Η Ελλάδα μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και με την J P Morgan σύμβουλο χρησιμοποίησαν το ιταλικό μοντέλο ώστε να διαμορφώσουν ένα πλαίσιο για να επιταχυνθεί η μείωση των NPEs
Το APS ή Ιταλικό μοντέλο βρίσκεται ξανά στο προσκήνιο για τα κόκκινα προβληματικά δάνεια των ελληνικών τραπεζών.
Το APS ή κατά τα ιταλικά πρότυπα Guarantee on Securitization of Bank Non Performing Loans (GACS) είναι ένας μηχανισμός εγγυήσεων από το κράτος προς τις τράπεζες.
Η Ελλάδα μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και με την J P Morgan σύμβουλο χρησιμοποίησαν το ιταλικό μοντέλο ώστε να διαμορφώσουν ένα πλαίσιο για να επιταχυνθεί η μείωση των NPEs των προβληματικών ανοιγμάτων των τραπεζών.
Το νέο πλαίσιο προβλέπει την παροχή κρατικών εγγυήσεων – χωρίς αυτό να θεωρείται state aid δηλαδή κρατική βοήθεια – στο πλαίσιο συναλλαγών τιτλοποίησης προβληματικών δανείων και ανοιγμάτων.
Το κράτος θα εγγυάται μόνο τα κύρια ομόλογα senior bond που θα εκδίδουν οι τράπεζες και δεν θα εγγυάται τα mezzanine και junior ομόλογα.
Η ελληνική πρόταση έχει κατατεθεί στην DGComp στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ η οποία έχει καθυστερήσει για δύο λόγους
1)Γιατί οι ελληνικές τράπεζες 3 φορές μπλόκαραν την διαδικασία αξιολόγησης ζητώντας αλλαγές στον τρόπο τιμολόγησης των παρεχόμενων εγγυήσεων από το κράτος
2)Γιατί οι γραφειοκράτες της DGComp για να εγκρίνουν ένα σχέδιο το οποίο έχει κάποιες διαφορές από το Ιταλικό μοντέλο ζητούν πολλές επεξηγήσεις.
Ένα από τα θέματα που προκάλεσε μεγάλες καθυστερήσεις στην διαδικασία εγκρίσεων είναι προφανώς η τιμολόγηση, τι επιτόκιο θα πληρώνουν οι τράπεζες στο ελληνικό κράτος.
Οι τράπεζες πρέπει να πληρώνουν ένα επιτόκιο στο κράτος το οποίο θα υπολογίζεται με βάση το CDS το Credit Default Swaps που στα 5 χρόνια διαμορφώνεται σήμερα στις 276 μονάδες βάσης.
Οι ελληνικές τράπεζες ζητούσαν επιτόκιο χαμηλότερο από το αντίστοιχο ιταλικό σενάριο προφανώς που δεν μπορούσε να εγκριθεί από κανένα ευρωπαικό όργανο.
Η τιμή για τα τρία πρώτα έτη υπολογίζεται ως ο μέσος όρος της μέσης τιμής των CDS τριετούς αναφοράς για τους εκδότες με βαθμολογία ίση με εκείνη των εγγυημένων δόσεων.
Κατά το τέταρτο και πέμπτο έτος, η τιμή θα αυξηθεί λαμβάνοντας υπόψη το 5ετές CDS με τις τράπεζες να καταβάλλουν επιπλέον ένα επιτόκιο για την αντιστάθμιση του χαμηλότερου επιτοκίου που καταβλήθηκε για τα τρία πρώτα χρόνια.
Από το έκτο έτος και μετά η εγγύηση θα είναι πλήρης (7ετές CDS). Στο έκτο και έβδομο έτος θα καταβληθεί πρόσθετο επιτόκιο για να αντισταθμιστεί το χαμηλότερο επιτόκιο που καταβλήθηκε για τα πρώτα πέντε έτη.
Θα πρόκειται για ένα κλιμακωτό επιτόκιο που θα πληρώνουν οι ελληνικές τράπεζες στο ελληνικό δημόσιο.
Συγκεκριμένα θα είναι το επιτόκιο 2%, 2,7% και 3% με βάση τις σημερινές παραδοχές.
Το κράτος εκδίδει την εγγύηση μόνο αφού οι τίτλοι έχουν λάβει πιστοληπτική διαβάθμιση ίση ή υψηλότερη από την πιστοληπτική ικανότητα της τράπεζας από οργανισμό αξιολόγησης.
Η αξιολόγηση θα εκδοθεί με βάση τα αυστηρά πρότυπα που πρέπει να τηρούν οι οργανισμοί, όπως: αναλυτική εκτίμηση των ταμειακών ροών που συνδέονται με την εγγύηση, έλεγχο της πιστωτικής ποιότητας όλων των υποκείμενων δανείων, ποσοστό που επενδύεται σε τις δόσεις που θα απορροφήσουν τις πρώτες απώλειες κ.α.
Γιατί απομυθοποίηση;
Υπάρχει μια ψευδαίσθηση ότι με το Ιταλικό μοντέλο οι ελληνικές τράπεζες θα επιλύσουν το πρόβλημα τους.
Αυτό είναι μεγάλο λάθος.
Θα τις βοηθήσει το Ιταλικό μοντέλο αλλά δεν επιλύει προβλήματα.
Σίγουρα το ιταλικό μοντέλο είναι υπαρκτό και θα εγκριθεί τέλη Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου 2019 σε αντίθεση με την πρόταση της ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια που έχει απορριφθεί.
Γιατί απομυθοποίηση;
Μια τράπεζα π.χ. που τιτλοποιεί 10 δισεκ. NPEs θα εκδώσει 3 δισεκ. κύρια ομόλογα senior bond και 7 δισεκ. θα κατανεμηθούν σε mezzanine και junior.
Τα 7 δισεκ. mezzanine και Junior δεν φέρουν εγγύηση.
Το ελληνικό κράτος θα παράσχει εγγυήσεις στην τράπεζα που εκδίδει τα 3 δισεκ. κύρια ομόλογα του παραδείγματος μας και η τράπεζα θα καταβάλλει ένα επιτόκιο στο κράτος.
Οι τράπεζες ακόμη υποστηρίζουν ότι το επιτόκιο είναι ακριβό – που στην πραγματικότητα δεν είναι ακριβό – υπό τον όρο ότι θα κρατήσουν τα κύρια ομόλογα.
Η παρεχόμενη εγγύηση δίδεται ουσιαστικά για να μειωθεί έως μηδενιστεί ο πιστωτικός κίνδυνος, για να μην θεωρούν οι επενδυτές ότι αυτά τα ομόλογα δεν θα αποπληρωθούν.
Οι παρεχόμενες εγγυήσεις ελαχιστοποιούν το ρίσκο στο μέσο σταθμισμένο ενεργητικό.
Η αλήθεια είναι ότι η μόνη ουσιαστική βοήθεια του APS ή Ιταλικού μοντέλου είναι η μείωση του ρίσκου στο μέσο σταθμισμένο ενεργητικό RWA των ελληνικών τραπεζών για να μην ανησυχούν μέτοχοι και επενδυτές ότι έχουν αναλάβει υπέρμετρο ρίσκο.
Το Ιταλικό μοντέλο θα βοηθήσει την Πειραιώς, την Eurobank και Alpha bank.
Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι το ελληνικό σχέδιο περιλαμβάνει τιτλοποιήσεις έως 20 δισεκ. που αυτό σημαίνει ότι τα κύρια ομόλογα που θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος θα είναι περί τα 7 δισεκ. και για αυτά τα κύρια ομόλογα θα πληρώνουν 140 εκατ τόκους για τα 3 πρώτα χρόνια.
Σοβαρή υποσημείωση
Η πρόταση της ΤτΕ που περιλάμβανε εταιρία ειδικού σκοπού SPV με μεταφορά 40 δισεκ. NPEs και 7,3 δισεκ. κεφαλαίων DTC δηλαδή αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης έχει οριστικώς απορριφθεί και δεν εξετάζεται από κανένα φορέα, ούτε από τον SSM, ούτε από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Το APS ή κατά τα ιταλικά πρότυπα Guarantee on Securitization of Bank Non Performing Loans (GACS) είναι ένας μηχανισμός εγγυήσεων από το κράτος προς τις τράπεζες.
Η Ελλάδα μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και με την J P Morgan σύμβουλο χρησιμοποίησαν το ιταλικό μοντέλο ώστε να διαμορφώσουν ένα πλαίσιο για να επιταχυνθεί η μείωση των NPEs των προβληματικών ανοιγμάτων των τραπεζών.
Το νέο πλαίσιο προβλέπει την παροχή κρατικών εγγυήσεων – χωρίς αυτό να θεωρείται state aid δηλαδή κρατική βοήθεια – στο πλαίσιο συναλλαγών τιτλοποίησης προβληματικών δανείων και ανοιγμάτων.
Το κράτος θα εγγυάται μόνο τα κύρια ομόλογα senior bond που θα εκδίδουν οι τράπεζες και δεν θα εγγυάται τα mezzanine και junior ομόλογα.
Η ελληνική πρόταση έχει κατατεθεί στην DGComp στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ η οποία έχει καθυστερήσει για δύο λόγους
1)Γιατί οι ελληνικές τράπεζες 3 φορές μπλόκαραν την διαδικασία αξιολόγησης ζητώντας αλλαγές στον τρόπο τιμολόγησης των παρεχόμενων εγγυήσεων από το κράτος
2)Γιατί οι γραφειοκράτες της DGComp για να εγκρίνουν ένα σχέδιο το οποίο έχει κάποιες διαφορές από το Ιταλικό μοντέλο ζητούν πολλές επεξηγήσεις.
Ένα από τα θέματα που προκάλεσε μεγάλες καθυστερήσεις στην διαδικασία εγκρίσεων είναι προφανώς η τιμολόγηση, τι επιτόκιο θα πληρώνουν οι τράπεζες στο ελληνικό κράτος.
Οι τράπεζες πρέπει να πληρώνουν ένα επιτόκιο στο κράτος το οποίο θα υπολογίζεται με βάση το CDS το Credit Default Swaps που στα 5 χρόνια διαμορφώνεται σήμερα στις 276 μονάδες βάσης.
Οι ελληνικές τράπεζες ζητούσαν επιτόκιο χαμηλότερο από το αντίστοιχο ιταλικό σενάριο προφανώς που δεν μπορούσε να εγκριθεί από κανένα ευρωπαικό όργανο.
Η τιμή για τα τρία πρώτα έτη υπολογίζεται ως ο μέσος όρος της μέσης τιμής των CDS τριετούς αναφοράς για τους εκδότες με βαθμολογία ίση με εκείνη των εγγυημένων δόσεων.
Κατά το τέταρτο και πέμπτο έτος, η τιμή θα αυξηθεί λαμβάνοντας υπόψη το 5ετές CDS με τις τράπεζες να καταβάλλουν επιπλέον ένα επιτόκιο για την αντιστάθμιση του χαμηλότερου επιτοκίου που καταβλήθηκε για τα τρία πρώτα χρόνια.
Από το έκτο έτος και μετά η εγγύηση θα είναι πλήρης (7ετές CDS). Στο έκτο και έβδομο έτος θα καταβληθεί πρόσθετο επιτόκιο για να αντισταθμιστεί το χαμηλότερο επιτόκιο που καταβλήθηκε για τα πρώτα πέντε έτη.
Θα πρόκειται για ένα κλιμακωτό επιτόκιο που θα πληρώνουν οι ελληνικές τράπεζες στο ελληνικό δημόσιο.
Συγκεκριμένα θα είναι το επιτόκιο 2%, 2,7% και 3% με βάση τις σημερινές παραδοχές.
Το κράτος εκδίδει την εγγύηση μόνο αφού οι τίτλοι έχουν λάβει πιστοληπτική διαβάθμιση ίση ή υψηλότερη από την πιστοληπτική ικανότητα της τράπεζας από οργανισμό αξιολόγησης.
Η αξιολόγηση θα εκδοθεί με βάση τα αυστηρά πρότυπα που πρέπει να τηρούν οι οργανισμοί, όπως: αναλυτική εκτίμηση των ταμειακών ροών που συνδέονται με την εγγύηση, έλεγχο της πιστωτικής ποιότητας όλων των υποκείμενων δανείων, ποσοστό που επενδύεται σε τις δόσεις που θα απορροφήσουν τις πρώτες απώλειες κ.α.
Γιατί απομυθοποίηση;
Υπάρχει μια ψευδαίσθηση ότι με το Ιταλικό μοντέλο οι ελληνικές τράπεζες θα επιλύσουν το πρόβλημα τους.
Αυτό είναι μεγάλο λάθος.
Θα τις βοηθήσει το Ιταλικό μοντέλο αλλά δεν επιλύει προβλήματα.
Σίγουρα το ιταλικό μοντέλο είναι υπαρκτό και θα εγκριθεί τέλη Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου 2019 σε αντίθεση με την πρόταση της ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια που έχει απορριφθεί.
Γιατί απομυθοποίηση;
Μια τράπεζα π.χ. που τιτλοποιεί 10 δισεκ. NPEs θα εκδώσει 3 δισεκ. κύρια ομόλογα senior bond και 7 δισεκ. θα κατανεμηθούν σε mezzanine και junior.
Τα 7 δισεκ. mezzanine και Junior δεν φέρουν εγγύηση.
Το ελληνικό κράτος θα παράσχει εγγυήσεις στην τράπεζα που εκδίδει τα 3 δισεκ. κύρια ομόλογα του παραδείγματος μας και η τράπεζα θα καταβάλλει ένα επιτόκιο στο κράτος.
Οι τράπεζες ακόμη υποστηρίζουν ότι το επιτόκιο είναι ακριβό – που στην πραγματικότητα δεν είναι ακριβό – υπό τον όρο ότι θα κρατήσουν τα κύρια ομόλογα.
Η παρεχόμενη εγγύηση δίδεται ουσιαστικά για να μειωθεί έως μηδενιστεί ο πιστωτικός κίνδυνος, για να μην θεωρούν οι επενδυτές ότι αυτά τα ομόλογα δεν θα αποπληρωθούν.
Οι παρεχόμενες εγγυήσεις ελαχιστοποιούν το ρίσκο στο μέσο σταθμισμένο ενεργητικό.
Η αλήθεια είναι ότι η μόνη ουσιαστική βοήθεια του APS ή Ιταλικού μοντέλου είναι η μείωση του ρίσκου στο μέσο σταθμισμένο ενεργητικό RWA των ελληνικών τραπεζών για να μην ανησυχούν μέτοχοι και επενδυτές ότι έχουν αναλάβει υπέρμετρο ρίσκο.
Το Ιταλικό μοντέλο θα βοηθήσει την Πειραιώς, την Eurobank και Alpha bank.
Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι το ελληνικό σχέδιο περιλαμβάνει τιτλοποιήσεις έως 20 δισεκ. που αυτό σημαίνει ότι τα κύρια ομόλογα που θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος θα είναι περί τα 7 δισεκ. και για αυτά τα κύρια ομόλογα θα πληρώνουν 140 εκατ τόκους για τα 3 πρώτα χρόνια.
Σοβαρή υποσημείωση
Η πρόταση της ΤτΕ που περιλάμβανε εταιρία ειδικού σκοπού SPV με μεταφορά 40 δισεκ. NPEs και 7,3 δισεκ. κεφαλαίων DTC δηλαδή αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης έχει οριστικώς απορριφθεί και δεν εξετάζεται από κανένα φορέα, ούτε από τον SSM, ούτε από την DGComp την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr