Ενέργεια

Το κεφάλαιο του Νομοσχεδίου που αφορά στην διάσπαση της ΔΕΠΑ

tags :
Το κεφάλαιο του Νομοσχεδίου που αφορά στην διάσπαση της ΔΕΠΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ :Ρυθμίσεις για την Ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ ΑΕ και λοιπές διατάξεις αγοράς Φυσικού Αερίου
Στο Κεφάλαιο Δ΄ εντάσσεται η τροποποίηση των διατάξεων του ν. 4001/2011 (Α 179), όπως τροποποιήθηκαν από τις διατάξεις του άρθρο 53 του ν. 4602/2019 (Α 45), οι οποίες αφορούν τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των δικτύων διανομής φυσικού αερίου και τον εταιρικό μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, καταργούνται τα άρθρα 80 ΙΑ, 80ΙΓ- 80ΙΔ του  ν. 4001/2011 και τροποποιούνται τα άρθρα 80ΣΤ, 80Ζ, 80 Η, 80Ι, 80ΙΒ.
Οι εν λόγω τροποποιήσεις αποσκοπούν στον αποτελεσματικότερο εταιρικό μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ Α.Ε ώστε αφενός να επιτευχθεί ουσιαστική μεταρρύθμιση της αγοράς αερίου στη χώρα, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό στην προμήθεια, και καθιστώντας την αξιοποίηση των δικτύων διανομής αποδοτικότερη, με την προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών σε διαγωνισμό που θα διεξάγει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και αφετέρου να διασφαλισθεί η σχεδίαση και υλοποίηση των διεθνών έργων, τα οποία έχει αναπτύξει με κοινοπρακτικά σχήματα η ΔΕΠΑ. Παράλληλα, αντιμετωπίζονται θέματα λογιστικής, μετοχικής, φορολογικής και συμβολαιογραφικής φύσης της διαδικασίας του εταιρικού μετασχηματισμού, με σκοπό τη διευκόλυνση της ολοκλήρωσής του.

Η ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ.

Ως κλάδος υποδομών νοούνται (και πλέον στη ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΑΕ εντάσσονται) οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ Α.Ε. στις εταιρείες διαχείρισης των Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου Αττικής (ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Α.Ε.), Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας (ΕΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Α.Ε.) και λοιπής Ελλάδας (ΔΕΔΑ Α.Ε.), η κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε. επί των παγίων των Δικτύων Διανομής,  το δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στην κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε. και τα δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων σχετικών έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας ΥΦΑ. Εξαιρούνται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στο διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
Πιο συγκεκριμένα, η νέα εταιρία που διασπάται από την ΔΕΠΑ ονομάζεται πλέον ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε και μετοχικά κατέχει το 100% της ΕΔΑ Αττικής Α.Ε, το 100% της ΔΕΔΑ Α.Ε και το 51% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, στην οποία συνεχίζει να συμμετέχει κατά 49% η ΕΝΙ. Το 65% των μετοχών της νέας εταιρίας περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο τις πωλεί και τις μεταβιβάζει στο σύνολό τους, ενώ το υπόλοιπο 35 % των μετοχών συνεχίζει να κατέχεται από την ΕΛΠΕ Α.Ε, η οποία συμμετέχει με το ποσοστό αυτό στη μετοχική σύνθεση της ΔΕΠΑ. Εισάγεται όρος αναφορικά με την δέσμευση του επενδυτή που θα αναδειχθεί από τη διαγωνιστική διαδικασία  περί μη μεταβίβασης εταιρικών μεριδίων για  χρονικό διάστημα πέντε ετών. Με αυτόν τον όρο τίθενται προυποθέσεις και προδιαγράφονται συνθήκες που στοχεύουν στην προσέλκυση μακροχρόνιων ενδιαφερόμενων επενδυτών που θα αναλάβουν και θα χρηματοδοτήσουν τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη και επέκταση των υποδομών δικτύων διανομής φυσικού αερίου στη Χώρα.   
Ο άλλος κλάδος που αποσχίζεται, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, είναι αυτός των διεθνών έργων. Ως κλάδος διεθνών έργων νοείται (και πλέον στη ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΕ εντάσσονται) το σύνολο των δραστηριοτήτων διεθνών έργων που διατηρεί η υφιστάμενη ΔΕΠΑ Α.Ε. είτε απευθείας είτε μέσω των θυγατρικών εταιρειών της, στις οποίες περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστον η συμμετοχή της ΔΕΠΑ Α.Ε. στα διεθνή έργα που αναπτύσσονται από την Υ.Α.Φ.Α. ΠΟΣΕΙΔΩΝ A.E. και περιλαμβάνουν τη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας (IGI) και τον αγωγό Eastern Mediterranean Pipeline (East Med), τα έργα που αναπτύσσονται από την ICGB AD όπου συμμετέχει έμμεσα η ΔΕΠΑ Α.Ε. δια της Υ.Α.Φ.Α. ΠΟΣΕΙΔΩΝ A.E. και περιλαμβάνουν το διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) και τα έργα που πρόκειται να αναπτυχθούν στο πλαίσιο της οποιασδήποτε άμεσης ή έμμεσης μελλοντικής συμμετοχής της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε εταιρείες που έχουν ως σκοπό την ανάπτυξη, την κατασκευή ή τη διαχείριση έργων υποδομών διασύνδεσης με γειτονικές χώρες.
Η νέα εταιρία που προκύπτει λόγω απόσχισης του κλάδου διεθνών έργων από την ΔΕΠΑ ονομάζεται πλέον ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε, παραμένει σε πρώτο χρόνο θυγατρική της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ και οι μετοχές της διανέμονται pro rata κατά 65% στο ΤΑΙΠΕΔ και 35% στην ΕΛΠΕ Α.Ε. κατ’ απώτατο όριο εξήντα (60) ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε. Το ΤΑΙΠΕΔ, μετά την παράδοση σε αυτό των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε., μεταβιβάζει άνευ ανταλλάγματος προς το Ελληνικό Δημόσιο ή σε φορέα που θα υποδείξει το Ελληνικό Δημόσιο, μετοχές που αντιστοιχούν στο σύνολο των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε. που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ ως αποτέλεσμα του εταιρκού μετασχηματισμού.  
Σημειώνεται ότι ως προς τα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού των νέων εταιρειών σε κάθε περίπτωση εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις για τη μεταβίβαση επιχείρησης. Εξάλλου, το σχέδιο νόμου επιδιώκει την προσέλκυση επενδυτών και τη μεγέθυνση του κλάδου φυσικού αερίου, κάτι που αναμένεται να δημιουργήσει επιπλέον θέσεις εργασίας τόσο στο χώρο των υποδομών διανομής αερίου όσο και στον χώρο της προμήθειας.
Η ΔΕΠΑ Α.Ε. μετά την ολοκλήρωση του προαναφερθέντος εταιρικού μετασχηματισμού μετονομάζεται σε ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε. και διατηρεί είτε απευθείας είτε μέσω των θυγατρικών εταιρειών της τον κλάδο προμήθειας. Στον κλάδο περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο η συμμετοχή της ΔΕΠΑ Α.Ε. στην  ΕΠΑ Αττικής ΑΕ, η εισαγωγή φυσικού αερίου στη Χώρα μέσω των μακροπρόθεσμων συμβάσεων προμήθειας της ΔΕΠΑ Α.Ε. είτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή, η προμήθεια φυσικού αερίου μέσω ή εκτός Συστημάτων Μεταφοράς ή Διανομής  Φυσικού Αερίου, η εισαγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, ο ανεφοδιασμό οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων ή μέσω συνεργαζόμενων δικτύων πρατηρίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών συμβάσεων, και τη χρήση του εμπορικού σήματος «FISIKON», η προμήθεια τελικών πελατών, μη συνδεδεμένων σε Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ή στο Εθνικό ή σε  Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή ΥΦΑ, μεταξύ άλλων και για χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου σε κινητήρες μέσων θαλάσσιας και χερσαίας μεταφοράς, η προμήθεια απομακρυσμένων Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου καθώς και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με την προμήθεια φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στο διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
Τέλος, το ΤΑΙΠΕΔ πωλεί και μεταβιβάζει, μετοχές που αντιστοιχούν σε εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ σε  χρόνο που προσδιορίζει  κατά την κρίση του.
Παράλληλα βελτιώνονται θέματα λογιστικής, μετοχικής, φορολογικής και συμβολαιογραφικής φύσης της διαδικασίας του εταιρικού μετασχηματισμού, με σκοπό την διευκόλυνση ολοκλήρωσής του ως ενδιάμεσο στάδιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των εταιρειών. Επιπλέον ρυθμίζονται τα εργασιακά θέματα στη βάση της ομοιόμορφης εφαρμογής του υφιστάμενου νομικού πλαισίου του εργατικού δικαίου και των προοπτικών μεγέθυνσης του κλάδου που διαμορφώνονται.
Ειδικότερα, επί των άρθρων του ν. 4001/2011 που τροποποιούνται:
Άρθρο 80 ΣΤ
Τροποποιείται η παράγραφος 3, σύμφωνα με την οποία η ΡΑΕ δύναται να εναντιωθεί στην πιστοποίηση Διαχειριστή δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε περίπτωση απόκτησης ελέγχου ή αύξησης συμμετοχής σε Διαχειριστή δικτύου διανομής φυσικού αερίου εφόσον κρίνεται ότι τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της Ελλάδας ή άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άρθρο 80 Ζ
Προστίθεται νέα παράγραφος 2 μετά το πρώτο εδάφιο της πρώτης παραγράφου και αναριθμούνται οι επόμενες παράγραφοι. Προβλέπεται ότι η εξαίρεση από τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό για τα πρόσωπα που κατά την έναρξη των σχετικών διατάξεων κατέχουν ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο ή δικαιώματα ψήφου σε Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου ή σε εταιρεία που έχει στην κυριότητα ή στον έλεγχό της Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου και ασκούν άμεσα ή έμμεσα έλεγχο ή ασκούν οποιοδήποτε δικαίωμα ή συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο επιχείρησης που ασκεί στην Ελλάδα οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες παραγωγής  ή προμήθειας φυσικού αερίου ή ηλεκτρικής ενέργειας ή εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, δεν ισχύει στην περίπτωση που προβούν σε απόκτηση άλλων μετοχών ή δικαιωμάτων ψήφου, σε εταιρίες των οποίων η δραστηριότητα εμπίπτει στις διατάξεις περί ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Παράλληλα διαγράφεται η πρόβλεψη ότι, οι εξαιρούμενοι από την υποχρέωση του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού δεν έχουν υποχρέωση διάθεσης μετοχών ή δικαιωμάτων ψήφου που κατέχουν, καθώς αυτονοήτως τέτοια υποχρέωση  δεν υφίσταται, εκ του λόγου της εξαίρεσής τους.
Στην παράγραφο 4 προβλέπεται ότι οι διατάξεις εξαίρεσης από τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό εφαρμόζονται και στους υφιστάμενους μετόχους της ΔΕΠΑ ΑΕ αναφορικά με τις μετοχές που θα αποκτήσουν στις επωφελούμενες εταιρίες του κλάδου υποδομών και διεθνών έργων, συνεπεία της ολοκλήρωσης της μερικής διάσπασης που προβλέπεται στο άρθρο 80Ι.
Άρθρο 80 Ι
Στην παράγραφο 1 προβλέπεται η μερική διάσπαση του κλάδου υποδομών και η απόσχιση του κλάδου διεθνών έργων από την ΔΕΠΑ Α.Ε στη βάση του νομικού πλαισίου που διέπει το ζήτημα.
Στην παράγραφο 2 αποτυπώνεται ο κλάδος των υποδομών στον οποίο πλέον περιλαμβάνονται επιγραμματικά οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στις εταιρείες ΕΔΑ Αττικής ΑΕ, ΕΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΑΕ και ΔΕΔΑ ΑΕ, η κυριότητα επί των παγίων των δικτύων διανομής και προστίθενται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων σχετικών έργων υποδομής συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας ΥΦΑ, εξαιρουμένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στο διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
Προστίθεται νέα παράγραφος 3 στην οποία, περιγράφεται ο κλάδος των διεθνών έργων. Από τον κλάδο διεθνών έργων διαγράφεται το δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στην κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε. καθώς και τα υφιστάμενα ή μελλοντικά δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων σχετικών έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας ΥΦΑ. αντίστοιχα όπως αυτοί νοούνται για τους σκοπούς του νόμου. Οι επόμενες παράγραφοι αναριθμούνται.
Στην παράγραφο 4 διαγράφεται η αναφορά «στο νόμο για τους εταιρικούς μετασχηματισμούς» και αναφέρεται ο ισχύων νόμος 4601/2019 που τους διέπει.
Προστίθεται νέα παράγραφος 5 και αναριθμούνται οι επόμενες, στην οποία αναφέρεται ότι η ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο του εταιρικού μετασχηματισμού , μεταβιβάζει με απόσχιση τον κλάδο διεθνών έργων σε νέα εταιρία με την επωνυμία ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε.

Στην παράγραφο 6 αναφέρεται ότι η ΔΕΠΑ, μετά την ολοκλήρωση του εταιρικού μετασχηματισμού μετονομάζεται σε ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε και περιγράφονται οι δραστηριότητας που υπάγονται στο κλάδο της εμπορίας. Προστίθεται ότι στις δραστηριότητες αυτές περιλαμβάνεται η συμμετοχή της ΔΕΠΑ ΑΕ στην ΕΠΑ Αττικής ΑΕ και διαγράφεται η αναφορά σε μελλοντικά δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ ΑΕ σε διεθνή έργα που σχετίζονται με την ανάπτυξη, την επέκταση και την λειτουργία της δραστηριότητας της προμήθειας φυσικού αερίου.
Διαγράφεται  η αρχική παράγραφος 5 η οποία ανέφερε ότι η ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ A.E. μπορεί να ασκεί και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα μεταβιβάζεται στον κλάδο υποδομών, σύμφωνα με την παράγραφο 2 ή με το σχέδιο διάσπασης της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε., υπό την προϋπόθεση ότι η άσκηση των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων επιτρέπεται από τον παρόντα νόμο, για λόγους ασφάλειας δικαίου.
Συγκεκριμένα η ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην προμήθειας φυσικού αερίου και δεν ασκεί οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα μεταβιβάζεται στον κλάδο υποδομών.
Στην παράγραφο 7 διαγράφεται η αναφορά «στο νόμο για τους εταιρικούς μετασχηματισμούς» και αναφέρεται ο ισχύων νόμος 4601/2019 που τους διέπει.
Στις παραγράφους 8 έως 11 εισάγονται λεκτικές βελτιώσεις ως προς την λογιστική, μετοχική, φορολογική και συμβολαιογραφική φύση της διαδικασίας του εταιρικού μετασχηματισμού, ο οποίος πλέον αναφέρεται στην διάσπαση του κλάδου τόσο των υποδομών όσο και των διεθνών έργων από την ΔΕΠΑ.  Παράλληλα εισάγονται λεκτικές βελτιώσεις ως προς την μεταβίβαση λοιπών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των εμπλεκόμενων εταιριών.
Εξειδικεύεται ότι, οι μετοχές εκδόσεως της εταιρείας ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, με τη σύστασή της παραδίδονται απευθείας στους μετόχους της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε αναλογία προς τα δικαιώματά τους στο κεφάλαιο της ΔΕΠΑ Α.Ε.
Οι μετοχές εκδόσεως της εταιρείας ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε. παραμένουν στην ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε. και παραδίδονται στους μετόχους της εταιρείας κατ’ απώτατο όριο εξήντα (60) ημέρες πριν από την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε. Επίσης αντικαθίσταται η αναφορά «στο νόμο για τους εταιρικούς μετασχηματισμούς» με τον ισχύων νόμο 4601/2019 που τους διέπει.
Προστίθεται παράγραφος 12 στις οποίες αποτυπώνεται ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ), ως υφιστάμενος μέτοχος της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΕ και της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΑΕ, θα προβεί στην πώληση και μεταβίβαση των μετοχών που αντιστοιχούν σε εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΑΕ. που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ ως αποτέλεσμα της μερικής διάσπασης του άρθρου 80Ι, καθώς και μετοχές που αντιστοιχούν σε εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνόλου των μετοχών εκδόσεως των θυγατρικών της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΕ. Εξειδικεύεται περαιτέρω ότι ο χρόνος διάθεσης των μετοχών, κάθε μίας από τις επωφελούμενες εταιρείες, προσδιορίζεται από το ΤΑΙΠΕΔ κατά την κρίση του.
Προστίθεται παράγραφος 13 με την οποία ορίζεται ότι η διαδικασία διάθεσης των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε. και ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε. μπορεί να ξεκινήσει πριν από την ολοκλήρωση του εταιρικού μετασχηματισμού της υφιστάμενης ΔΕΠΑ Α.Ε. Σε κάθε περίπτωση, διευκρινίζεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης τελεί υπό τον όρο της προηγούμενης ολοκλήρωσης της διάσπασης του άρθρου 80Ι.
Προστίθεται παράγραφος 14, σύμφωνα με την οποία ειδικά στην περίπτωση της διαγωνιστικής διαδικασίας διάθεσης των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε θα πρέπει να συμμορφώνεται με το οικείο ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο.
Τέλος προστίθεται παράγραφος 15, σύμφωνα με την οποία το Ταμείο, μετά την παράδοση σε αυτό των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε., κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 9 του παρόντος, μεταβιβάζει άνευ ανταλλάγματος προς το Ελληνικό Δημόσιο ή φορέα που θα υποδείξει το Ελληνικό Δημόσιο, μετοχές που αντιστοιχούν σε εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε. που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ ως αποτέλεσμα του εταιρικού μετασχηματισμού του παρόντος άρθρου.
Άρθρο 80ΙΑ
Το άρθρο διαγράφεται καθώς μεταβάλλεται η διαδικασία του εταιρικού μετασχηματισμού, ο οποίος  περιγράφεται στο άρθρο 80 Ι.
Άρθρο 80 ΙΒ
Το άρθρο διαγράφεται ώστε να εφαρμόζεται με ομοιόμορφο τρόπο η νομοθεσία που διέπει τις εργασιακές σχέσεις.
Άρθρο 80 ΙΓ
Το άρθρο διαγράφεται καθώς η  μεταβίβαση των μετοχών στους μετόχους ενσωματώθηκε στην τροποποίηση της παραγράφου 9 του άρθρου 80Ι
Άρθρο 80 ΙΔ
Το άρθρο διαγράφεται καθώς το ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ θα διαθέσει μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας το σύνολο των μετοχών του στις ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΑΕ και ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΕ.
Ως προς το άρθρο 17, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 80Δ του ν. 4001/2011, όπως προστέθηκε δυνάμει του άρθρου 53 του ν. 4602/2019 (Α 45) «κάθε επιχείρηση που έχει στην ιδιοκτησία της Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ασκεί τις αρμοδιότητες του διαχειριστή του δικτύου, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου». Ως εκ τούτου, οι ιδιότητες του ιδιοκτήτη Δικτύου Διανομής και του Διαχειριστή Δικτύου Διανομής συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο. Τα οριζόμενα, ωστόσο, στο τρίτο και τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 80 του ν. 4001/2011 συνεπάγονται δυνατότητα χορήγησης Άδειας Διαχείρισης Δικτύου Διανομής σε πρόσωπο άλλο εκτός του κατόχου της Άδειας Διανομής. Κατά συνέπεια, οι δύο υφιστάμενες ρυθμίσεις έρχονται σε αντίφαση μεταξύ τους και με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η άρση αυτής της αντίφασης.
Ως προς το άρθρο 18, η διάταξη της παρ. 1 κρίνεται αναγκαία για την υλοποίηση από τον ΔΕΣΦΑ σημείων εξόδου του ΕΣΦΑ που θα τροφοδοτούνται άλλα Συστήματα Μεταφοράς, όπως  από τον αγωγό ΤΑΡ. Σημειώνεται ότι σε εφαρμογή του άρθρου 7.2 (b) της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας μεταξύ της Ελλάδος και της εταιρείας ΤΑΡ AG της 26ης Ιουνίου 2013 (Α 267), η τελευταία θα κατασκευάσει μέχρι τρεις (3) αναμονές για τροφοδότηση της Δυτικής Μακεδονίας με φυσικό αέριο.
Η δε προτεινόμενη ρύθμιση της παρ. 2 κρίνεται απαραίτητη για την ανάπτυξη της εγχώριας και περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου, καθώς επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας κατά τη διαδικασία της συμπίεσης, σε σχέση με τη σύνδεση αντίστοιχων διατάξεων σε συστήματα διανομής φυσικού αερίου, εφόσον πλέον δεν θα δαπανάται ενέργεια για την αποσυμπίεση του φυσικού αερίου στο επίπεδο πίεσης λειτουργίας των δικτύων διανομής (<16 barg) και την εκ νέου συμπίεσή του στο επίπεδο των 250 – 350 barg, αλλά το προς συμπίεση φυσικό αέριο θα παραλαμβάνεται απευθείας από το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, η μέση πίεση λειτουργίας του οποίου κυμαίνεται περί τα 42 barg,
Επιπροσθέτως, όλες οι εγκαταστάσεις που υπάγονται στο ΕΣΦΑ λειτουργούν υπό καθεστώς πλήρους Πρόσβασης Τρίτων. Επομένως, παρέχεται η δυνατότητα σε μεμονωμένους καταναλωτές (μη συνδεδεμένους σε δίκτυο μεταφοράς ή διανομής) να επιλέγουν τον Προμηθευτή τους χωρίς περιορισμούς που σχετίζονται με τη δυνατότητα του τελευταίου να υλοποιεί και να λειτουργεί εγκαταστάσεις συμπίεσης φυσικού αερίου. Για τον ίδιο λόγο, προάγεται ο ανταγωνισμός, αφού θα δίδεται πλέον η δυνατότητα πρόσβασης σε υπηρεσίες συμπίεσης φυσικού αερίου σε όλους τους Προμηθευτές, χωρίς να απαιτείται η εκ μέρους τους υλοποίηση επενδύσεων.
Περαιτέρω, με την προτεινόμενη ρύθμιση επιτυγχάνεται η οικονομικότερη τροφοδότηση περιοχών που έχουν μικρές καταναλώσεις σε σχέση με την απόστασή τους από το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, μέσω της οδικής μεταφοράς συμπιεσμένου φυσικού αερίου (virtual pipeline scheme), ως εάν οι περιοχές αυτές ήταν συνδεδεμένες με το ΕΣΦΑ. Ανάλογο σχήμα έχει αναπτυχθεί και λειτουργεί ήδη για τα δίκτυα διανομής από τις Εταιρείες Διανομής Αερίου.
Σημειώνεται, τέλος, ότι η ως άνω προτεινόμενη τροποποίηση δεν επηρεάζει τη δυνατότητα σύνδεσης εγκαταστάσεων συμπίεσης φυσικού αερίου σε δίκτυο διανομής, ή τη δυνατότητα υλοποίησης  επενδύσεων εγκατάστασης σταθμών συμπίεσης φυσικού αερίου συνδεδεμένων με το ΕΣΦΑ από τρίτες εταιρείες. Αντιθέτως, παρέχεται και στον ΔΕΣΦΑ η δυνατότητα πραγματοποίησης αντίστοιχων επενδύσεων, οι οποίες θα δύνανται να περιλαμβάνονται στο ΕΣΦΑ μετά από έγκριση από τη ΡΑΕ του σχετικού Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ.
www.worldenergynews.gr
 





Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης