Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Στο "κόκκινο" η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας - Αναθεώρηση του ενεργειακού σχεδιασμού προωθεί η ΡΑΕ - Τα βασικά σημεία των αλλαγών

Στο
Εξετάζεται το ενδεχόμενο εγκατάστασης πλοίου - αποθήκης που θα ενισχύσει τη Ρεβυθούσα
Ζήτημα ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, αλλά και επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας, θέτει πλέον ευθέως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία θα ζητήσει από τους Διαχειριστές των δύο συστημάτων, ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ, να εκπονήσουν μελέτες και να προτείνουν τόσο βραχυπρόθεσμα και όσο μεσοπρόθεσμα μέτρα.
Ο κίνδυνος του black out που επικρέμεται πάνω από τη χώρα, ήδη από τα μέσα Δεκεμβρίου του 2016 και λόγω των καιρικών συνθηκών, αναμένεται να διατηρηθεί τουλάχιστον έως τα μέσα Φεβρουαρίου.
Τα έκτακτα μέτρα όπως οι εισαγωγές επιπλέον φορτίων LNG, η ενεργοποίηση της διακοψιμότητας ηλεκτρικής ενέργειας στη βιομηχανία, η χρήση των υδροηλεκτρικών και το «γύρισμα» μονάδων ηλεκτροπαραγωγής σε καύση πετρελαίου, έχουν πλέον εξαντλήσει τη δυναμική τους, εντείνοντας τις ανησυχίες των αρμοδίων.
Όλοι πλέον μιλούν για κρίση τροφοδοσίας φυσικού αερίου που αναζωπυρώνεται με την παραμικρή αύξηση της ζήτησης ηλεκτρισμού και  έχει ως αποτέλεσμα το ενεργειακό σύστημα να λειτουργεί στα τεχνικά όρια του για περισσότερες από 40 ημέρες.

Ανάγκη για τη δημιουργία νέων υποδομών

Έχει καταστεί πλέον σαφές ότι η δυναμικότητα των δεξαμενών LNG της Ρεβυθούσας, αλλά και της διασύνδεσης του αγωγού φυσικού αερίου στο Σιδηρόκαστρο, δεν επαρκούν για την κάλυψη των αιχμών της ζήτησης η οποία κάποιες ημέρες είναι αυξημένη ακόμη και κατά 50% έως 60% σε σχέση με πέρυσι.
Ήδη έχει αναδειχθεί η ανάγκη πραγματοποίησης επενδύσεων για τη δημιουργία νέων υποδομών, ενώ την ίδια στιγμή η κατασκευή της τρίτης δεξαμενής στη Ρεβυθούσα καθυστερεί.
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των άμεσων λύσεων που εξετάζονται είναι και ο μόνιμος ελλιμενισμός καραβιού μεταφοράς LNG στη Ρεβυθούσα προκειμένου να λειτουργήσει ως επιπλέον αποθηκευτικός χώρος.  
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά αρμόδιοι παράγοντες χρειάζονται υποδομές τόσος στο σύστημα φυσικού αερίου όσο και στο σύστημα ηλεκτρισμού, καθώς έχουν εξαντλήσει τα τεχνικά όρια τους και ο κίνδυνος για την ομαλή τροφοδοσία της χώρας είναι συνεχής.
«Ποτέ άλλοτε, σημειώνουν χαρακτηριστικά, η εγκατεστημένη ισχύς συμβατικών μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας δεν ήταν χαμηλότερη και δεν δυνατόν να μιλάς για επάρκεια του ηλεκτρικού συστήματος συνυπολογίζοντας την εγκατεστημένη ισχύ των ΑΠΕ».
Έτσι η ΡΑΕ θα προχωρήσει κατ’ αρχήν σε αλλαγές των κωδίκων λειτουργίας του συστήματος φυσικού αερίου και σε δεύτερη φάση στον σχεδιασμό αγοράς φυσικού αερίου.
Παράλληλα έχει ζητήσει από τον ΔΕΣΦΑ αναθεώρηση του προγράμματος ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο και από τον ΑΔΜΗΕ την εκπόνηση νέας μελέτης επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν τα προβλήματα τροφοδοσίας φυσικού αερίου.

Ενεργοποίηση του μέτρου της διακοψιμότητας με αβέβαιη απόδοση

Σε ότι αφορά την αντιμετώπιση των άμεσων προβλημάτων η ομάδα διαχείρισης κρίσης έχει αποφασίσει για σήμερα 27/1, αλλά και για τις επόμενες ημέρες την ενεργοποίηση της διακοψιμότητας τόσο στον ηλεκτρισμό όσο και στο φυσικό αέριο.
Πάντως όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές η απόδοση του μέτρου είναι εξαιρετικά αβέβαιη, καθώς έχουν σχεδόν εξαντληθεί οι διαθέσιμες ποσότητες διακόψιμου προϊόντος.
Το επόμενο φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου θα φθάσει στη Ρεβυθούσα στις 3 Φεβρουαρίου, αλλά η ποσότητα του θα είναι σχετικά μικρή, ενώ επόμενο φορτίο αναμένεται για τις 11 Φεβρουαρίου.
Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η εισαγωγή έκτακτων φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν είναι ανεξάντλητη, καθώς σε μεγάλο βαθμό πρόκειται για την επίσπευση της παραλαβής φορτίων που είναι προγραμματισμένο να έρθουν αργότερα μέσα στο έτος και αυτό βεβαίως δημιουργεί κινδύνους για το μέλλον.
Σε ότι αφορά δε την εισαγωγή spot φορτίων LNG, φαίνεται ότι δεν είναι δυνατή λόγω μεγάλης ζήτησης στην Ευρώπη αλλά και αυξημένου κόστους που μπορεί να φθάνει και τα 500.000 ευρώ για κάθε φορτίο.    
Εν τω μεταξύ οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο και την Κομοτηνή όπως και η μονάδα του Ήρωνα θα συνεχίσουν να λειτουργούν με πετρέλαιο.
Όμως και στη χρήση αυτού του μέτρου υπάρχουν προβλήματα, καθώς ο αποθηκευτικός χώρος της Κομοτηνής είναι περιορισμένης δυναμικότητας και η πλήρωση του απαιτεί κομβόι βυτιοφόρων, ενώ έχουν τεθεί ήδη ζητήματα κόστους.
Η ΔΕΗ υποστηρίζει ότι η οικονομική επιβάρυνση της από την καύση πετρελαίου έχει ξεπεράσει μέχρι στιγμής τα 20 εκατ. ευρώ.
Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει ότι οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου που έχουν την τεχνική δυνατότητα καύσης και πετρελαίου, αποζημιώνονται μέσω του τέλους ασφάλειας εφοδιασμού, για το επιπλέον κόστος εγκατάστασης των αποθηκών και για τις δοκιμαστικές καύσης πετρελαίου προκειμένου να βρίσκονται σε ετοιμότητα.
Θεωρητικά το επιπλέον κόστος του καυσίμου (30-40% σε σχέση με το φυσικό αέριο) καλύπτεται από την Οριακή Τιμή του Συστήματος, το επωμίζονται οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας που αγοράζουν ακριβότερα στη χονδρική αγορά και έχουν τη δυνατότητα να το μετακυλήσουν στην τελική κατανάλωση αυξάνοντας τα τιμολόγια.
Όμως η ΔΕΗ με τη διπλή της ιδιότητα ως παραγωγός και ως προμηθευτής, αλλά και την αδυναμία της να μετακυλήσει το κόστος στους τελικούς καταναλωτές (η αύξηση των τιμολογίων απαιτεί έγκριση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) διαμαρτύρεται ζητώντας να αποζημιωθεί από τον ΑΔΜΗΕ για τις αποκλίσεις μεταξύ πραγματικού κόστους πετρελαίου και Οριακής Τιμής. Ανάλογη διαμαρτυρία για τον τρόπο υπολογισμού της αποζημίωσης για τη χρήση πετρελαίου έχει εκφραστεί και από τον Ήρωνα.

Λύση «τελευταίας καταφυγής» η απαγόρευση εξαγωγών ενέργειας

Σε ότι αφορά την απαγόρευση των εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να αποφευχθεί το black out, η ΡΑΕ είναι εξαιρετικά επιφυλακτική. Κρατάει το μέτρο ως λύση τελευταίας καταφυγής, αφού ήδη έχουν εκφραστεί ενστάσεις από την ENTSO E, για την 48ωρη απαγόρευση  την περίοδο της Πρωτοχρονιάς, ενώ έχει καταστεί πλέον σαφές ότι θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση και να δοθεί σχετική άδεια από τα ευρωπαϊκά όργανα.
Πάντως πρέπει να αναφερθεί ότι τις τελευταίες ημέρες η ζήτηση για εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας από τις χώρες της Βαλκανικής έχει αποκλιμακωθεί ενώ βορειότερα οι τιμές είναι της τάξης των 100 ευρώ ανά MWh, τη στιγμή που η ελληνική Οριακή Τιμή του Συστήματος έχει φθάσει και τα 200 ευρώ ανά MWh.
Μάλιστα για σήμερα 27 Ιανουαρίου η Οριακή Τιμή του Συστήματος βρίσκεται πάνω από τα 140 ευρώ ανά MWh για 12 ώρες, ενώ για 3 ώρες ξεπερνά τα 149 ευρώ ανά MWh και στις 6 το απόγευμα θα αγγίξει τα 150 ευρώ ανά MWh, δηλαδή το άτυπο πλαφόν που διαμορφώνεται μέσω των υδροηλεκτρικών.
Σε ότι αφορά τέλος τη χρήση των υδροηλεκτρικών της ΔΕΗ, πρέπει να σημειωθεί ότι έχει φθάσει και αυτή στα όρια της, εντείνοντας τις ανησυχίες για την επάρκεια αλλά και την κάλυψη των αιχμών τους επόμενους μήνες και κυρίως το καλοκαίρι.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι ο βαθμός πλήρωσης των ταμιευτήρων των υδροηλεκτρικών σταθμών ξεκίνησε από 61,07% την 1η Δεκεμβρίου του 2016, μειώθηκε σε 50,88% την 1η Ιανουαρίου του 2017 και σήμερα βρίσκεται μόλις στο 42,78%.      

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης