Η έλλειψη ασφαλιστικών δικλίδων θα έχει ως αποτέλεσμα να αρχίσουν πάλι να αυξάνονται οι υπερημερίες στις αποζημιώσεις των παραγωγών
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν εκπρόσωποι του κλάδου των ΑΠΕ για το γεγονός ότι η εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ αναφορικά με την τροποποίηση του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ & Εγγυήσεων Προέλευσης, η οποία βρίσκεται σε διαβούλευση, ουσιαστικά «αφήνει στον αέρα» τα έσοδα από το ΕΤΜΕΑΡ.
Έτσι, παρά το ότι στην εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ αναφέρεται πως κάθε προμηθευτής υποχρεούται να καταβάλλει την αντίστοιχη χρέωση μηνιαίως και εντός συγκεκριμένων προθεσμιών, δεν υπάρχει κανενός είδους εξασφάλιση των σχετικών ποσών στην περίπτωση που κάποια εταιρεία προμήθειας δεν τα αποδώσει.
Όπως είναι φυσικό, μεγαλύτερη πηγή ανησυχίας για τους παραγωγούς αποτελεί η ΔΕΗ, καθώς συνδυάζει το υψηλό ποσοστό στην προμήθεια με το εξίσου υψηλό ποσοστό ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Ένα συνδυασμό για τον οποίο η εισήγηση δεν κάνει καμία πρόβλεψη που να αποσοβεί τον όποιο κίνδυνο.
Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένο ότι το ΕΤΜΕΑΡ αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων για τον ΕΛΑΠΕ, τον οποίο πλέον θα διαχειρίζεται η ΔΑΠΕΕΠ, η έλλειψη ασφαλιστικών δικλίδων έχει ως αποτέλεσμα πως ανά πάσα στιγμή θα μπορούσαν και πάλι να αρχίσουν να αυξάνονται οι υπερημερίες στις αποζημιώσεις των παραγωγών ΑΠΕ.
Και αυτό γιατί, όπως συμπληρώνουν οι ίδιοι παράγοντες, η ΔΕΗ ή οποιοσδήποτε άλλος προμηθευτής έχει τη δυνατότητα να μην αποδώσει τη χρέωση, χωρίς να υπάρχει καμία επίπτωση, σύμφωνα με τον υπό διαβούλευση Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ.
Μάλιστα, όπως προσθέτουν, τα επόμενα χρόνια θα αυξηθούν τα έργα ΑΠΕ, και επομένως οι αποζημιώσεις που θα πρέπει να καλυφθούν από τον Ειδικό Λογαριασμό. Επομένως, οποιαδήποτε «διαταραχή» των πληρωμών θα οδηγήσει σε πολύ μεγαλύτερο έλλειμμα στον λογαριασμό και πολύ πιο γρήγορα, σε σχέση με το παρελθόν.
Επενδυτική ανασφάλεια
Ακόμη χειρότερα, η έλλειψη ασφαλιστικών δικλίδων στην απόδοση του ΕΤΜΕΑΡ σημαίνει επίσης πως κάθε άλλο παρά διαμορφώνονται συνθήκες επενδυτικής ασφάλειας για τον κλάδο των ΑΠΕ, σε μία εποχή όπου η χώρα μας έχει δεσμευθεί να αυξήσει τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών.
Έτσι, τη στιγμή που η Ελλάδα πρέπει να προσελκύσει σημαντικά εγχώρια και ξένα κεφάλαια για να πετύχει τους κλιματικούς στόχους που έχει θέσει ως μέλος της Ε.Ε., δεν προστατεύει τα έσοδα των έργων.
Υπενθυμίζεται πως η εισήγηση για τις τροποποιήσεις του Κώδικα έγινε στο πλαίσιο του νόμου 4585/2018, με βάση τον οποίο η ΔΑΠΕΕΠ αναλαμβάνει τον ρόλο διαχειριστή των ΑΠΕ & των Εγγυήσεων Προέλευσης, έπειτα από την απόσχιση του κλάδου λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τον ΛΑΓΗΕ, και την εισφορά του στην Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας.
Σύμφωνα με τους κύκλους του κλάδου, ο νόμος προέβλεπε την υπογραφή υπουργικής απόφασης, που θα διασφάλιζε την απόδοση του ΕΤΜΕΑΡ.
Έτσι, σύμφωνα με το Άρθρο 4 (Παράγραφος 10), με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία θα εκδιδόταν ύστερα από γνώμη της Ρ.Α.Ε., θα καθοριζόταν το είδος, ο τρόπος παροχής εγγυήσεων ή άλλης ισοδύναμης εξασφάλισης.
Ωστόσο, η εν λόγω απόφαση ακόμη δεν έχει εκδοθεί, με συνέπεια αυτή η εξασφάλιση να μην περιλαμβάνεται στην εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ.
www.worldenergynews.gr