Υπό εξέταση θυγατρική ΑΔΜΗΕ – Αριάδνη Interconnection για τις διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και νησιών Β. Αιγαίου

Υπό εξέταση θυγατρική ΑΔΜΗΕ – Αριάδνη Interconnection για τις διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και νησιών Β. Αιγαίου
Λόγω παρουσίας μετόχου από χώρα εκτός Ε.Ε. στον ΑΔΜΗΕ, και επομένως και στον φορέα υλοποίησης του Κρήτη-Αττική, ο Διαχειριστής έχει αναθέσει τη νομική διερεύνηση της συμβατότητας του εν λόγω σχήματος με το ευρωπαϊκό πλαίσιο
Σχέδιο για τη σύσταση μίας κοινής θυγατρικής με την Αριάδνη Interconnection μελετά σύμφωνα με πληροφορίες του WorldEnergyNews ο ΑΔΜΗΕ, σαν το σχήμα που θα μπορούσε ενδεχομένως να αναλάβει τον ρόλο φορέα υλοποίησης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων, καθώς και των νησιών του Βορείου Αιγαίου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, με δεδομένο το μέγεθος των δύο πρότζεκτ, αλλά και το ύψος των κεφαλαίων που θα πρέπει να κινητοποιηθούν για την υλοποίησή τους, ο Διαχειριστής αναζητά ένα πιο ευέλικτο σχήμα για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή των διασυνδέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζει την από κοινού σύσταση θυγατρικής με την εταιρεία ειδικού σκοπού που υλοποιεί το Κρήτη-Αττική, στην οποία τόσο ο Διαχειριστής όσο και Αριάδνη Interconnection θα συμμετέχουν με ποσοστό 50% έκαστος.

Ερωτηματικό η πιστοποίηση της Κομισιόν

Ωστόσο, αυτό που φαίνεται να προβληματίζει τον Διαχειριστή σε αυτό το σενάριο είναι η παρουσία της State Grid, δηλαδή ενός μετόχου από τρίτη χώρα - ο οποίος μέσω του 24% που κατέχει στον ΑΔΜΗΕ, συμμετέχει και στη μετοχική σύνθεση της Αριάδνη Interconnection. Έτσι, καθώς ο φορέας που θα αναλάβει τις δύο νέες διασυνδέσεις θα πρέπει να λάβει την πιστοποίηση από την Κομισιόν, o ΑΔΜΗΕ έχει αναθέσει σε νομικούς να διερευνήσουν αν αυτό το σχήμα θα ήταν συμβατό με το ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Υπενθυμίζεται ότι στην Αριάδνη Interconnection, την εταιρεία ειδικού σκοπού για την υλοποίηση του Κρήτη-Αττική, πρόκειται να εισέλθει ένας νέος επενδυτής, με τη διενέργεια διαγωνισμού για την απόκτηση ποσοστού έως 39%, από το 100% που κατέχει σήμερα στο SPV ο Διαχειριστής. Με αυτό τον τρόπο, θα εξασφαλιστούν περισσότερα ίδια κεφάλαια για το πρότζεκτ, γεγονός που συνεπάγεται ότι θα περιορισθεί το ύψος του δανεισμού για την υλοποίησή του.

«Παράθυρο» για συμπράξεις με επενδυτές και σε επόμενες διασυνδέσεις

Μάλιστα, όπως έχουν επισημάνει στο παρελθόν πηγές του Διαχειριστή, για αυτό τον λόγο το μοντέλο σύμπραξης με επενδυτές επρόκειτο να εξεταστεί και σε άλλες επικείμενες διασυνδέσεις, με δεδομένο ότι τα έργα αυτά προσελκύουν σημαντικό ενδιαφέρον, καθώς έχουν εξασφαλισμένα σταθερά έσοδα, μέσω των χρεώσεων μεταφοράς. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο ΑΔΜΗΕ θα κατέχει πάντοτε την πλειοψηφία στα σχήματα υλοποίησης των έργων. Κι αυτό γιατί είναι κρίσιμο για την ασφάλεια τροφοδοσίας να υπάρχει ένας υπεύθυνος, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ, που να είναι επιφορτισμένος με τον έλεγχο του συστήματος μεταφοράς σε πανελλαδική κλίμακα.

Όπως είναι γνωστό, η διασύνδεση των νησιών του Βόρειου Αιγαίου εντάχθηκε για πρώτη φορά στο προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας για τα έτη 2021-2030, ενώ έχει προϋπολογισμό 935 εκατ. ευρώ. Το έργο προωθείται παράλληλα με τη διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, προϋπολογισμού 1,477 δισ. ευρώ.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr