόζονται σε όλα τα έργα των οποίων η περιβαλλοντική αδειοδότηση έχει ξεκινήσει και βρίσκεται σε εξέλιξη πριν ο Νόμος τεθεί ισχύ.
• Να αποσαφηνιστεί εάν θαλάσσια αιολικά πάρκα θα μπορούν να γίνουν μόνο εντός των χωρικών υδάτων, δηλαδή των 6 ναυτικών μιλίων και να καθοριστούν θέματα όπως η απόσταση από ακτή, οι δυνατές θέσεις, μέγιστη ισχύς/θέση, κλπ- σύμφωνα με τον ν.3851/2010.
• Να προστεθεί ότι ειδικά για αιολικούς σταθμούς θα υπάρχει η απαίτηση για πιστοποιημένες μετρήσεις, τα αποτελέσματα των οποίων δεν θα χρειάζεται να αξιολογήσει ο Φορέας Αδειοδότησης.
• Να καταργηθεί το στοιχείο της εγκατεστημένης ισχύος από την άδεια παραγωγής. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΕΣΑΗ, ένα πάρκο χαρακτηρίζεται από την ισχύ παραγωγής του και αυτό αποτελεί και το κριτήριο σχετικά με την αναγκαιότητα τροποποίησης ή μη της άδειας παραγωγής του στο μέλλον. Ως εξ τούτου η Μέγιστη Ισχύς Παραγωγής θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην άδεια παραγωγής αυτού. Όμως το νομοσχέδιο διατηρεί το τεχνικό χαρακτηριστικό της εγκατεστημένης ισχύος ως στοιχείο της Βεβαίωσης, το οποίο μάλιστα λαμβάνεται υπόψη και στα αιτήματα τροποποίησης. Ο Σύνδεσμός θεωρεί ότι η παράλληλη αξιολόγηση των δύο αυτών τεχνικών μεγεθών περιπλέκει τη διαδικασία και δημιουργεί ασάφεια στο πλαίσιο και ότι η μέγιστη ισχύς είναι το τεχνικό χαρακτηριστικό του σταθμού που οφείλει να τον χαρακτηρίζει κατά τη διάρκεια λειτουργίας του. Σε ότι αφορά τις περιπτώσεις του “repowering” που αντιμετωπίζονται με προτεραιότητα από την ευρωπαϊκή Οδηγία 2018/2001 ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι η περίπτωση αποξήλωσης και αντικατάστασης σταθμού ΑΠΕ, ο οποίος ικανοποιεί τα γενικά κριτήρια της παραγράφου 8, θα πρέπει να αξιολογείται εκτός του κύκλου υποβολής αιτήσεων.
• Σχετικά με το Άρθρο 11 που αφορά τη Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και πιο συγκεκριμένα την παράγραφο 8 που προβλέπει υπό ποιους όρους τροποποιείται η Βεβαίωση αυτή ο ΕΣΑΗ προτείνει να συμπεριληφθούν οι ακόλουθες περιπτώσεις:
«(στ) Για τους αιολικούς σταθμούς, σε περίπτωση αλλαγής τύπου ή/και αριθμού των Ανεμογεννητριών από την οποία δεν θα προκύπτει επαύξηση της ισχύος της αρχικής Άδειας πέρα του 10% της ισχύουσας με ταυτόχρονη μη αύξηση των ισοδυνάμων τυπικών ανεμογεννητριών που αντιστοιχούν στο πλήθος και τα χαρακτηριστικά των Α/Γ του έργου.
(ζ) Όταν μεταβάλλονται τα όρια του πολυγώνου με αποκλειστικό σκοπό την μείωση του εμβαδού του, εντός των ήδη εγκεκριμένων ορίων. »
Επίσης σημειώνεται ότι θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η τροποποίηση της Βεβαίωσης που περιγράφεται στην παράγραφο 8 είναι εκτελεστή διοικητική πράξη και προσβάλλεται ή έχει μόνο βεβαιωτικό χαρακτήρα.
Ζητείται ακόμη να προβλεφθεί ότι ο κάτοχος Βεβαίωσης ή Άδειας Παραγωγής μπορεί να προβαίνει σε κατάτμηση Βεβαίωσης σε επιμέρους σταθμούς που θα ανήκουν στον ίδιο Φορέα της αρχικής Άδειας, κατόπιν απόφασης του Φορέα Αδειοδότησης μια φορά και εφόσον τα νέα γήπεδα εγκατάστασης των σταθμών που προκύπτουν είναι υποσύνολα του αρχικού και δεν προκύπτουν σταθμοί που εξαιρούνται από την υποχρέωση συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών ισχύος παραγωγής για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. υπό το εκάστοτε καθεστώς στήριξης αυτών.»
• Να μην είναι αυτοδίκαιη η παύση της Βεβαίωσης ή των Αδειών Παραγωγής καθώς οι συνήθεις χρονικές καθυστερήσεις προκύπτουν είτε από την αδειοδοτική διαδικασία είτε από την καθυστέρηση της Διοίκησης να εκδώσει εγκαίρως γνωμοδοτήσεις αλλά και από το φόρτο εργασίας των αρμόδιων Διαχειριστών να εκδώσουν όρους σύνδεσης.
• Να μειωθεί το Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης σε 50 ευρώ ανά MW Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής για κάθε μήνα παράτασης. Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει τέλος 150 ευρώ.
• Να επιβληθεί δεσμευτική προθεσμία στους διαχειριστές των δικτύων σε ότι αφορά την έκδοση των όρων σύνδεσης και να αποκλειστεί κάθε δυνατότητα να μην τηρήσει -και τυπικά και πρακτικά- ο διαχειριστής την προθεσμία. Επίσης πρέπει να αποσαφηνιστεί τι θα συμβαίνει στην περίπτωση που οι Οριστικοί Όροι Σύνδεσης δεν συμβαδίζουν με τους Όρους που περιγράφονται στην ΑΕΠΟ. Γι’ αυτή την περίπτωση ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για παράταση της προθεσμίας των 36 μηνών για να συμπεριληφθούν οι απαιτούμενες προσαρμογές των αδειών ώστε να συμβαδίζει η Περιβαλλοντική Αδειοδότηση με τους Οριστικούς Όρους Σύνδεσης.
• Τα έργα που έχουν κοινό υποσταθμό (clusters) θα πρέπει οι υπηρεσίες να τα διαχειρίζονται ως ένα και μοναδικό έργο -ανεξάρτητα του γεγονότος ότι υποβάλλουν ξεχωριστές αιτήσεις- ως προς τις προθεσμίες, αφού για να κατασκευαστούν θα πρέπει να αδειοδοτηθούν όλα μαζί, καθώς και ο υποσταθμός.
• Σε περίπτωση αδυναμίας διευθέτησης της εδαφικής επικάλυψης ή ενεργειακής αυτοτέλειας των έργων ή υπέρβασης της φέρουσας ικανότητας του Δήμου εγκατάστασης των σταθμών Α.Π.Ε., ο Φορέας Αδειοδότησης προβαίνει σε συγκριτική αξιολόγηση και οι αιτήσεις που αφορούν στα εμπλεκόμενα έργα εξετάζονται βάσει κριτηρίων, όπως ενδεικτικά i) η ύπαρξη τίτλου κυριότητας ή κατοχής, ii). ύπαρξη πιστοποιημένων ανεμολογικών μετρήσεων, κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό.
• Να μειωθούν τα ποσά ανά μονάδα ισχύος που θα καταβληθούν μετά την έκδοση της Βεβαίωσης και να διαμορφωθούν ως εξής:
«α) Για τη χορήγηση αρχικής Βεβαίωσης κατά τα άρθρα 11 και 19, το ύψος του τέλους ορίζεται ανά μονάδα ονομαστικής ισχύος της αίτησης σε μεγαβάτ (ΜW) ως εξής:
(αα) τρεις χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (3000 ευρώ/ ΜW) για το τμήμα της ισχύος έως και ένα μεγαβάτ (1MW),
(ββ) δύο χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (2000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από ένα έως και δέκα μεγαβάτ (1 έως και 10 MW),
(γγ) χίλια πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (1500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από δέκα έως και πενήντα μεγαβάτ (10 έως και 50MW)
(δδ) χίλια ευρώ ανά μεγαβάτ (1000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από πενήντα έως και εκατό μεγαβάτ (50 έως και 100 MW) και
(εε) πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος πάνω από εκατό μεγαβάτ (100 MW).
• Να καταργηθεί το Εφάπαξ Τέλος για μία απλή μεταβίβαση της Βεβαίωσης.
• Να θεσπιστεί δίμηνη προθεσμία από την θέση σε ισχύ του νομοσχεδίου για την ολοκλήρωση του Κανονισμού Βεβαιώσεων Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ και Ειδικών Έργων.
• Ο ΕΣΑΗ εκφράζει τη διαφωνία του με το πνεύμα αναβίωσης απορριπτέων αιτήσεων άδειας παραγωγής οι οποίες μάλιστα, θα έχουν προτεραιότητα επί νεότερων αιτήσεων στην ίδια θέση.
• Η διάρκεια ισχύος αδειών παραγωγής θα πρέπει να είναι ίδια για κάθε κάτοχο Αδείας, στο πλαίσιο της ισονομίας, και επ' ουδενί δεν μπορεί αυτό το δικαίωμα να δίνεται από τον Φορέα Διαχείρισης επ’ αμοιβή.