Oμιλία του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ στο συνέδριο «3rd Eco-Mobility Conference» για την Ηλεκτροκίνηση στο Eco-Fest 2020
"Η οικο-κινητικότητα (eco mobility) αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κεφάλαια της μετάβασης σε μία κοινωνία και οικονομία κλιματικής ουδετερότητας και δίκαιης ανάπτυξης.
Ωστόσο, ο επιστημονικός κόσμος και η πολιτική δεν έχουν ακόμη διατυπώσει τις λύσεις που χρειαζόμαστε απέναντι στην κλιματική κρίση, στο πλαίσιο μάλιστα των μεγάλων αλλαγών που επιφέρει η 4η βιομηχανική επανάσταση, το δημογραφικό πρόβλημα της Ευρώπης, η έλλειψη πόρων και οι προσφυγικές ροές. Ο μεγάλος κίνδυνος που ελλοχεύει, για τη χώρα και την κοινωνία μας, είναι η μετάβαση αυτή να δημιουργήσει νέες ανισότητες και κάποιοι να μείνουν πίσω. Για το λόγο αυτό, το σύνθημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κανείς να μην μείνει πίσω, πρέπει να αποκτήσει ουσία και να αφορά όλη την ευρωπαϊκή και παγκόσμια κοινωνία. Γιατί, όταν η ασκούμενη πολιτική περιορίζεται σε συνθήματα, καταλήγει, τελικά, να μην είναι σύμφωνη με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Είναι γεγονός ότι η εφαρμογή των Προγραμμάτων Δημοσιονομικής Προσαρμογής (τα Μνημόνια) στην Ελλάδα δημιούργησε ελλείμματα και κενά στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, στην εργασία, την παιδεία, την υγεία και την ενεργειακή φτώχεια. Υπάρχει ακόμη, ο κίνδυνος ο Ευρωπαϊκός Νότος να μείνει πίσω", δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στο πλαίσιο ομιλίας του στο συνέδριο «3rd Eco-Mobility Conference» για την Ηλεκτροκίνηση στο Eco-Fest 2020.
Υπογράμμισε στη συνέχεια, ότι η νεολαία που διαδηλώνει για την κλιματική κρίση μάς ζητά την αλλαγή του μοντέλου παραγωγής και διανομής πλούτου ώστε, να μην είναι μοναδικό κριτήριο το ιδιωτικό κέρδος, δεδομένου ότι το υφιστάμενο μοντέλο έχει αποτύχει να ανταποκριθεί στην κλιματική κρίση και την ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη.
"Σήμερα συζητάμε υπό το φως των ανακοινώσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Δυστυχώς, τα πρώτα συμπεράσματα για την Ελλάδα δεν είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά καθώς, η άμεσα προβλεπόμενη χρηματοδότηση για τη δίκαιη μετάβαση είναι μόνο 300 εκατ. ευρώ. Δηλαδή μόνο 42 εκατ. ευρώ, ανά έτος, για τα επόμενα επτά χρόνια, ενώ μάλιστα η κυβέρνηση έχει φέρει πιο μπροστά το στόχο της απολιγνιτοποίησης, από άλλες χώρες που έχουν εξασφαλίσει περισσότερους πόρους από το Ταμείο. Πρέπει συνεπώς, η χώρα μας να διεκδικήσει περισσότερα. Πρέπει επίσης, να ληφθεί υπόψη η οικονομική αφετηρία κάθε περιοχής που επηρεάζεται από τη μετάβαση και ο συντελεστής εξάρτησής της από την οικονομία του λιγνίτη, ειδικά όταν, στην περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας, ξεπερνάει το 40%", είπε σε σχέση με την πρώιμη και χωρίς σχέδιο ανακοίνωση της κυβέρνησης για την απολιγνιτοποίηση το 2028.
Ο Σ.Φάμελλος τόνισε ότι οι ιδιωτικοποιήσεις, τις οποίες προωθεί η κυβέρνηση σε όλους τους τομείς της οικονομίας και την ενέργεια, όπως με τη δημιουργία ενός ιδιωτικού μονοπωλίου στο εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου, αποτελούν μία στείρα και κοντόφθαλμη προσέγγιση που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της κλιματικής κρίσης. Αφαιρεί επιπλέον από την πολιτεία εργαλεία άσκησης πολιτικής για την ενεργειακή μετάβαση.
Αναφέρθηκε στην αντίστροφη τάση επαναδημοτικοποίησης/επανακρατικοποίησης των δικτύων βασικών δημόσιων αγαθών, όπως είναι το νερό και η ενέργεια, που παρατηρείται στην Ευρώπη, τα τελευταία δέκα χρόνια, μία τάση που συνδέεται με την ανάγκη διασφάλισης πρόσβασης όλων των πολιτών σε αυτά τα αγαθά, με χαμηλό κόστος. "Η συνταγή των ιδιωτικοποιήσεων αντιθέτως, ενέχει τον κίνδυνο αύξησης του κόστους των βασικών αγαθών του νερού και της ενέργειας για τους Έλληνες πολίτες και την όξυνση του φαινομένου της ενεργειακής φτώχειας".
"Χρειαζόμαστε την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που μπορούν να αλλάξουν το μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης, όπως τα τιμολόγια ανακύκλωσης στους δήμους, τα περιβαλλοντικά τιμολόγια υπηρεσιών νερού, η κυκλική οικονομία και η αξιολόγηση του οικολογικού αποτυπώματος προϊόντων, ένα ισχυρό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στην εξοικονόμηση ενέργειας, το πρόγραμμα Ηλέκτρα για τα δημόσια κτίρια, και η ανάπτυξη των Ενεργειακών Κοινοτήτων, μεταρρυθμίσεις του ΣΥΡΙΖΑ που έχει "παγώσει" η κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας", τόνισε στη συνέχεια.
Σχετικά με τον τομέα της ηλεκτροκίνησης, σημείωσε ότι η κυβέρνηση, στον πρόσφατο φορολογικό νόμο, έδωσε, κατά βάση, κίνητρα για επαγγελματικούς στόλους οχημάτων και δεν πρότεινε κανένα όρο στην κατεύθυνση αποσυμφόρησης των πόλεων, παράλληλα με τη θέσπιση κινήτρων για να φτάσει η ηλεκτροκίνηση στον πολίτη. Σημείωσε πως η ηλεκτροκίνηση είναι μία ευκαιρία ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς βιοκαυσίμων και ανέδειξε τις δυνατότητες ανάπτυξης της ελληνικής παραγωγής σε τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας της ηλεκτροκίνησης (μπαταρίες, νανοτεχνολογία, κτλ.).
Ο Σ.Φάμελλος έκλεισε δηλώνοντας: "Έφτασε η ώρα, η Ελλάδα να αποκτήσει ένα νόμο για το Κλίμα που θα αποτυπώνει, ξεκάθαρα, το στόχο της κλιματικής ουδετερότητας με ορίζοντα το 2050, την πλήρη απεξάρτηση της ηλεκτροπαραγωγής από τα ορυκτά καύσιμα, δηλαδή την πλήρη απανθρακοποίηση, πριν από το 2050, σε αντίθεση με το αναθεωρημένο από τη ΝΔ Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το οποίο διατηρεί μερίδιο του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή και μετά το 2050. Ο κλιματικός νόμος θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες προβλέψεις κεφαλαίων και δέσμευση χρηματοδότησης που θα αποτυπώνεται σε ποσοστό του Α.Ε.Π. και να συνδέει τη χρηματοδότηση επενδύσεων με το κλιματικό αποτύπωμά τους. Οι αρχές μηδενικά απόβλητα (zero waste) και μηδενικές εκπομπές (zero carbon) πρέπει να μεταφράζονται σε συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ζητάμε τέλος, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να φέρει στη Βουλή τη Μακροπρόθεσμη Πολιτική για το 2050, η οποία περιλαμβάνει και την οικο-κινητικότητα. Ειδικά για την οικο-κινητικότητα η επένδυση σε δίκτυο φόρτισης/ταχυ-φορτιστών με δημόσια πρωτοβουλία, τα κίνητρα για μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις πόλεις και η κινητροδότηση των βιοκαυσίμων αποτελούν άμεση προτεραιότητα".
www.worldenerhnews.gr