Η «μεγάλη» διασύνδεση χάνει την πρόσβαση σε κεφάλαια του Connecting Europe Facility, ενώ παράλληλα το Κρήτη-Κύπρος χάνει τη χρηματοδότηση με 270 εκατ. ευρώ από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ
Η διεκδίκηση συμμετοχής στα δικαιώματα της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική από τον EuroAsia Interconnector, αλλά και τον Βέλγο διαχειριστή Elia ως πιθανό μέτοχο του EuroAsia, αποτέλεσε σύμφωνα με πληροφορίες μία από τις βασικές αιτίες που οδηγήθηκαν τελικά την Παρασκευή σε «ναυάγιο» οι διαπραγματεύσεις για την υλοποίηση του έργου ως τμήματος του PCI ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.
Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εξίσου σημαντικό «μπλόκο» στην εξεύρεση λύσης αποτέλεσε το γεγονός ότι ακόμη και έως την τελευταία στιγμή παρέμεινε θολό το «τοπίο», αναφορικά με τη συνεισφορά του φορέα υλοποίησης του PCI στη χρηματοδότηση της «μεγάλης» διασύνδεσης.
EuroAsia: Από το επόμενο καλοκαίρι η εισφορά σε κεφάλαια
Κανονικά, η συμμετοχή στη χρηματοδότηση θα διασφαλιζόταν με την «είσοδο» του EuroAsia στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», που έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου, με την πληρωμή του αντίστοιχου ποσοστού από το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού.
Ωστόσο, ο EuroAsia επέμενε να μην καταβάλει κεφάλαια αυτή τη στιγμή, αλλά η οικονομική του συμμετοχή να ξεκινήσει από το επόμενο καλοκαίρι.
Μάλιστα, φέρεται να ζητούσε το επόμενο καλοκαίρι να παρουσιάσει ένα πλάνο χρηματοδότησης του έργου, και όχι να καταβάλει συγκεκριμένα κεφάλαια.
Εκτροχιασμός του χρονοδιαγράμματος κατασκευής του έργου
Πέρα πάντως από την οικονομική συμβολή στην υλοποίηση του Κρήτη-Αττική, και μόνο η διεκδίκηση ρόλου στη διαχείριση της διασύνδεσης ήταν αρκετή για να οδηγήσει σε «ναυάγιο» τις διαπραγματεύσεις, καθώς θα «τίναζε στον αέρα» το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου.
Ενδεικτικό είναι πως η μεταφορά δικαιωμάτων του έργου στην «Αριάδνη Interconnection», κάτι που όπως έχει γράψει το WorldEnergyNews τέθηκε από τον Elia κατά τις διαπραγματεύσεις, θα προϋπέθετε την τροποποίηση του νόμου, με όποιες επιπτώσεις θα είχε αυτό στους διαγωνισμούς για την υλοποίησή του.
Όπως είναι γνωστό, για την ελληνική πλευρά ήταν αδιαπραγμάτευτη η πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου, κάτι που σημαίνει πως ένα τέτοιο αίτημα δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτό.
Εξάλλου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο δελτίο Τύπου του την Παρασκευή το ΥΠΕΝ, ανακοινώνοντας την υλοποίηση του Κρήτη-Αττική ως εθνικό έργο, η θέση του υπουργείου υπαγορεύθηκε από την ανάγκη ταχείας υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής που είναι μείζονος εθνικής σημασίας.
Παράλληλα, ωστόσο, η απόπειρα οποιασδήποτε αλλαγής στο καθεστώς κυριότητας της διασύνδεσης είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προσέκρουε και στην κινεζική State Grid, στρατηγικό επενδυτή του ΑΔΜΗΕ.
Έτσι, θα χρειαζόταν η συναίνεση της κινεζικής εταιρείας, η οποία κάθε άλλο παρά δεδομένη μπορεί να θεωρηθεί, με δεδομένη την επίπτωση που θα είχε στην περιουσιακή βάση του Διαχειριστή.
Ανάκληση από ΡΑΕ και ΡΑΕΚ της συμφωνίας για τον καταμερισμό του διασυνοριακού κόστους
Η υλοποίηση του Κρήτη-Αττική ως εθνικού έργου «κλείνει την πόρτα» στη χρηματοδότησή του από τον μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF). Σύμφωνα με παλαιότερη ανακοίνωση του EuroAsia, η χρηματοδότηση από το CEF για τη διασύνδεση θα ανερχόταν σε 355 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως ΡΑΕ και ΡΑΕΚ θα προχωρήσουν στην ανάκληση της συμφωνίας για τον καταμερισμό του διασυνοριακού κόστους, στην οποία είχαν προχωρήσει στο πλαίσιο «συγχρονισμένης» υλοποίησης του Κρήτη-Αττική με τη Κρήτη-Κύπρος.
Κάτι που σημαίνει πως αίρεται η χρηματοδότηση του Κρήτη-Κύπρος με 270 εκατ. ευρώ από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ.
Βέβαια, το «ναυάγιο» στις διαπραγματεύσεις καθιστά περισσότερο επισφαλή την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου, καθώς χωρίς το Κρήτη-Αττική μειώνεται το «ειδικό βάρος» του εν λόγω διακρατικού πρότζεκτ.
Πάντως, η ελληνική κυβέρνηση θα παράσχει ισχυρή πολιτική στήριξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κύπρου-Ισραήλ στον αναθεωρημένο κατάλογο των PCI, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο την ανάγκη ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Ευρώπη διαμέσου της Ελλάδας, αλλά και τα σχέδια ηλεκτρικής διασύνδεσης των κατεχομένων εδαφών της Κύπρου με την Τουρκία.
www.worldenergynews.gr
Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εξίσου σημαντικό «μπλόκο» στην εξεύρεση λύσης αποτέλεσε το γεγονός ότι ακόμη και έως την τελευταία στιγμή παρέμεινε θολό το «τοπίο», αναφορικά με τη συνεισφορά του φορέα υλοποίησης του PCI στη χρηματοδότηση της «μεγάλης» διασύνδεσης.
EuroAsia: Από το επόμενο καλοκαίρι η εισφορά σε κεφάλαια
Κανονικά, η συμμετοχή στη χρηματοδότηση θα διασφαλιζόταν με την «είσοδο» του EuroAsia στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», που έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου, με την πληρωμή του αντίστοιχου ποσοστού από το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού.
Ωστόσο, ο EuroAsia επέμενε να μην καταβάλει κεφάλαια αυτή τη στιγμή, αλλά η οικονομική του συμμετοχή να ξεκινήσει από το επόμενο καλοκαίρι.
Μάλιστα, φέρεται να ζητούσε το επόμενο καλοκαίρι να παρουσιάσει ένα πλάνο χρηματοδότησης του έργου, και όχι να καταβάλει συγκεκριμένα κεφάλαια.
Εκτροχιασμός του χρονοδιαγράμματος κατασκευής του έργου
Πέρα πάντως από την οικονομική συμβολή στην υλοποίηση του Κρήτη-Αττική, και μόνο η διεκδίκηση ρόλου στη διαχείριση της διασύνδεσης ήταν αρκετή για να οδηγήσει σε «ναυάγιο» τις διαπραγματεύσεις, καθώς θα «τίναζε στον αέρα» το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου.
Ενδεικτικό είναι πως η μεταφορά δικαιωμάτων του έργου στην «Αριάδνη Interconnection», κάτι που όπως έχει γράψει το WorldEnergyNews τέθηκε από τον Elia κατά τις διαπραγματεύσεις, θα προϋπέθετε την τροποποίηση του νόμου, με όποιες επιπτώσεις θα είχε αυτό στους διαγωνισμούς για την υλοποίησή του.
Όπως είναι γνωστό, για την ελληνική πλευρά ήταν αδιαπραγμάτευτη η πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου, κάτι που σημαίνει πως ένα τέτοιο αίτημα δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτό.
Εξάλλου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο δελτίο Τύπου του την Παρασκευή το ΥΠΕΝ, ανακοινώνοντας την υλοποίηση του Κρήτη-Αττική ως εθνικό έργο, η θέση του υπουργείου υπαγορεύθηκε από την ανάγκη ταχείας υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής που είναι μείζονος εθνικής σημασίας.
Παράλληλα, ωστόσο, η απόπειρα οποιασδήποτε αλλαγής στο καθεστώς κυριότητας της διασύνδεσης είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προσέκρουε και στην κινεζική State Grid, στρατηγικό επενδυτή του ΑΔΜΗΕ.
Έτσι, θα χρειαζόταν η συναίνεση της κινεζικής εταιρείας, η οποία κάθε άλλο παρά δεδομένη μπορεί να θεωρηθεί, με δεδομένη την επίπτωση που θα είχε στην περιουσιακή βάση του Διαχειριστή.
Ανάκληση από ΡΑΕ και ΡΑΕΚ της συμφωνίας για τον καταμερισμό του διασυνοριακού κόστους
Η υλοποίηση του Κρήτη-Αττική ως εθνικού έργου «κλείνει την πόρτα» στη χρηματοδότησή του από τον μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF). Σύμφωνα με παλαιότερη ανακοίνωση του EuroAsia, η χρηματοδότηση από το CEF για τη διασύνδεση θα ανερχόταν σε 355 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως ΡΑΕ και ΡΑΕΚ θα προχωρήσουν στην ανάκληση της συμφωνίας για τον καταμερισμό του διασυνοριακού κόστους, στην οποία είχαν προχωρήσει στο πλαίσιο «συγχρονισμένης» υλοποίησης του Κρήτη-Αττική με τη Κρήτη-Κύπρος.
Κάτι που σημαίνει πως αίρεται η χρηματοδότηση του Κρήτη-Κύπρος με 270 εκατ. ευρώ από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ.
Βέβαια, το «ναυάγιο» στις διαπραγματεύσεις καθιστά περισσότερο επισφαλή την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου, καθώς χωρίς το Κρήτη-Αττική μειώνεται το «ειδικό βάρος» του εν λόγω διακρατικού πρότζεκτ.
Πάντως, η ελληνική κυβέρνηση θα παράσχει ισχυρή πολιτική στήριξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κύπρου-Ισραήλ στον αναθεωρημένο κατάλογο των PCI, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο την ανάγκη ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Ευρώπη διαμέσου της Ελλάδας, αλλά και τα σχέδια ηλεκτρικής διασύνδεσης των κατεχομένων εδαφών της Κύπρου με την Τουρκία.
www.worldenergynews.gr