Η χρήση των ηλεκτρικών σκούτερ αυξάνεται συνεχώς
Στο προσκήνιο επανέρχεται για τέταρτη συνεχή χρονιά το θέμα των νομοθετικών ρυθμίσεων για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών σκούτερ, μετά το θανατηφόρο στη Λεμεσό και τον τραυματισμό στην Πάφο προσώπων που χρησιμοποιούσαν ηλεκτρικά σκούτερ, αλλά και σειρά καταγγελιών στις οποίες προχώρησε η Αστυνομία για τη χρήση τους.
Ωστόσο, το νομοσχέδιο που ετοίμασε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών προ διετίας, μετά και από τις πιέσεις κυρίως από πλευράς Βουλής από το 2015 και μετά, βρίσκεται σε αδιέξοδο. Οι διαφωνίες μεταξύ τοπικών Αρχών (ιδιαίτερα των δήμων τουριστικών περιοχών), οικονομικών συμφερόντων που έχουν σχέση με την εισαγωγή, εμπορία και ενοικίαση ηλεκτρικών σκούτερ, αλλά και Αστυνομίας και υπουργείου Μεταφορών, δεν επέτρεψαν μέχρι στιγμής κοινή συνισταμένη.
Η αναφορά στο μέχρι τώρα αδιέξοδο περιλαμβάνεται και σε σχετική ενημέρωση της Βουλής από το υπουργείο Μεταφορών, που ήταν και το τελευταίο έγγραφο σε σχέση με το θέμα. Υπενθυμίζεται ότι η Βουλή είχε εξετάσει κατεπειγόντως και το 2015 και το 2016 και το 2017 τις διαδικασίες σύνταξης νομοσχεδίου, μετά από τα αυξημένα προβλήματα και ατυχήματα κατά την τουριστική περίοδο. Το νομοσχέδιο ετοιμάστηκε, ωστόσο άρχισαν να εκφράζονται διαφωνίες και η κατάθεσή του στη Βουλή πέρασε από αναβολή σε αναβολή, με τη Βουλή να ζητά όπως αυτό περιέχει, τουλάχιστον από πλευράς Κυβέρνησης, κοινές θέσεις.
Είναι παράλληλα απ’ όλους κατανοητό ότι τα χρόνια περνούν, τα προβλήματα αυξάνονται γεωμετρικά, αφού η χρήση των ηλεκτρικών σκούτερ αυξάνεται συνεχώς, ενώ και τα επιχειρηματικά συμφέροντα για προσφορά τέτοιων σκούτερ γίνονται ολοένα και πιο σοβαρά. Επίσης, η Αστυνομία που καλείται να εξετάσει είτε παράπονα από τη χρήση των σκούτερ είτε δυστυχήματα, είτε περιπτώσεις που τα οδηγούν ανήλικοι, βρίσκεται μπροστά στο φάσμα της ανυπαρξίας νομοθετικών ρυθμίσεων.
Στην αρχική του διαμόρφωση, το νομοσχέδιο που ετοιμάστηκε μετά και από δημόσια διαβούλευση το 2017, προέβλεπε ότι κάθε τοπική Αρχή θα αποφασίζει από μόνη της -με συγκατάθεση της Αστυνομίας- το πού θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των σκούτερ. Προέβλεπε ακόμα ότι τα ηλεκτρικά σκούτερ θα μπορούν να τα οδηγούν άτομα άνω των 16 ετών και θα αναπτύσσουν ταχύτητα μέχρι 15 χιλιόμετρα την ώρα, αλλά και διαδικασίες ελέγχου για όσους πωλούν ή νοικιάζουν τέτοια «οχήματα».
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», μετά το αδιέξοδο αποφασίστηκε να γίνει μελέτη παρόμοιων πλαισίων που ισχύουν σε άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ. Ωστόσο, ούτε η μελέτη αυτή ξεκαθάρισε την εικόνα, αφού στις πλείστες χώρες δεν υπάρχουν ρυθμίσεις, σε ορισμένες άλλες οι ρυθμίσεις τίθενται από τις τοπικές Αρχές, με σειρά μεγαλουπόλεων να απαγορεύουν τη χρήση τους, ενώ αλλού να τίθενται περιορισμοί.
Επίσης, το θέμα απασχολεί πολύ έντονα πλέον και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μελετά το ενδεχόμενο έκδοσης τουλάχιστον καθοδηγητικών συστάσεων προς τις χώρες-μέλη, κάτι που κρίνεται και ως «σωτήριο» για το πλαίσιο που θέλει να προωθήσει η Κυπριακή Δημοκρατία.
Με βάση τις προβλέψεις του νομοσχεδίου όπως διαμορφώθηκε μέχρι τώρα, οι ρυθμίσεις που προβλέπονται δεν δημιουργούν ένα απαγορευτικό πλαίσιο. Κι αυτό επειδή θεωρείται ότι πρόκειται για πρόσθετο, περιβαλλοντικό και εύκολο τρόπο διακίνησης τουριστών στις περιοχές όπου διαμένουν, αλλά και ντόπιων.
Επίσης, λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι πρόκειται για ένα μέσο που αποκτά φίλους-χρήστες και ότι πρόκειται για νέες εξελιγμένες τεχνολογίες, με νέα χαρακτηριστικά, όπως το γεγονός ότι έχουν συστήματα αυτοϊσορρόπησης.
Το κυριότερο χαρακτηριστικό των προτεινόμενων ρυθμίσεων, αφορά αυτό που και η Αστυνομία απαιτεί, ότι δηλαδή τα ηλεκτρικά σκούτερ παρά τις ιδιομορφίες τους, έχουν κινητήρα, οπότε πρέπει να ενταχθούν στη νομοθεσία ως μηχανοκίνητα οχήματα –να εγγράφονται και να υπόκειται σε όλες τις σχετικές ρυθμίσεις.
ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΡΙΤΟΥ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ
Αξίζει να σημειωθεί ότι για ηλεκτρικά σκούτερ πιο μεγάλα σε διαστάσεις και δυνατότητα ανάπτυξης μεγαλύτερης ταχύτητας, σε ορισμένες χώρες η ρύθμιση προβλέπει απαραίτητα ασφάλιση ευθύνης έναντι τρίτου και διακίνηση μόνο στους δρόμους.
Σε άλλες χώρες, όπως π.χ. η Γαλλία, θεωρούνται ως «πεζοί» και υπόκεινται στις ρυθμίσεις που αφορούν στους πεζούς, αλλά υπάρχουν και αστικές περιοχές όπου απαγορεύεται εντελώς η χρήση τους. Αλλού για να τα οδηγούν άτομα κάτω των 18 ετών είναι απαραίτητη η συναίνεση και η συνοδεία κηδεμόνα. Σε κάποιες χώρες, θεωρούνται μοτοποδήλατα και τίθενται οι ανάλογοι περιορισμοί.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Νεκρή 48χρονη αλλοδαπή σε νέο τροχαίο στην Λεμεσό
Τα πρόσφατα δυστυχήματα δείχνουν, πάντως, ότι θα πρέπει το θέμα να προωθηθεί σύντομα και να προωθηθεί στη Βουλή για τελική συζήτηση και ψήφιση πριν το ερχόμενο καλοκαίρι, αφού είναι φανερό ότι οι επιχειρήσεις που αναπτύσσουν τέτοια δραστηριότητα, θα επηρεαστούν ιδιαίτερα αρνητικά και θα ασκήσουν τις ανάλογες πιέσεις σε όποιες ρυθμίσεις επιβληθούν κοντά στην τουριστική περίοδο.
Προς απαγόρευση η χρήση από άτομα κάτω των 16 ετών
Σκούτερ, σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση, σημαίνει αυτοκινούμενη με οποιασδήποτε μορφής ενέργειας κατασκευή, η οποία δύναται να μεταφέρει ένα καθήμενο ή ιστάμενο πρόσωπο ηλικίας άνω των 16 χρονών. Αυτή είναι η ελάχιστη απαίτηση, ενώ συζητείται και το αν ο οδηγός τέτοιου σκούτερ πρέπει να διαθέτει και κάποιας μορφής άδεια.
Τα ηλεκτρικά σκούτερ, σύμφωνα πάντα με τις προβλέψεις των ρυθμίσεων που ετοιμάστηκαν, θα πρέπει να έχουν κουδούνι ή κόρνα, άσπρο φως που να αναβοσβήνει στο μπροστινό μέρος και κόκκινο φως και κόκκινο ανακλαστήρα στο πίσω μέρος, ώστε να είναι ορατά τόσο προς τα μπροστά όσο και προς τα πίσω, τουλάχιστον από απόσταση όχι μικρότερη των 150 μέτρων.
Το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι λόγω του τύπου των σκούτερ και των προβλέψεων της νομοθεσίας για τα μηχανοκίνητα οχήματα, δεν μπορεί να προβλεφθεί διαδικασία εγγραφής τους, αφού τα τεχνικά τους δεδομένα παρουσιάζουν έντονες ιδιομορφίες. Τη διαδικασία εγγραφής ζητά όμως από την πλευρά της η Αστυνομία.
Να σημειωθεί ότι, με βάση την πρακτική σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, τα ηλεκτρικά σκούτερ που δεν αναπτύσσουν ταχύτητες μεγαλύτερες από τη συνήθη κίνηση ενός ποδηλάτου, κατατάσσονται σε ξεχωριστή κατηγορία ποδηλάτων, υπό τον όρο -που περιλαμβάνεται και στο κυβερνητικό νομοσχέδιο που ετοιμάστηκε αλλά μπήκε στα συρτάρια- να μην αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη των 15 χιλιομέτρων την ώρα.
Πηγή:philenews
www.worldenergynews.gr
Ωστόσο, το νομοσχέδιο που ετοίμασε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών προ διετίας, μετά και από τις πιέσεις κυρίως από πλευράς Βουλής από το 2015 και μετά, βρίσκεται σε αδιέξοδο. Οι διαφωνίες μεταξύ τοπικών Αρχών (ιδιαίτερα των δήμων τουριστικών περιοχών), οικονομικών συμφερόντων που έχουν σχέση με την εισαγωγή, εμπορία και ενοικίαση ηλεκτρικών σκούτερ, αλλά και Αστυνομίας και υπουργείου Μεταφορών, δεν επέτρεψαν μέχρι στιγμής κοινή συνισταμένη.
Η αναφορά στο μέχρι τώρα αδιέξοδο περιλαμβάνεται και σε σχετική ενημέρωση της Βουλής από το υπουργείο Μεταφορών, που ήταν και το τελευταίο έγγραφο σε σχέση με το θέμα. Υπενθυμίζεται ότι η Βουλή είχε εξετάσει κατεπειγόντως και το 2015 και το 2016 και το 2017 τις διαδικασίες σύνταξης νομοσχεδίου, μετά από τα αυξημένα προβλήματα και ατυχήματα κατά την τουριστική περίοδο. Το νομοσχέδιο ετοιμάστηκε, ωστόσο άρχισαν να εκφράζονται διαφωνίες και η κατάθεσή του στη Βουλή πέρασε από αναβολή σε αναβολή, με τη Βουλή να ζητά όπως αυτό περιέχει, τουλάχιστον από πλευράς Κυβέρνησης, κοινές θέσεις.
Είναι παράλληλα απ’ όλους κατανοητό ότι τα χρόνια περνούν, τα προβλήματα αυξάνονται γεωμετρικά, αφού η χρήση των ηλεκτρικών σκούτερ αυξάνεται συνεχώς, ενώ και τα επιχειρηματικά συμφέροντα για προσφορά τέτοιων σκούτερ γίνονται ολοένα και πιο σοβαρά. Επίσης, η Αστυνομία που καλείται να εξετάσει είτε παράπονα από τη χρήση των σκούτερ είτε δυστυχήματα, είτε περιπτώσεις που τα οδηγούν ανήλικοι, βρίσκεται μπροστά στο φάσμα της ανυπαρξίας νομοθετικών ρυθμίσεων.
Στην αρχική του διαμόρφωση, το νομοσχέδιο που ετοιμάστηκε μετά και από δημόσια διαβούλευση το 2017, προέβλεπε ότι κάθε τοπική Αρχή θα αποφασίζει από μόνη της -με συγκατάθεση της Αστυνομίας- το πού θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των σκούτερ. Προέβλεπε ακόμα ότι τα ηλεκτρικά σκούτερ θα μπορούν να τα οδηγούν άτομα άνω των 16 ετών και θα αναπτύσσουν ταχύτητα μέχρι 15 χιλιόμετρα την ώρα, αλλά και διαδικασίες ελέγχου για όσους πωλούν ή νοικιάζουν τέτοια «οχήματα».
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», μετά το αδιέξοδο αποφασίστηκε να γίνει μελέτη παρόμοιων πλαισίων που ισχύουν σε άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ. Ωστόσο, ούτε η μελέτη αυτή ξεκαθάρισε την εικόνα, αφού στις πλείστες χώρες δεν υπάρχουν ρυθμίσεις, σε ορισμένες άλλες οι ρυθμίσεις τίθενται από τις τοπικές Αρχές, με σειρά μεγαλουπόλεων να απαγορεύουν τη χρήση τους, ενώ αλλού να τίθενται περιορισμοί.
Επίσης, το θέμα απασχολεί πολύ έντονα πλέον και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μελετά το ενδεχόμενο έκδοσης τουλάχιστον καθοδηγητικών συστάσεων προς τις χώρες-μέλη, κάτι που κρίνεται και ως «σωτήριο» για το πλαίσιο που θέλει να προωθήσει η Κυπριακή Δημοκρατία.
Με βάση τις προβλέψεις του νομοσχεδίου όπως διαμορφώθηκε μέχρι τώρα, οι ρυθμίσεις που προβλέπονται δεν δημιουργούν ένα απαγορευτικό πλαίσιο. Κι αυτό επειδή θεωρείται ότι πρόκειται για πρόσθετο, περιβαλλοντικό και εύκολο τρόπο διακίνησης τουριστών στις περιοχές όπου διαμένουν, αλλά και ντόπιων.
Επίσης, λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι πρόκειται για ένα μέσο που αποκτά φίλους-χρήστες και ότι πρόκειται για νέες εξελιγμένες τεχνολογίες, με νέα χαρακτηριστικά, όπως το γεγονός ότι έχουν συστήματα αυτοϊσορρόπησης.
Το κυριότερο χαρακτηριστικό των προτεινόμενων ρυθμίσεων, αφορά αυτό που και η Αστυνομία απαιτεί, ότι δηλαδή τα ηλεκτρικά σκούτερ παρά τις ιδιομορφίες τους, έχουν κινητήρα, οπότε πρέπει να ενταχθούν στη νομοθεσία ως μηχανοκίνητα οχήματα –να εγγράφονται και να υπόκειται σε όλες τις σχετικές ρυθμίσεις.
ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΡΙΤΟΥ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ
Αξίζει να σημειωθεί ότι για ηλεκτρικά σκούτερ πιο μεγάλα σε διαστάσεις και δυνατότητα ανάπτυξης μεγαλύτερης ταχύτητας, σε ορισμένες χώρες η ρύθμιση προβλέπει απαραίτητα ασφάλιση ευθύνης έναντι τρίτου και διακίνηση μόνο στους δρόμους.
Σε άλλες χώρες, όπως π.χ. η Γαλλία, θεωρούνται ως «πεζοί» και υπόκεινται στις ρυθμίσεις που αφορούν στους πεζούς, αλλά υπάρχουν και αστικές περιοχές όπου απαγορεύεται εντελώς η χρήση τους. Αλλού για να τα οδηγούν άτομα κάτω των 18 ετών είναι απαραίτητη η συναίνεση και η συνοδεία κηδεμόνα. Σε κάποιες χώρες, θεωρούνται μοτοποδήλατα και τίθενται οι ανάλογοι περιορισμοί.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Νεκρή 48χρονη αλλοδαπή σε νέο τροχαίο στην Λεμεσό
Τα πρόσφατα δυστυχήματα δείχνουν, πάντως, ότι θα πρέπει το θέμα να προωθηθεί σύντομα και να προωθηθεί στη Βουλή για τελική συζήτηση και ψήφιση πριν το ερχόμενο καλοκαίρι, αφού είναι φανερό ότι οι επιχειρήσεις που αναπτύσσουν τέτοια δραστηριότητα, θα επηρεαστούν ιδιαίτερα αρνητικά και θα ασκήσουν τις ανάλογες πιέσεις σε όποιες ρυθμίσεις επιβληθούν κοντά στην τουριστική περίοδο.
Προς απαγόρευση η χρήση από άτομα κάτω των 16 ετών
Σκούτερ, σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση, σημαίνει αυτοκινούμενη με οποιασδήποτε μορφής ενέργειας κατασκευή, η οποία δύναται να μεταφέρει ένα καθήμενο ή ιστάμενο πρόσωπο ηλικίας άνω των 16 χρονών. Αυτή είναι η ελάχιστη απαίτηση, ενώ συζητείται και το αν ο οδηγός τέτοιου σκούτερ πρέπει να διαθέτει και κάποιας μορφής άδεια.
Τα ηλεκτρικά σκούτερ, σύμφωνα πάντα με τις προβλέψεις των ρυθμίσεων που ετοιμάστηκαν, θα πρέπει να έχουν κουδούνι ή κόρνα, άσπρο φως που να αναβοσβήνει στο μπροστινό μέρος και κόκκινο φως και κόκκινο ανακλαστήρα στο πίσω μέρος, ώστε να είναι ορατά τόσο προς τα μπροστά όσο και προς τα πίσω, τουλάχιστον από απόσταση όχι μικρότερη των 150 μέτρων.
Το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι λόγω του τύπου των σκούτερ και των προβλέψεων της νομοθεσίας για τα μηχανοκίνητα οχήματα, δεν μπορεί να προβλεφθεί διαδικασία εγγραφής τους, αφού τα τεχνικά τους δεδομένα παρουσιάζουν έντονες ιδιομορφίες. Τη διαδικασία εγγραφής ζητά όμως από την πλευρά της η Αστυνομία.
Να σημειωθεί ότι, με βάση την πρακτική σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, τα ηλεκτρικά σκούτερ που δεν αναπτύσσουν ταχύτητες μεγαλύτερες από τη συνήθη κίνηση ενός ποδηλάτου, κατατάσσονται σε ξεχωριστή κατηγορία ποδηλάτων, υπό τον όρο -που περιλαμβάνεται και στο κυβερνητικό νομοσχέδιο που ετοιμάστηκε αλλά μπήκε στα συρτάρια- να μην αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη των 15 χιλιομέτρων την ώρα.
Πηγή:philenews
www.worldenergynews.gr