Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Θωμάς: Εκτός από την ΔΕΗ και οι 2 μεγαλύτεροι προμηθευτές στην καθολική υπηρεσία - Μείωση νυχτερινού τιμολογίου για ΥΚΩ

Θωμάς: Εκτός από την ΔΕΗ και οι 2 μεγαλύτεροι προμηθευτές στην καθολική υπηρεσία - Μείωση νυχτερινού τιμολογίου για ΥΚΩ
Ποιές ρυθμίσεις περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
Ρυθμίσεις που αφορούν τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την διευκόλυνση μεγάλων επενδύσεων στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αλλά και την αξιοποίηση της αγροτικής γης υψηλής απόδοσης για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που εγκρίθηκε σήμερα από το υπουργικό συμβούλιο.
Σε ότι αφορά την αγορά ηλεκτρισμού προβλέπονται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα  για το Χρηματιστήριο Ενέργειας και τον ΑΔΜΗΕ  για την προετοιμασία των αγορών του target model και μάλιστα προβλέπεται ότι η ΡΑΕ θα έχει τη δυνατότητα επιβολής προστίμων σε περίπτωση καθυστερήσεων.
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου παρουσίασης του νομοσχεδίου ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς επανάλαβε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι το target model να λειτουργήσει τον Ιούνιο και τα χρονοδιαγράμματα συμβάλουν σε αυτή την κατεύθυνση.
Επίσης το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει τη ρύθμιση που θα υποχρεώνει τη ΔΕΗ και του δύο μεγαλύτερους προμηθευτές ενέργειας να αναλαμβάνουν από κοινού τη λεγόμενη καθολική υπηρεσία.
Αυτό σημαίνει ότι η ΔΕΗ δεν θα είναι ο μόνος προμηθευτής που θα λειτουργεί ως "τελευταίο καταφύγιο" για τους καταναλωτές που δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους αλλά θα μοιράζεται αυτή την υποχρέωση με τις δύο μεγαλύτερες  εταιρείες προμήθειας.
Πλέον θα μεταφερθεί εκ περιτροπής στους τρεις προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Μέχρι τώρα η ΡΑΕ διενεργούσε ένα διαγωνισμό στον οποίο δεν προσερχόταν κανένας προμηθευτής και η υποχρέωση του τελευταίου καταφυγίου ανατίθετο στη ΔΕΗ  έναντι αμοιβής η οποία βεβαίως είναι πολύ χαμηλότερη από το κόστος.
Με άλλη ρύθμιση του νομοσχεδίου προβλέπεται μείωση των ΥΚΩ  για το νυχτερινό τιμολόγιο των οικιακών καταναλωτών για μεγάλες νυχτερινές καταναλώσεις από 1600 kWh.
Το θέμα αυτό αφορά περίπου 30.000 καταναλωτές που χρησιμοποιούν για θέρμανση θερμοσυσσωρευτές ή αντλίες θερμότητας και όπως είπε ο κ. Θωμάς το μέτρο στοχεύει στην ενίσχυση της χρήσης του ηλεκτρισμού στο πλαίσιο και της αντίστοιχης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την επίσπευση του Target Model, ώστε η έναρξη εφαρμογής του να γίνει τον Ιούνιο, όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση.
Έτσι, θα υπάρχει ρύθμιση ώστε η Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ να δεσμεύονται σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση των ενδιάμεσων βημάτων. Η ΡΑΕ θα τους επιβάλει πρόστιμα, αν υπάρχουν χρονικές παρεκκλίσεις.
Σε ότι αφορά τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας  το νομοσχέδιο θα δώσει τη δυνατότητα σε μεγάλα έργα άνω των 250 MW να μην συμμετέχουν στις δημοπρασίες λειτουργικής ενίσχυσης της ΡΑΕ αλλά να αιτούνται μεμονομένη ενίσχυση με βάση τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία θα εγκρίνεται και από την Κομισιόν.
Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η ευελιξία των μεγάλων έργων ώστε να προσελκυσθούν  όσο το δυνατό μεγαλύτερες επενδύσει στις ΑΠΕ.
Επίσης προβλέπεται η εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών σε αγροτική υψηλής παραγωγικότητας σε ποσοστό 1% ανά νομό ώστε να ηλεκτροδοτούνται συστήματα ύδρευσης και άλλες εγκαταστάσεις.

Οι ρυθμίσει για  την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας 

1. Μείωση νυχτερινού τιμολογίου  
Eξορθολογίζεται το ύψος της τιμολόγησης των καταναλωτών στη νυχτερινή κατανάλωση για πάνω από 1600 kWh. Η ρύθμιση θα οδηγήσει σε σημαντική ελάφρυνση για τα νοικοκυριά, ιδίως αυτά που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές.
 
2. Εναλλαγή στην Καθολική Υπηρεσία
Η Καθολική Υπηρεσία πλέον δεν θα παρέχεται αποκλειστικά από τη ΔΕΗ (ως έχουσα το μεγαλύτερο μερίδιο) σε περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφέρον για την ανταγωνιστική διαδικασία, αλλά θα υπάρχει εκ περιτροπής κάλυψη της Καθολικής Υπηρεσίας από τους τρεις Προμηθευτές με το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά.
 
3. Εγγυήσεις Δήμων για οφειλές δημοτικών επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ
Αντιμετωπίζεται το μεγάλο πρόβλημα των οφειλών των δημοτικών επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ και πλέον οι Δήμοι καθίστανται εγγυητές για τη δέουσα εκπλήρωση των υποχρεώσεων των δημοτικών εταιρειών από τις συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
 
4.Ταχεία υλοποίηση target model
Καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των υποχρεώσεων του ΑΔΜΗΕ και του ΕΧΕ για την έναρξη λειτουργίας των αγορών ενέργειας. Η ΡΑΕ παρακολουθεί την τήρηση του χρονοδιαγράμματος και μπορεί να επιβάλει κυρώσεις  (πχ πρόστιμα) εάν παραβιάζονται οι προβλεπόμενες προθεσμίες.
 
5. Αύξηση διαφάνειας στην χονδρεμπορική αγορά Η/Ε
Για να είναι ασφαλές το περιβάλλον της αγοράς και οι παίκτες να είναι ενήμεροι από τώρα για τις υποχρεώσεις τους ενόψει της απελευθέρωσης και της  εφαρμογής του target model, εναρμονίζεται το εθνικό πλαίσιο με τον Κανονισμό 1227/2011 για την ακεραιότητα και τη διαφάνεια στη χονδρική αγορά ενέργειας  (REMIT) που περιλαμβάνει ρυθμίσεις στο πρότυπο των χρηματοοικονομικών αγορών.  Με τον τρόπο αυτό εισάγεται το πλαίσιο για την αποτροπή φαινομένων χειραγώγησης της αγοράς ενέργειας και ενισχύεται ο εποπτικός ρόλος της ΡΑΕ για να διασφαλίζεται η συμμόρφωση όλων.


Οι ρυθμίσεις για τις ΑΠΕ
 
1.Αποζημίωση  Σταθμών ΑΠΕ με ΣΕΔΠ (Feed In Premium)
 
-  Η ρύθμιση αφορά σε 103 σταθμούς ΑΠΕ ισχύος 560MW
-  Επιλύεται μόνιμα πλέον η αποζημίωση των σταθμών ΑΠΕ με ΣΕΔΠ
-  Παράλληλα ρυθμίζεται η αποζημίωση αυτών των σταθμών ΑΠΕ:           
-  άμεσα για την παραγωγή από τον Ιούλιο του έτους 2019 μέχρι σήμερα,   
-  εντός δύο μηνών από το νόμο για το υπόλοιπο 10% από την έναρξη λειτουργίας τους έως σήμερα
 
2.Δυνατότητα απευθείας συμμετοχής ΑΠΕ στην αγορά
 
Δίνεται η δυνατότητα ταχύτερης υλοποίησης έργων ΑΠΕ χωρίς την αναγκαιότητα επιλογής τους μέσω δημοπρασιών της ΡΑΕ και χωρίς επιβάρυνση των καταναλωτών μέσω του ΕΤΜΕΑΡ.
 
3. Σταθμοί  ΑΠΕ ισχύος >250MW
 
-  Δίνεται  διέξοδος σε πολύ μεγάλα έργα ΑΠΕ, πάνω από 250 MW, να προχωρήσουν, καθώς λόγω της μεγάλης ισχύος, εκ των πραγμάτων, δεν επιλέγονται στις ανταγωνιστικές διαδικασίες.
-  Το κάθε ένα έργο από αυτά εκτιμάται ότι αποτελεί επένδυση μεγαλύτερης των 200 εκ. €.
-  Αυξάνεται σημαντικά η διείσδυση των ΑΠΕ στη χώρα προς επίτευξη των ιδιαίτερα φιλόδοξων στόχων που έχουν τεθεί για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα  το 2030
 
4.Εγκατάσταση ΑΠΕ σε Γεωργική Γη Υψηλής Παραγωγικότητας
 
Με την ρύθμιση επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας μέχρι ποσοστού 1%,
 
 
5. Άδειες Υβριδικών Σταθμών στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά
 
-  «Ξεμπλοκάρονται» περίπου 170 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ για χορήγηση αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς, χωρίς να αναγράφεται στις άδειες η τιμής αποζημίωσης των σταθμών αυτών.
-  Ήδη λειτουργεί ομάδα εργασίας, σε συνεργασία με την αγορά για τον καθορισμό του πλαισίου των υβριδικών σταθμών.
-  Το καθεστώς ενίσχυσης νέων υβριδικών σταθμών θα τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση
 
6. Επιτάχυνση υλοποίησης έργων βιοαερίου από ΦΟΔΣΑ
- Επιταχύνονται έργα ηλεκτροπαραγωγής από το παραγόμενο βιοαέριο από μονάδες διαχείρισης αποβλήτων κατά προσέγγιση της τάξεως 1 MW και μεγίστης ισχύος 4 MW και υλοποιείται πληρέστερα το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων.
-  Με τα έργα αυτά μειώνονται οι αέριοι ρύποι και οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και το κόστος διαχείρισης απορριμμάτων για τους ΟΤΑ λόγω του πρόσθετου εσόδου από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από βιοαέριο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης