Μιλώντας πριν από λίγο στο συνέδριο Ecomobility, ο υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυνατότητες σύνδεσης του τουριστικού προϊόντος της χώρας με την ηλεκτροκίνηση
Προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης φυσικού αερίου στις μεταφορές και επέκταση της χρήσης των βιοκαυσίμων περιλαμβάνονται στον προγραμματισμό της κυβέρνησης στο πλαίσιο των δράσεων για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στο Ecomobility Conference που πραγματοποιείται στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, «ο κόσμος αλλάζει με ταχύτητα και φαινόμενα όπως αυτά της Αυστραλίας δείχνουν ότι ο τρόπος ζωής μας πρέπει να γίνει φιλικότερος προς τον πλανήτη. Οι μεταφορές που ευθύνονται για μεγάλο μέρος των συνολικών εκπομπών του θερμοκηπίου στην Ευρώπη δεν αποτελούν εξαίρεση. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, οι πρόωροι θάνατοι λόγω της ρύπανσης από διοξείδιο του αζώτου στην Ελλάδα το 2019 έφτασαν τους 2.900».
«Δεν θα κλείσουμε τα μάτια μας σε αυτή την πραγματικότητα. Είναι κατεύθυνση της κυβέρνησης, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και δική μου. Είναι όμως και κατεύθυνση της κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Green Deal του 1 τρισ. ευρώ που πρόσφατα ανακοίνωσε, για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη μέχρι το 2050», είπε ο κ. Χατζηδάκης.
Όπως υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, «η ελληνική κυβέρνηση ανταποκρίνεται σε αυτό το κάλεσμα με ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό πράσινης ανάπτυξης για την Ελλάδα, το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας με επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ». Στη συνέχεια, περιέγραψε τους βασικούς άξονες της νέας εθνικής ενεργειακής και κλιματικής στρατηγικής που είναι:
Ø Η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028.
Ø Η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι 17% σήμερα.
Ø Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που συνίσταται στο να καταναλώνουμε το 2030 λιγότερη ενέργεια από αυτή που καταναλώναμε το 2017.
Ø Η επιτάχυνση των νησιωτικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών μας.
Ø Οι διεθνείς συνεργασίες για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου.
Αναφερόμενος στην ηλεκτροκίνηση –το κεντρικό θέμα του συνεδρίου- ο κ. Χατζηδάκης αναγνώρισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω: «Πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα στην Ελλάδα (ποσοστό κάτω του 1% των συνολικών πωλήσεων), ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το ακόμη και το 10%, με αυξητικές τάσεις. Εμείς έχουμε το φιλόδοξο μα ρεαλιστικό στόχο το 2030 το 30% των νέων οχημάτων να αφορά τα ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά! Ήδη στο φορολογικό νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων:
Ø Θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά αυτοκίνητα που αφορούν στις μισές περίπου πωλήσεις οχημάτων.
Ø Εισαγάγαμε έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους».
Σύμφωνα δε με το σχεδιασμό της κυβέρνησης, το ένα τρίτο των λεωφορείων που θα αγοραστούν για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτρικά. Χρειάζονται όμως περισσότερα γι’ αυτό και έχει συσταθεί η Διυπουργική Επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης για να σχεδιάσει τις νομοθετικές παρεμβάσεις για την ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης (που αναμένεται να παρουσιαστούν εντός του εξαμήνου) δημιουργώντας προβλέψιμο πλαίσιο για τις επενδύσεις.
Υπογράμμισε δε ότι πολύ σημαντικά είναι και τα κίνητρα που πρέπει να θεσπιστούν, οικονομικά αλλά και κίνητρα χρήσης, με δεδομένο το υψηλό κόστος αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Όπως είπε, «επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε κοινοτικούς πόρους όπως το ΕΣΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα ενεργοποιήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία και για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης μεταξύ άλλων, αρχικά στα καίρια σημεία όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια». Αναφέρθηκε δε και σε θέματα όπως η εκπαίδευση των συνεργείων αυτοκινήτων που είναι ζήτημα ασφάλειας ή η πιστοποίηση των φορτιστών που είναι θέμα υγιούς ανταγωνισμού, αλλά και την προσδοκώμενη μείωση του κόστους των μπαταριών.
Παράλληλα, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυνατότητες σύνδεσης του τουριστικού προϊόντος της χώρας με την ηλεκτροκίνηση. «Στα νησιά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα (αυτοκίνητα, ποδήλατα, σκούτερ) δεν αντιμετωπίζουν ζήτημα αυτονομίας. Αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η καθαρή μετακίνηση», τόνισε ο υπουργός.
Επανέλαβε ότι σχεδιάζονται κίνητρα (οικονομικά και στο επίπεδο της χρήσης) για τα ηλεκτρικά οχήματα με έμφαση στα εταιρικά αυτοκίνητα και τις δημοτικές συγκοινωνίες αλλά και συνολικά. «Καθιστούμε, είπε, την οικολογική μετακίνηση πιο προσιτή στο μέσο Έλληνα εντός και εκτός πόλεων». Εκτίμησε εξάλλου ότι ο στόχος που περιλαμβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, ένα στα τρία νέα οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτρικό, ο οποίος σήμερα ακούγεται φιλόδοξος, να ξεπεραστεί από τις εξελίξεις, την τεχνολογική πρόοδο και τη μείωση του κόστους.
Για τα βιοκαύσιμα τόνισε ότι στόχος της κυβερνητικής πολιτικής είναι η στήριξη της εγχώριας παραγωγής, ενώ παράλληλα διερευνώνται σενάρια αύξησης των ποσοστών υποχρεωτικής πρόσμιξης στα συμβατικά καύσιμα και επέκτασης της χρήσης τους πέραν των αυτοκινήτων. Ανέφερε δε ότι το υδρογόνο θα αποτελέσει βασικό παράγοντα στο μέλλον της ενέργειας με τη διοχέτευσή του - εκτός των άλλων - και στους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου.
Και για τον τομέα του φυσικού αερίου ανέφερε ότι θα προωθηθεί η χρήση συμπιεσμένου (CNG) αερίου στα ελαφρά οχήματα και υγροποιημένου (LNG) στα βαρέα οχήματα και τη ναυτιλία. Ο εθνικός ενεργειακός σχεδιασμός, υπενθύμισε, προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου 8 σταθμών ανεφοδιασμού LNG και 55 CNG ως το 2030 (έναντι μόλις 15 που υπάρχουν σήμερα).
Ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ Κώστας Ανδριοσόπουλος ανέφερε στο ίδιο συνέδριο ότι η κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού CNG περιλαμβάνεται στο επενδυτικό σχέδιο της εταιρίας ενώ ο ΔΕΣΦΑ προχωρά στην κατασκευή υποδομών για χρήση LNG σε βαρέα οχήματα.
Ομιλίες στο Ecomobility απηύθυναν ακόμη:-Ο τομεάρχης Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος ο οποίος ζήτησε από την κυβέρνηση να διεκδικήσει περισσότερα κονδύλια για την απολιγνιτοποίηση και πρότεινε τη θέσπιση κινήτρων για αγορά μικρών ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε συνδυασμό με την απόσυρση παλιών και ρυπογόνων.
-Ο τομεάρχης Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Αρβανιτίδης συνέστησε εξηλεκτρισμό των μεταφορών και ανάπτυξη της χρήσης του σιδηροδρόμου ενώ τόνισε ότι ζητούμενο είναι η μέγιστη προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία.
-Ο καθηγητής Ιωάννης Αναγνωστόπουλος, μέλος της Ολομέλειας της ΡΑΕ παρουσίασε την πρόταση της Αρχής για την ηλεκτροκίνηση, που υπεβλήθη τον περασμένο Φεβρουάριο ενώ τόνισε ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αξία μόνο αν η ενέργεια που θα καταναλώνεται στις μεταφορές παράγεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές.