Μόνο το Καστελόριζο και ο Άι Στράτης θα παραμείνουν αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα
Τα έργα που θα διασυνδέσουν με το ηπειρωτικό σύστημα το σύνολο των νησιών του Αιγαίου, πλην του Καστελόριζου και του Άι Στράτη, παρουσίασε την Τρίτη στην εσπερίδα της ΡΑΕ με θέμα «Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά και καινοτομίες στην ηλεκτρική αγορά» ο Ειδικός Επιστήμονας της Αρχής Απόστολος Γκιζάς, επικεφαλής του Τμήματος Ηλεκτρικών Δικτύων & Τεχνολογιών Έξυπνων Δικτύων.
Τα έργα αυτά προέκυψαν βάσει σχετικών των εισηγήσεων της Επιτροπής που έχει συσταθεί για την αξιολόγηση της οικονομικότητας της ηλεκτροδότησης των νησιών, σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής Αρχής 469/2015. Εισηγήσεις που πήραν το «πράσινο φως» της ΡΑΕ με την πρόσφατη απόφαση 785/2019, κατόπιν σχετικών θετικών απόψεων των αρμόδιων Διαχειριστών.
Νησιά Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου
Έτσι, στην τελική εκδοχή του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) για την περίοδο 2020-2029, θα κάνει την εμφάνισή του το σχέδιο διασύνδεσης των νησιών του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου (Λήμνος, Λέσβος, Χίος και Σάμος).
Ο προϋπολογισμός του πρότζεκτ ανέρχεται σε 930 εκατ. ευρώ, ενώ η ανταλλαγή ηλεκτρικής ενέργειας με το ηπειρωτικό σύστημα θα γίνεται με μία γραμμή διασύνδεσης που θα ξεκινά από τη Θράκη (Κομοτηνή) και θα καταλήγει στην Κω, ώστε να κλείνει βρόχο με τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων.
Στο ίδιο πρότζεκτ περιλαμβάνεται και η διασύνδεση της Σκύρου, η οποία όμως θα γίνει μέσω της Εύβοιας. Για τον σκοπό αυτό, θα χρησιμοποιηθούν υποβρύχια καλώδια μέσης τάσης.
Όπως ανέφερε ο κ. Γκιζάς, η διασύνδεση των Δωδεκανήσων τελικά θα πραγματοποιηθεί μέσω της σύνδεσης της Κω με την Αττική, μέσω δύο καλωδίων συνεχούς ρεύματος.
Μέσω της Κω, και της πόντισης καλωδίων εναλλασσομένου ρεύματος 150kV, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό δίκτυο και τα υπόλοιπα νησιά. Το πρότζεκτ έχει προϋπολογισμό 900 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί το 2027.
Τέταρτη φάση των Κυκλάδων
Το στέλεχος της ΡΑΕ έκανε επίσης αναφορά στην τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενός έργου 400 εκατ. ευρώ που θα απεξαρτήσει από το πετρέλαιο τη Σαντορίνη, τη Σέριφο και τη Μήλο, αλλά θα επιτρέψει επίσης και την ενίσχυση της τροφοδοσίας της Φολεγάνδρου (η οποία αυτή τη στιγμή ηλεκτροδοτείται μέσω της Πάρου).
Όπως και οι τρεις προηγούμενες φάσεις, οι διασυνδέσεις θα γίνουν με την πόντιση υποβρύχιων καλωδίων.
Έτσι, προβλέπονται να διασυνδεθούν η Νάξος (ή εναλλακτικά η Πάρος) με τη Σαντορίνη, η Σαντορίνη με τη Φολέγανδρο, η Φολέγανδρος με τη Μήλο, η Μήλος με τη Σέριφο και η Σέριφος με το Λαύριο. Παράλληλα, θα κατασκευασθούν τέσσερις νέοι υποσταθμοί σε Σέριφο, Φολέγανδρο, Σαντορίνη και Μήλο.
Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις στελεχών του ΑΔΜΗΕ, το έργο θα υλοποιηθεί τμηματικά, δίνοντας προτεραιότητα στη διακήρυξη του τμήματος που αφορά τη διασύνδεση Πάρου (ή Νάξου) – Θήρας, μέσω της οποίας θα τροφοδοτηθεί (ακτινικά σε πρώτη φάση) το σημαντικότερο μέρος (60%) του φορτίου των προς διασύνδεση νησιών.
Επίσης, θα υλοποιηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, στόχο την εξυπηρέτηση του ηλεκτρικού φορτίου τους από μονάδες του ηπειρωτικού δικτύου, ώστε να αντληθούν άμεσα οικονομικά οφέλη από τη μείωση των δαπανών ΥΚΩ.
Τα έργα αυτά προέκυψαν βάσει σχετικών των εισηγήσεων της Επιτροπής που έχει συσταθεί για την αξιολόγηση της οικονομικότητας της ηλεκτροδότησης των νησιών, σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής Αρχής 469/2015. Εισηγήσεις που πήραν το «πράσινο φως» της ΡΑΕ με την πρόσφατη απόφαση 785/2019, κατόπιν σχετικών θετικών απόψεων των αρμόδιων Διαχειριστών.
Νησιά Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου
Έτσι, στην τελική εκδοχή του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) για την περίοδο 2020-2029, θα κάνει την εμφάνισή του το σχέδιο διασύνδεσης των νησιών του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου (Λήμνος, Λέσβος, Χίος και Σάμος).
Ο προϋπολογισμός του πρότζεκτ ανέρχεται σε 930 εκατ. ευρώ, ενώ η ανταλλαγή ηλεκτρικής ενέργειας με το ηπειρωτικό σύστημα θα γίνεται με μία γραμμή διασύνδεσης που θα ξεκινά από τη Θράκη (Κομοτηνή) και θα καταλήγει στην Κω, ώστε να κλείνει βρόχο με τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων.
Στο ίδιο πρότζεκτ περιλαμβάνεται και η διασύνδεση της Σκύρου, η οποία όμως θα γίνει μέσω της Εύβοιας. Για τον σκοπό αυτό, θα χρησιμοποιηθούν υποβρύχια καλώδια μέσης τάσης.
Όπως ανέφερε ο κ. Γκιζάς, η διασύνδεση των Δωδεκανήσων τελικά θα πραγματοποιηθεί μέσω της σύνδεσης της Κω με την Αττική, μέσω δύο καλωδίων συνεχούς ρεύματος.
Μέσω της Κω, και της πόντισης καλωδίων εναλλασσομένου ρεύματος 150kV, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό δίκτυο και τα υπόλοιπα νησιά. Το πρότζεκτ έχει προϋπολογισμό 900 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί το 2027.
Τέταρτη φάση των Κυκλάδων
Το στέλεχος της ΡΑΕ έκανε επίσης αναφορά στην τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενός έργου 400 εκατ. ευρώ που θα απεξαρτήσει από το πετρέλαιο τη Σαντορίνη, τη Σέριφο και τη Μήλο, αλλά θα επιτρέψει επίσης και την ενίσχυση της τροφοδοσίας της Φολεγάνδρου (η οποία αυτή τη στιγμή ηλεκτροδοτείται μέσω της Πάρου).
Όπως και οι τρεις προηγούμενες φάσεις, οι διασυνδέσεις θα γίνουν με την πόντιση υποβρύχιων καλωδίων.
Έτσι, προβλέπονται να διασυνδεθούν η Νάξος (ή εναλλακτικά η Πάρος) με τη Σαντορίνη, η Σαντορίνη με τη Φολέγανδρο, η Φολέγανδρος με τη Μήλο, η Μήλος με τη Σέριφο και η Σέριφος με το Λαύριο. Παράλληλα, θα κατασκευασθούν τέσσερις νέοι υποσταθμοί σε Σέριφο, Φολέγανδρο, Σαντορίνη και Μήλο.
Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις στελεχών του ΑΔΜΗΕ, το έργο θα υλοποιηθεί τμηματικά, δίνοντας προτεραιότητα στη διακήρυξη του τμήματος που αφορά τη διασύνδεση Πάρου (ή Νάξου) – Θήρας, μέσω της οποίας θα τροφοδοτηθεί (ακτινικά σε πρώτη φάση) το σημαντικότερο μέρος (60%) του φορτίου των προς διασύνδεση νησιών.
Επίσης, θα υλοποιηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, στόχο την εξυπηρέτηση του ηλεκτρικού φορτίου τους από μονάδες του ηπειρωτικού δικτύου, ώστε να αντληθούν άμεσα οικονομικά οφέλη από τη μείωση των δαπανών ΥΚΩ.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
deligkos@worldenergynews.gr