Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας εξισορρόπησης φυσικού αερίου ζητούν από τη ΡΑΕ οι επιχειρήσεις του κλάδου

Τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας εξισορρόπησης φυσικού αερίου ζητούν από τη ΡΑΕ οι επιχειρήσεις του κλάδου
Οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση για το νέο Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου εκτιμούν πως οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν αποκλείεται να οδηγήσουν σε σημαντικές επιβαρύνσεις των τελικών οικιακών καταναλωτών
Η δημιουργία αγοράς εξισορρόπησης φυσικού αερίου που αναδείχθηκε ως ανάγκη λόγω της κρίσης που ταλαιπωρεί το ενεργειακό σύστημα της χώρας από τα μέσα Δεκεμβρίου του 2016, δεν προβλέπεται από την τρίτη αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που εισηγείται ο ΔΕΣΦΑ και δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Αυτό προκύπτει από τις θέσεις που αναπτύσσουν οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση, οι οποίοι ζητούν την άμεση εγκαθίδρυση ηλεκτρονικής πλατφόρμας εξισορρόπησης, σημειώνοντας μάλιστα ότι σύμφωνα με απόφαση της ΡΑΕ από τον Ιούλιο του 2015, η πιλοτική λειτουργία της θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει ήδη από το τέλος του 2016.
Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά η ΔΕΠΑ στην επιστολή της προς τη ΡΑΕ, η πλατφόρμα θα δώσει άμεσα τη δυνατότητα ενδοημερήσιων συναλλαγών φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας αερίου εξισορρόπησης, καθιστώντας το ελληνικό σύστημα συμβατό με τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών κανόνων, ενώ θα περιορίσει τις κινήσεις εξισορρόπησης από τον ΔΕΣΦΑ και θα ενισχύσει τη ρευστότητα της αγοράς φυσικού αερίου.

Βάση για τη ανάπτυξη συστήματος ηλεκτρονικής εμπορίας αερίου

Μάλιστα η ΔΕΠΑ τονίζει ότι η συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για τη δημιουργία ηλεκτρονικού περιβάλλοντος εμπορίας φυσικού αερίου.
Σε ανάλογο μήκος κύματος η Motor Oil σημειώνει ότι οι νέες ρυθμίσεις δημιουργούν ένα πολυπλοκότερο και αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο για τους χρήστες του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, όμως ενώ από τη μια πλευρά θέτει αυστηρά περιθώρια όπως η μείωση των ορίων ανοχής από 10% σε 0% και τη μείωση των ορίων προγραμματισμού από το 15% στο 5%, δεν είναι έτοιμη η πλατφόρμα εξισορρόπησης που θα έδινε διέξοδο στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Η Motor Oil προτείνει τα αυστηρότερα όρια ανοχής και προγραμματισμού, να εφαρμοστούν παράλληλα με τη λειτουργία πλατφόρμας εξισορρόπησης.
Επίσης ζητεί να υπάρξει πρόβλεψη στον αντίστοιχο Κώδικα Ηλεκτρικής ενέργειας που θα οδηγεί σε περιορισμό της κατανάλωσης σε περιόδους κρίσης, ενώ θεωρεί ότι θα πρέπει να προβλεφθεί η ύπαρξη προμηθευτή τελευταίου καταφυγίου φυσικού αερίου, που θα μπορούσες να αμβλύνει τις ανισσοροπίες σε περιόδους κρίσης.

Κίνδυνος αύξησης κόστους και τιμών

Οι συμμετέχοντες στη διαβούλευση υπογραμμίζουν και τον κίνδυνο αύξησης του κόστους για τους χρήστες του Εθνικού Συστήματος το οποίο θα μετακηλυθεί στους τελικούς καταναλωτές αυξάνοντας τις τιμές του φυσικού αερίου.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της Εταιρίας Παροχής Αερίου Αττικής η οποία σημειώνει ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα οδηγήσουν σε σημαντικές επιβαρύνσεις των τελικών οικιακών καταναλωτών.
Μάλιστα ζητεί την επαναξιολόγηση των συγκεκριμένων διατάξεων ή και τη διαφοροποίηση των όρων που ισχύουν για τους χρήστες αναλόγως με το εάν εξυπηρετούν προστατευόμενους πελάτες με χρήση θέρμανσης.  
Το ζήτημα της μείωσης των ορίων ανοχής από 10% σε 5% για το 2017, σε 3% για το 2018 και σε 0% για το 2019, θέτει με την επιστολή του και ο Σύνδεσμος των ιδιωτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής ΕΣΑΗ.
Όπως τονίζει μια τέτοια αλλαγή θα μπορούσε να θεωρηθεί εύλογη εάν οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής μπορούσαν να προγραμματίσουν με μεγάλη ακρίβεια τη λειτουργία τους κατά την επόμενη ημέρα και εάν είχαν τη δυνατότητα να μεταβάλουν τη θέση τους στην αγορά ηλεκτρισμού κατά τη διάρκεια της ημέρας κατανομής.  
Ο ΕΣΑΗ θεωρεί ότι η όποια μεταβολή των ορίων ανοχής στο φυσικό αέριο θα πρέπει να συμβαδίζει με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων στην αγορά ηλεκτρισμού και την εφαρμογή του target model της ΕΕ.  

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης